„Sose függj a közösségi médiától!” – ezért van nagy szükség az e-mail marketingre

Névtelen Terv 2024 06 24t120443.088

Véghné Grynaeus Maja csalódott a közösségi médiában, ezért a hivatalos MailerLite tanfolyam keretében megtanulta a hírlevélküldő program használatát, és azóta e-mail marketing oktatással és kivitelezéssel foglalkozik. A Hello Biznisznek adott interjújában elmondta, hogy hírlevelek küldéséhez napjainkban már professzionális e-mail küldő szoftverek kellenek, továbbá szót ejtett többek között a jó hírlevél ismérveiről, a spam-mappa elkerüléséről és saját szakmai pályájáról is.

„2012-ben kezdtem el vállalkozni, nyolc éven keresztül működtettünk a férjemmel egy céges webshopot, amelynek keretében volt hírlevelünk, de még csak „amatőr” szinten – kezdte Véghné Grynaeus Maja. – Aztán üzleti mentorálással, majd közösségi médiával foglalkoztam, de ezekben kiégtem, így végül eldöntöttem, hogy az e-mail marketing irányába megyek. Az első lépés 2022-ben, a MailerLite nevű hírlevélküldő program teljes kitanulása volt – elvégeztem a hivatalos MailerLite Certificate képzést. 2024 elején pedig – az elsők között Magyarországon – megkaptam tőlük az expert, vagyis szakértő státuszt is.”

Maja számára az első kihívás az volt, hogy rájöjjön, hogyan lehet az e-mail marketinghez ügyfeleket szerezni, és hogy a gyakorlatban is olyan hírlevelet tudjon készíteni, amit a címzettek számára értéket jelent.

Egy coach lett az első ügyfelem, akivel egy webinárhoz kapcsolódó eseménysorozatot hirdettünk meg – folytatta Maja. – Többféle hírlevelet küldtünk ki, s a kampány olyan jól sikerült, hogy kicsit átalakítva egy másik webinár keretében ismét megcsináltuk. A kapcsolatépítésben aztán az az ügyfélszerzési stratégia jött be, hogy – mivel vállalkozói klubokban is benne vagyok – személyesen beszélgettem velük, és aztán referenciákat küldtem ki. (Itt jött jól az önismereti teszt, mely szerint jó a kapcsolatépítési- és tartási képességem.) Továbbá egy-egy brainstorming, vagy mastermind találkozón ismerték meg többen, hogy mivel foglalkozom. Facebook-os és közösségi médiás hirdetéseim nem voltak, de mivel oktatással szeretnék foglalkozni a jövőben, ezért ezeket a platformokat is használni fogom.”

Ma már profi e-mail küldő szoftverek kellenek a hírlevelek küldéséhez

Hírlevelek küldéséhez ma már nem elegendőek a levelezőprogramok; ehhez professzionális e-mail küldő szoftverek kellenek, amelyen segítségével folyamatosan magas színvonalú kampányokat lehet készíteni. Maya három e-mail marketing szoftvert használ jelenleg: ez a MailerLite, a SalesAutopilote és a Listamester. A lista méretétől függ a szolgáltatás ára, de van olyan, ami 1000 feliratkozóig, havi 12ezer e-mailig teljesen ingyenes!

