Kesergés helyett nézőpontváltás: így fogadta meg a Varróház alapítója a marketing szakértő tanácsát

Idén már nagykorúvá vált Majoros Zsuzsa vállalkozása, amelyet tényleg úgy szeret, mintha saját gyermeke lenne. Ugyanaz az elkötelezettség és szenvedély viszi előre, mint amivel 18 évvel ezelőtt belevágott a Varróház megalapításába: imád varrni, és boldoggá teszi az, hogy ha másoknak adhat sikerélményt, önbizalmat azzal, hogy megtanít nekik saját kezűleg elkészíteni ruhadarabokat. A járványhelyzet idején támadt bizonytalanság Zsuzsi vállalkozását sem kímélte, a korábban rendkívül népszerű varrótáborba egyszer csak leálltak a jelentkezések. Ekkor talált rá Zsuzsi a megfelelő tippre a Marketing Commando zárt csoportjában – Janata Krisztina kkv marketing tanácsadó, szövegíró foglalta össze, hogy mit lehet tenni „vásárlói burnout” esetén. Zsuzsi megfogadta a tanácsokat, most pedig elmeséli, hogy mit nyert ezzel.

Hobbivarrónők oktatásával foglalkozik Majoros Zsuzsa 2003-ban indított vállalkozása, és nem kevesebbet tűztek ki célul, minthogy önbizalmat és sikerélményt adjanak a nőknek. „Amikor megkérdezik, hogy hol vettük azt a ruhát, ami épp rajtunk van, és azt lehet rá válaszolni, hogy ’én varrtam’, akkor az hihetetlen magabiztosságot ad. Ezért is érzem úgy már az első varrótanfolyamom óta, hogy abszolút a helyemen vagyok, nagyon szeretek oktatással foglalkozni” – mondja Zsuzsi.

Két tanműhelyük is van Budapest belvárosában, ahol folyamatosan indulnak tanfolyamok, heti 40 órában oktatnak. A vakáció ideje alatt a fiatalabb korosztálynak is szerveznek programokat, „kis divattervezőknek” szóló tanfolyamokra várják őket. Sőt, nyaranta a felnőtteknek is szerveződik egy egyhetes varrótábor a Velencei-tónál – az ideit már épp maguk mögött tudhatják. Még évekkel ezelőtt megerősítették online jelenlétüket, és virtuálisan elérhető tanfolyamokat is felvettek a kínálatba.

„Amikor kitört a pandémia, egyszerűbb volt a helyzetünk, mint sok más vállalkozásnak, mert már volt egy erős online tanfolyamunk. Azonnal átálltunk az online oktatásra, további ötleteket fejlesztettünk ki, csomagokat állítottunk össze, amikben az oktató videó mellett akár még az anyagot is megkaphatják a résztvevők” – meséli Zsuzsi az elmúlt év kihívásairól. Hozzáteszi, hogy jellemzően a jelentkezők 90%-a online talál rájuk. Fontos az ajánlás is – aki már egyszer kipróbált egy tanfolyamot vagy tábort, az lelkesen kapacitálja barátnőit, ismerőseit is. Van egy olyan speciális, online elérhető termékük, az Arany Szabásminta, aminek ők a kizárólagos magyar terjesztői és az a nagy előnye, hogy a varrásnál nem kell a konfekcióméretekre hagyatkoznunk, pontosan az a méret lesz a végeredmény, amit igénylünk.

A járványhelyzet még a stabil online kommunikciós háttér mellett is előhozott új problémákat

Bár a Varróház élő tanfolyamai igénylik a személyes találkozást, a járványhelyzet által kikényszerített digitalizálódást sok más hasonló vállalkozáshoz képest eredményesebben meglépték, mert már volt egy stabil alapjuk. Volt online értékesíthető szolgáltatásuk, termékük, voltak közösségi csoportjaik a Facebookon – a legnagyobb majdnem 50.000 főt számlál –, és volt egy bevált módszerük a közönségükkel való kommunikációra. Mindez átsegítette őket a nehéz hónapokon, ám ebben az évben mégis valami porszem kerülhetett a gépezetbe: a mindig közkedvelt varrótáborba egyszer csak nem jött több jelentkezés.

