Vállalkozást indítani a válság idején? Vida Ági 12 tippje kezdő és aktív vállalkozóknak, hogy sikerrel vegyék az akadályokat

Vida Ági, a 13 éve indult, kezdő vállalkozók segítőjeként úttörő Gazdagmami blog alapító-tulajdonosa volt a Telekom Hello Biznisz Facebook csoportjának vendége. Az egyébként visszanézhető előadásában arról beszélt, hogy milyen hozzáállással érdemes céget gründolni, milyen kommunikációval, hol keressék a célcsoportjukat a vállalkozók, és mire figyeljenek feltétlenül oda a mostani válságban. Cikkünkben a műsor legfontosabb gondolatait foglaltuk össze pontokban. Jó inspirálódást mindenkinek!

1. Miért ne riasszon el a válság a saját vállalkozás alapításától?

„A Fortune 500-as listáján szereplő cégeknek majdnem a 60 százaléka egy válság idején indult” – idézte fel Vida Ági az előadásában, és a közös bennük nemcsak az, hogy bátrak voltak, hanem hogy ezek a sikeres cégek mind felismerték azokat az alapvető igényeket, amelyekkel az emberek elégedetlenek voltak az adott iparágban. „Azt is látni kell, hogy egy válság, az nem feltétlenül válság, hanem inkább változás”. Amit szerinte érdemes megjegyezni a nagy cégek sikertörténetéből, hogy bár változnak a piacok, változik körülöttünk a környezet, de az emberi igények egy része változatlan, illetve mindig jönnek új igények. Ezeket, ha beszélgetünk az emberekkel, ha kutatjuk a piacunkat mind elő lehet szedni, mert mind ott csücsül bennük.

2. Válságban sose dőlj hátra!

A vállalkozók számára különösen fontos, hogy megértsék, a világ folyamatosan változik. „Eddig könnyebben meg lehetett tenni, hogy kicsit hátradőltél, élvezted, hogy működnek a dolgok, elmegyünk néha belőle nyaralni, intézzük a dolgokat, zajlik a cég. A mostani korszak viszont olyan, mint ha viharban kéne úszni: mindig jöhetnek hullámok, észre kell venni a lehetőségeket, hogy itt egy áramlat van, ott egy örvény, azt kikerüljük, az áramlatra pedig fölülünk. Muszáj alkalmazkodni és próbálkozni” – magyarázta az előadásában Vida Ági. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Teszteljük a lehetőségeket, mérjük az eredményeket, optimalizáljunk, és nézzük meg, hogy egy termék jól működik-e. Ha nem, akkor vonjuk vissza, találunk ki újat, csomagoljuk át.  Ellenőrizzük a költségvetést is, a felesleges előfizetéseket (pl. szoftver) mondjuk le, vagy cseréljük kedvezőbb árúakra.

3. Melyek a növekvő piacok a válságban?

Vida Ági szerint érdemes megnézni a McKinsey kutatóintézet tavalyi kutatását arról, hogy hogyan változtak a vásárlói, felhasználói szokások. Kiderült, hogy a válságnak egyértelműen voltak nyertes piacai is, ahol a cégek rekordnövekedést értek el. „Sokkal többet foglalkoztak például az emberek lakberendezéssel; 2020. március-április időszakban a kisebb lakberendezési tárgyak (függöny, párna stb.) eladása megnőtt, mert mindenki úgy gondolta, hogy itthon vagyok, hú, le kéne cserélni a függönyt. Ugyanezért beindultak a lakásfelújítások is, emellett az étel házhozszállítás, illetve az édességek eladása. Sokkal többet költünk online szórakozásra is, nyilván, hiszen offline szórakozásra meg nem. Az online tanulás az értelemszerűen megnőtt, de azok körében is, akiknek nem muszáj. Érdekes adat, hogy a Netflix felhasználóinak 35%-a tanulási céllal néz ismeretterjesztő filmeket. Az már nem meglepő, hogy az emberek a külföldi utazások helyett inkább belföldi utazásokat szerveznek, viszont ott megnőttek a keresési trendek, nagyon szeretjük a listákat. (Tartalommarketing szempontjából ez hasznos információ, megéri ilyen cikkekben gondolkozni).

További meglepő számadatok még világszinten:

  • Az online szállítás 8 hét alatt 10 évet nőtt.
  • A telemedicina (online utánanézek dolgoknak, konzultálok egy orvossal vagy egy pszichiáterrel) 15 nap alatt 10-szeresére nőtt.
  • A videókonferencia piaca 3 hónap alatt 20-szorosára nőtt.
  • Az online szórakoztatás, 5 hónap alatt 7 évet növekedett, a nemrég indult Disney Plus 2 hónap alatt elérte azt, amit a Netflix 7 év alatt.
4. Fókuszálj a lokális piacra, mert a fogyasztók is azt keresik!