„A kiválasztásnál fontos tudni, hogy a feliratkozók száma mellett mit várok az adott programtól? – fejtegette Maja. – Akarom-e, hogy a rendeléseket is tudja kezelni, ami által akár egy webáruházat is ki lehet váltani, plusz bankkártya elfogadó is egyben? Legalább egy hónapos e-mail stratégia kell előzetesen ahhoz, hogy tudjuk, milyen tartalmat fogunk írni. A stratégia mellett türelem kell, hiszen arra is időt kell szánni, hogy feliratkozókat gyűjtsünk. Ha van már például egy 5000-es listánk, azzal ne elégedjünk meg, bővüljünk tovább, mert mindig van olyan, aki le fog iratkozni! Tehát állandó változásban van ez a lista, ezért törekedjünk a bővülésre, a „friss vérre”. Hírleveleket pedig folyamatosan kell előállítani, sőt, a közösségi média-posztokat is fel lehet a hírlevélben használni – hiszen ugyanúgy tartalomgyártás ez is. A feliratkozásnál pedig fontos, hogy próbáljuk meg a másik fél szemszögéből nézni: neki mi lenne az értékes, amiért megadja az e-mail címét? Az űrlap legyen minél egyszerűbb és ne csak legalulra tegyük a weboldalon a feliratkozási lehetőséget, vagy ne rejtsük el egy gomb mögé! És az is, hogy hirdessük megfelelően – a közösségi médiában újra és újra emlékeztetni kell a felhasználókat. Mostanában szokás még, hogy úgynevezett felugró (pop-up) ablakok vannak a honlapokon – ezek is jó eredményeket hoznak a feliratkozás szempontjából. Végezetül az is fontos, hogy az űrlap és a hírlevél is minden eszközön élvezhető legyen, hiszen az e-mailek 80 %-át ma már mobilon nézik; ezért fontos a felhasználóbarátság. Sokan ott akadnak el, hogy nem tudnak feliratkozót gyűjteni – általános, hogy nincs is stratégiájuk a feliratkozógyűjtésre, vagy a másik döbbenetesnek tűnő hiba, hogy azért nem gyűjtenek feliratkozókat, mert még mindig az érte járó ajándék „e-book”-ot írják (ami egyébként egy általános csali, s több esetben akár 20-30 oldalas is), s nem marad idejük a valós munkára.”

Van szoftver, amely rendszerépítésre is alkalmas

Sokáig a MailChimp volt a hírlevélkiküldők csúcsa, 2000 feliratkozóig ingyenes volt, és ez kellően vonzóvá is tette – szögezte le továbbá Maja. – De már nem ajánlom senkinek, mert már csak 500 (!) feliratkozóig díjmentes. Ráadásul ebben az ingyenes fiókban nem enged hírlevelet időzíteni, sem automatizmust beállítani, tehát súlyosan limitálták a funkciókat az utóbbi időben. Ezentúl összehasonlítva más e-mail marketing szoftverekkel, sokkal drágább is és limitálják, hogy hány darab hírlevelet küldhetsz ki havonta, még a fizetős csomagokban is. Az általam fentebb ajánlottakra viszont – ha előfizetsz –, ezzel nem kell számolnod. A SalesAutopilot egy kicsit más program; azt azért tanultam ki, mert rendszerépítésre alkalmas. Lehet vele megrendeléseket kezelni, kiküldi a számlát, vagy értesítést, ha sikertelen volt a bankkártyás fizetés, és még megannyi más funkciót alakíthatunk ki vele, akár egy teljes, komplett ügyfélkezelési rendszert is. Cserébe viszont bonyolultabb használni, mint a többi hírlevélküldő programot.”

A jó hírlevél ismérvei

De tulajdonképpen milyen a jó hírlevél? Maja szerint a lényeg az, hogy értékes legyen – ehhez sok összetevő kell, de alapvetően attól válik azzá, hogy több fontos információt, „tippet” ad, ezentúl szórakoztat, vagy akár megkérdezi a címzettet valamiről.

„Alapvetően itt is ugyanazok a szabályok, mint a közösségi média-marketingnél
– folytatta Maja. – A hírlevél sem csak arról szól, hogy szórakoztat, hanem természetesen az üzletről, a vásárlásról is, de nem szabad azonnal „beledugni” a felhasználók arcába a terméket! A legfontosabb, hogy 80-90 %-nyi érték legyen a hírlevélben, tehát olyan dolgokat tartalmazzon, amiért érdemes elolvasni. Akkor is értékes egy hírlevél, ha a saját vállalkozásodról írsz valami olyat, amit máshol nem lehet róla megtudni. Minél nagyobb figyelmet szerzünk egy ügyfélnél, annál inkább elköteleződik, s annál inkább gondolja azt, hogy mi vagyunk a téma szakértői! A tárgysornak van a legfontosabb szerepe, hiszen az ösztönöz arra, hogy megnyissa a felhasználó a hírlevelet, s ez az első lépés ahhoz, hogy értéket adj. Talán sokan nem gondolnák, de igazán szabadjára tudod engedni magad, hiszen a hírlevélbe bele lehet tenni sok interaktív funkciót: kvízt, GIF-eket, képet, így a remek hírlevél olyanná válik, mint egy jó blogposzt.”

