Hogyan válhat egy toborzó cég a balatoni munkaerő toborzástól indulva a harmadik országbeli munkaerő közvetítés jelentős piaci szereplőjévé? A Menton Jobs sztorija

Borító 1080x610

2016-ban még csak egy mikrovállalkozás voltak, mára azonban – köszönhetően a növekvő piaci igényeknek – a magyar munkaerőpiac egyik meghatározó szereplőjeként tevékenykednek a toborzó szektorban. Kezdetben Mosonmagyaróváron tevékenykedtek, majd Budapesten is irodát nyitottak. A Menton Jobs Humánszolgáltató és Személyzeti Tanácsadó Kft. történetéről Stasztny Viktor ügyvezető tulajdonossal beszélgettünk.

A Menton Jobs a hazai munkaerőpiac egyik fontos szereplőjeként munkaerő kölcsönzéssel és közvetítéssel, diákmunkások és nyugdíjasok foglalkoztatásával foglalkozik, fő profiljuk és üzletáguk pedig a harmadik országbeli munkavállalók foglalkoztatása.

A gimnáziumi ismertségtől a harmadik országbeli foglalkoztatásig

Viktorék vállalkozásának alapja elég régre nyúlik vissza. A Menton Jobs ötlete Horváth Tamás tulajdonos és ügyvezetővel több, mint hét évvel ezelőtt született meg. Stasztny Viktor és Horváth Tamás azonban már jóval előbb ismerte egymást, egészen pontosan a gimnáziumi évektől.

Korábbi munkahelyi és vállalkozásokban szerzett tapasztalataikat összeadva úgy döntöttek, elindulnak egy közös úton és új vállalkozásba kezdenek. Tevékenységünk a balatoni munkaerő toborzásával indult, azonban a növekvő piaci igények miatt lassan kiterjedt az ország észak-nyugati régióira, bővülve az ipari és mezőgazdasági ágazatokkal is” – ismerteti a kezdeteket Viktor, melyek 2016-tól indultak.

Viktorék számára mindig is fontos volt a magyarországi munkaerő feltérképezése, majd az ezt követő toborzás, azaz a magyar munkaerő biztosítása partnereik részére. Ekkor azonban meg kellett küzdjenek az első kihívással, ugyanis – ahogy a piac is igazolta – a hazai munkaerő leginkább Nyugat-Európában kereste és keresi a különböző munkalehetőségeket. Úgy vélik, ennek oka a nyugati magasabb fizetések és anyagi megbecsülés, illetve a jobb és kedvezőbb lehetőségek megtalálása és azok kiaknázása. Viktor azt mondja, ez a hatás Magyarország nyugati megyéiben még inkább érződött, így úgy látták, érdemes lenne a határokon kívülről is toborozni és munkavállalókat biztosítani a hazai vállalatoknak.  „Látva a hazai szűkös erőforrásokat, 2019-ben kezdtünk el határon kívülről is toborozni, először ukrán munkavállalókat, majd 2021-ben az ázsiai piac felé is nyitottunk” – ismerteti. A piaci igények növekedése miatt irodáikat bővíteni kellett annak érdekében, hogy partnereik igényét minél szélesebb körben ki tudják szolgálni. Az igények úgy alakították cégük életét, hogy jelenleg nemcsak a határokon kívülről toboroznak munkaerőt, hanem fő profiljukként harmadik országbeli munkavállalók kölcsönzésével is foglalkoznak. Ezáltal partnereiknek például a Fülöp-szigetekről, Kirgizisztánból, Indonéziából és Mongóliából biztosítanak munkaerőt.

