Magyar teherkerékpár a környezet- és egészségvédelemért – Egy társadalmi vállalkozás története

Olvasási idő 8 perc

A társadalmi vállalkozás innovatív megoldások révén fogalmaz meg válaszokat társadalmi problémákra – üzleti alapokra építve. Az ilyen vállalkozó küldetése, hogy társadalmi értéket hozzon létre. A Mastiff Cargo Bike azért született meg, hogy rendelkezésre álljon egy jó minőségű, magyar tervezésű és gyártású, környezetbarát szállítási eszköz, amelynek használója közlekedés közben saját és mások egészségéért is tesz. A magyar teherbicikli ötletgazdájával, Varjú Tamással saját történetük mellett arról is beszélgettünk, hogy mi tehet sikeressé egy társadalmi vállalkozást.

Tamással akkor találkoztam először, amikor újrahasznosított kerékpárokat szállított egy Nógrád megyei társadalmi vállalkozás részére. A „Re-Cikli Kerékpárműhely” volt akkor a mindene. Végtelenül hitt a Szociális Szövetkezetben, amelynek berkeiben régi vagy már nem használt bicikliket újítottak fel és adtak el. Mint most megtudtam, Baktalórántházán a műhely azóta is működik. Nagy Gáborral – aki a szövetkezet elnöke – azóta is tartja a kapcsolatot, üzleti és szakmai tanácsokkal támogatják egymást. Tamás továbblépett, nagy álma felé vette az irányt. Ez pedig egy teherkerékpár megépítése volt.

Egy budapesti autós átlagosan 92 órát ül dugóban évente, és a vidéki városokban is egyre rosszabb a helyzet e tekintetben. Az emberek egy pöfékelő dobozba zárva töltenek értékes órákat, nem beszélve a parkolási gondokról és a légszennyezésről – mondja Tamás, aki először 2017-ben játszott el a teherkerékpár gondolatával, akkor még az említett szociális szövetkezetben. – Voltak is próbálkozásaink, aztán felismertem, hogy ehhez a projekthez szintet kell lépni, szükség van egy műszaki szakemberre, aki az elképzeléseinket meg tudja tervezni – avat be. Fekete Dávid lett az a szakember, akivel Tamás végül céget alapított, és közösen létrehozták a magyar tervezésű és fejlesztésű, piacképes teherkerékpárt, a Mastiff Cargo Bike-ot. A webshopjuk tavaly novemberben indult el.

 – Jó az, ha egy vállalkozás pontosan tudja magáról, hogy társadalmi típusú tevékenységeket is akar végezni, vagy kifejezetten klasszikus, profitorientált szervezetként fog működni. Viszont ne csak a társadalmi célkitűzései legyenek világosak, ugyanennyire legyen tisztában azzal, hogy milyen üzleti céljai vannak. Egy társadalmi vállalkozás is egy világos üzleti modellre épül, éppúgy rendelkeznie kell üzleti és pénzügyi tervvel. Mi is így indultunk.

A vágy, hogy valami hasznosat és újszerűt csináljunk, önmagában még nem elég – avat be a részletekbe és mint kiderül, ez szervezeti formától függetlenül így van. Azt mindenképp tudni kell, miből és hogyan lesz bevétele az adott vállalkozásnak, mindegy, hogy egyesületről, alapítványról vagy kft-ről van szó. – Tapasztalatom szerint a társadalmi célokat csak akkor lehet tartósan megvalósítani, ha azok előre tervezett, stabil pénzügyi bevételeken alapulnak. Az pedig tovább növeli a kiszámíthatóságot és szakmai függetlenséget, ha ezek a bevételek meghatározó, kézzelfogható része üzleti típusú bevétel. Szóval nincs mese. Elő kell venni a papírt, és tervezni kell. Dedikált időt kell szánni erre. Ha ezt megspóroljuk, akkor könnyen csődbe fulladhat egy briliáns vállalkozási ötlet is. Klasszikus vállalkozói alapokra lehet sikeres társadalmi vállalkozást építeni – részletezi.

