Óriási pofont kapott a vállalkozása, mégis felállt belőle – a hAngol sztorija a Covidon át a Cápákig

Olvasási idő 9 perc

Az első gyermeke születése idején kezdett bele álmai megvalósításába Szolga-Tóth Melinda angol nyelvtanár, aki a zenés és élményalapú szolgáltatásával új alapokra helyezte a nyelvtanulást. A hAngol a bölcsődés-óvodás gyerekeket ismerteti meg az angol nyelvvel, a módszer pedig elképesztően gyorsan vált népszerűvé a kicsik és a szüleik körében is. Melinda a vállalkozását átvezette a Covid-járványon, kiállt a Cápák elé és bár befektetést nem kapott, de elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész-díját.

Mi az eredeti foglalkozásod?

Az ELTE-n végeztem angol nyelv- és irodalom szakon, illetve megszereztem a nyelvtanári végzettséget is.

Ebből egyenesen következett, hogy angol nyelvtanárként vállalkozó leszel, vagy dolgoztál „hagyományos” keretek között is?

Nem kezdtem azonnal saját biznisszel, az egyetem után én is dolgoztam nyelviskoláknak, majd pedig egy speciális módszertannal dolgozó nyelviskola vezető tanára lettem. Utóbbi esetében viszont már foglalkoztam operatív ügyekkel is, így jobban ráláttam az üzleti területekre.

Ezek a  tapasztalatok sodortak a vállalkozói lét felé?

A vállalkozás ötlete és maga az indulás is az első gyerekem születése idején merült fel, mert az volt a korábbi tervem, hogy amikor anyuka leszek, lehet létrehozok valami bizniszt is. Ebben inspirált a vállalkozó édesanyám is. Viszont a fiam születése előtt még dolgoztam kommunikációs területen egy nagy multinál is, ami szintén egy izgalmas időszak volt, mert a nemzetközi kommunikáció mindig is érdekelt. E vállalattól jöttem el GYES-re, a lehetőség pedig akkor talált meg, amikor a fiam bölcsibe ment, ahonnan éppen akkor távozott az angolos kolléga. Mivel én az angol mellett a zenével is foglalkoztam már gyerekkoromtól kezdve – és a szakdolgozatom is a zene használata és a nyelvtanulás témakörére épült – arra gondoltam, hogy itt a lehetőség egy régi álmom megvalósítására.

Azt érdemes tudni, hogy korábban sosem foglalkoztam gyerekekkel; felnőtteket tanítottam és leginkább a felsőfokú- és üzleti angol volt a fókuszban. Viszont a fiam születésekor én is szembesültem azzal a kérdéssel, hogyan is tudnám őt a legjobban segíteni az angollal való megismerkedésben. Sosem beszéltem hozzá csak angolul, ám sokat énekeltünk együtt és a YouTube-videók is adták magukat, mindezt pedig a fiam nagyon szerette. Tehát megragadtam a lehetőséget, s akkor gyakorlatilag nulla költségvetéssel, sufnituning módon összeraktam egy harminc perces, koncepción alapuló zenés programot. A dalokat a fiam kedvenceiből állítottam össze, én magam készítettem a bábokat is. Az elejétől fogva fontos szempont volt, hogy a gyerekek ne ijedjenek meg az idegen nyelvtől, így a műsorok során beszéltem magyarul is, az élményre és a játékosságra is nagy hangsúlyt fektettem.

Sajnos sokaknak van rossz élménye a nyelvtanulásról – az élmény és a játékosság mennyire szükséges a sikerhez és a hAngol mennyire épít e két tényezőre?

Gyakorlatilag ez a két fő pillére a hAngolnak. Ennél a korosztálynál, de szerintem felnőtteknél is, így lehet a legkönnyebben tanulni. A pozitív élmény, a pozitív megerősítés oldja a gátlásokat. És ha már pici kortól kezdve természetesen kezeljük az idegen nyelvet, sokkal könnyebb dolga lesz felnőttként az embernek. A legfőbb gátat sokak maguknak idézik elő, amikor meg kell szólalniuk angolul, mégpedig azt, hogy félnek a hibázástól és attól, hogy megszégyenülnek. Egy gyereket, ha jól érzi magát és szeretettel van körülvéve, pont nem fogja érdekelni, hogy halandzsázik és tele van „hibával” egy mondata. Nem számít, van bátorsága megszólalni, „máshogy” beszélni és szépen az évek folyamán ezek a „hibás mondatok” kitisztulnak és a „gátlástalanság” jobb esetben meg is marad és létrejön a felhőtlen boldog kommunikáció egy idegen nyelven – én pont így tanultam meg angolul (nevet – a szerk.).

Mikor vált számodra világossá, hogy erre a tevékenységre föl lehet építeni egy működő vállalkozást?