Ezen dolgozók foglalkoztatásának megkönnyítésére saját eljárási rendet alakítottak ki, ami alapján partnereik számára hatékonyabban és rugalmasabban tudják a különböző – munkavállalókhoz kapcsolható – adminisztrációs feladatokat ellátni és az általános egyedi igényeket kielégíteni. A Menton Jobs-nál az ázsiai munkaerő jelenleg 1000 főre tehető. A vállalkozás meglátta a keleti munkaerőben rejlő lehetőségeket, hiszen jól terhelhető, hatékony munkavállalókról van szó, akiknél alacsony a fluktuáció, mindezek mellett pedig kitartó munkabírás, jó munkamorál és magas fokú monotóniatűrés jellemzi őket. Ennél fogva igen keresett alkalmazottaknak számítanak. „A munkavállalókat, még beérkezésük előtt megtanítjuk a hazai szokásokra és viselkedési szabályokra, a kulturális különbségekre, hogy minél zökkenőmentesebb legyen az itt tartózkodásuk” – ismerteti a cég vezetője, hogyan támogatják a munkaerő beilleszkedését hazánkba. A közös munkát ezen kívül tolmácsokkal segítik, hogy mindenki teljes mértékben megértse a másikat és tisztában lehessen az elvárásokkal, feladatokkal.

Gyors reakció a piaci igények és lehetőségek változásaira

Viktor úgy gondolja, az utóbbi években nagy munkát öltek a vállalat szervezetfejlesztésébe, melyben jól képzett csapatuk kulcsfontosságú. „Vállalati stratégiánk mentén sokkal professzionálisabban láttatjuk magunkat a különböző szakmai rendezvényeken, fórumokon, és büszkén megosztjuk fejlődésünket, sikereinket” – meséli tapasztalatait.

Vállalati filozófiájuk fontos elemének tartja, hogy igyekeznek minél hamarabb reagálni a változó piaci igényekre és helyzetre, ezáltal a lehetőségek változásaira. Azt mondja, ez komoly versenyelőnyt jelent a Menton Jobs számára a piaci szegmensben. A cég számos előzetes felmérést végzett a hazai foglalkoztatásra vonatkozóan, és azt tapasztalták, hogy rengeteg nyitott álláslehetőség van a piacon, melyet a magyar munkaerő nem választ.. „Erősen szabályozott jogi környezet és állandó hatósági felügyelet mentén kialakult folyamatokon keresztül toborozzuk és relokáljuk a munkaerőt, és gondoskodunk a munkavállalók felkészítéséről, szállásáról és integrációjáról” – mondja. A Menton Jobs úgy gondolja, a tapasztalatszerzés rendkívül fontos egy vállalkozás stratégiája szempontjából. Ennek mentén a gazdaság legkülönbözőbb területeiről- mint az élelmiszeripar, állattartás, növénytermesztés, logisztika, különböző féle gyártás területek – szereztek tapasztalatokat, melyeket megosztottak partnereinkkel, megkönnyítve ezzel számukra a munkavállalók integrációját.

„Egy jó toborzó cég alaposan felkészíti a munkavállalókat a várható eseményekre”

Stasztny Viktor tulajdonos elmondta, nem elég egyszerűen csak toborozni a munkavállalókat. A kulcs és egy ilyen jellegű vállalkozás sikeressége az alapos felkészültségen és felkészítésen múlik. „Harmadik országbeli munkavállalók esetében, egy jó toborzó cég alaposan felkészíti a munkavállalókat a várható eseményekre és figyel a kulturális különbözőségekre” – ismerteti stratégiájukat.

Alapvető fontosságú, hogy egy toborzó vállalkozás segítsen a beilleszkedésben, mindezt azért, hogy a dolgozók pozitív hatással legyenek a munkahelyi légkörre és hosszú távon biztos erőforrást nyújtsanak a munkaadónak. A Menton Jobs különös odafigyelést fordít a tiszta, előre lefektetett szabályokra és az őszinte hozzáállásra. Úgy gondolják, az egyenesség és a korrektség rendkívül lényeges és elkerülhetetlen ebben a szférában. „Szeretném ennél a kérdésnél kiemelni az őszinteséget. Sajnos, sok toborzó partnerrel találkoztunk, akik félrevezették a jelöleteket, ezért kialakítottunk egy minősítési rendszert, melyben értékeljük a toborzókat. Magyar munkaerő toborzása során meglepően sokszor tapasztaljuk a pontos tájékoztatás hiányát, a munkavállalók nem ismerik részletesen, milyen feltételekkel vállalták az adott pozíciót” – meséli.

