Egy jó példa a kisvállalati online jelenlétre: a Mártogatós

Olvasási idő 7 perc

Változatos, több csatornára kiterjedő online jelenlét, a célcsoportra szabott stílusú üzenetek, az üzleti terv alapján, tervszerűen publikált posztok – a Mártogatós csapata úgy használja az online teret, hogy még a tapasztalt kommunikációs szakember is megnyalja mind a tíz ujját.

„A Covid alatt valószínűleg megszűnt volna a vállalkozásunk, ha nincs jól működő online kommunikációnk, mert a lezárások alatt ez jelentette az egyetlen kiutat. Hiába fejlesztettünk volna új szolgáltatásokat, mint ahogy tettük is, ha ezeket nem tudjuk megismertetni, megmutatni ügyfeleinknek. Így viszont az átalakított működéssel és üzleti modellel át tudtuk vészelni ezt a nehéz időszakot”, érzékelteti Prauda Gergő, a Mártogatós társalapítója és cégvezetője, mekkora jelentősége van a vállalkozás életében az online csatornákon folytatott kommunikációnak.

A Mártogatós több csatornát használ egymás mellett. Természetesen rendelkezik weboldallal (amely egyben kereskedelmi felület is számára); küld ki e-mailben hírleveleket a feliratkozóknak; nem hiányozhat a Facebook és az Instagram; és emellett igen aktívak a LinkedIn-en is.

Utána viszont máris módosítani kellett az eredeti elképzeléseket. Erről az időszakról így mesél Gergő: „Eredetileg egy kis bisztróban, vagyis fizikailag is létező, az utcáról megközelíthető üzletben gondolkodtunk. A megrendeléseink viszont nagyrészt céges rendezvényekre, cateringre szóltak, ami viszont természetesen visszahatott a kommunikációs stratégiánkra. Ha nincs bolt, ha nincs cégér, akkor az online felületeknek, vagyis a weboldalunknak és a közösségi médiás megjelenéseknek kell eladniuk az ötletünket, azok lesznek a mi kirakataink. Végignéztünk, végigolvastunk egy csomó írást és videót az interneten a ’20 legfontosabb dolog a céges Facebook-oldaladdal kapcsolatban’ vagy a ’hogyan csinálj jó landing oldalt’ típusból, és az ezekből tanultak alapján készítettük a tartalmainkat, a Facebookon kívül már az Instagramra is. Vendéglátós cég lévén kiemelt figyelmet fordítottunk (és fordítunk) a fényképek minőségére, és arra is figyeltünk, hogy az ezekhez kapcsolódó grafikák, dizájnelemek egységes képet mutassanak.”

Nem volt ez mindig így, a választék a cég fejlődésével együtt bővült. A Mártogatós Gergő és barátja ötletéből indult. Először le akarták tesztelni, hogy ötletükre – vagyis a jó minőségű alapanyagokból készült, egészséges, és nem utolsósorban környezetbarát módon csomagolt finger foodra – van-e fizetőképes kereslet. Ezért szerveztek egy pop-up eseményt, ahova meghívtak egy jó fotóst, és a Facebook-oldal mellé csináltak WordPressben egy egyoldalas weblapot. „A célunk ezzel csak az volt, hogy az ötletünk híre minél több olyan emberhez eljusson, aki számára érdekes lehet. Megjelentünk pár magazinban, blogon, és ez elég volt ahhoz, hogy beinduljon az üzlet”, idézi fel a kezdetetek az alapító.

Menj a vevőd után!

Talán nem tudatosan, de mindezzel követték Lévai Richárd tanácsait is, miszerint az online kommunikációnak egyrészt tükröznie és kiszolgálnia kell az üzleti stratégiát, másrészt a digitális térben is követni kell az ügyfeleket. Nem lehet elvárni, hogy majd a vásárlók jönnek oda, ahol te kommunikálsz: neked kell utánuk menni.