A jó hírlevélnél továbbá alapvető, hogy nem tévesztjük meg a vásárlókat, nem írunk olyat, ami félreérthető – sajnos manapság mégis sok esetben tapasztalni félretájékoztatást.

„Úgy nem lehet értéket adni, hogy agyonpromózunk mindent – mondta Maja! – Sőt, úgy gondolom, hogy hosszú távon „égeti” a korábban kialakított listát ez a gyakorlat, s folyamatosan iratkoznak le az ilyen hírlevelekről. A „Bermuda-háromszög” (kupon, ingyenes szállítás és/vagy új termék akció) továbbá azért nem jó, mert sokan állandóan ezekről küldenek ki infókat, viszont az értékes tartalmat elhanyagolják, aztán csodálkoznak, hogy a megnyitási arányuk ettől egyáltalán nem nő. Pedig vállalkozóként a jó mentalitás szerintem az, hogy azért vagyok, hogy a vevőimet kiszolgáljam, s nem azért, hogy mindent lenyomjak a torkukon.”

Hírlevelekkel egyébként könnyebb bizalmat építeni, B2B és B2C piacon egyaránt.

„De nem mindig közvetlenül abból vásárolnak, pláne, ha egyedi szolgáltatásról van szó – folytatta Maja. – Így van olyan ügyfelem is, aki a hírlevelein keresztül csak a díjmentes konzultációjára ad lehetőséget (ezt is el kell adni, hiába ingyenes), és aztán azon értékesíti a magas értékű szolgáltatását. Az örökzöld hírlevélsorozatok is nagyon jól teljesítenek, azaz amikor folyamatosan, például feliratkozástól számítva kapja valaki az újabb és újabb, előre beállított tartalmakat. Ez egy olyan marketing-automatizmus, ami egész évben működik – sőt, ha megfelelően van beállítva, teljesen passzív bevételi forrásunk is lehet.”

Sose függj a közösségi médiától!

Mégis adódik a kérdés, hogy a közösségi média korában mi értelme van e-mail adatbázist fenntartani és hírleveleket küldeni 2024-ben, továbbá hogyan lehet elkerülni, hogy ne a spam-mappában landoljon a hírlevél?

„Napjainkban felháborító dolgok vannak a közösségi médiában: például érthetetlen módon csökkenek az elérések, vagy ok nélkül letiltanak fiókokat, tehát igenis szükség van erre – szögezte le Maja. – Éppen ezért lett a mottóm az, hogy „Sose függj a közösségi médiától!” Továbbá a hírlevélküldés egy olyan rendszer, ami stabilan, előre tervezhetően működik – a Facebook csak körülbelül egy hónapra előre enged posztolni –, s ritkán kell hozzányúlni, viszont újabb és újabb automatizmusokat lehet beépíteni. Ez nem csak arról szól, hogy egy évben kiküldök X darab hírlevelet, hanem, ha valakinek van egy jó e-mail listája és ezt gondozza is, akkor ez jó bázisa lehet annak, hogy újabb üzleti lehetőségeket érjen el.

A spam-mappa egy karantén

Mint említettem, a levelezőprogramoknak (mint pl. Gmail) van egy spam-szűrője, s védik a kéretlen tartalmak ellen a felhasználókat – sok szempontot néznek, főként azt, hogy a levél elég értékes-e? A spam-mappa tulajdonképpen egy karantén, amely megkérdezi, hogy „Ez spam-e?”, de kevesen foglalkoznak azzal, hogy megfelelő programokkal ezt ellenőrízzék (pedig a spam-mappát el lehet kerülni egy külső programmal, ezt sokan nem is tudják!) Megfelelő nagyságú és megfelelően beállított képeket nyugodtan használhatunk a hírlevélben, az nem fog ettől a spam-mappába kerülni, nem kell aggódni! Szintén fontos tudni, hogy csak olyanoknak küldjünk hírlevelet, akik tényleg feliratkoztak, céges listát ne „lopjunk” – sajnos sokan csinálják azt, hogy például céges e-mail címeket vásárolnak, vagy gyűjtenek és kéretlenül elküldik azokra a hírlevelüket.”

