Egy új értékesítési platformmal megreformálta az autóápolási termékek piacát a pécsi kisvállalkozás

Névtelen Terv (31)

Selyem Péter 2016-ban alapította meg a SilkGroup nevű vállalkozást Pécsen, amely minőségi autóápolási termékeket gyárt és forgalmaz. Kezdetben viszonteladókon és webshopon keresztül értékesítette a termékeit, majd támadt egy zseniális ötlete…

Már évek óta gyártotta és forgalmazta az autóápolási termékeket, amikor szöget ütött valami a fejében: „Egy barátommal mindig közösen jártunk kocsit mosni, de szinte mindig otthon felejtettünk mindent, ami kellett volna az autóápoláshoz. Pont nálam nem volt soha cucc! Nálam, aki ezekkel kereskedik…” – meséli nevetve  – „És akkor jött az ötlet, hogy csinálhatnánk termékárusító automatákat az autómosókhoz, amivel a kereslet és a kínálat találkozhatna.” Olyan szerkezetet kellett kikísérletezniük és legyártatniuk, ami bírja a napfényt, a kánikulát, a téli hideget, de akár a vandalizmust is. Kb. másfél év megfeszített munkájába került a csapatuknak, de sikerült és ezzel létrehoztak egy új értékesítési platformot is. Ma már országosan több, mint 50 automatával éves szinten közel 50 ezer darabos termékértékesítésük van. Az idei évben 16 százalékos növekedésben van ez az üzletáguk, ráadásul úgy, hogy egyáltalán nem hirdetnek, mert nincs hol, ugyanis a legtöbb önkiszolgáló autómosónak, – ahol az automaták is megtalálhatóak –  nincs Facebook-oldala, nincs weboldala. De Péter fejében ezzel kapcsolatban is újabb ötlet született: létrehoztak egy olyan weboldalt is, a holmossak.hu-t, ahol egy egységes platformon megjelenhetnek a magyar önkiszolgáló autómosók és tájékoztathatnak többek között arról, hogy milyen szolgáltatások találhatók náluk. Ez a weboldal éppen a napokban indult el.

Péter marketing stratégiája a kezdetekben az volt az automatákkal kapcsolatban, hogy nem kommunikálja a külvilág felé, hogy mit terveznek, hanem egyszerűen elkezdik az autómosókat feltérképezni, felkeresni, hogy hol lenne rájuk szükség. Ezt követően – 2 és fél éve májusban – kihelyezték az első 7 automatát, majd rá fél évre már 52 darabnál tartottak, majdhogynem ’letarolva ezzel a piacot’: „A konkurensek is csak kapkodták a fejüket. Gyakorlatilag Európában senkinek sincs akkora automata flottája ezen a területen, mint amekkorát mi most kiépítettünk.”– meséli a vállalkozó.

Én értékesítésben vagyok jó, innovátor személyiség vagyok, a papírmunka nem az én világom.”

Arról hogy miért éppen ezen a területen kezdett vállalkozásba Péter elmondta, hogy annak idején karosszérialakatosként végzett. A pályafutását a Pécshez közeli Kakasdon lévő Mazda Márkakereskedésben kezdte tizennyolc évesen. Amikor jött egy lehetőség számára kiköltözött Svédországba, ahol luxusfaházak építésében vett részt. Ezt követően ment ki Angliába, ahol kezdetben se munkahelye, se angoltudása nem volt, de elkezdte járni a várost, hogy állást szerezzen. „Elmentem egy állásinterjúra, ahol erősen bólogattam, mert fogalmam sem volt, hogy mit mondanak, de végül felvettek ebbe az autómosóba, ahol később csoportvezető lettem és elég gyorsan megtanultam a nyelvet is.” – meséli. Amikor 2015-ben hazajött elindított egy vállalkozást: speciális védőbevonattal kereskedett és márkakereskedéseket szolgált ki. Kezdetben kizárólagos forgalmazó volt, majd mivel nem volt elégedett az anyacég marketing tevékenységével, úgy döntött, hogy saját márka irányába indul el. Így jött létre a Silk (Selyem) termékcsalád. Rengeteg volt a munka és egy ponton belátta, hogy egyedül nem megy tovább, szüksége van valakire, aki az adminisztrációs feladatokat el tudja látni. „Én értékesítésben vagyok jó, innovátor személyiség vagyok, a papírmunka nem az én világom.”- meséli. Később lett egy raktárosuk is, ezzel egy időben egy irodájuk, és egy raktárhelyiségük, majd megbízott egy okleveles vegyészmérnököt, aki segített összerakni a termékek összetételét. Kezdetekben bérgyártóval dolgoztattak, most viszont már ők maguk gyártják a termékeiket. Webshopon és viszonteladókon keresztül kezdtek el annak idején értékesíteni.

”Az elején rengeteg csetlés-botlás volt. Rengeteg buktató volt az évek során, amit meg kellett oldani.”

