Hogyan lehet beépíteni a digitalizációt az archaikus kézi technikába, a szövésbe?

Névtelen Terv 2024 05 24t102601.946

Kisgyerekként gyakran álmodozunk arról, vajon mik leszünk, ha felnővünk? Nagyon szerencsés az ember, ha olyan munkát végez, amit igazán szeret csinálni, és amibe szívét-lelkét beleadva valami maradandót alkothat. Ha pedig gyerekkori kedvenc elfoglaltságunk későbbi szakmánkká válik, mi vagyunk a legboldogabb emberek a világon. Így érez Vándor Krisztina is, aki a lakástextilekkel és szövetekkel foglalkozó VANDOR studio® alapítójaként a szövés világával gyerekkorában, az Alföldön ismerkedett meg.

Vándor Krisztina már gyerekként is sok kézműves táborban vett részt, azt mondja, utólag visszagondolva ott ismerkedett meg a szövés világával és ott tapasztalta meg a szakma alapjait legelsőként. Korábbi gyerekkori tapasztalatai pedig egész eddigi életén át elkísérték, hiszen a középiskolában textilművesnek tanult, majd elvégezte a MOME-t és textilművész mesterképzésen is részt vett. Később egy ruhaipari céghez ment dolgozni, de úgy érezte, a nyolcórás beosztotti munkaviszony szűk keretet szab a kreativitásnak, szeretett volna alkotni és ezzel összekapcsolhatóan lakástextilekkel és szövetekkel foglalkozni. Így alapította meg saját vállalkozását, a VANDOR studio®-t, melynek magas minőségű egyedi termékeire és szériagyártmányaira hatalmas az igény. Vállalkozásának – melyet kisgyermekes anyukaként működtet – fő profilja nemcsak a szövés, hanem a gépi munka is, az ipari tervezés és a kézműves vonal megelevenítése.

Kriszti, a terveihez és a termékek megvalósulásához borzasztó nagy kutatómunkát és tervezgetést végez, mindazért, hogy a száltól a kész termékig fel tudja építeni a folyamatait. Ez a magyar és a nemzetközi piacon is nagyon értékes tudás. A VANDOR studio®-ban a dizájntól a mintatervezésen át a szériagyártásig mindent le tudnak fedni, és az egyedi termékektől a 250 darabos sorozat elkészítéséig vannak berendezkedve. Mindezt magas minőségben.

Vandor Studio Lakastextil Keszito
Ügyfélszerzés kapcsán felmerülő digitalizációs problémák

Kriszti művészként kezdte el a vállalkozását, hogy kiépítsen egy saját igényeinek megfelelő, a márka termékeit értékesítő platformot, ami közben derült ki, hogy a sikerhez ennél többre van szükség és a nehézségek új készségek elsajátítására sarkallták.  „Borzasztó aprólékos, időigényes munka kell egy vállalkozáshoz. Ahogy elkezdtem az ügyfélszerzésre komolyabban figyelmet fordítani, szembe jöttek velem a saját cégem hiányosságai. Próbálok egy hálót kialakítani, ahol jómagam, nem csupán terméktervezőként, hanem rendszertervezőként is részt veszek. Egyes folyamataimhoz be kellett vonjak külsős szakembereket, akiknek a munkája nélkülözhetetlen volt a VANDOR studio® kapcsán” – meséli Kriszti, hogyan csöppent bele a digitalizáció világába. Úgy véli, egy kortárs designer feladata nem csupán a szép dolgok létrehozása, hanem az is, hogy vállalkozóként tudjon rendszerben gondolkodni és minél több céges folyamatba belefolyni.

