’Válts nézőpontot és digitalizálj!’ Beszélgetés Szijj Andrással, a Streampunk alapítójával

Olvasási idő 5 perc
Streampunk Dekameron

”Már megint egy online meeting 10.00-től! Megint csúszni fog a kép, ráadásul Irénke a neten olyan csiga, hogy nála csak a hangot fogjuk hallani és azt is töredezve!” Ismerősek lehetnek ezek a mondatok manapság, amikor a koronavírus miatti járványhelyzetben a máskor személyes jelenlétet igénylő eseményeink egy jelentős része online térben zajlik. Bár mindenki próbál alkalmazkodni a videós bejelentkezésekkel járó kellemetlenségekhez, de mi van akkor, ha létezik egy olyan megoldás, amelynél nincsenek hasonló gondok? Szijj Andrással, a Streampunk alapítójával beszélgettünk, aki már 2012-ben ráérzett, hogy szükség lehet egy olyan platformra, ami kiküszöböli ezeket a hibákat.

A Streampunk név erősen hajaz a steampunk stílusra. Ez szándékos?

Nagy rajongója vagyok a stílusnak, ezért sem véletlen a névválasztás.  De fontos volt az is, hogy a név első fele a „streaming” szóra reagál, a másik része pedig a „punk” kifejezéssel egyfajta fiatalosságot, lendületességet és lazaságot próbál üzenni.

Mi motivált a cégindításnál?

Sok évet töltöttem a médiában és a kulturális szférában műsorvezetőként, újságíróként és az alapvető motivációm 2012-ben az volt, hogy kultúrát tudjak minél több embernek elvinni az otthonába. Elsősorban koncertekre, színházi előadásokra gondoltam, de bármilyen kulturális esemény is szóba jöhetett, mert hiszem, hogy a kultúrával olyan szinten lehet edukálni az embereket, ami az egész társadalomra pozitív hatással tud lenni.

Ez nem lehetett egyszerű akkoriban.

A live streaming akkor még meglehetősen ismeretlen volt, tízből kilenc embernek ez semmit sem mondott. Probléma volt az is, hogy a technika akkora pluszt jelentett a legtöbb rendezvényszervező számára, hogy sajnos nem igazán tudott elterjedni.

Így 2014-2015 környékén úgy döntöttem, hogy áthelyezem a fókuszt a konferenciákra és a vállalati kommunikációra.

Úgy éreztem, csak így maradhat rentábilis a dolog, emellett ennek a farvizén tudott felfutni akkoriban a startup- és konferenciaipar, és azt éreztem, hogy van is komoly igény a szolgáltatásunkra a részükről.

Mitől jobb a ti szolgáltatásotok, mint az egyéb ismert video-chat szoftverek?

A saját fejlesztésű megoldásunkkal 4G hálózaton keresztül, okostelefonok használatával képesek vagyunk televízió szintű kép- és hangminőségben műsort gyártani úgy, hogy az egyes szereplők külön térben vannak, a világ bármely pontján. Most a pandémia idején az egész világ megértette, hogy mennyi mindenre lehet ezeket a streaming eszközöket felhasználni. Nekünk megvolt az az előnyünk, hogy már régóta a piacon vagyunk, gyakorlatilag kezdetek óta, sőt mi már 2015-ben megtapasztaltuk, hogy ezek a globális megoldásra kitalált platformok egyszerűen nem alkalmasak egy reprezentatív értékű esemény levezénylésére. Mi magunk is láttuk, hogy szétesik a kép időnként, nagyon nagy a latency, azaz csúszik a hang vagy a kép, a céges védelmi rendszerek blokkolják a szoftvereket, vagy éppen nem garantált az adatbiztonság. A legtöbb ember el sem hiszi, hogy lehetséges ezek nélkül a hibák nélkül megtartani egy online meetinget. De ezek a platformok nem is erre lettek kitalálva, hanem arra, hogy emberek tudjanak beszélgetni egymással. Nekünk nem kell globálisan kiszolgálni a közönséget, mi mindig egy adott projektre koncentrálunk és finomhangoljuk a rendszerünket az adott megrendeléshez.  Mintha lenne egy digitális közvetítőkocsid, ahol az egyes kamerák képei a beszélgetésben résztvevő felhasználók eszközeinek a képei. A felhasználók a mi rendszerünkbe jelentkeznek be, ami egy komplex stúdió, egy komplett adás-lebonyolító rendszer, amire ráfejlesztettük ezt az online lehetőséget, így teljes kontroll alatt tudunk műsort gyártani.