A sales tevékenységet a cégben jelenleg is és kezdetekkor is egyedül végezte: „Házaltam! Ha kidobtak az ajtón, bementem az ablakon. Ha az ablakon dobtak ki, bementem a kéményen. Ez nekem nagyon megy! Ha belépek melléd egy liftbe, mire fölérünk a negyedikre már eladtam neked egy csomó terméket, de legalábbis nálad van a névjegykártyám!” – avat be mosolyogva az erősségeibe a vállalkozó, aki azt is elmondta, hogy ennek ellenére nem volt könnyű dolga, mivel amikor elindult az automatás üzletággal, akkor sokan nem voltak még nyitottak erre az új lehetőségre, kevesen hitték el, hogy működőképes lesz az ötlet. Azóta az idő bebizonyította a partnereknek, hogy nagyon jó értékesítési platform, és érdemes volt belevágniuk.

Kezdetben sok tudatosság még nem volt benne, ami a cégépítési folyamatokat illeti, mindenre menet közben kellett rájönnie. 26 évesen kezdte, és sokszor érezte, hogy nagyon fiatalnak tartják, nem veszik elég komolyan. ”Az elején rengeteg csetlés-botlás volt. Millió buktató volt az évek során, amit meg kellett oldani.” – meséli. Több százas viszonteladói listájuk volt, de nem mindenki tevékenykedett például üzletileg etikusan, így szépen fokozatosan ezeket a partnereket elkezdte leépíteni. Jelen pillanatban kizárólag webshopos értékesítésük van az automaták mellett, néhány viszonteladó partner kivételével. Ami most aktuális náluk, hogy régiós forgalmazókat keresnek, akik az adott területeket megfelelően el tudják látni a termékekkel.

„Bízzatok benne, ez igenis működni fog!”

Amikor arról kérdeztem, hogy merültek-e fel akadályok az elmúlt években, azt válaszolta: „Csak akadályokba ütköztem. Folyamatosan! Minden nagyon nehézkesen ment. Az automatás üzletágunk is pl. egy másfél éves projekt volt, mivel a szerkezet sokáig kizárólag laboratóriumi körülmények között tudott terméket kiadni, azt is szökő évente egyszer.” Nagyon nehezen tudták megoldani a termék kiadását, mivel nagyméretűek és más-más formájúak. Elmesélte Péter, hogy komoly kitartást igényelt tőlük a fejlesztés, ráadásul az egész csapatot is egyben kellett tartania, motiválnia, gyakran ismételnie hogy: „Bízzatok benne, ez igenis működni fog, jó lesz, higgyétek el!”

Jelenleg több social media felületen vannak jelen, pl. a Facebookon, az Instagramon. A Tiktokot most kezdték el, ott most bontogatják a szárnyaikat. Elsősorban itt ezeken a csatornákon reklámoznak. Nagyon minimális az offline marketingjük, Péter kevésbé hisz már benne, jobban preferálja az online verziót.

„Én azt látom, hogy ez baromira tetszik az ügyfeleknek. Imádják! „

A visszajelzéseket illetően a vállalkozó elmondta, hogy alapjában véve leginkább pozitív visszajelzéseket kapnak, de ugyanúgy örül minden negatív véleménynek is, mert úgy véli abból is tudnak építkezni. A SilkGroupnál arra törekednek, elmondása szerint, hogy csak pozitív élményekhez jussanak a vásárlók: „Ha egy ügyfél ott áll a mi automatánk előtt és valami problémája akad, pl. benyelte a pénzt a gép, akkor talál rajta egy telefonszámot, amit este kilencig fel tud hívni.” – részletezi Péter. Olyan telemetriai egységet építettek az automatákba, amivel nemcsak a készletüket tudják figyelni, de ha valakinél egy termék vagy a pénz elakad, két gombnyomással távolról ki tudják neki azt adni. „Én azt látom, hogy ez baromira tetszik az ügyfeleknek. Imádják!„- meséli lelkesen a szakember.

Ahogy Péter elmondta, a fő célja a SilkGrouppal az, hogy egy olyan autóápolási márkát és szolgáltatást hozzanak létre Magyarországon, ami a lakossági ügyfelek számára könnyedén elérhető és az emberek az autóikat úgy tudják karbantartani, hogy ne igényeljen szakértelmet és ún. ’önkármentesen’ tudják ápolni az autóikat, vagyis gyorsan, karcmentesen, biztonságosan. Azt felismerte viszont, hogy nem feltétlenül tudnak versenyezni a legolcsóbb termékekkel, mivel magyar munkaerőt használnak és a minőség is kiemelt szempont náluk.

A távolabbi tervei között szerepel, hogy jelentősen kiépítse az exportvonalukat, vagyis több országba tudják értékesíteni a termékeiket, valamint a holmossak.hu rendszert és az autóápolási termékeket tartalmazó automatákat Európai szinten is elterjesszék.

Tippek Selyem Pétertől azoknak, akik hasonló területen szeretnének vállalkozni:
  • Lásd külső szemmel is a terméked, vagy szolgáltatásod!
  • Ha már az ötlet megfogalmazódott benned, és elindultál a megvalósítás útján, beszélj róla olyan embereknek, vállalkozóknak, akik ezen a területen már bizonyítottak és akár kritikusak is. Bármennyire fáj a véleményük, vizsgáld meg hogy be lehet-e építeni a működésbe!
  • Sosem vesztesz, csak valamit megint meg kell tanulnod!
  • Ha valami nem sikerült, ne pánikolj, állj fel és csináld tovább!
  • Legyél kitartó! Ne feledd: a szikla és a patak összecsapásából kivétel nélkül mindig a patak kerül ki győztesen!

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 12

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.