Ügyfél nélkül nincs üzlet

Olvasási idő 4 perc

Jó lenne belelátni az emberek fejébe, ahogy Mel Gibson a Mi kell a nőnek? című filmben! Nem így gondolod? Tudd meg, hogy miért hasznos akár csak egy napig belelátni az emberek gondolataiba!

Ahhoz, hogy egy vállalkozás eredményes legyen, ügyfelek is kellenek. Ez amolyan alapigazság, mégis sokan elfeledkeznek róla, amikor a vállalkozásukat tervezik. Később pedig csodálkoznak, miért nem jönnek a várva várt sikerek. Mint minden esetben, itt is a stabil alapok a legfontosabbak, az alapvető kérdésekre kell megtalálni a válaszokat.

  • Kinek és mit akarsz eladni?
  • Miért téged válasszanak?
  • Hogyan tudják meg a vevőid, hogy nálad kell vásárolni?

Kezdj egyszerű kérdésekkel!

Gondold végig, melyek azok az élethelyzetek, amelyekre a vállalkozásod termékei, szolgáltatásai megoldást nyújtanak! Vannak termékek, amelyekre mindenkinek szüksége van, ám neked azokat az embereket kell megtalálnod, akik éppen téged vagy a te árudat keresik.

Gyors példa

Egy pékségben a kenyértől a kiflin keresztül a kalácsig számtalan péksüteményt lehet készíteni. Ízlés kérdése, ki melyiket szereti legjobban. Tucatnyi pékség van minden városban vagy kerületben. Ám egyre többen vannak, akiknek fontos, hogy egészségesek is legyenek a péksütik.

A tudatosabb táplálkozás, az ételallergia vagy valamilyen betegség is lehet ok, amiért ez egyre fontosabb sokaknak. Így nőtt a kereslet a csökkentett szénhidrát-tartalmú vagy glutén-, laktózmentes termékekre, amelyeken ráadásul a profit is magasabb.

Ha nem veszed figyelembe ezeket a szempontokat, nem ismered fel az ebben rejlő lehetőségeket.

Tudd meg, ki lesz a vásárlód!

Ahhoz, hogy minél több vevője legyen egy vállalkozásnak, azt is tudni kell, hogy kik fogják szívesen vásárolni a termékeit. Ehhez pedig minél pontosabb képet kell alkotni azokról, akiknek szól a vállalkozás. Vagyis: meg kell határozni a célcsoportot.

Írd le minél részletesebben a vevők lehetséges körét! Nem elég csupán elnagyolt vonalakkal megrajzolni, kik lesznek a vásárlóid, a lehető legrészletesebben le kell festeni őket!

Érdemes végiggondolni:

Kinek szól az üzlet? Fiatalok vagy az idősebb generáció tagjai? Hol élnek? Mivel foglalkoznak? Mit csinálnak szabadidejükben?

Miért választanak pont téged? Ha sikerül megtalálni azt a fontos jellemzőt, amely az összes vevődben közös, akkor máris közelebb kerülsz ahhoz, hogy hatékonyabban add el nekik a cég termékeit, szolgáltatásait, vagy ismertesd meg velük a vállalkozásodat.

A mindennapokban is hasznos az ügyfelek ismerete

Ha tudod, kik az ügyfeleid, és miért épp ők azok, akkor azt is könnyen meg lehet határozni, miként lehet elérni, hogy még többen legyenek. Ha a minőségi termékek miatt választanak téged, akkor ezt érdemes hangsúlyozni – és akár az áremelésen is el lehet gondolkodni. Ám ha a vevőidet a pénztárcájuk mérete izgatja, akkor minél olcsóbban kell adnod mindent.

Miben segít a célcsoport jó meghatározása? Mindenben

A termékek és szolgáltatások portfóliójának kialakításában. Ha tudod, kiknek árulsz, tudod, mit lehet eladni nekik. Maradva a pékségnél: elfelejtheted a gluténmentes árukat, ha a vevőidet nem izgatja az egészséges életmód.

  • Az árazásban. Tudnod kell, mennyire árérzékenyek a kuncsaftjaid.
  • A hirdetésben. Ott fogsz reklámozni, amit azok néznek, akik a vevőid lehetnek. Vagyis hatékonyabb leszel a marketingben.
  • Az üzlet elhelyezésében. Ha a legmenőbb fodrászatot működteted, nem lehetsz messze a belvárostól. Ha speciális, nyolctonnás szerelvényeket árulsz, ügyfeleid pedig teherautóval járnak, akkor jobb választás a külváros.
  •  A stílusod megválasztásában. Ha a célcsoportod fiatalokból áll, a cégnek is frissnek kell lennie. Valószínűleg érdemes tegeződni mindenkivel, és lazaságot sugározni. Az idősebbeknek szóló szolgáltatásoknál azonban érdemes az udvariassági formák betartására ügyelni
  • A munkatársaid kiválasztásában. Olyanokat kell foglalkoztatnod, akik szót értenek a vevőiddel.

Kérdezd meg a vásárlókat!

Ha a fogyasztói szokásokról és igényekről van szó, nem elég a megérzésekre hagyatkozni. Ahhoz, hogy minél több ügyfele legyen az üzletednek, érdemes pontosan felmérni a vásárlók igényeit.

Célszerű időről időre megkérdezni az ügyfeleket, hogy mennyire elégedettek, milyen változásoknak örülnének.

A vevők sokszor már a gesztusért is hálásak, hogy kíváncsiak a véleményükre, pláne ha azt látják, hogy meg is fogadják a tanácsaikat, ötleteiket.

Mindent összevetve: ahhoz hogy egy vállalkozásnak minél több ügyfele legyen, ismernie kell önmagát és a potenciális vevőit. Ennek alapja a fogyasztók és igényeik felmérése.

Ha a következő cikket elolvasod, megtudhatod, hogyan lehet hatékonyan végiggondolni, kik lehetnek az ügyfeleid, miként találod meg őket, vagy éppen ők téged.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!