“Kicsiben indultunk, nem is gondoltuk, hogy ebből ekkora vállalkozás lesz”

Szakolcai Dorina és Szegedi Rita ketten vezetik a Ruhafalva.hu webshopot, ahol új és használt gyermekruhákat árulnak kiemelkedő minőségben, de megfizethető áron. Édesanyaként, a saját igényeikből kiindulva indították a vállalkozást 2008 elején, ami egy hiteles, megbízható és sikeres céggé nőtte ki magát az elmúlt 13 év során. Az indulásról, a koncepciójukról, és a webshop mögött álló csapatról beszélgettünk. A válaszaikból csak úgy sugárzott az összhang, a családias és vevőorientált hangulat, valamint az összeszedett, szilárd elképzeléseik, amelyekkel a webshopot vezetik.

Mivel foglalkoztatok a webshop elindítása előtt? Honnan jött az ötlet?

Dorina: Rita informatikusként, én pedig könyvvizsgálóként dolgoztam, egyikünk sem foglalkozott kereskedelemmel korábban. Amikor gyerekeink születtek, szembesültünk azzal, hogy mennyire nehéz és időigényes ruhákat beszerezni nekik. A boltba járás nem működött, ekkor pedig, 2007-ben, még igazán ezzel foglalkozó webshopok sem voltak. A néhány meglévőről pedig azt gondoltuk, hogy mi ennél tudnánk jobban is csinálni. Innen indult az egész, azt éreztük, hogy akkor próbáljuk is meg.

Mennyi idő telt el az ötlet megszületése és a webshop indulása között?

Dorina: 2007 nyarán jött az ötlet, ősszel kezdtünk el foglalkozni vele, és hivatalosan 2008 februárjában nyitottunk meg. Kicsiben indultunk, nem is gondoltuk, hogy ebből ekkora vállalkozás lesz.

Hogy nézett ki a webshop a legelején?

Rita: Ahogy a Ruhafalva névből is látszik, az elején a játékos, barátságos stílusban kommunikáltunk, és a design is tükrözte akkoriban – amely még nem volt olyan letisztult, mint most. Viszont elég hamar felismertük, hogy érdemes minél előbb nagy, komoly webáruház jelleget sugározni a megjelenésben a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében.

Milyen segítségetek volt az induláskor? Miből indultatok ki a koncepció kialakításakor?

Rita: Igazából erre két csatornánk volt. Egyrészt mi magunk voltunk a célközönségünk, szóval elég pontosan tudtuk, hogy mire van szüksége az anyukáknak, hogy tudnánk segíteni nekik abban, hogy inkább a gyerekükkel töltsék az időt a gyerekruha keresés, vásárlás helyett. Ekkor még nem volt közösségi média, csak e-mailben kommunikáltunk, de ezen a csatornán keresztül is nagyon szerettek véleményt formálni a vevők. Emellett igyekeztünk odafigyelni a külföldi példákra, például ekkor indult be a zappos.com, valamint más, komoly webáruházakból merítettünk ötleteket – nyilván azon a kereten belül, hogy mi is meg tudjuk valósítani. Alacsony költségvetésből építkeztünk.

Említetted, hogy nem állt rendelkezésre közösségi média. Milyen más módokat találtatok a Ruhafalva ismertségének növelésére?

Dorina: Online aukciós oldalakon, illetve babás fórumokon hirdettük magunkat.

Rita: Voltunk néhány vásáron és kiállításon, valamint erőteljes csatornánk volt a szájról szájra terjedés is. Akkoriban nagy újdonságnak számított, hogy egy webshopban gyerekruhát lehet venni, nagy értéke volt annak, hogy egyediek voltunk a piacon.

Az előbb azt is mondtátok, hogy nagyon alacsony költségvetésű volt az indulás. Volt olyasmi, amit emiatt kifejezetten kreatívan kellett megoldani?

Rita: Minden. (nevet) Az elején mindent ketten csináltunk Dorinával, annyira, hogy még a webáruházat kiszolgáló rendszer kódjába is belenyúltunk. Mi magunk csináltuk a grafikát, nyomtattuk a hirdetéseket – ekkor még offline is hirdettünk, például gyermekorvosi rendelőkben.

Dorina: Emellett az első néhány évben szinte a teljes bevételt visszaforgattuk.

Így szépen lassan olyasmikbe is beletanultatok, amikkel korábban nem foglalkoztatok.

Dorina: Így van, és nagyon szívesen csináltuk. Folyamatosan kell képeznünk magunkat, mert az e-kereskedelem területén egy dolog biztos: az állandó változás, amelyet ha talpon akarunk maradni, akkor azt feltétlen le kell követnünk. Ami ma működik, az holnapra már elavult.

Mikor jött el az a pont, mikor úgy éreztétek, hogy fel kell venni valakit?

Dorina: 1 év után már volt olyan, aki segített a csomagok elkészítésével, rá 1 évvel fotósunk is lett, fokozatosan jöttek az új munkatársak.

Az elején mi volt a forrása a ruháknak, mi alapján kerestetek fel beszállítókat?

