Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

5 egyszerű lépés a hatékony online jelenlét felé

Amikor a fizikai kapcsolatok lehetősége beszűkül, hirtelen mindennél fontosabbá válik az online jelenlét, mint a kapcsolattartás szinte egyetlen eszköze. Bemutatunk öt lépést, amelyek gyors és egyszerű lehetőséget kínálnak neked, hogy erősítsd vállalkozásod online létét.

2020. május 28.5 perc olvasási idő

1. Weboldal

A céges weboldal manapság legalább annyira fontos, mint régen a cégér volt. Ma már mindenki a neten kutat információk, termékek, szolgáltatások iránt – és ha a te vállalkozásodnak nincs internetes jelenléte, hogyan remélheted, hogy rád találnak? A saját weboldal gyakorlatilag létszükséglet, és akár magad is elkészítheted egy hétvége alatt.

Ha kitaláltad a weboldalad nevét, lefoglaltad a domaint és vettél tárhelyet egy szolgáltatónál, már csak össze kell dobnod a webhelyet. Mindenképpen gondold végig előre, hogy milyen jellegű tartalmakat és szolgáltatásokat akarsz elérhetővé tenni az oldaladon, mert a kialakítását ehhez kell majd igazítani. Ha a koncepció már összeállt, megvannak a szövegek, tartalmak (ehhez itt találsz tanácsokat), a tényleges megalkotás már nem ördöngösség. Számtalan ingyenes és fizetős weblapkészítő közül választhatunk. A két legnagyobb és leghíresebb a WordPress, a Squarespace, de egyéb külföldi és magyar megoldásokból is hatalmas a felhozatal (eoldal.hu, Webnode, ewk, nanoweb, hogy csak néhányat említsünk.

Mindegyik előre elkészített, de tág határok között testre szabható sablonokat kínál a különféle üzletekhez. Fontos szempont a választásnál, hogy milyen egyéb beépülő modulokat, külső szolgáltatásokat (webshop, fizetési rendszer, chat, blogmotor, hírlevél, látogatottságmérés, egyebek) kínál a szolgáltatás, mert ettől is függ, hogy a későbbiekben merre tudjuk továbbfejleszteni oldalunkat. A honlapod kinézetével kapcsolatos tippeket ebben a cikkben szedtük össze.

2. Social media jelenlét

A weboldal még mindig az egyik legjobb eszköz vállalkozásod bemutatására, a termékeid, szolgáltatásaid értékesítésére. A meglévő és potenciális ügyfelekkel való hatékony kapcsolattartáshoz azonban más csatornák is kellenek. Természetesen megkerülhetetlen a Facebook, de ha a business-to-business szegmensben tevékenykedsz, a LinkedIn-t sem érdemes kihagyni. Ha pedig a célközönségben a 25 év alattiak kiemelt súllyal vannak jelen, ne feledkezz meg az Instagramról sem. (A megfelelő csatorna kiválasztásához olvasd el ezt a cikket.)

A követők, lájkok, kommentek gyűjtése persze nem cél, hanem eszköz a vállalkozásod népszerűsítésére, a minél jobb kép kialakítására. Ehhez pedig rendszeresen kell érdekes (megosztásra ösztönző, ugyanakkor releváns) tartalmat feltölteni, reagálni a hozzászólásokra, különösen a kritikus véleményekre. (További Facebook-tippeket ebben, ebben és ebben a cikkben találhattok, itt pedig egy igazi sikertörténetről olvashattok.)

3. Online marketing

Ha már vállalkozásunk és ügyfeleink az online térben (is) találkoznak, akkor online marketinget (is) kell folytatnunk. Erről a legtöbb embernek a hirdetés jut eszébe, és valóban, a különféle online felületeken történő hirdetés az egyik legegyszerűbb módszer, hiszen pár száz forintért meg lehet tolni egy Facebook-posztot vagy fel lehet adni egy Google-hirdetést. (Erről lásd bővebben ezt a cikkünket.)

Az online marketingnek azonban még számtalan területe és lehetősége van, a weboldalunk keresőoptimalizálásától az e-mail kampányok szervezésén és hírlevelek kiküldésén át a nyereményjátékok rendezéséig. Ehhez is lehet ingyenes eszközöket találni (e-mail kampányra az egyik legnépszerűbb eszköz például a MailChimp), de nem biztos, hogy azokkal kell kezdeni. Szakértők szerint, amíg nem tudjuk, hogy az értékesítési csatorna melyik fázisában szembesülünk nehézségekkel (nem látogatják elegen a honlapot? nem veszik fel a kapcsolatot? nézelődnek, de nem vásárolnak? nincsenek vissszatérő vásárlók?), addig az online hirdetésekre szánt pénzeket akár a szélbe is szórhatnánk. Vagyis fel kell tárni a probléma gyökerét, annak orvoslására marketingstratégiát kell kidolgozni, és ha ez megvan, akkor lehet az eszközöket és a módszereket összeválogatni. És azt se felejtsük el, hogy az online marketing is egy szakma: érdemes lehet egy szakértő ügynökséghez fordulni, mert egy jó stratégiával milliókat spórolhatunk meg.

4. Webes alkalmazások

Kiváló, ha ügyfeleinkkel modern online csatornákon tartjuk a kapcsolatot. A jó céges működésnek azonban mégis az az alapja, hogy a munkatársak is zökkenőmentesen tudjanak együtt dolgozni. A járvány megmutatta, mennyire fontos, hogy a közös munka ne kizárólag a személyes irodai jelenlétre alapozódjon – kell olyan megoldás, amellyel a távolból is zökkenőmentes lehet az együttműködés és a kommunikáció.

A kényszerű bezártság elhozta a videokommunikációs platformok (Microsoft Teams, Google Meet, Zoom, WebEx és a többiek) aranykorát. A céges élet azonban nem csak beszélgetésekből áll, dolgozni is kell tudni együtt. Erre a legjobb egy webes irodai alkalmazáscsomag. A Microsoft 365 (korábbi nevén Office 365) és a Google-féle G Suite tartalmazza az alapvető irodai alkalmazásokat (levelezés, szövegszerkesztő, naptár, táblázatkezelő, bemutatókészítő), amelyek böngészőből bárhol, bármikor elérhetők, így nem kell semmit letölteni, telepíteni, frissíteni. A csomagok mellé jár webes tárhely is, így a létrehozott dokumentumok nem csak mindig rendelkezésre állnak, de igény esetén közösen is szerkeszthetők. Chat és videokommunikáció, űrlapkészítés és még számtalan más alkalmazás könnyíti meg az online munkát.

5. Online számlázás

Ha bevételhez akarunk jutni, az a legjobb, ha bárhonnan, bármikor tudunk számlázni. Ehhez a legjobb, ha online számlázó programot használunk, mert valljuk be, a papír alapú számlatömb megkérdőjelezi egy vállalat komolyságát. Egy online számlázót nem kell telepíteni, bármilyen gépről elérjük, és egyből tudjuk küldeni az akár saját arculatunkra formázott számlát. A jó online számlázó – mint amilyen a Billzone is – kezeli a partnertörzset, követi a jogszabályokat, lehetővé teszi a nemzetközi számlázást, módot ad számlák tömeges kiállítására (ami webshopoknak jöhet nagyon jól) és automatikusan tartja a kapcsolatot a NAV-val. Ez utóbbi júliustól lesz rendkívül fontos, onnantól kezdve ugyanis áfa-tartalomtól függetlenül minden kiállított számla adatait be kell küldeni az adóhatóságnak.