Gyakorlati tippek az üzletek újranyitásához

Most már remélhetően tényleg vége a Covid-járvány miatti korlátozásoknak és hamarosan újraindulhat a több, mint egy éve felfüggesztett normális élet. De mit tegyen a vállalkozó, aki már jó egy éve hibernálja vagy az online térben próbálja életben tartani üzletét? Üzleti Műhelypercek online rendezvénysorozatunk legutóbbi beszélgetésében négy vállalkozó gyakorlati tanácsait hallhattuk.

Már csak azért sem egyszerű a válasz a fenti kérdésre, mert egyelőre sok a bizonytalanság, meglehetősen óvatosak az emberek (a beszélgetés még a május 25-én, az 5 millió beoltott után életbe lépő enyhítések előtt zajlott). Nem könnyű például azt sem eldönteni, hogy milyen marketingkampányokkal, mekkora intenzitással vágjon bele a nyitásba.

Kétféle megközelítést, hozzáállást lát a vállalkozások részéről Ormós Gabriella, a Jenői pékség és a Kovászlabor blog és közösség alapítója. Az egyik a „mindent bele”: gyere, érezd jól magad nálunk, élvezd ki, hogy újra szabad az élet. A másikfajta üzenet inkább a biztonságra helyezi a hangsúlyt: várunk téged, de számunkra a biztonságod az első, mi vigyázunk rád, ezért még nem állunk teljesen vissza a normál üzletmenetre. A helyes megközelítés nagymértékben függ az adott vállalkozás profiljától vagy még inkább célközönségétől. Egy romkocsma valószínűleg inkább arra hegyezi ki a kommunikációt, hogy hajrá, végre kiélheted magad az egy éves bezárkózás után. „Majd meglátjuk, hogy ez, vagy a megfontoltabb, óvatosabb kommunikáció és üzleti stratégia lesz-e célravezetőbb”, mondta Gabi.

Inkább az óvatosabb nyitás híve Spitzer Éva, a Kockacsoki csokoládé-manufaktúra és kávézó alapítója. Mint mondja, az ő üzletmenetükben igen fontosak voltak a különféle rendezvények, mint a csokikészítő workshopok vagy születésnapi zsúrok. A korlátozások feloldása után ezeket szeretnék majd erősen promotálni, megszólítva a régi és új ügyfeleket. Hasonlóan gondolkodik Bruckner Zoltán, az  Explorers  vízitúrák alapítója, coach. A vízitúra-szezont márciusban szerették volna indítani, de erre csak most nyílt lehetőség, és egyelőre inkább csak az egynapos túrákkal. Lenne igény a többnapos túrákra is, de azokkal kapcsolatban még nagyon sok a bizonytalanság, mert a szálláshelyek igénybe vétele sokkal több feltételhez kötött, mint a szabadtéri sporttevékenység.

A turizmus-vendéglátásban viszont sok esetben nem csak a vevőket, hanem a munkaerőt is újra meg kell találni – emelt be egy másik szempontot a beszélgetésbe Heiszler Ákos, aki egyrészt az Urban Communications marketingügynökség tulajdonosaként ismeri a szektort, másrészt maga is (hobbi)borászkodik Etyeken. A kisebb szállodáknak, éttermeknek a potenciális munkavállalókat is meg kell tudni győzni, hogy jöjjenek vissza nyugodtan, mert van stratégia, van biztos jövőkép.

Az újranyitás sikere természetesen nem független attól, hogyan működött a vállalkozás a karantén alatti kényszerű bezártság idején. Bizonyos közösségeket megerősített a bezártság, és a vendéglátóiparban is azok a vállalkozások maradtak talpon, amelyek köré erős közösség épült ki, mondja Ormós Gabriella. A jövőre nézve ezért ő azt tanácsolja mindenkinek, különösen a vendéglátó szektorban, hogy építsen ki egy törzsvásárlói kört, majd tartson nagyon szoros kapcsolatot velük, mert ha megint történik a járványhoz hasonló dolog, ez a közösség fogja eltartani vállalkozását.