A műsor egyre népszerűbb lett, sorra jöttek a szülői visszajelzések a folytatás igényével, hiszen a bölcsis időszak letelte után egyre többen szerették volna, ha a gyerekeik így tanulják az angol nyelvet. Ekkor kezdtem el azon gondolkodni, hogy szükség lenne egy fenntartható rendszerre, viszont ekkoriban vártuk a második babánkat is, így több hónap szünet következett. De visszajelzések folyamatosan érkeztek, így a második gyerekem még nem volt egy éves, amikor úgy döntöttem: mivel a GYES mellett nem kell komoly számokat hoznom hónapról hónapra, belevágok. A név ugyan már megvolt ekkor is, de sok feladat várt még rám; létre kellett hoznom az arculatot, a weboldalt, a közösségi média felületeket, keresnem kellett egy később levédhető figurát, el kellett indítanom a hirdetéseket.  Belevágtam az ismert angol dalok újrahangszerelésébe – „hAngolosítottam” őket – illetve megszülettek a saját dalok, saját grafikával is, aminek a végeredménye az első album. Kerestem egy állandó helyiséget is a műsorok számára, viszont azt a tíz négyzetméteres bérelt szobát a hAngol igen gyorsan kinőtte, így új helyre volt szükségem.

Mennyit kellett mindezzel foglalkoznod?

Mindezt végig a gyerekek mellett csináltam, de a munka az időm mindössze tíz százalékát tette ki –ehhez képest a hAngol „hozta magát”, a bevételeket pedig arra fordítottam, hogy mindig javítsam, egyre profibbá tegyem az egyébként bővülő szolgáltatásomat. Egyre nagyobb volt az igény a születésnapokon, vagy karácsonyi programokon való részvételre, kisebb-nagyobb koncertjelleggel is.

Az üzletfejlesztésben segített valaki, akár egy szakértő, vagy egyedül csináltál mindent?

A cégvezetésben jártas férjem sok mindenben adott tanácsot, de alapvetően egyedül csináltam mindent. Mivel alapvetően bölcsészként végeztem, annak ellenére is sokat kell tanulnom a marketingről, a közösségi médiáról, az értékesítésről, a számlázásról, hogy anno vezető tanárként beleláttam ezekbe a folyamatokba. Nagy kihívást jelentett, hogy mindent én csinálok.

Végül is, egy vállalkozónak folyamatosan képeznie kell magát és bátran kérhet segítséget is, igaz?

Egyetértek ezzel s én magam is voltam egyéni tanácsadáson, illetve főleg a közösségi média területén beszéltem több e területen tapasztalatokkal bíró ismerősömmel, barátnőmmel. Ám az igazán nagy falatot az jelentette, amikor jelentkeztem az RTL Klubon futó, Cápák között című üzleti showműsorba, mert így szükségem volt egy üzleti tervre is, amit egy profi tanácsadói céggel raktunk össze. Egyébként ekkor jöttem rá arra is, hogy a hAngol-ban ott van a lehetőség arra, hogy tényleg egy nagyobb dologgá váljon, de én egyedül ahhoz már nem leszek elég. E folyamat során merült föl, hogy csináljak egy franchise-rendszert, mert az, hogy én egy személyben énekeljek, menjek ki a helyszínekre, keressem meg az új partnereket, számlázzak, s még legyen egy vízióm is, nem működik. Fel is merült a kiszervezés kérdése, de a tavalyi évet áthúzta a Covid-járvány.

A Covid gyakorlatilag mindenkinek okozott valamilyen kihívást. Számodra hogyan jelent ez meg s miképpen, milyen területeken tudtad hasznosítani a digitalizáció lehetőségeit?

A Covid teljesen lenullázta a gyerekfoglalkozásokat tartó „iparágat” is. Az óvodákba, bölcsődékbe több mint egy éve nem léphet be külsős személy. A külső helyszíneken pedig olyan létszámkorlát volt, ami kivitelezhetetlenné tette a tevékenységet és, hogy megérje egy termet ezért bélelni. Rendezvényeket, koncerteket pedig ugye szintén nem lehetett tartani tavaly óta, ami hatalmas érvágás volt. A legtöbb oktató átállt digitális „létre” és így tettem én is. Bár az online világ nem a 0-6 éves korosztálynak van kitalálva, de „jobb híján” nem volt más választás. Az én esetemben olyan kaput nyitott meg, amire előtte nem is gondoltam volna. Az onlinosított zenés műsorommal rengeteg családhoz jutott el a hAngol híre és dalai országszerte.

Hogyan emlékszel vissza a felkészülésre, a Cápákkal való találkozásodra, s mindez hogyan hatott az üzlethez való hozzáállásodra?

Nagyon jó élmény volt. Pontosan emlékszem a jelentkezés körülményeire is. Tavaly a karantén idején nagyon megnőtt a Facebook-forgalmam, sokezressé nőttek a videómegtekintések is. Viszont valakik feltörték a fiókomat és kiposztoltak egy terrorista tartalmú képet, így tizenöt perc alatt elveszett a magán és az üzleti fiókom is, az összes csoportom és minden eseményem és a mai napig nem állt helyre az eredeti állapot. Ez nagyon rosszul érintett, hiszen az egészet egyedül, gyerekek mellett, sokszor éjszakánként csináltam szívvel-lélekkel.

