Hogyan viselkedjen a céged a Facebookon?

Olvasási idő 4 perc

Egy vállalkozásnak luxus nem megjelenni a közösségi hálón. Ennél csak az a nagyobb luxus, ha úgy fogsz bele, hogy nincs szabályzatod, miközben szükséged volna rá. De mikor van szükség szabályzatra, és mi legyen benne?

Egy céges Facebook-oldalt létrehozni és működtetni pofonegyszerű, ehhez csak pár percre van szükséged naponta. Feltéve, hogy mindent jól előkészítesz. Ebbe beletartozik az is, hogy felméred, szükséged van-e Facebook-szabályzatra, és ha igen, meg is alkotod.

Mikor kell szabályzat, és mire jó?

Akkor kell, ha:

  • rendkívül nagy a forgalom az oldaladon,

  • rendszeresen hirdetsz nyereményjátékokat,

  • kupon- vagy hűségakciókat hirdetsz,

  • az oldalad, szolgáltatásod, terméked megosztó jellegű: olyan, amely érzelmeket vált ki az emberekből.

Mire jó a Facebook-szabályzat?

Ha rendszeresen hirdetsz nyereményjátékokat, kvízeket, a szabályokat kötelező feltöltened a Facebookra. Fontos, hogy ezeket még a játékok elindulása előtt tedd közzé a Facebook megfelelő eszközével, mert a közösségi háló szabályzata szerint csak így lesznek érvényesek a játékaid.

A céges oldaladnak lehetnek tartalmi és kommentelési alapelvei, azok alapján egységesen kezelhetitek alkalmazottaiddal a felhasználókat és a megjelenő kommenteket.

Az alkalmazottaidnak is megszabhatod egy egyszerű szabályzattal, milyen módon képviseljék a cégedet a közösségi térben.

Viták helyett jatékszabályok

Akár a vállalkozás oldalán, akár valamilyen alkalmazáson keresztül futtatsz egy promóciót, előre meg kell határoznod a feltételeit, ugyanúgy, mint egy offline játék esetében. Ha ezt elmulasztod, a céged imázsát rontó vitáknak, rosszabb esetben költséges jogvitáknak teszed ki magatokat. Ugye nem szeretnél százezreket költeni ügyvédre, mert egy nyereményjátékot úgy indítottál el, hogy nem határoztad meg jó előre a feltételeket?

A promóciós játékoknak tartalmazniuk kell:

  • a játék alapvető szabályait,

  • azok körét, akik a játékban részt vehetnek,

  • a részvételi feltételeket,

  • a játék részletes menetét,

  • időpontját, területi hatályát,

  • adatvédelmi hozzájárulást,

  • a kizárás feltételeit,

  • a nyeremény részletes jellemzését

és annak biztosítását, hogy mindezeken te milyen körülmények esetén módosíthatsz.

A Facebook a megfelelő alkalmazások segítségével lehetőséget ad e szabályzatok közzétételére, és az internetről néhány sablont is letölthetsz az egyszerűbb esetekre.

Például az egyszerűbb nyereményjátékok feltételeit megtalálod itt. De még ezeket se használd fel olvasatlanul!

Tiszta pálya a céges oldaladnál

Egy korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy milyen jó, ha a Facebook-oldaladon sok az interakció.

Ez azonban kellemetlenné válhat a nemkívánatos kommentek miatt. Tudomásul kell venni, hogy a nagy Facebook-tömegben sok ilyen van, és fenn kell tartanunk magunknak a jogot a szelekcióra.

Erre természetesen a Facebook alapból lehetőséget ad, de sokkal jobb benyomást kelt, ha a cégednek elérhető a kommentelésre vonatkozó szabályzata. Például arra az esetre, ha megjelennek az oldaladon a trollok (folyamatos kötekedők), vagy a versenytársak a te posztjaidat találják értékes és hatékony reklámfelületnek.

A céges oldal szabályzatában egyértelművé kell tenni, hogy

  • milyen komment vagy tartalom elfogadhatatlan a céges oldaladon,

  • mely esetekben törlöd a kommentet,

  • mely esetekben törölsz egy felhasználót,

  • mennyi időn belül adtok választ a facebookos megkeresésekre.

Egységes kommunikációt!

A céges Facebook-kommunikációban néhány szabályt mindenképpen be kell tartani, mert az egyáltalán nem mindegy, hogy mit kommunikálunk magunkról. Már írtunk arról, hogy ha rosszul csináljuk, hatástalan lehet az egész, vagy ami még rosszabb: negatív reklámot csinálhatunk magunknak.

Mi az alapja a saját szabályzat létrehozásának?

A saját Facebook-szabályzatodat magad is összeállíthatod, ha elég határozottan tudod, hogy:

  • kikkel kommunikáltok a Facebook-oldalon keresztül,

  • milyen stílusban képzeled el ezt a kommunikációt,

  • hogyan kell reagálni a problémás esetekre,

  • mi az, amit sosem szeretnél látni a céges Facebookon,

  • milyen magatartást tiltasz a kollégáknak a közösségi térben.

Ha ezekről nincs határozott elképzelésed, beszélj egy Facebook-specialistával vagy egy PR-szakértővel.

„Legfontosabb, hogy ismerd a vásárlódat, aki már kötődik hozzád, és ismerd azt is, akit szeretnél elérni. A közösségi média kommunikációját ehhez kell igazítanod. Ha tudod, ki az, akihez szólni kívánsz, akkor azt is tudod, hogyan, milyen hangnemben tedd ezt” – fogalmazza meg a legfontosabb kiindulópontot Jávor Zsófia, a Libri-Bookline PR-menedzsere.

Legyenek belső szabályok is

A belső FB-szabályok kiterjedhetnek arra is, hogy a vállalkozásodnál kinek a feladata a céges statisztikák figyelése vagy a posztok megfelelő időzítése.

Ebben szabályozhatod a reklamációk, panaszok kezelésének a protokollját is. Vagy mondjuk azt, hogy mindig higgadt és konstruktív hangnemben kommunikálunk a cég nevében.

Szabályozhatod a tiltott témákat is.

Ha az ügyfelekből élsz, nem célszerű sérteni az érzékenységüket, ezért ne legyen a posztjaidban napi politika, szexizmus, rasszizmus, és még sorolhatnánk. Még humor formájában sem.  

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!