A koronavírus-válság előtt az átlagvásárló a munkahelye környékén, vagy a munkahelye és a lakhelye közötti úton hazafele szerezte be a kutyaeledelt, ugrott be a patikába, vett húst. Most viszont, hogy többet vannak otthon az emberek, a lakóhelyükhöz közel keresnek szolgáltatásokat, ezzel együtt a lokális keresések száma is megnőtt. „Ha neked is lokális szolgáltatásod van – kozmetika, fodrászat, szabóság, hentes stb. -, akkor érdemes beregisztrálni a Google Maps-be, beállítani a Google cégemet, és kitölteni benne a Covid19-re vonatkozó adatokat”. Ugyanígy érdemes beregisztrálni a lokális szájtokra is, amelyek a budapesti kerületek, adott települések szolgáltatóit gyűjtik össze.

5. Válság idején válaszd a problémalapú kommunikációt!

Az emberek a válságok idején mindig egy kicsit óvatosabbá kezdenek válni, és ilyenkor nyitottabbak azokra az ajánlatokra, amik nem vitamint kínálnak, hanem orvosságot. Mit jelent ez? A gyógyszer az azért kell, hogy egy problémát gyorsan megoldjak, azaz meggyógyuljak. A vitamin meg hosszabb távra jó, egy extra dolog. Amikor az emberek megijednek, óvatosak, akkor gyógyszert keresnek. Ilyenkor egy olyan érvelés (landing page, hirdetés stb.) sokkal jobban megfogja őket, ami arról szól, hogy hogyan segítenek neki, oldják meg a problémáját. Például egy kézműves táskakészítő érvelhet a terméke mellett úgyis, hogy a táskával magabiztosabbak lehetünk, finom az illata, jó a tapintása, de ez a vitamin. A gyógyszer-érvelésben azt mondjuk, hogy ez a táska jól pakolható, lehet variálni, hogy mit hova teszünk benne, könnyű kitisztítani, házassági évfordulóra is kiváló ajándék.

6. Figyelj a biztonságra

Válságban az emberek fokozottabban figyelnek a biztonságra is. Most ráadásul több idejük is van arra, hogy megfontoltan döntsenek. Ráadásául mostanra már mindenki a kényelmes rendelést preferálja, és a kényelmes fizetési mód szeretné választani. „A tavalyi évben sokkal többen sokkal bizalmatlanabbak lettek azokkal az oldalakkal kapcsolatban, aminek nincs HTTPS a webcímében. Ugyanígy vezessük be a biztonságos fizetési módszereket. Sőt, most már olyan megoldás is van, hogy Viberen keresztül lehet kártyás fizetést csinálni, ez kifejezetten jó azoknak, akik piacon árulnak, vagy egyéb személyes értékesítésnél (pl. fodrászat). „Érdemes megnézned a konkurenseidet is, mert előfordulhat, hogy náluk nagyon hiányoznak a kényelmi megoldások, és akkor meg kutya kötelességed bevezetned ezeket” – mondta el Vida Ági.

7. Tovább nőtt a vélemények, az ajánlások szerepe

A véleményeket sose vedd félvállról, sőt, tedd ki a beérkező ajánlásokat magad az oldaladra. A felhasználók új cég/termék/szolgáltatás esetében egyre többször az adott márka és vélemények szókapcsolatot írják be a keresőbe, és nem mindegy, hogy a te honlapodat böngészik, vagy véletlenszerűen egy gyakori kérdések gyűjtőoldalt. „Az egyik dolog, amit ezzel kapcsolatban szoktam tanácsolni egyébként, hogy csináljatok a honlapotokon egy olyan oldalt, hogy vélemények, és oda írjátok ki, hogy mi cégünk véleménye, és oda gyűjtsétek a Facebook véleményeket, illetve a Google véleményeket is be lehet ágyazni a weboldaladba, tehát amit ott írtak rólad, azt a véleményt be tudod ágyazni és megjeleníti az oldalad, de az összes többit is lehet nyugodtan gyűjtögetni. Lehet külön termékenként is csinálni ilyen véleményoldalakat” – mondott még egy tippet Vida Ági.