Az ügyvezető azt is elmondta, hogy nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy partnereik igényeit személyesen is felmérjék és megismerjék a munkaerő toborzás területén, mert egy ezzel foglalkozó vállalat csak így tud megfelelő, hasznos és valós információkat adni partnereinek. Hiszik, hogy hogy a mindkét fél számára előnyös megállapodás a hosszútávú, jó együttműködés alapja.

Céges automatizmusok, közösségi médiahasználat, rendezvényeken való részvétel

A cég az írott regionális és országos sajtómegjelenéseken túl nagy figyelmet fordít a social média felületek karbantartására pl. Facebook, LinkedIn, ahol rengetegen követik őket, mindemellett a Google keresőjében is élen járnak munkaerőkölcsönzési témákban.

Igyekeznek az állásbörzéken és egyéb HR rendezvényeken jelen lenni, ahol kiállítóként előzetes tájékoztatást tudnak nyújtani a piaci lehetőségekről az álláskeresők számára. Ezzel egyidőben be tudják mutatni cégük politikáját és tájékoztatni tudják az érdeklődő cégek képviselőit tevékenységükről. Mivel a harmadik országbeli munkavállalók foglalkoztatása egy speciális ágazat, Viktor úgy véli, fontos, hogy minden, e témát érintő kérdéskört alaposan átjárjanak, így az online sajtóban is rendszeresen publikálnak cikkeket a szférával kapcsolatos témákban.

„A siker kulcsa a piac edukálása és az úttörő szerep. Nagy hangsúlyt fektetünk a jogi előírásoknak való megfelelésre, melyben nagy segítség a fejlett szoftveres háttér, ami biztosítja a rendezett és átlátható dokumentálást. Külön részleget hoztunk létre cégen belül, melynek feladata azon belső folyamatok feltérképezése, melyek megvalósíthatóak lennének kevesebb kézi munkavégzéssel” – mondja. Erre konkrét példának az idegenrendészeti rendszerbe történő adatbevitelt és annak automatizálását említi.

A Menton Jobs mindennapi működését átjárja a digitalizáció, melyben, úgy látják, bizonyos munkafolyamatok, melyek sok időt vesznek igénybe a mindennapi munkavégzés során, könnyedén automatizálhatók. Egyes modern eszközökkel pedig, melyeket a cég alkalmaz, egy-egy munkafolyamat részben vagy teljesen kiváltható. A folyamatfejlesztést kiemelten kezelik, legyen szó akár belső folyamatszabályozásról, akár szoftveres megoldásokról. Alkalmazzák például a mesterséges intelligenciát, a rutin üzleti folyamatok szoftverrobotokkal történő automatizálását, és az üzleti intelligenciát – avagy business intelligencet, melyet üzleti teljesítményeik fokozásához használnak.

Csapatmunka, mely előrébb visz

A Menton Jobs kollégái összetartó csapatként dolgoznak együtt, és igyekeznek nagyon odafigyelni a hatékony csapatmunkára. Úgy vélik, cégük nem csak egymás mellett dolgozó kollégák összessége, hanem egy valódi összetartó csapat, mely együtt megy előre. Stratégiájukban nem csupán a folyamatok fejlesztését hangsúlyozzák, hanem a folyamatokba beleölt csapatmunka hatékonyságát is. „Kiemelném a tudatos vezetést, mert egyértelmű célok és folyamatok nélkül nem lehet egy céget helyes irányban előre vinni” – zárja szavait Stasztny Viktor.

A Menton Jobs 3 tippje a hatékony vállalatvezetéshez:
  1. Elhivatottság, kitartás és megfelelő ambíciók, melyek előre visznek
  2. Ki kell találni és alkalmazni a megfelelő stratégiát, ehhez pedig jól ütemezett célok kellenek, melyek rövid-, közép- és hosszútávon egyaránt lényegesek
  3. Fontos alkalmazkodni a folyamatosan változó piaci és jogszabályi környezethez, mert ezek állandó jelleggel változtatásokra késztetik a cégeket, így vállalkozóként erre is fel kell készülni.

A cikk a Bizalmi kör együttműködésével valósult meg.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.