Különösen jó példa erre a Mártogatós LinkedIn-en való aktivitása. Amikor már jól látszott, hogy az üzlet nagy része a vállalati szektorból jön (és onnan is fog jönni), felértékelődött számukra a LinkedIn. Gergő azt hallotta róla, hogy ott különösen magas organikus eléréseket lehet generálni. Megint csak tájékozódott, részt vett néhány workshopon, hogy jobban megismerje a platform működését, és belevágtak ebbe is. „Jókor voltunk jó helyen, mert Magyarországon a LinkedIn még nem annyira népszerű csatorna a céges tartalomstratégiában, így mi már az első időkben elég nagyot tudtunk menni, és mire beütött a Covid, már jókora követőbázist tudtunk kialakítani”, mondja erről szerényen Gergő.

Az eredményekhez azonban kellett némi szokatlan húzás is. Van a Mártogatósnak is céges LinkedIn-oldala, de a cég igazi húzóereje a platformon maga Gergő, aki a saját profilját is „Gergő Prauda – Mártogatós” néven futtatja. Ennek pedig óriási jelentősége van, mondja Lévai Richárd. Gergő minden egyes LinkedIn-posztja, mások posztjaihoz írt hozzászólása, lájkolása, követése egyben a céget is hirdeti. Így pedig olyanokhoz is eljut a vállalkozás híre, akik egyébként nem hallottak volna róla, és az ilyen ismertség előbb-utóbb átfordulhat vásárlássá, üzletté.

„Számomra nem is volt kérdés, hogy a Mártogatós arca legyek – mondja erről az alapító. – A LinkedIn-kommunikációnk egyik kulcseleme, hogy az én személyem szólal meg a cég nevében. A céges LinkedIn-oldal inkább csak arra szolgál, hogy validálja a vállalkozást, és aki rajtam keresztül eljut oda, némivel több információt találjon róla. Szerintem ez a platform pont arra szolgál, hogy egy vállalat vezetője, tulajdonosa vagy akármelyik munkatársa a cég nevében, de a saját gondolatait a saját hangján elmondva szólaljon meg, és ne közönséges marketingszöveget, hanem értékes tartalmat osszon meg.”

Ugyanaz a tartalom, de a köntös más

Adódik persze a kérdés, hogy mitől lesz értékes egy tartalom. Ahogy Lévai Richárd fogalmaz, a kommunikációs csatorna nem az üzenet tartalmát, hanem csak annak formáját határozza meg. A tartalomnak a cég üzleti stratégiájából kell következnie, de egységesnek kell lennie minden felületen.

Hogy nézhet ki ez a gyakorlatban? Mondjuk, a Mártogatós kitalálja, hogy egy hónapon keresztül minden Mártogatós box mellé egy kézműves szörpöt is ad az ügyfélnek, legyen szó magánvásárlóról vagy cégről. Mi lesz a tartalom az egyes csatornákon?

Az Instagramra kitesznek egy csodálatos fotót: valaki éppen a Mártogatós dobozából eszeget, a kezében ott a szörpös üveg, a háttérben pedig megcsillan a napfény a Balaton víztükrén. Ehhez nem is kell különösebb magyarázatot fűzni.

A Facebookra kimehet ugyanez a fotó, de ahhoz már egy hosszabb leírás is jár, ami elmagyarázza az akció részleteit: mi ez, meddig tart, kinek jár, és így tovább.

A LinkedIn-en a céges oldalon is megjelenik egy poszt, de abban éppen csak megemlítik, hogy a céges csomagok mellé most jár egy üveg szörp, és talán még fotó is lenne. Ellenben Gergő a saját profilján nem erről mesél, hanem elmondja, hogy belevágtak az együttműködésbe egy szörpös céggel, és azért választották őket, mert kiváló, organikus alapanyagokat használnak, jó az üzleti modelljük, és így tovább. Van benne személyes szál, a cégvezető maga mondja el, hogy mit miért csinált, miért döntött úgy, ahogy.