Egyik este néztem a műsort – amit egyébként is nagyon szerettem – és eldöntöttem, hogy megmérettetem magam, mert ez nagy lökést jelentene számomra főleg egy ilyen esemény után. Tudtam, hogy „kicsi” vagyok, így szinte az esélytelenek nyugalmával jelentkeztem a műsorba. Mivel a 2020-as évet elvitte a Covid, sejtettem, hogy a Cápák nem fognak beszállni a vállalkozásba, de nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, ami megerősített abban, hogy lehetséges nagy számokról is beszélni a hAngol kapcsán, s ha jól van felépítve a vállalkozás, akkor öt-tíz év múlva egy olyan értéket és márkát tudok felmutatni, amire én magam is büszke lehetek – hiszen egy bábozással induló sztori nőtte ki magát. Mindez a felkészülés és a műsor során vált számomra világossá, ahogyan a munkafolyamatok egy részének kiszervezésének szükségessége is.

Soha nem fordult meg a fejedben egy ilyen húzós széria után, hogy abbahagyod és újra tanítasz vagy visszamész a multiba?

Egy percig sem, mert a vállalkozói létnek sok előnye van. A magam ura vagyok, emellett sok időt tudok tölteni a gyerekeimmel, akikkel gyakran együtt írjuk a dalokat is. Az üzleti részt tekintve pedig, ha egyedül viszem is tovább a hAngolt a magánórákkal, a szülinapos felkérésekkel, a bölcsődés partnerekkel, koncertekkel, kevesebb időbefektetéssel, mégis jobban kijön a matek, mintha újra egy multinál dolgoznék.

Annál sokkal ambiciózusabbnak tűnsz, minthogy megállj itt… mik a terveid?

Januárban – az új hely megnyitása után – nagyon sok megkeresést kaptam. Az online megnyitotta a lehetőségeket immár országosan is, de nem tudok minden helyszínre elmenni. A franchise ötlettel kapcsolatban a Cápáknak számos jogos, szkeptikus kérdése merült fel, viszont az említett tanácsadó céggel összerakott üzleti terv alapján mégis csak ez látszott a megfelelő iránynak. Az persze érthető, hogy a Cápák ott és akkor, a találkozásunk pontján nem látták ebben a lehetőséget, hiszen a járvány miatt nem tudtuk még lemodellezni és kipróbálni, milyen az, ha a foglalkozásokat más tartja meg helyettem. 

Tehát az idei év a franchise-rendszer kiépítéséről is szól majd?

Mindenképpen elkezdem a terjeszkedést, hisz a fejlődést gátolnám, ha nem tudnék eleget tenni a különböző megkereséseknek. Most fel kell állni a covid stoppból újra kell indulni, kezdődhetnek a hAngol koncertek, piknikek, foglalkozások és szeptembertől pedig reméljük újabb és újabb „hAngol nénikkel és bácsikkal” tudom megismerkedtetni a hAngolozni vágyó családokat egyre több helyen (nevet – a szerk.).

Szerinted mik azok a készségek, vagy milyen az a gondolkodásmód, amire egy vállalkozónak mindenképpen szüksége van, ha a piacon akar maradni?

Fontos, hogy legyen víziója, célja, mindig megoldásokban gondolkodjon a legnagyobb nehézségek közepette is. Nagyon fontos, hogy kitartó legyen, így, ha bármilyen ok miatt is megroggyan a vállalkozás egyik pillére, képes lesz a többit megerősíteni, mozgósítani a céljai elérése érdekében.

Megkaptad a Telekom Digitálisan Tettrekész díját, mit üzen neked ez az elismerés?

Az, hogy egy ilyen nagy cég és márka a hAngol nevével egy címsorban szerepelhet, hatalmas elismerés számomra. Megéri nagyot álmodni és a nehézségekkel nem foglalkozva előre menni. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem örültem volna egy befektetőnek (nevet – a szerk.) Ha ez így lenne, nem is jelentkeztem volna. De a fő célom az volt, hogy büszke lehessek magamra és a hAngolra a beszélgetés végére úgy érzem, hogy ez sikerült és ezt a Telekom is megerősítette ezzel a díjjal, amiért nagyon hálás vagyok s még egyszer nagyon köszönöm (nevet – a szerk.).

Ha szeretnél elmélyülni a befektetés témakörében, keresd fel Tudásbázisunkat!

Nézd meg Melinda bemutatkozó kisfilmjét!

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Újraindult a jelentkezés a Cápák közöttbe!

Ha üzleti ötleted megvalósításához vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába az rtl.hu/capakkozott/jelentkezz oldalon!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.