Van-e még online marketing INGYEN?

A tartalommarketing mindenki számára elérhető és eredményesen alkalmazható marketingeszköz, ami nem igényel hatalmas ráfordítást, kreativitást viszont annál inkább. A tartalommarketing alapjaiba Lévai Richárd avatott be minket.

Mivel a fogyasztók igen sok energiát fordítanak arra, hogy a hirdetések és reklámok a lehető legkisebb mértékben érjék el őket, a pénzégetés helyett a marketing terén egyébként is szűkösebb büdzsével rendelkező kkv-k számára a tartalommarketing az egyik olyan eszköz, amit akár egyetlen forint ráfordítás nélkül is sikeresen alkalmazhatnak ügyfélszerzésére vagy brandépítésre. A „hogyan látszódjak hatékonyan az online térben” kérdése számos kkv-nak okoz fejfájást. Nekik van egy jó hírünk: a sikeres online jelenléthez nem kell feltétlenül évekig tartó tervezés, illetve a lottó ötöst sem kell megnyerni. Ugyanakkor szükséges hozzá kreativitás, a fogyasztók fejével való gondolkodás, a különböző online csatornák jellegzetességeinek ismerete, illetve folyamatos és elkötelezett munka.

Pénz nem kell, de stratégia igen

Tehát az indulás és a folyamatos jelenlét nem pénzkérdés, ingyen vagy minimális költségekkel a vállalkozások maguk is létrehozhatják saját profiljaikat; a Facebook, az Instagram, a YouTube, a LinkedIn vagy a Pinterest csak arra várnak, hogy a kkv-k ott érjék el a meglévő és potenciális fogyasztóikat. Még valami: az ingyenes wordpress keretrendszerrel és sablonokkal, a tárhelyszolgáltatók költséghatékony csomagjaival egy weboldal létrehozása is szinte filléres történetté vált. „Ma már mindenre van megoldás, a forráshiányt aktív és tudatos munkával helyettesíteni lehet egy darabig” – fogalmazott Lévai Richárd. Az online marketing szakember szerint ma már nem kérdés az online jelenlét, sokkal inkább a vállalkozások e fajta tudatossága hagy kivetnivalót, mert sokan stratégia nélkül, „ösztönösen” vannak jelen a talán számukra nem is a legmegfelelőbb felületeken. Márpedig stratégiára szükség van, aminek az alapja az adatokkal alátámasztott piacismeret.

De mielőtt vállalkozói profiljaink tucatjait hoznánk létre, több fontos stratégiai kérdéseket is fel kell tennünk:

  • Hol vagyunk most és hová szeretnénk eljutni?
  • Miről szól a termékünk vagy a szolgáltatásunk?
  • Kik a lehetséges célcsoportjaink, milyen tulajdonságokkal bírnak és hol érhetők el?
  • Milyen erőforrásaink vannak a minőségi tartalomgyártáshoz?

A célcsoport megismerése

A „filozófiai” kérdések tisztázása után a célcsoport meghatározása is megoldható cégen belül vagy minimális külső segítséggel. Számos, az internet- és közösségi média használat jellemzőit, vagy iparági sajátosságokat bemutató kutatás érhető el nyilvánosan, ezek mellett a különböző közösségi média csoportok és egyéb fórumok is valóságos aranybányaként szolgálnak a vállalkozások számára. A hirdetési platformok esetében a keresőszavak, míg a közösségi média terén a legnépszerűbb topikok megismerése segíti a vállalkozót, hogy feltérképezze, milyen témák érdeklik a leginkább a célcsoportját. A stratégiaírás mellett már indíthatók kampányok is leginkább a reakciók megismerése és új adatok kinyerése érdekében, amik a kampányok és a stratégia további finomítását teszik lehetővé.

Lévai Richárd mindemellett nagyon fontosnak tartja az ügyfelekkel való párbeszédet is, hiszen az ő visszajelzéseik szintén irányadók lehetnek. „De figyelni kell a piacot is, persze nem szabad szolgalelkűen másolni, hiszen ami működik az egyik cég esetében, kudarc lehet a másiknál, de tanulni nem tilos” – hívja fel a figyelmet a szakember.

A téma az utcán hever

„Ma mit osszak meg?” – kérdezi hétfőn reggel tanácstalanul a kolléga. Szinte bármilyen témából készíthető megosztható szöveges vagy videós tartalom; az ügyfelek tapasztalatai, kérdéseikre, problémáikra adott szakértői válaszok, de akár egy-egy a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal összekapcsolható tanulságos történet is felhasználható a napi aktivitások vagy kampányok során.

Videó: egyszerűen és gyorsan

Az elmúlt években hangsúlyeltolódás megy végbe a szövegek kárára és a vizualitás javára, a videós tartalmak pedig a kkv-k számára is komoly lehetőségeket tartogathatnak. Lévai Richárd egyik saját projektjét idézte: az összes munkafázissal együtt három óra alatt készítettek el egy olyan videót, amit aztán több mint féltucat felületen oszthattak meg. S persze a milliós kamerákat felváltották az elképesztő optikákkal felszerelt okostelefonok, a felvett videófolyamokat pedig néhány ezer forintos ráfordítással profikat megközelítő mobilos vágóappokkal (például Lumia Fusion vagy Final Cut Pro) vagy ingyenes videószerkesztőkkel (többek között Windows Movie Maker, HitFilm Express, DaVinci Resolve) formálhatjuk a célközönségünket érdeklő tartalommá. A programok elsajátítását oktatóvideók segítik, így könnyen készíthetők egyszerű, akár szövegeket megtámogató animációk, vagy olyan videók, amelyekben a néző információkat kap a termékről, a szolgáltatásról, annak folyamatáról.

Mindemellett a meglévő ügyfelek is mesélhetnek az élményeikről, emellett a célcsoport számára izgalmas tippeknek, ötleteknek, megoldásoknak is helye van. Lévai Richárd egy szakács példáját hozza föl, aki saját receptvideókat gyártva mutatja meg a saját konyhatrükkjeit, módszereit. „Nem mondja, hogy gyertek az étterembe enni, de biztos, hogy egy ponton túl a nézőknek kérdései lesznek, s onnantól létrejön az üzlet”. És persze, hogy nem akar eladni semmit, hiszen a tartalommarketing trükkös jószág: a tartalmak a célcsoport kíváncsiságára, tudásvágyásra, adott esetben történetéhségére fókuszálnak, ebből pedig egyenesen következik, hogy a vásárlásösztönzés itt nem játszik.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!