„Előjelentkezésben meghirdettük, először érkeztek is visszajelzések, de beütött a pandémia újabb hulláma, és visszaesett minden. Ráadásul azt sem tudtam megígérni, hogy biztosan lesz tábor. Úgy éreztem, csak darálom a bejegyzéseket, de nem tudok eredményt elérni velük” – emlékszik vissza Zsuzsi, hogyan szembesült a problémával. Aztán egyik nap futás közben a Marketing Commando csoportban elhelyezett videók közül hallgatott meg egyet: „Janata Kriszti beszélt arról, hogy ’Hogyan írj kiégett vásárlóknak?’. Akkor hirtelen megértettem, hogy az emberek belefáradtak a COVID-történetbe, és nekem erről az oldalról kell megragadnom a kommunikációt. Azt kell kiemelnem, hogy mit tudok én ahhoz adni, hogy ők töltekezzenek. Írtam egy posztot, olyan szöveggel, amiben sokkal személyesebb voltam, mint máskor. Belevettem a saját élményeimet a koronavírusról, hogy a fiamat hogyan betegítette meg, és arra fókuszáltam, mi mindenért vagyok hálás a COVID-időszak után. Azzal zártam, hogy mindet meg fogok tenni azért, hogy a varrótábor résztvevői is hálásak legyenek, hogy a Varróház talpon maradt a járványhelyzet alatt is.”

A poszt pozitív fogadtatásra talált, rengeteg komment érkezett hozzá, és már másnap reggelre regisztrált 5 új jelentkező a táborra – pedig ez nem egy filléres beruházás, hanem egy komolyabb kiadást, tervezést igénylő döntés. Mindez csupán azért, mert Zsuzsi csavart egyet kommunikáción: „Kriszta tananyaga segített, hogy új nézőpontot találjak, hogy ne csak arról beszéljek, amit épp el akarok adni, jelen esetben a varrótáborról, hanem arról, ami éppen most velünk mindannyiunkkal történt, és arról, hogy én hogyan tudok segíteni a kemény időszak utáni töltekezésben.”

Janata Kriszta kkv marketing tanácsadó emlékszik erre a videóra: „Arra tanítottam a közösségünket, hogy létezik vásárlói burnout is, most éppen ezt tapasztaljuk a világban, ilyen a közhangulat. Érdemes megnézni, mik ennek a tünetei, hogyan viselkednek a kiégett emberek, mit éreznek, mik a motivációik. Reagáljunk arra, hogy éppen hogy érezhetik magukat, milyen gondokkal küzdenek, de arra is, hogy mi történhet épp az életükben. Összeszedtem tíz különféle témát, amiket kiégett vásárlóknál meg lehet próbálni bevetni. Zsuzsi ebből csapott le kettőre: a hála és a nosztalgia került nála középpontba.”

Zsuzsi bevallja, hogy először tartott tőle, hogy biztos, hogy jó ötlet-e, ha ennyire személyes hangvételt alkalmaz, de Kriszta hanganyagából erőt és bátorságot merített, és egyre határozottabban érezte, hogy ha valami, akkor ez működhet.

Bárkinél beválhat ez a recept?

A szakember úgy véli, hogy az általa felkínált palettáról Zsuzsi önállóan választotta ki azt, amire rezonált, ami neki a legmegfelelőbb volt, majd önállóan építette fel a kommunikációját: A háláról írt, kis nosztalgiával megspékelve. Korábban a marketing klasszikus aranyszabályát követve a vevőit helyezte a középpontba – de most egy személyes vallomást tett. A varrást eddig az önkifejezés, önbizalom eszközeként mutatta be – most stresszkezelő hobbiként. És mindezt storytellingre építette.