Ütős, nagyot futó tartalmat készíteni nem mindig egyszerű, ismeri el Gergő. Van azonban néhány dolog, ami segíthet elérni az áhított eredményt. Először is, a célközönség fejével kell gondolkodni. Az Instagramon jó fotókat akarnak látni az emberek, ott nem lehet hosszú szövegeket írni. Ellenben a LinkedIn-en az olvasók nem igénylik a fotókat – ők oda az írott tartalomért mennek. „Óriási titkok nincsenek, az alapok minden vállalkozás és iparág szempontjából azonosak. Sokat kell próbálkozni, és előbb-utóbb kiderül, milyen stílusú és tartalmú posztokra vevők az ügyfelek. Nem kell attól félni, hogy mit mondanak, írd meg bátran a saját gondolataidat”, tanácsolja Gergő.

A saját gondolat viszont ne jelentse azt, hogy akkor és arról írsz, ami éppen eszedbe jut. A Mártogatós például kéthetes tartalomnaptárt készít és az alapján születnek a posztok. Az üzleti tervből derülnek ki azok a feladatok, hogy a következő két hétben kommunikációs fronton mit kell tenni, és innen már az is egyértelmű, hogy ezekhez a feladatokhoz milyen tartalmakra van szükség és azokat hogyan kell elosztani az egyes felületeken.

Két jó példa

A Mártogatós esetében két poszt futott be nagy karriert az elmúlt hónapokban. Az egyik egy LinkedIn-szavazás volt. Tavasszal, amikor kezdték feloldozni a korlátozásokat, komoly dilemma előtt állt a cég: továbbra is a Covid alatt megszokott, egyedileg kiporciózott, zárt csomagolásban vigye a megrendelt dobozokat a céges rendezvényekre (ahol egyébként már maszk nélkül gyűlnek össze a kollégák), vagy a járvány előtti módon, nagy tételben. „Nem öncélú volt a dolog, nagyon kellett a visszajelzés a termékfejlesztésnek. Erre pont a LinkedIn volt a legalkalmasabb, mert ott találtuk meg azokat az embereket, akik nagy valószínűséggel járnak céges rendezvényekre”, mondja Gergő. Ez a LinkedIn-poszt több mint 50 ezres elérésig jutott.

A másik népszerű tartalom egy videó volt, amely humoros formában mutatta meg, mennyire összekeveredett az otthon és az iroda a járvány alatt. „Az ötlet a mi fejünkből pattant, ki az alapítótársammal egy pantomim-együttesben ismerkedtünk meg. Nagy részben a mi munkánk, és nagyon szerettük csinálni, de sajnos kevés időnk van ilyesmire, ezért sorozat aligha lesz belőle. A videó sikerét valószínűleg az adta, hogy jól tudtuk időzíteni, pont aktuális volt”. A videó egyébként a Mártogatós Youtube-csatornáján is elérhető, első és egyelőre egyedüli tartalomként.

A kommunikáció nem helyettesíti a terméket

Prauda Gergő még egy jó tanácsot megoszt kezdő vállalkozókkal. „A jó kommunikáció, az igényes fotók, az ütős posztok sokat hozzá tudnak tenni a sikerhez. Ám a siker kulcsa nem az, hogy mennyire vagy eredeti a Facebookon vagy az Instagramon – az is kell, hogy a terméked és a szolgáltatásod kellően jó legyen. Ha az, akkor a kommunikáció már lehet akár átlagos is; ha nem az, akkor a legkiválóbb kommunikációval is csak addig tudsz elérni, amíg mindig találsz magadnak új ügyfeleket, mert a régiek nem fognak visszajárni hozzád.”

Ha Te is szeretnél változatos, több csatornára kiterjedő online jelenléttel büszkélkedni, csakúgy, mint a Mártogatós csapata, keresd fel D tervünket, melyben végigvezetünk az ehhez szükséges lépéseken.

Szerző:
Schopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.