A marketing a kulcs: hogyan építs fel egy menő ruhamárkát?

Nagyon tudatos építkezés eredményeként lett sikeres a 30-35 év feletti nőket és édesanyákat megcélzó ruhamárka, a növekedés pedig folyamatos. Szemrád Ivettől, és az őt segítő ügynökség vezetőjétől megtudtuk, hogy mi kell ma a sikeres vállalkozáshoz és a hatékony márkaépítéshez.

Miközben Szemrád Ivettel, a Zenda FSHN megálmodójával és tulajdonosával, illetve dr. Szabó Orsolyával, a márka építésében oroszlánrészt vállaló Zsolya Communication vezetőjével beszélgettem, két gondolat fogalmazódott meg bennem. Az egyik, hogy sikeres vállalkozónak valószínűleg születni kell, már ami a hozzáállást és gondolkodásmódot illeti. A másik fontos tanulság pedig az, hogy másokkal együtt mindent könnyebb elérni, mint egyedül: a Zenda sikere pedig ennek egy iskolapéldája.

„Korábban nyomdász voltam, nyomdákat vezettem, de egy idő után egyrészt kiégtem, másrészt megszületett a kisfiam.” – kezdte mesélni Ivett, hogy 6 évvel ezelőtt hogyan kezdődött a Zenda története. „Sokat gondolkodtam azon, hogy mit tudnék csinálni kisgyerekes anyukaként, az útkeresésben pedig egy karrier coach segített. Nekem nincsenek hobbijaim, nem vagyok ügyes, nem cukrászkodom és szappant sem főzök, tehát nem volt semmi olyan az életemben, amiből egy vállalkozás ki tudta volna nőni magát. A coach egy idő után feltette a kérdést, hogy mégis mit szeretek csinálni, amire rávágtam, hogy vásárolni. Tulajdonképpen innen jött az ötlet: egy olyan márkát szerettem volna építeni, amelyen keresztül nők, anyák tudnak csinos, de viselhető, hétköznapi ruhákat beszerezni. Ezekből ugyanis nem túl nagy a kínálat, a legtöbb helyen vagy a fiatalabb korosztályra céloznak, vagy a hétköznapokra túlságosan elegáns darabokat árulnak.”

Tudatos építkezés

A cég és a márka építése az első pillanattól kezdve rendkívül tudatos volt, külsős tanácsadók bevonásával zajlott. Mivel Ivett a Zenda előtt a csinos ruhadarabok szeretetén túl sehogyan sem kötődött a ruhaiparhoz, figyelmét elsősorban a vállalkozáson tartotta, nem pedig a konkrét termékek mikro-menedzselésével foglalkozott. Korábbi tapasztalatai alapján úgy gondolta, hogy a sikerhez elsősorban jó marketingre van szükség, ebben pedig a Zsolya Communication segítségét kérte. „A hazai vállalkozások egy jelentős része valamilyen hobbiból növi ki magát, ami egy ideig nagyon jól tud menni, viszont látni kell azt is, mikor jön el az a pont, amikor már mindenképp szükséges a megfelelő szakértők bevonása. A tudatos építkezésnek ez egy elengedhetetlen velejárója és itt is igaz az, hogy minél előbb, annál jobb.” – tette hozzá Orsolya, a Zsolya Communication vezetője. „Ivett viszont más utat járt be, az első pillanattól rendkívül tudatosan állt a vállalkozáshoz, a hangsúly inkább volt az építkezésen, mint magán a terméken. Persze egy hobbiként induló vállalkozás is lehet világraszóló siker, de fontos tisztában lenni azzal, hogy a növekedési lépések sokszor nagyon nehezek, azokat szinte csak és kizárólag tudatos munkával lehet megugrani.”

Amikor a vállalkozás működtetése során használt digitális megoldások kapcsán érdeklődtem, kiderült, hogy a Zendánál a kezdetektől minden elektronikusan zajlik, már a piackutatás is digitális eszközök segítségével történt, a belső és a külső kommunikáció egyaránt online csatornákon valósul meg, a számlák természetesen elektronikusak, és már folyamatban van egy vállalatirányítási rendszer bevezetése is. Az efféle eszközök használathoz szükséges tudást Ivett részben hozta, a számára ismeretlen területeken pedig nem félt kérdezni és segítséget kérni szakértőktől.