„Nézzünk szembe a realitással: nem 2019-et írunk, minden embert meggyötört valahogyan az elmúlt bő egy esztendő. A legtöbb ember nem elég tudatos, csak azt érzi, hogy valami nem stimmel, ha keresgél is valami neki valót, csak kattintgat, de nem dönt. Ebből kell kimozdítani őket. A felsorolt eszközök mindegyikét ajánlanám más vállalkozóknak is – de csak ésszel. Zsuzsinál azért is működött mindez kiválóan, mert volt egy masszív múltja, hitele, sokat tett már a közönségéért” – összegzi Kriszta.

Online marketing nélkül nem jutott volna idáig

Zsuzsi állítja, hogy a vállalkozása most nem tartana ott, ahol, ha nem talál rá időben a Marketing Commandora, és nem kezdi el alkalmazni az online kommunikációban a náluk tanultakat. De mindig van hova továbbfejlődni, ez a friss élmény is új tapasztalatokat hozott: „Rá kellett jönnöm, hogy az emberek most nem fogékonyak arra, ha a saját termékeimről beszélek elfogultan. Azt kell velük megérttetni, hogy mit nyernek azzal, ha valamire befizetnek a Varróháznál, miért lesz jobb nekik. Fontos tanulság, hogy máskor is figyelnem kell arra, hogy a vásárlók szemével lássam a dolgokat.”

Zsuzsi azt is megemlíti, hogy az idei varrótáborban volt olyan résztvevő, aki azért ment el, mert megérintette az, ahogy a családi koronavírus-eseteikről írt: a résztvevő elveszítette egy hozzátartozóját a COVID miatt, ezért is érzett kapcsolódási pontot.

A Varróház számára a cél az, hogy tarthassák stabil növekedési ütemüket, de Zsuzsi nem szeretne feltétlenül újabb helyszínt nyitni. Inkább a szolgáltatások, termékek bővítésében gondolkodik, specializálódni szeretne, amiben fontos szerepet kapnának az interaktív Facebook csoportok. Tudja, hogy amit ők kínálnak, az amolyan luxusszolgáltatás: ha beüt egy válság, akkor könnyen lemondanak róla az emberek. Ennek ellenére bízik benne, hogy továbbra is megtalálják célközönségüket, és ebben segítségére lesz a hatékony online kommunikáció.

Janata Krisztina marketing tanácsadó tippjei vállalkozásoknak:
  • Támaszkodj a storytellingre!

Ha kezdő vagy, a storytelling / történetmesélés akkor is nagyon hatásos, jó eszköz. Alkalmazd bátran!

  • Gondold újra, hogy mi a hozzáadott értéked!

Bárki bármit árul, most gondolja újra, hogy az mit ad hozzá a vásárlója megváltozott, újrahangolt életéhez. Mert igenis megváltoztunk, kollektív traumán mentünk át, ne tegyünk úgy, mintha nem így lenne! Így lett Zsuzsi esetében a varrótanfolyam önbizalom-kurzusból stresszoldó terápia.

  • Lelkizhetsz – de ne ess át a ló túlsó oldalára!

A személyes vallomások esetében is alkalmazható a 80/20 szabály. Azaz: 80%-ban munkáról, tartalmas segítségről szóljon a kommunikációnk, 20%-ot hagyjunk meg maximum a ventilálásnak, lelkizésnek.

  • Gondolj a jövőre, és építs közösséget!

Mindegy, hogy e-mail, blog, vagy Facebook az alap, de nehéz időkben az emberek azokba a csoportokba húzódnak, ahol a biztonságot érzik. Te is teremthetsz egy ilyen helyet a vevőidnek.

Ha Te is szeretnél sikeres szövegeket írni, mint Zsuzsi, keresd fel D tervünket, melyben végigvezetünk az ehhez szükséges lépéseken!

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 3.4 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.