Teherkerékpárok egyébként már száz évvel ezelőtt is voltak. A teherszállító autók megjelenése előtt használták őket hazánkban is. Napjainkban Dániában, a világ egyik leggazdagabb és legfejlettebb országában van nagy kultusza. A koppenhágai városlakók 40 százalékának van csak autója. Egy kutatás szerint a helyi lakosok 58%-a azért közlekedik naponta kerékpárral, mert az gyors és hatékony. A helyi IKEA-ban vásárlók 20%-a eleve biciklivel vagy tömegközlekedéssel érkezik. Emiatt az áruház ingyen kölcsönözhető kerékpáros utánfutókat és teherbicikliket kezdett el biztosítani, amikkel a vevők egyszerűen hazaszállíthatják a beszerzett dolgokat.

Biztos vagyok abban, hogy ez a jövő – hangsúlyozza Tamás, aki egy vidéki kisvárosban nőtt fel, a biciklizés és a környezetvédelem mindig az élete része volt. Ő maga, mint felhasználó is folyamatosan teszteli saját terméküket a hétköznapokban. Olyannyira, hogy kedvesét a tavalyi esküvőjükön a Mastiff Cargo Bike prototípusával szállította a házasságkötés után a buli helyszínére. Biztos, ami biztos, még erre a célra is kipróbálta.

A Mastiff csapat nagy fába vágta a fejszét a saját gyártású cargo bike megépítésével, hiszen ehhez hasonló kerékpárokat lehet vásárolni az interneten, s a nagy gyártókkal nehéz versenyezni. De nem is ez a céljuk. Küldetésükről Tamás viccesen így fogalmaz: „Magyar égre magyar ufót!” – vagyis, ha valami megépíthető itthon is, akkor miért ne építsék meg? A külföldiekkel szemben egy magyar műhely elérhető a hazai fogyasztók számára. Az érdeklődő kipróbálhatja a terméket, szervizeltetheti, a gyártó folyamatosan jelen van, ha a vásárlónak szüksége van rá.  Futárcégek előszeretettel használják a Mastiffot, de bio kertészetben is szolgál már a magyar járgány. 

A kerékpár nagy teherbírású, 100 kg-ig rakodható, zöld megoldás az olyan vállalkozások számára, amelyeknek fontos a környezet- és egészségvédelem. A járgány egynyomtávú, tehát könnyen használható városi környezetben, ahol szűkebb a hely. Teherszállító része nyitott, több mint 80 centi hosszú platóján egyszerre négy nagy rekesz vagy éppen túlméretes rakomány is szállítható, ez az egyik oka annak, hogy már külföldről is érdeklődnek a termék iránt. A Mastiffon nemcsak termékeket, hanem gyermeket, sőt még kutyát is lehet szállítani, de további terveket is szőnek még a felhasználási lehetőségek bővítésével kapcsolatban. Jelenleg is dolgoznak azon, hogyan „okosíthatják fel” a Mastiff Cargo Bike-ot . Ma már elektromos rásegítéssel is elérhető a termék, így a dimbes-dombos területeken is kényelmesen megtehető vele a kitűzött táv.

A tervezés, a fejlesztés és a sorozatgyártás Debrecenben, a Mastiff csapat tagjaival és a helyi beszállítók segítségével folyamatosan zajlik. – Idén különösen érdekes lehet a Mastiff az önkormányzatok és civil szervezetek számára is, hiszen pályázhatnak teherkerékpár beszerzésére, s ez a termék kiválóan alkalmas például ebédkiszállításra – húzza alá Tamás.

S hogy miért egy kutyáról nevezték el saját terméküket? – Meg akartuk személyesíteni, hogy legyen egy név, amihez köthető. A mi teherkerékpárunkra pont illenek a Mastiff kutyafajta jellemzői. Megbízható, nagy, erőteljes felépítésű, masszív, gazdájához mindig hűséges, bátor, s bár külleme vadnak tűnik, mégis kezes, engedelmes jószág – ismerteti a megálmodó.

A világjárvány elején, 2020 májusában indult a társadalmi vállalkozás, a webshop már novemberben meg is nyitott. S bár a koronavírus miatt a Mastiffot személyesen csak nagyon kevés alkalommal sikerült promotálni, a vásárlók mégis kezdenek online rátalálni a termékre.  – Az volt a tervünk, hogy megjelenünk olyan kiállításokon, szakmai rendezvényeken, ahol az emberek testközelből nézhetik meg, és ki is próbálhatják a Mastiffot. De minden ilyen esemény elmaradt, ami ezt lehetővé tette volna – avat be Tamás, és hozzáteszi, hogy ugyanakkor a digitalizáció némileg segített a gondjukon. – Az internetes térbe áthelyezett konferenciákon megjelentünk. Ilyenkor az érdeklődők élő adásban betekinthetnek a debreceni műhely működésébe, megismerhetik azokat, akik a gyártásban és a fejlesztő munkában vesznek részt.

