Vállalkozást indítottak a használt, felújított laptopok értékesítésére – a Furbify sztorija

Névtelen Terv (80)

Napjainkban egyre inkább teret hódít a költséghatékonyság, a környezetbarát elgondolás és a fenntarthatóság – már ami a vállalkozásokat illeti. Ezt az ideológiát megragadva jött létre és tört babérokra a szlovákiai Gúta településéről indult, számítógépes eszköz és IT hardver értékesítő vállalkozás, a Furbify.

Az Angyal Tamás és Keszeli Ákos által megalapított Furbify 2007–ben kezdte el működését. A közös munkát az akkori ügyvezetők közvetlenül iskolai tanulmányaik elvégzése után kezdték meg. Mint ahogy minden induló cég, úgy a Furbify is az alapokról kezdte az építkezést, majd az évek folyamán egy körforgásos gazdaságra építő jövedelmező vállalkozássá nőtte ki magát.

Egy szlováki magyar kisvárosból a magyar és a cseh piacig

Először egy számítástechnikai bolt nyitásával kezdtük, szülővárosunkban, Gútán. A 2008-as gazdasági válság következtében vettük észre, hogy az embereknek nincs pénze új számítógépre és az olcsóbb megoldások után érdeklődnek. Itt jött képbe a használt eszközök értékesítése, és próbáltunk megoldást találni, segíteni a vásárlóinknak. Nagyon gyorsan eljutottunk oda, hogy nem tudjuk kiszolgálni az embereket, mert nincs annyi számítógépünk raktáron, ezért külföldi beszállítók után kellett néznünk. 4 év után mi lettünk a meghatározó pc bolt a városban és elértük a növekedés határát. Rájöttünk, hogy gútai kisváros léptéke már túl kicsi nekünk, ilyen lakosságszám mellett már nem tudunk gyorsan növekedni” – kezdi ismertetni a kezdeteket Keszeli Ákos, a cég igazgatója. Mivel a vállalat által végzett tevékenységre és a forgalmazott termékekre egyre nagyobb igény lett, úgy döntöttek, hogy 2011-ben elindítják webshopjukat a szlovák piacon, így lehetőségük nyílt arra, hogy az egész országot ki tudják szolgálni. Ákos úgy gondolja, jó döntést hoztak akkor azzal, hogy csak használt termékeket értékesítettek, mert nem akartak részt venni az új laptopok és számítógépek eladásának hatalmas ár versenyében, ami már akkor is megfigyelhető volt a különböző webshopok között. 

A cég később Magyarországra és Csehországra is kiterjesztette online áruházát, és elkezdték kiépíteni viszonteladói hálózatukat. Fontosnak tartották a kapcsolatépítést és -fenntartást, így nagyobb európai partnereket környékeztek meg az áruk beszerzése és értékesítése céljából. A vállalat, jelenlegi cégnevét, a Furbify-t 2019-ben kapta. „Szerettünk volna egy brandet, ami megállja a helyét a nemzetközi piacon, utal is a tevékenységünkre, és amiről megismernek minket és amire tudjuk építeni a további növekedést. Itt már cégünk 4 millió euró árbevételű volt és 40 munkatárssal dolgoztunk” – meséli Keszeli Ákos igazgató.

Covid alatti fellendülés, majd egy éves visszaesés

A koronavírus-járvány pozitív hatással volt a Furbify értékesítésére, ami 2021-re elérte a 13 millió eurós bevételt, és ennek eredményeképpen az alkalmazottak számát is megkétszerezte, akik akkor már több, mint százan voltak. A Furbify értékesítési hálózata átszelte Európát, hála viszonteladó kapcsolataiknak és a Facebook Marketplacenek https://hellobiznisz.hu/kereskednel-de-nem-tudod-mivel-4-szempont-ami-segithet/ . Partnereik között szerepel az Amazon, az Ebay, a Backmarket.

Bár a világjárvány fellendülést hozott a cégnek, Keszeli Ákos elmondása szerint az azt követő egy év egyáltalán nem volt sétagalopp számukra, ugyanis visszaesést figyeltek meg a mindennapokban. „Az emberek több eszközzel is rendelkeztek és elkezdődött az orosz-ukrán háború, emiatt nagyon alacsonyra esett a vásárlási kedv az IT piacon. Erre reagálva kezdtünk el erősebben a külföldi piacokra összpontosítani és átszervezni a működést: azt gondoltuk, hogy az európai piac még a visszaesés ellenére is olyan nagy, hogy abból tudunk részesedést szerezni és tovább növekedni, ha jobban csináljuk, mint a többi szereplő” – mondja Ákos, aki azt is elmesélte, stratégiájuk úgy tűnik értékálló, hiszen az idei évben minden helyre állt és a cég további növekedést tervez a jövőben.

