8 tipp, hogy a legtöbbet hozd ki az online megbeszéléseidből!

Home Office

Így legyél önmagad egy online ügyféltalálkozón!

A repülőgépen a légiutaskísérők a felszállás előtti percekben mindig megmutatják, mit tegyél vészhelyzet esetén. Az egyik főszabály, hogy az oxigénmaszkot először mindig te vedd fel, és utána segíts másoknak. Ez igaz az online jelenlétre is. Ha már itt kell helytállni és bizonyítani nap mint nap, akkor mindenekelőtt te válj magabiztossá az online tér sajátosságaival, hogy utána másokat is határozottan és meggyőzően vezess. A következő egyszerű praktikák ebben segítenek.

1. Nézz a kamerába!

Sokan zavarukban vagy épp nemtörődömségükben önmaguk kamerás képét nézik, esetleg a képernyő közepén a ppt-t bámulják. Sőt, vannak, akik inkább ki is kapcsolják a kamerát. Pedig ezekben az esetekben hamarabb elveszíted a másik figyelmét.

Az egyik első teendőd az legyen, hogy állítsd szemmagasságba a kamerát! Ez nagyon fontos, így lesztek egyenrangú felek, nem lenézel rá, és nem felnézel rá. Nézz a kamerába, miközben beszélsz! Főleg akkor, ha ez egy bemutatkozó prezentáció, és egyszerre sokan hallgatnak, ráadásul nem is látsz mindenkit. Így azt érzik majd, hogy a szemükbe nézel, velük vagy, értük vagy! Ha csak páran vagytok bent a beszélgetésben videósan, akkor a többiek kamerás képét és a jegyzetedet is helyezd a webkamera közelébe. Így több legyet ütsz egy csapásra.

2. A webkamera a másik mosolygó tekintete, mosolyogj vissza!

Don Giuseppe, olasz atya nem tudott üres padsoroknak misét tartani a karantén ideje alatt, ezért leleményesen úgy döntött, a híveiről készült vidám arcképeket “ülteti” a padokba. Bátran ragaszd egy ismerősöd, példaképed vagy az aktuális beszélgetőpartnered mosolygó fényképét a webkamera mellé.

Én például legutóbb, amikor egy tanároknak szóló konferencián adtam elő, akkor az ötven fős láthatatlan arctömeget a tanárként dolgozó édesanyám jelképezte. Beszéd előtt vizualizáltam őt, ahogy lelkesen bólogat. Ha barátságos, nyitott tekintetet látsz magad előtt, akkor annak a pozitív érzelmi energiája a te mimikádra is hatással lesz.

3. Robot helyett ember légy történetekkel!

Észrevetted már, hogy az online térben jópáran átálltak robot üzemmódra? Monoton, darálós hangon a tényekre koncentrálva elsorolják az adatokat, vagy csak magukhoz beszélve kanyarognak össze-vissza. Próbáld meg elfeledtetni a másikkal, hogy az online térben vagytok. Az egyik online megbeszélésen figyeltük a résztvevők mimikáját. Amíg az előadó a szolgáltatásokat sorolta, és tudományos érvekkel bizonyította, miért lehet szükség rájuk, a hallgatók rezzenéstelen arccal ültek. Amikor azonban egy egyszerű történetbe kezdett, hogy mit tanult az édesanyjától a C-vitaminról, és ezt hogyan használja a munkájában, akkor a hallgatói bólogatni kezdtek, és még közös összenevetést is eredményezett a történet. Elindult egy érzelmi összekapcsolódás. Bízz a hétköznapi történeteid erejében! A vállalkozásod keletkezéstörténete, a megélt fordulópontok, a megugrott kihívások, a vásárlói élmények a történetek hihetetlen gazdag tárházát rejtik. A jó történetek nem a lényeg elfedését, hanem a lényeg kiemelését szolgálják! Ha tudod, mi az üzenet, akkor keresd meg hozzá a történeted!

4. Útjelzőkkel vezesd a másikat!

A prezentációd elején röviden vázold fel, miről fogsz beszélni. Evidensnek tűnik, igaz? Mégis sok előadót rögtön az elején elvisz egy gondolat, és a hallgatók csak az előadása közepén eszmélnek rá, hogy egyáltalán mi is a célja a monológnak. Az online térben érdemes kivetíteni az agendát, így a közönségednek egyértelmű lesz, honnan hová tartotok, ehhez kap egy vizuális megerősítést is.

Az agenda mellett az együttműködési keretekre vagy technikai információkra is szánj pár percet! Mielőtt belevágsz a témába, oszd meg a másikkal, hogy mire számítson. Például abban az esetben, ha ez egy olyan online meeting, ahol a résztvevők hozzá is szólhatnak, akkor mindenképpen jelezd már az elején (az agenda előtt vagy után), hogy mi is lesz az ő szerepük. Kerüld el a félreértéseket, a kéretlen hozzászólásokat, az indokolatlan kameraképeket.

5. Legyél pontos!

Hamarabb elfáradsz, amióta egész nap online “meetingelsz”? Hidd el, ezzel nem vagy egyedül! Éppen ezért különösen figyelj arra, hogy pontosan érkezz az online megbeszélésre. Ha te vagy a kezdeményező, akkor már 5-10 perccel előtte nyisd meg a felületet. Ha késel, a másik fél pedig pontos, és nem tud belépni, mert rád vár, akkor addig biztosan belekezd egy újabb levélírásba vagy egyéb teendőbe. Amikor végre beengeded, félbehagyja a munkát, és már lehet, hogy elhalasztottad annak esélyét, hogy tiszta, koncentrált figyelemmel legyen irántad.

6. A rövid és fókuszált tartalomért mindenki hálás!

Ne lépd túl az időt! Sőt, inkább lepd meg azzal a másikat, hogy előbb végeztek. Így legalább a 9.30-kor végződő és a 9.30-kor kezdődő következő meeting között végre kicsit felállhat a székéből. Ehhez persze arra van szükség, hogy a tartalmad kellően fókuszált legyen. Ne duplikálj, ne beszélj mellé, ne térj el a tárgytól! Alkalmazd Exupéry idézetét: “Nem akkor alkottál tökéleteset, amikor már nem tudsz mit hozzátenni, hanem ha már nincs mit elvenni belőle.”

7. Teszteld a rendszert! Hang, kamera, fények és háttér!

A legtöbben a technikai beállításokon spórolnak időt. Pedig ezeket érdemes egyszer jól beállítani, és utána már mindig igényes lesz a megjelenésed. Gyakorolj és tesztelj! A próbafelvételek készítése, a kép, hang és technika beállítása és tesztelése ráadásul segít abban, hogy úgy vágj bele egy megbeszélésbe: “OKÉ vagyok!” Kövesd Stumpf Kata beállítási tippjeit, hogy harmonikus képet mutass magadról.

8. Készíts be egy pohár vizet!

Mindannyiunkkal előfordulhat, hogy kiszárad a torkunk, köhögni kezdünk. Legyen nálad egy pohár víz, amivel rögtön kezelni tudod a helyzetet, és nem jössz zavarba. Ugyanakkor figyelj arra, hogy minden, a másik által látott tárgy jelentést hordoz. Olyan poharad legyen, ami nem tereli el a figyelmet a mondandódról.

Szerző:

Szijártó Adrienn,
Impact alapító, prezentációs tréner és speaker coach és TedxYouth felkészítő

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!