8. Mindent visznek a jó videók

Nem csak a streaming szolgáltatók zártak kiemelkedően jó évet 2020-ban, hanem a videós bemutatkozásokra is mindennél jobban buktak a vásárlók. Egyrészt ez is nagyon személyes jelenlétet biztosít, másrészt a live videók kifejezetten bizalomnövelőek. „Annak, hogy látnak téged, látják a fejedet, látják, hogy beszélsz, élő ember vagy, nagyon-nagyon nagy jelentősége van márkaépítés és kommunikációs szempontból is. Tudom, hogy a legtöbbször az a félelem van ott, hogy hú, rossz lesz a hajam, mit fognak hozzám szólni, de ez tanulható egyrészt, másrészt meg a többiek is ezzel küzdenek”.

9. A közösségépítésnek is most van itt az ideje

Többet és aktívabban is jelen van az emberek a közösségi médiában, videós platformokon, amelyre a legnagyobb szolgáltatók (Facebook, Instagram, Zoom) is reagáltak új funkciókkal. „Most nagyon itt az ideje, hogy többet foglalkozz a Facebook-csoportoddal, vagy a Facebook-oldaladdal, meg az Instagram-közösségeddel. Tavaly ehhez lett egy csomó új funkció, az Instagram például bevezette a katalógusokat, ahol nagyon jól lehet összeállítani extra tartalmakat, meg egy csomó más apróságot”.

10. Légy rugalmas a bizonytalansággal szemben

Hosszú távon is megőrizhető, de a mostani időszakra nagyon-nagyon igaz, hogyha bármilyen ajánlatot adsz, amiben van valami bizonytalanság (utazás, mozijegy, egyéb szolgáltatás), akkor építsd bele az ajánlatba, hogy hogyan kezeled a változásokat. Legyen erre részletes szabályzatod. Például, ha valakinek nem jó az időpont, mert két hétre karanténba került, akkor legyen számára egyértelmű, hogy hogyan tudja átcserélni a jegyét egy másik időpontra.

11. Légy pozitív és türelmes a megnövekedett érdeklődésekkel

Ami nagyon jó a mostani helyzetben, hogy most meg tudsz szólítani új embereket is. Olyanok is ott vannak most a neten, aki eddig csak immel-ámmal használták, ráadásul minden platformon nőtt a felhasználók aktivitása is. Viszont így olyanok is elkezdtek internetezni, akiknek nincs rutinja az online világban, ezért nekik sokkal jobban le kell írni, hogy mit hol találnak, sokkal jobban a szájukba kell rágni, hogy mi mit jelent, mert sokkal több lehet náluk a félreértés. Ne felejtsd, így az ügyfélszolgálatokra is ezáltal több feladat, nagyobb felelősség hárul.

12. Hogyan érj el stabilitást?

Nagy stabilitást tud adni viszont egy cégnek az, hogyha többféle vevőkörnek dolgozik. Ha eddig csak lakossági ajánlatod van, gondolkodj el, milyen más lakossági célcsoportjaid lehetnek, esetleg lehetnének-e kis céges ügyfeleid is? „Dolgozz azon, hogy új emberek rád találjanak, majd azon, hogy edukáld őket, hogy érdeklődni kezdjenek a kínálatod iránt, közösséggé váljanak, megjegyezzék a márkádat, hogy te vagy, és téged igénybe lehet venni. Amikor szükséges, akkor pedig adsz egy jó ajánlatot, amivel vevővé teszed őket. Azaz ne csak egy hirdetésed legyen, hanem legyen mellette közösségi média csatornád, tartalommarketinged, videómarketinged, tehát több helyről tereld magadhoz az embereket. A Duna se azért nagy, mert rögtön úgy folyik ki a hegyből, hanem azért, mert sok-sok picike patak, meg kicsi folyó, meg egyéb források táplálják, mire eljut odáig, hogy ilyen óriási tudjon lenni” – fogalmazta meg Vida Ági.

Kedvenc tanácsaink Vida Ágitól a válságban induló vállalkozóknak:
  1. Fókuszálj a lokális piacra, mert a fogyasztók is most azt keresik!
  2. Vizsgáld felül a saját értékesítési szövegeidet, hirdetéseidet, ajánlataidat, hogy terméked valóban a megoldást kínálja egy problémára.
  3. Figyelj arra, hogy a vállalkozásod minden területen megbízható legyen, és annak is látszódjon. Keresd az új, kényelmes fizetési megoldásokat!
  4. Sose felejts el reagálni is a véleményekre, a személyesség óriási fegyver a mai piaci versenyben. Készíts te is live videókat!
  5. Fedezd fel és építsd be a kommunikációdba a közösségi és videós platformok új funkcióit!
  6. Használd tudatosan az ajánlásokat és a vásárlóid véleményét.

A teljes előadás visszanézhető a Telekom Hello Biznisz Facebook csoportban.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.