Körforgásos-gazdaság, ESG, fenntarthatóság, zöld jövő

Ákos úgy gondolja, legnagyobb motivációjuk, hogy minél több eszközt juttassanak körforgásba, mindezt a rengeteg számítástechnikai termék felújításával. Fő tevékenységi körük ezáltal a felújított számítógépes eszközök és IT hardverek értékesítése, mellyel egy költséghatékony, mégis magas minőségű és környezetbarát vásárlási lehetőséget biztosítanak ügyfeleiknek. Kelemen Kristián értékesítési vezető elmondta, a felújított termékek által a vásárlók hozzájárulhatnak az elektronikai hulladék csökkentéséhez és a környezettudatos fogyasztás elősegítéséhez. Versenyképességük megtartásáért szolgáltatásokat is nyújtanak, például az új termékeknél megszokott hosszú garanciát, termékek beszámítását, vagy felvásárlását.

Az értékesítési vezető felvázolta, mennyire fontos a körforgásos gazdaság cégüknél. „Mi a Furbify-nál a kukába kerülő, leselejtezett számítógépekből varázsolunk újat, tehát a kuka és a szemétdomb helyett a termék marad a piacon, körforgásban. Ez gyakorlatilag cégünk üzleti-modelljét is képezi, mert kihozzuk az eszközökből a maximumot, és nem idő előtt kerülnek ki a piacról. Enélkül nincs fenntarthatóság” – mondja.

Kristiánnal az ESG (ESG az Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási) angol szavak rövidítése) témakörét is alaposan körbejártuk. Szerinte ez egy nagyon fontos momentum, mert ez egy egyre szabályozottabb sorvezetőt mutat a cégeknek

abban, miként tudnak egyre jobban klímabaráttá válni. Kristián felvázolta, hogy mennyire fontosnak tartják cégpolitikájukban ezt a kérdéskört is, hiszen pontosan tudják, egy darab laptop legyártása mekkora környezeti terheléssel, energiával, nyersanyaggal és felesleges hulladékkal jár. Az elektronikai eszközök jelenlegi fogyasztási trendje (mindenből évente a legújabbat) fenntarthatatlan. Ezért hasznos és zöld, ha használtat veszünk, amit már legyártottak. „Ebben van feladatunk, edukáció és aktív networking révén, hogy terjesszük a szemléletet; ami elromlik, az nem feltétlenül rossz: meg kell javítani és értéket fog jelenteni. A javítás legyen az első, ne a selejtezés és új vásárlása, mert a minőségi javítás egy értékteremtő folyamat” – mondja.

Vezetői kihívások a vállalatnál

Mint minden cég életében, a Furbify-nál is vannak olyan pontok, melyek alaposabb és átfogóbb intézkedéseket igényelnek. Keszeli Ákos szerint vállalkozásuknál a legnagyobb kihívás a HR, a jó munkatársak megtalálása, megtartása és irányítása, mely a legnehezebb feladattá vált az évek során. A több, mint 100 fős csapatot koordináló cégvezetés fő feladata a csapatépítés és menedzselés. „Idén állt össze teljesen a vezetői csapat, 7 fővel. Úgy érzem, most már megvan a stabil alap, amire tudunk építkezni. Idén elkezdtük a vezetői képzéseket , amik nagyon hasznosnak bizonyulnak és tovább fogjuk bővíteni az alsóbb vezetői szintekre is. Ez egy olyan terület, ahol folyamatosan tanulnunk és fejlődnünk kell, mert nagyon hamar ez tud lenni a növekedés és a hatékony működés korlátja. További kihívás még a felújítási folyamat innovációja, minden felújított eszközre 2 év garanciát vállalunk, ezért nagyon alapos munkát kell végeznünk. Fontos számunkra, hogy még évekig működjenek ezek az eszközök és a vevők minél inkább azt érezzék, hogy máskor is felújított eszközt vesznek – akár első laptopnak is” – sorolja az igazgató az előttük álló kihívásokat.

A hírnéven túl a vásárlók edukálása és a vásárlói élmények is nagyon lényegesek

A Furbify egyik lényeges alapelve a hírnév, mely náluk nem csak a márkaépítésről szól. Alapvető fundamentum cégüknél a minőség és a vásárlói tapasztalat, mely hitelesíti őket. Emellett olyan ajánlatokat tesznek vásárlóiknak, amik piaci szegmensükben egyediek és elsők, ezáltal pozícionálják érték-ajánlatukat a legjobbnak a piacon.