A marketing a legfontosabb

Ivett nem győzte hangsúlyozni, hogy szerinte a marketingnél fontosabb terület nincs: persze a termékeknek és az ügyfélélménynek is nagyon jónak kell lennie. Utóbbiak ugyanis az alapok a vásárlói elégedettséghez, viszont a marketing segít hozzá ahhoz, hogy ezek a vásárlók meg is találjanak minket, és esélyt adjanak nekünk. Egyik sem működik a másik nélkül, ezért mindegyik összetevőre nagy hangsúlyt helyezünk. A Zenda esetében a kezdetektől cél volt egy olyan közösség felépítése, akik tudnak azonosulni a márkával, és akiket a márka is tud képviselni. A vállalkozás mögött ma már egy 23 000 fős, kizárólag nőkből álló csoport áll, akik egy zárt Facebook oldalon osztják meg egymással a gondolataikat. Itt jóval többről van szó, mint a divat: bár természetesen megosztják egymással az új ruhákról készült fotókat is, ugyanezen a platformon Ivett rendszeresen szervez jótékonysági gyűjtéseket, időnként közös programokat is, illetve a tagok mernek egymástól kérni vagy kérdezni. Ivett karizmatikus személyisége ebben egy erős vezérfonal, a véleményét gyakran kérik ki, ő pedig ezt kihasználva tesz az általa fontos társadalmi problémák, elsősorban a családon belüli erőszak és a kirekesztés ellen.

A Zenda ma már több közösségi platformon is jelen van. A célközönség használati szokásait folyamatosan monitorozzák, és bár még mindig a Facebook az elsődleges felület, a márka Instagramon, LinkedInen és TikTokon is elérhető. „Ma még az a mondás, hogy a TikTok felhasználói relatíve fiatalok, de ez egyre kevésbé igaz. Mi azt látjuk, hogy Magyarországon a 40 év fölöttiek is használják a platformot. Azt mérlegeltük, hogy ha eltelik 4-5 év, ami alatt mi jelen voltunk a felületen és közösséget építettünk, akkor egyrészt korban odaér hozzánk egy célcsoport, másrészt a márka szempontjából az is hasznos, ha hallanak rólunk azok a huszonévesek, akik ma még nem Zenda ruhában képzelik el magukat, de ez idővel megváltozhat.” – tette hozzá Orsolya.

A tulajdonos rugalmasságának köszönhetően a Zenda továbbra is a növekedést tűzte ki céljául. A Covid-világjárvány nagyon gyorsan át tudtak állni a hangsúlyosabb online értékesítésre és nem vettek vissza a marketingre költött erőforrásokból, így most két út is látszik előttük. Folyamatosan érkeznek a megkeresések egy franchise-hálózat kiépítésével kapcsolatban, de Ivett komoly lehetőséget lát a külföldi terjeszkedésben is, első körben Ausztriában és Németországban látna nagyon szívesen boltokat.

Mire figyelj az induló vállalkozásod marketingtevékenységével kapcsolatban?
  1. Ne feledd: a marketing az egyik legfontosabb a növekedés kapcsán, hiszen hiába jó a terméked, ha erről senki sem tud. Épp ezért már az első pillanattól foglalkozz a marketinggel!
  2. A közösségépítés rendkívül hatékony eszköz lehet a kezedben, érdemes használnod! A különféle social media platformok, elsősorban a Facebook kiváló felületet biztosítanak ehhez.
  3. Ha valahol elakadsz, bátran kérj segítséget, vonj be szakembereket! A marketing egy összetett szakma, az online marketing világa pedig gyorsan változik, így sokat nyerhetsz, ha nem mindent magad próbálsz megoldani!
  4. Fektess a jövőbe! Bár nem biztos, hogy jelenleg mondjuk a TikTokon vannak a potenciális ügyfeleid, ez pár év alatt megváltozhat, így már most érdemes elkezdened foglalkozni azokkal a felületekkel is, amik később fontos felületté válhatnak.
  5. Folyamatosan elemezd a marketingtevékenységed, a marketingstratégiádba építsd be a visszajelzéseket! Így tudod majd a leghatékonyabban elérni a célközönséged.

Szerző:
Bodnár Csaba – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 13

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.