Hozzátette még: sokkal könnyebben megy a közösségépítés, ha a vállalkozás képvisel valamilyen értéket, és ezt az értéket hitelesen be is tudja mutatni, mert így az ügyfélkör is könnyebben azonosul vele. A közösséget viszont nem csak a vevőkkel lehet építeni, hanem a partnerekkel is – válsághelyzetben különösen fontos, hogy a bajba jutott vállalkozások nyissanak egymás felé. Gabi pékségének ügyfelei szerettek volna croissant-t is, amit viszont ő a kis műhelyében nem tudott sütni. Felvette a kapcsolatot a Frey Caféval, akik amúgy kénytelenek volt zárva tartani kávézójukat, és tőlük vásárol hetente néhány száz croissant-t, amivel mindenki jól jár. „Rendkívül fontosak az ilyen jellegű kooperációk, hogy tudjuk egymást támogatni”, tette hozzá.

Meg kell találni azt a tőkét is, ami átsegíti a céget a nehéz időszakon. Heiszler Ákos úgy véli, hogy nem csak a pénz lehet ilyen tőke, hanem az idő, a munkatársak közössége vagy akár a kreativitás is. Marketingügynökségének ügyfélkörében vannak olyan (biztos nemzetközi háttérrel rendelkező) vállalatok, amelyek például a csapat építésére, továbbképzésére használták ki ezt az időt.

Szintén lényeges az újranyitás sikere szempontjából, hogy ki milyen előrelépésre használta ki az elmúlt időszakot. Bruckner Zoltán szerint az egyik vízválasztó az lesz, hogy ki mennyire tudja kreatívan alkalmazni a digitális eszközöket az ügyfelek elérésére, a velük való kapcsolattartásban. Ők például nagymértékben automatizálták az Explorers működését, CRM-rendszert építettek ki, hogy az ügyfelek minél gyorsabban minél teljesebb körű információt kaphassanak a túrákról. Ennek köszönhetően két fő le tudja szervezni hetente 50-60 ember túráját. „Digitális vállalkozássá kellett válnunk, annak ellenére, hogy a szolgáltatásunk teljes egészében offline”, mondta. Emellett a korábbinál is több gondot fordítanak az online tartalmak minőségére, megjelentek az Instagramon is és például most ismerkednek a Google keresőhirdetések világával. Ezek továbbra is velük maradnak, mert pontosan ezek a módszerek, az új technológiák használata különbözteti meg őket a vetélytársaktól.

Éváék sem tétlenkedtek a kényszerű bezárás alatt. „Csokit nem lehet online készíteni, de készültünk az újranyitásra, hogy utána jobban működjünk, mint előtte. Új termékeket találtunk ki, új szállítási módokat vezettünk be, fejlesztettük a webshopot”, sorolta az elmúlt időszak eredményeit. Megjelentek például a LinkedIn-en is, hogy a vállalati ügyfeleket eredményesebben érjék el. A Jenői Pékségben Ormós Gabrielláék fejlesztettek egy rendelési szoftvert, amely először integrált ügyviteli rendszerré nőtte ki magát, most pedig már 6-8 pékségnek kínálják a szoftvert előfizetéses formában – miközben természetesen tovább sütik a minőségi pékárut.

Jó tanácsok az újrakezdéshez
  • Építsd be a gondolkodásodba, hogy újra lehetnek olyan időszakok, amikor nem te irányítod az eseményeket, készülj fel erre pénzügyileg, marketingben, termékfejlesztésben, és keresd meg, kire támaszkodhatsz a bajban!
  • Ne add fel az általad képviselt értékeket, mert azok nyújtanak kapaszkodót a nehéz helyzetekben!
  • Építs ki erős emberi kapcsolatokat a partnereiddel, a vevőiddel, és találd meg a lehetőségeket egymás segítésére!
  • Mélyítsd el a kapcsolatot a munkatársak között, a munkán kívül is beszélgessetek egymással kötetlenül, mert a teljesítmény is megnő, ha kiépül a bizalom!
  • Gondolkodj el azon, miként tudsz kitűnni a zajból, mi az, ami megkülönböztet másoktól!

Szerző:
Schopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.