Kelemen Kristián véleménye szerint nagyon fontos a közvélemény edukálása, és céljuk, hogy megmutassák, miért a legjobb döntés egy használt termék vásárlása. „A Tiktok például remek eszköz lehet erre a célra, rengeteg környezettudatos fiatal van jelen, akik tökéletes célközönsége a termékünknek. A legnagyobb kihívás itt az, hogy mi alapvetően edukálni  szeretnénk, de ha a tartalom nem szórakoztató, nem fogják megnézni. Ennek fényében még mindig ismerkedünk a platformmal, próbálgatjuk, hogy mi a megfelelő formátum, hogyan adjunk át tudást szórakoztató formában” – mondja.

Cégük rendszeresen jelenik meg szakmai publikációkban és eseményeken, mindemellett folyamatosan blogolnak weboldalukon. Stratégiai célnak tekintik, hogy proaktívak legyenek, ehhez pedig valamennyi releváns platformot igénybe vesznek. Elmondásuk szerint a blogolás egy olyan klasszikus eszköz, mely tökéletesen beleillik a stratégiájukba, és amellyel folyamatosan tájékoztatják vásárlóikat, reagálnak célszegmensük kommentjeire és kérdéseire, tájékoztatják fontos ügyfeleiket az őket érintő kérdésekről, és releváns, sajtóban vagy social medián megjelenő hírekre reflektálnak.

A vásárlói élményekre és a visszajelzésekre kiemelt figyelmet fordít a cég. Úgy vélik, mindenhez két dologra van szükség: kifogástalan megrendelés kezelésre és lelkiismeretes ügyfélszolgálatra, melyből mindkettő adott a Furbify-nál. Termelésük belső folyamatai a lean-szemléleten alapulnak, melyben fő szerepe van termelési igazgatójuknak, Veszprémi Istvánnak, akinek köszönhetően hatalmas előrelépés történt folyamataik optimalizációjában és a belső munka hatékonyságában is.  Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy folyamatosan fejlesszenek – mindezt a vásárlói élmények növeléséért. Úgy érzik, nagyon lényeges, hogy egy termék értékesítése után is a hozzájuk forduló ügyfelek vagy érdeklődők rendelkezésére álljanak.  „A vásárlói igényeknek is folyamatosan próbálunk megfelelni, így a következő időszak legfontosabb fejlesztéseinek egyike a valós termékfotó elérhetősége minden egyes laptophoz. Ez évi 100 ezer felújított eszköz mellett igazán nagy kihívás, mivel rendkívül idő- és tárhely igényes feladat, ennek ellenére azt valljuk, hogy kutya kötelességünk megoldani, ha ezzel megkönnyítjük a döntést ügyfeleink számára. A másik fontos fejlesztés pedig a BNPL (Buy Now Pay Later) bevezetése, ami talán még az év vége előtte realitássá válhat és amit a használt számítástechnikai eszközök piacán először mi vezetünk be. Ez most talán a leginnovatívabb fizetési megoldás, ami arról szól dióhéjban, hogy a vásárló úgy veheti meg a terméket a webáruházunkban, hogy később kell kifizetnie. Ez a fizetési mód elérhető lesz a vállalati és a lakossági ügyfelek számára egyaránt, amit talán mondanom sem kell, hogy miért fontos a mostani nehezebb gazdasági helyzetben” – zárja a beszélgetést Kristián.

A Furbify szerint a sikeres és tudatos cégvezetés titkai az alábbiak:
  • A jó cégvezetés titka a jó gondolkodásmód. Egy sikeres vállalkozás a vízióból és célokból indul, utána a nehezebb része ezen az úton kitartóan végig menni.
  • Értékes embereket kell gyűjteni magunk mellé, akiknek szintén fontos a vállalkozás célja, őket segíteni és vezetni. Minél nagyobb a vállalkozás annál inkább egy csapatmunka az egész.
  • Vezetőként nem szabad abbahagyni a tanulást és a befektetett munkát. Ha ez abbamarad, akkor a cég sem fog tovább fejlődni.
  • Figyeljünk a termékek minőségére és a vevők kiszolgálására, hogy a lehető legjobb szolgáltatást kapják. Ha egy cég a mai világban nem tud megbízható lenni, akkor nem is tud hosszú távon fennmaradni.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.