Itt az ideje, hogy bevesd a B2B influencereket!

Olvasási idő 7 perc
Kkv 011 Cikk Kkv Influencer

A vásárlók tartalomfogyasztási szokásai jelentős változásokon mentek keresztül, amiknek egyik legfontosabb jellemzője a mély érzelmek megjelenése a bizniszfolyamatokban. Korunk fogyasztója szereti, ha közvetlenül szólítják meg s ezt az igényüket az influencerek tökéletesen ki is elégítik. Na de mi a helyzet két cég között? Hallottál már a B2B influencerekről?

Az influencerek korunk modern hordószónokai, akik hangját az online és a közösségi média minden korábbinál hangosabbra emelte és többekhez juttatta el. Olyan véleményvezérekről van szó, akik hatással bírnak mások gondolkodására vagy cselekvésére, így nem csoda, hogy a marketingszakma is lecsapott rájuk. Nagyjából három éve halljuk reggel, délben és este, hogy az influencer marketing a király. Mindenféle véleményt találunk róluk: sokak gondolják úgy, hogy nem végeznek érdemi munkát, lefekszenek a márkáknak. Viszont mások szerint soha nem látott hatékonysággal győzik meg követőiket egy-egy üzenet érvényességről, fontosságáról és ösztönöznek cselekvésre, vásárlásra. Az biztos: az influencer marketingnek helye van a médiamixben, a tartalommarketinggel együtt kisebb csodákra képes. A B2C-ben (Business to Customer) jelenleg megkerülhetetlennek tűnő eszközről van szó s az látszik, hogy lassan ugyan, de a B2B (Buisness to Business) is kezd fantáziát látni a véleményvezérekben.

Az influencerek világa rettentően színes, éppen ezért különbséget kell tennünk többek között a termékteszt- vagy promóció, az eladástámogatás, a személyes márkaépítés, a márkaüzenetek közvetítése, vagy éppen a gamerek játékbemutatója között. E cikk nem vállalkozhat e széles paletta bemutatásra, írásunk témája a B2B influencerek bemutatása. 

Lassan ébredeznek a cégek

Influencer-ügyben a cégek többsége még nem ébredt fel, viszont a megváltozott tartalomfogyasztási szokások nem hagyják érintetlenül a vállalati kommunikációt sem

– hívja fel a figyelmünket Pécsi Ferenc a ContentPlus Kft. tartalomfejlesztési vezetője.

Oda kell figyelni a fogyasztók megváltozott érzelemvilágára

A B2B-szereplők számára nincs is igazán sok választási lehetőség. A már említett átalakuló tartalomfogyasztási szokások miatt – a hagyományos sajtó főleg, de az online média is megérzi ezt – a fogyasztókat egyre nehezebb a márkaüzenetekkel és hirdetésekkel elérni. Emellett a korábbi „megmentő”, a közösségi média is kezd félkarú óriássá változni; a viszonylag gyakori algoritmusváltoztatások egyre nehezebbé teszik az organikus (ingyenes) elérést, miközben egyre többfelé kell szabni a hirdetési büdzsét. Ezeknél is komolyabb kihívást jelent a fogyasztók érzésvilágának változása. Nem csak, de főleg a fiatalok esetében jó ideje mérhető a bizalmatlanság és a gyanakvás a reklámok, az újságírók és a steril vállalati kommunikáció irányában. Mindezt megerősítette Pécsi Ferenc is, aki szerint „ma már a márkanagykövetek, a véleményvezérek és az influencerek szavára figyelnek jobban oda”. Tehát az influencerek egyfajta választ is jelentenek a változásokra, mert képesek arra, amire a kommunikációs „laborokban” betűre kimért üzenetek egyre kevésbé: személyes megszólításra, érzelmi elköteleződés és aktivitás kiváltására.

Minderre szükséged van neked is, hogy az üzeneteid célba érjenek és a potenciális ügyfeleid-fogyasztóid téged keressenek meg, ha megoldásokra van szükségük. 

A katalógusokat és a hagyományos értékesítési módszereket érdemes átgondolni és felülbírálni, hiszen az üzlet hiába két cég között jön létre, a döntéseket emberek hozzák meg, őket pedig leginkább egy új szintre emelt tartalommarketinggel lehet elérni és meggyőzni. A cégvezetők érzékenyek a szakmaiságra.

Tehát hiteles, magas szakmai színvonalon álló szereplőkre van szükség. Ha ilyeneket keresünk, akkor a B2B influencerekhez kell fordulnunk. 

Jogos a kérdésed, hogy KKV-s vállalkozóként számodra kik is jöhetnek szóba, mert B2B influencer valóban nem lehet a szomszéd srác, aki arról készít videókat, hogy telefonokat fagyaszt le a hűtőben, majd enged ki a mikróban.  Újra Pécsi Ferenchez fordultunk, akit arról kérdeztünk, hogy kik válhatnak B2B influencerekké:

  • az adott terület szakemberei
  • a cégen/vállalaton belüli szakértők, márkanagykövetek
  • piacelemzők
  • egyetemi/akadémiai emberek (tanárok, kutatók)
  • adott területre, témára szakosodott jó hírnevű szakújságírók és bloggerek
  • tanácsadók

Persze önmagában a szaktudás nem elegendő ahhoz, hogy valaki B2B influencerré váljon, ahogy az sem automatikus, hogy mindenképpen a cég első emberének kell szakmai véleményvezérré előlépnie. 