Ahhoz, hogy sikeresek legyünk, alkalmazkodnunk kellett nekünk is – mondja. A teherbicikli-gyártó cég képviselői gyakran videóhívásban egyeztetnek egymással, hiszen Tamás és Dávid nem egy városban élnek. Sőt, bevontak munkájukba egy külső tanácsadót, Balázs Tibort, és a fejlesztésben aktívan közreműködő partnereket (Zane Systems Kft., FlybikeTeam), közöttük a futárokat is (Deliver-Ed Budapest, Fürge Róka Futárszolgálat, Málhás Bringás), akikkel internetes kommunikációs felületeken egyeztetnek rendszeresen. – Láttam, hogy a kisvállalkozások hamar átmennek „köldöknézősbe”, nem látják azt, amit egy külső szakember „helikopterről” követhet – húzza alá Tamás, aki otthonosan mozog a pályázatok rendszerében is.

Magyarországon foglalkoztatás fókuszúak a pályázatok, ilyet gyakran ki is írnak. Ez fontos és jó, de a világ ennél már többről szól, a társadalmi vállalkozás nemcsak akkor teremt értéket, ha munkahelyet hoz létre valaki olyan számára, aki nehezen tud elhelyezkedni. Remélem, ebben lesz majd változás – hangsúlyozza és kiemeli, hogy a környezeti fenntarthatóság megteremtése is kiemelten fontos érték napjainkban. – Egyre több olyan társadalmi kezdeményezés van Magyarországon, ahol a környezeti fenntarthatóság van a fókuszban.  Ilyen a Green Guide Budapest is, amelynek a weboldalán olyan vállalkozásokat, helyeket, illetve programokat kínálnak, amelyek a fenntarthatóságot, az egészséges életvitelt és a hulladékok minimalizálását tartják szem előtt – hívja fel a figyelmet Varjú Tamás.

A Mastiff Cargo Bike használói többszörösen tesznek jót. Hozzájárulnak a légszennyezés és a városi dugók csökkentéséhez, használói egészségesebbek, stresszmentesek és vidámabbak lesznek. Ez a történet csak most kezdődik. Egy olyan órában, amelyben a fenntarthatóság a Föld jövőjét tekintve talán mindennél fontosabb. Várjuk a folytatást.

10 dolog, amit a társadalmi vállalkozásokról tudni érdemes
  1. Bár a neve nem a legdivatosabb, ez mégsem egy maradi dolog. A fejlett társadalmakban egyre több a társadalmi vállalkozás.
  2. Társadalmi vállalkozás lehet bármilyen cég vagy szervezet, amely a közösség számára értéket teremt.
  3. A társadalmi vállalkozások innovatívak, merészek, kreatívak, kereteket feszegetnek, együttműködők, pozitív társadalmi hatással működnek. A társadalmi vállalkozók változtatók. Rámutatnak a társadalmi problémákra, és megoldásokat kínálnak azokra.
  4. A társadalmi vállalkozó nem csak az anyagi haszonért dolgozik.
  5. Ha társadalmi vállalkozást indítanál, fontos, hogy lásd tisztán, mik az értékteremtő és mik az üzleti céljaid!
  6. Klasszikus vállalkozói alapokra lehet sikeres társadalmi vállalkozást építeni. Éppúgy rendelkeznie kell üzleti és pénzügyi tervvel, mint egy normál vállalkozásnak.
  7. A társadalmi vállalkozás sikeréhez hozzájárulhat a haladó gondolkodás és az alkalmazkodóképesség. Használni kell a kor vívmányait, a digitalizáció adta előnyöket.
  8. Ha vállalkoznál, érdemes körülnézni a pályázatok között, mert az ügyedet könnyebb sikerre vinned, ha támogatást is felhasználsz hozzá. 
  9. Belülről néha nehéz megítélni egy ügy vonzóságát, a vállalkozás haladását. Ezért nagy segítség lehet szervezeten kívüli szakember tanácsadóként történő bevonása.
  10. Nemcsak a nemes ügyet zászlajára tűző társadalmi vállalkozó tesz jót, hanem az is, aki igénybe veszi a szolgáltatást.

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.