Hírlevelezésből rendszerépítés – képzettség kell hozzá

Maja többet akart annál, mint hogy előre beállít hírleveleket, hírlevél-sorozatot készít, ezért tanult rendszerépítést is.

Eleinte kihívás, egyben nyomás volt lefordítani önmagamnak azt, amit az ügyfél szeretne, és elérni, hogy stabilan tudjon működni az e-mail marketing rendszere. Félő volt, hogy rosszul állítom be, és abból az lesz, hogy vagy senkinek nem küldi ki a rendszer a hírlevelet, vagy éppen mindenkinek. Pontosan ezért egy ügynökségnél rendszerépítéssel foglalkoztam bő egy éven át, és azt is egy 2 hónapos intenzív oktatás előzte meg. Másrészről pedig abból adódtak nézeteltérések, hogy sokan nem értették meg, hogy ez egy külön szakma és olyan vállalkozók fogtak hírlevelezéshez, akik csak „tegnapelőtt” kóstoltak ebbe bele.  De ez nem így működik, képzettség kell hozzá, engem pedig kifejezetten zavart, hogy olyanokkal versenyzek, akik sokkal kevésbé értenek hozzá. Sajnos még az is előfordul, hogy javítani kell az ő munkájukat. A másik oldalról pedig az okozott nehézséget, hogy ráébresszem a megrendelőket arra, hogy sokkal többről szól az e-mail marketing, mint néhány hírlevél megírása.”

Maja több érdekes példával találkozott már szakmai pályája során.

Volt olyan ügyfelem, aki egész évre előre kérte a hírlevélsorozatát, de egy részét ő írta meg, s csak a másik részét csináltatta meg velem – s közben három hétre elutazott. Aztán akadt olyan ügyfél, aki azt kérte, hogy olyan e-mailt rakjunk össze, amelyben csak egy kitöltendő teszt szerepel – s ebből aztán derüljön ki, hogyan lehet a célcsoportot vásárlásra ösztönözni. A tesztelés is egy „csali” természetesen – ezt egyébként ma már a hírlevelező-program csinálja –, de hatékony, mert ebből több preferenciáját tudjuk meg a feliratkozónak.”

Maja ma már kevesebb e-mail marketingezést vállal, mert az oktatásában látja a jövőjét.

Mindkét felmenőm között sok oktató, vagy tudományos munkát végző ember van, és rájöttem, hogy nekem is van hozzá affinitásom, fel is tölt – folytatta. – Azt szeretem a legjobban, ha látom máson, hogy meg tudja csinálni! Élő kurzusokat tartok már most, illetve most dolgozom több online kurzuson is. Tehát nekem az e-mail marketing a szenvedélyem, a hobbim és a munkám. Ezzel kelek-fekszem, folyamatosan képzem magam magyar, de főleg angol szakirodalomból, és minél több embernek szeretnék segíteni jól működő, automatizált és bevételt termelő rendszerek kiépítésében.”

Összefoglalva:
  • A hírlevelek küldéséhez ma már nem elegendőek a levelezőprogramok, profi e-mail küldő szoftverek kellenek hozzá.
  • A jó hírlevél értékes: sok fontos információt, „tippet” ad, ezentúl szórakoztat, vagy akár megkérdezi a címzettet valamiről.
  • Alapvető, hogy nem tévesztjük meg a hírlevélben a vásárlókat, nem írunk olyat, ami félreérthető!
  • Ne az legyen a cél az e-mail marketinggel, hogy mindent lenyomj a vásárló torkán, hanem hogy kiszolgáld őt!
  • Napjainkban nagy szükség van az e-mail marketingre, mivel a közösségi médiában csökkenek az elérések.

Szerző:
Füzesi Bálint – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.