Tehát garantáljátok, hogy nem fog csúszni a kép és a hang?

Így van. Ráadásul a mi applikációnk csupán két kattintás, és egy perc alatt feltelepíthető.

És mi a helyzet az adatbiztonsággal?

Mi nem használunk köztes szervereket, mint a nagy globális platformok, akik kénytelenek óriási szerverparkokat igénybe venni. Mi pont-pont összeköttetéseket használunk, amik 100%-ig garantálják az adatok biztonságát, sőt, lehetővé teszik, hogy bele tudjunk nyúlni a hang- és képminőségbe is. Ha azt érzékeljük, hogy valamelyik felhasználónál elkezd romlani a képminőség, mert a sávszélessége ingadozik, akkor azt a kolléga egyből tudja javítani, ugyanígy a hangszinteket is. Szinte bármilyen rendezvényt képesek vagyunk digitalizálni.

Miért érheti meg egy magyar kisvállalkozásnak a ti rendszereteket használni?

 Azt kell a döntéshozónak átgondolnia, hogy az adott projekttel, eseménnyel mi a célja. 

Minket akkor érdemes hívni, ha kifejezetten komoly, reprezentatív értéke van annak az eseménynek az adott brandre, cégvezetőre vagy szituációra nézve. Ha fontos az, hogy biztosan lássák, hallják egymást, ha fontos az, hogy ez egy magas minőségű tartalom legyen.

De hadd mondjak egy gyakorlati példát: Adott egy magyar vállalkozó, akit megkeresett egy külföldi befektető, aki komolyan érdeklődik a terméke, szolgáltatása iránt. Odautazni egymáshoz drága, vagy épp nem is lehet karantén nélkül. De a vállalkozónak már van egy prezentálható videója, ám elavult a számítógépe, vagy csak alacsony sávszélességgel tudná nyugodt körülmények között lebonyolítani a videóhívást. Mi viszont ezeket a gondokat levesszük a válláról, mi adjuk a megfelelő sávszélt, és mi játsszuk be a videót, amivel elvarázsolhatja a befektetőt.

Melyik volt eddig a kedvenc projektetek?

Az egyik kedvenc produkciónk a Dekameron volt, amit a Telekommal közösen hoztunk létre.

 Itt nyolc színészt – köztük Csákányi Esztert, Gryllus Dorkát, Kulka Jánost –  kellett az otthonából, az okostelefonjuk segítségével full HD kép- és hangminőségben összekötni a rendszerünkben és létrehozni egy komplett színházi előadást, animációkkal, és videóbejátszásokkal.

Gyakorlatilag egy tévéjátékot kellett élőben megalkotnunk, ahol egyszerre 25 live streamet futtattunk egy időben.

A Dekameron sikere is mutatja, hogy nincs számotokra lehetetlen, még egy olyan nehéz időszakban is feltaláljátok magatokat, mint amilyennek az elmúlt hónapok bizonyultak. Milyen tanácsot tudnál adni a vállalkozótársaidnak, hogyan lehet a legjobbat kihozni a kihívásos helyzetekből?

A legtöbb ember úgy van kódolva, hogy nehezen fogadja el a változást. Fontos, hogy mielőbb meg tudjunk békélni a változással, és mielőbb magunk mögött tudjuk hagyni a félelmet és az aggódást, ami biztos, hogy mindenkinél ott van, de lerövidíthető, hogy meddig. Mindössze egy nézőpontváltás kell hozzá. Fel kell tenni a kérdést, hogy mit kell nekem változtatnom a gondolkodásomban, a termékemben ahhoz, hogy ebben az új helyzetben is ki tudjak tűnni. Minden olyanban, ami új, ott rejlik a lehetőség is. És ne felejtsük a legfontosabb tanácsok egyikét: ha eddig még nem tette a vállalkozó, kezdjen el sürgősen digitalizálni.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.