Amire szükség van:

  • szaktudás
  • jó kommunikációs készség szóban és írásban
  • magabiztosság
  • aktív jelenlét az online térben

Most pedig a Datalyze Research kutatása alapján mutatjuk a vállalkozói témákhoz kapcsolódó magyar Facebook-felhasználók körében a top 10 legnépszerűbb influencert. A vállalkozó érdeklődésű csoport tagjai az adatlábnyomuk alapján rájuk reagálnak a leginkább, hozzájuk kapcsolódnak többen, az ő bejegyzéseikre rezonálnak inkább.

  • Ruszin Zsolt      (KKV Üzleti Csoport)
  • Görög Ádám     (Lifestyle Vállalkozás Csoport)
  • Gál Kristóf         (Gál Kristóf)
  • Vida Ági             (Gazdagmami)
  • Wolf Gábor       (Marketing Commando)
  • Vavrek Balázs, Ungvári Péter    (Kreatív kontroll)
  • Női Váltó           (Békéssy Olga)
  • Lévai Richárd    (Közösségi kalandozások)
  • Avidor András  (BNI HUngary)
  • Barazsy Ákos    (Barazsy Ákos: A bevétel erősíti a szabályt)

Nano, mikro vagy mega?

Számos szempontot kell mérlegelnie annak, aki influencerekkel turbózná föl a céges kommunikációt. A legnagyobbak akár milliós követőtáborral is rendelkezhetnek, ám mivel a növekvő elérés csökkenti a bevonódás mértékét, egyre nagyobb figyelem irányul a mikro- és a nanoinfluencerekre. A kisebb, néhány ezres követőszámmal és eléréssel bíró véleményvezérek egy-egy témára vagy területre szakosodva hitelesebben képesek releváns közönséget elérni, így alakítva ki a valódi tartalmi kapcsolódást. S éppen ez a cél: a céged üzente azokhoz érjen el és ösztönözze aktivitásra, akik számodra üzletileg relevánsak.

De ha nem a méret a lényeg, akkor mi? Amikor B2B influencert keresel, az alábbi szempontokat mindenképpen fontold meg: 

Mekkora az elérése?

Az elérés mértéke lényeges tényező, mert ettől függ, hogy a tartalom mekkora közönség körében terjed. Alaposan térképezd föl, hogy mennyi embert ér el a digitális csatornáin, legyen szó közösségi médiáról, saját blogról van vendégposztokról. Az előadások, workshopok számára is érdemes rázni, de arra figyelj, hogy csak az elérés szintje nem ad pontos képet a kiszemelt véleményvezér súlyáról. Közönsége tele lehet olyan követőkkel is, akiket a te üzeneted egyáltalán nem érdekel.

Mennyire releváns?

A relevancia a B2B marketingben alapkövetelmény, s megmutatja számodra azt, hogy az influencer mennyire ismerője és értője az adott témának. Vizsgáld meg, hogy az általa képviselt terület és témák mennyire vannak összhangban a cégeddel. Nézd meg azt is, hogy az influencer mennyire hiteles az adott szakmai közösségben. 

Van-e rezonanciája és ha igen, mekkora?

Itt azt nézd meg, hogy a tartalmak milyen messzire jutnak el s a követők milyen mértékben aktivizálódnak. Minél nagyobb a rezonancia, annál nagyobb lesz a tartalom terjedése és a nyomában keletkező aktivitás is. 

Mekkora a mozgósító képessége?

Ekkor kifejezetten azt vizsgáld meg, hogy a véleményvezér milyen aktivitást képes kiváltani. A követők és a lájkok száma csak egy dolog, mert abból még nem lesz vásárlás. S hát a céged számára éppen ez a lényeg, nem?

Egy B2B influencer is a már ismert csatornákon jelenhet meg. A szakmai véleményét megírhatja a saját – az adott szakmában és szakterületen sokak által követett – blogjában, vagy írhat vendégposztokat más nagy elérésű és relevanciájú blogba is. A közösségi csatornák közül elősorban a LinkedIn lehet számára megfelelő felület, emellett kihasználva a videómarketing súlyát gyárthat videókat is. Mindemellett a konferenciák korát éljük, így az ilyen eseményeken való előadások is remek terepei a szakmai üzenetek közvetítésének. 

Az okosan, a megfelelő helyen és időben, a megfelelő tartalommal és főleg a megfelelő influencerrel végzett marketingtevékenység megtérülő befektetés. De nem csak a nagy márkák és vállalatok, hanem a KKV-k számára is.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!