Rita: Az utóbbi tulajdonképpen vakvágány volt, mert mindig is a maximumra törekedtünk a minőséget illetően, ehhez pedig az angol használt ruhára volt szükségünk. Mindig a piacon elérhető legjobb minőségű termékeket vesszük meg, ezeket még külön át is válogatjuk, tehát a saját minőségi szűrőnkön is átmennek a ruhák. Úgy próbáljuk kiszolgálni a vásárlóinkat, hogy elégedettek legyenek és később visszatérjenek. Ez egy mondás is nálunk, a Ruhafalva mindig többet ad, mint amire a vásárló számít. Szolgáltatásban, rugalmasságban, és elsősorban a termékek minőségében.

Dorina: A használt gyerekruhák alapvetően Angliából érkeztek, mert a magyar anyukák használt ruhából az angolt szeretik – így angol kapcsolatokat próbáltunk keresni. Ezután kezdtünk el nyitni a hazai források felé, de Magyarországon elég nehéz ezt a minőséget megtalálni.

Dorina: Nagyjából 3 év után lettek elérhetőek nálunk új ruhák és cipők. Most már fele-fele arányban adunk el új és használt termékeket.

Az új ruhák változást jelentettek a kínálatban a kiinduló állapothoz képest. Terveztek még hasonló újítást, kiegészítést?

Dorina: Nem igazán, a gyerekruha vonalat nagyon szeretjük.

Rita: És nem szeretnénk elaprózódni. Ahhoz, hogy kiemelkedő választék legyen nálunk gyerekruhákból, ahhoz erre is kell helyeznünk a fókuszt.

Hány fősre nőtte ki magát a csapat?

Dorina: 10 plusz mi. Ez a létszám már nagyjából 5-6 éve. Nekünk nem célunk az, hogy felépítsünk egy 100 fős céget. Szeretnénk megőrizni a személyességet, és ehhez elengedhetetlen, hogy kis cég maradjunk.

Rita: Igen, így tudjuk megtartani a családias, szeretetteljes hangulatot a csapatban. Együtt tudunk gondolkodni, dolgozni, és ez rendkívül fontos ahhoz, hogy minden anyuka, minden csomag esetében érezze azt a gondoskodást és színvonalas kiszolgálást, amit Dorinával ketten kialakítottunk.

Ruhafalva Dr 1000x1000
Mi az, ami folyamatok szintjén megváltozott az elmúlt évek során?

Rita: Inkább mi az, ami nem. (nevet) A kis létszám miatt nincsen hosszú döntési folyamat, gyorsan tudunk reagálni a változásokra – ezt gyakran alkalmazzuk is. Kezdeti nehézség volt, de azóta is kihívás, a technikai fejlődéssel lépést tartani. Többször cseréltünk webáruház motort, ez rengeteg plusz munkával és költséggel jár. Hatalmas mennyiségű új terméket rakunk fel hetente, ez nagy kihívást jelent – és jelentett még inkább 8 évvel ezelőtt.

Dorina: Az 1-1 rendelés mögött álló kedves kiszolgálás és odafigyelés nem változott, technikailag viszont szinte minden. 4 webshop-rendszeren mentünk keresztül, és emiatt a folyamatoknak is muszáj volt változniuk. Új ötleteink is születtek, valamint a piaci igények is alakultak.

Rita: Egy dolgot csinálunk ugyanúgy, és az a precizitás. Mindent egyes kiválogatott ruhát kimosunk, kivasalunk, lefotózunk, és lemérjük a paramétereit, amiket aztán feltöltünk a webshopba. Ez a típusú precizitás nálunk sztenderd.

Dorina: Ez a fajta sokrétű információ biztosítása egyedi az e-kereskedelem területén, ha magunknak vásárolunk más webshopokból, akkor nagyon hiányoljuk a ruhákra és cipőkre vonatkozó pontos méreteket.

Gyakran el is térnek egymástól a különböző gyártók által megszabott méretezések.

Dorina: Így van. A webshop indulásakor meg kellett győznünk a vásárlókat arról, hogy tőlünk nyugodtan rendelhetnek, bizalmat kellett kiépíteni bennük mind felénk, mind az online vásárlás felé, hiszen akkoriban jóformán csak számítástechnikai termékeket, könyveket lehetett online vásárolni. Úttörőnek számítottunk a piacon.

Mit szerettek a legjobban ebben a munkában?

Rita: Mindig izgalmas kiválasztani, hogy milyen árukat hozzunk be a kínálatba. Erről az utolsó szoknyáig közösen döntünk Dorinával, és ez egyszerűen megunhatatlan. Gyönyörű ruhákat árulunk, és a visszajelzések is nagyon jók.

Dorina: Nekem is a ruhák kiválasztása, gyártók felkutatása az abszolút kedvenc. Szerintem ez az a dolog, amit soha, vagy legalábbis egy jó ideig nem fogunk kiadni a kezünkből. Tényleg tételesen mi ketten döntjük el, hogy mit és melyik gyártótól veszünk. De kiállításokra járni is nagyon izgalmas dolog, vajon találunk-e újabb márkát, ami illik az elképzelésünkbe és amelyet a vásárlóink is kedvelni fognak

Mit ajánlanátok most induló webshopoknak, vállalkozásoknak?
  • Tűnj ki a tömegből.
  • Adj többet, mint amennyit a vásárlók várnak.
  • Legyél nagyvonalú és rugalmas.

Ha szeretnél még jobban elmélyülni a témában, keresd fel Tudásbázisunkat!

Szerző:
Kóbor Júlia – kosárérték.hu újságírója

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.3 / 5. Összes értékelés: 12

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.