Nem is gondolta volna, hogy egy weboldal mennyire összetett dolog, és hogy a digitalizációnak mekkora szerepe van vállalkozásában is. Első körben úgy érezte, vizuálisan kommunikálnia kell a vállalkozásnak azt, amit készít, így grafikussal kezdett el dolgozni, hogy az arculat, amire mindent építenek, kialakuljon, és azt elevenítse meg látványvilágában, amit képviselni szeretne. A következő szakértő egy szövegíró volt, aki ezt az arculatot szavakba is bele tudta önteni. Kriszti itt csöppent bele a SEO világába, és akkor realizálta, hogy például az, hogy egy weboldalt elkészít, egyáltalán nem evidens és biztos, hogy nézetté és népszerűvé válik. Rájött, hogy a SEO egy olyan terület, melyre neki -és minden vállalkozásnak – kiemelt figyelmet kellene fordítania. „Mindezek által belecsöppentünk a digitális kapcsolódási pontokba. Nagyon fontos, hogy apró lépésekben haladjunk előre, de a digitalizáció számos irányával foglalkozzunk” – mondja Kriszti, aki úgy véli, egy vállalkozást úgy is lehet okosan tuningolni, hogy nem légből kapottan csinálja a dolgokat, hanem pontosan kielemzi és tudja, mire keresnek az emberek, milyen igényekkel rendelkeznek.

Kriszti vállalkozásába bár a Covid nem rondított bele, mégis, számos kihívással meg kellett küzdenie, például azzal, hogy korábbi tárhelyszolgáltatójánál hacker támadás történt, így textil témájú weboldalán kaszinó futott, ami – elmondása szerint rettentő kellemetlen volt. Rá kellett jönnie, hogy nem csupán a weboldal és az arculat kialakítása nagyon fontos, hanem az is, hogy megfelelő biztonsági intézkedéseket tegyen egy vállalat adatai védelmére. „Nem pánikoltam be, mert ha nehézség adódik, az engem előrébb lök, cselekvésre sarkall, hogy még jobban próbáljak teljesíteni. Elkezdtem foglalkozni a tárhely váltással, profibb, biztonságosabb kiszolgáló után néztem egy webfejlesztő segítségével. Később, a SEO mentén haladva elkezdtük a mobil optimalizálást is, hogy minden megjelenjen a mobilokon is.” – meséli Kriszti. Úgy véli, ha egy vállalkozás megteheti, mindenképpen fontos, hogy telefonra is fejlessze ki weboldalát, mert a mobil nézettség, az ottani mechanizmusok, a vállalkozás ily módon történő elérése a mai világban nagyon meghatározók.

Még gyerekcipőben jár, de a dizájn tervezésnél hasznos lehet az AI

Kriszti a mesterséges intelligencia térnyerésével elkezdett gondolkozni, hogyan tudná segítségével tuningolni vállalkozását és vizuálisan alkalmaznia az AI-t? Webáruházas alkalmazásra vagy termékfotóra még nem az igazi az AI, mert nagyon látszik a generált képeken, hogy azok nem a valóságban történtek pl. a lakástextilek anyagát, a kelme esését illetően, de Kriszti sok lehetőséget lát a mesterséges intelligenciában, jelenleg tervezésre az Adobe szoftverébe integrált AI-t és a Firefly-t használja. „Csak buzdítani tudom a vállalkozásokat az AI használatára és a vállalat működésébe való beintegrálásába. Én még szeretném a beérkező számlák lementését például automatizálni, szűrőket beállítani, automatikus továbbítási lehetőségeket kiaknázni stb. Mindig figyelem a trendeket, ebbe a témába mindig lehet fejlődni, sosincs kész a rendszer.” – mondja.

„Ha valaki nincs jelen a digitális térben vagy nem foglalkozik vele, olyan, mintha nem is létezne”

Kriszti nagyon fontosnak tartja, hogy egy vállalkozó mindig képezze magát és folyamatosan új tudást építsen be a vállalkozásába. „Korábban a partneri kapcsolatokat személyesen ápolták pl. rendezvényeken, üzleti kapcsolatépítőkön, és azok a vállalkozók, akik nagyon nehezen vagy sohasem állnak át a digitális rendszerekre, sosem nyitnak az újdonságok és a változások felé.” – véli Kriszti, aki szerint, a digitalizációval ma már költségeket is meg lehet takarítani. Úgy érzi, már nem éri igazán meg egy-egy kézműves kitelepülésen részt venni, mert át kell gondolni, hogy az a munka, ami abba van fektetve, hogy például egy stand felépüljön vagy odakerüljenek a termékek, megéri-e? „Ezt az online térben kell már megvalósítani, ide kell fektetni az energiákat, mert ebben van a jövő. Borzasztóan fontos a minőségi digitális jelenlét. Aki nem száll be a trendkövető hozzáállásba, nagyon sokat veszít és nem marad fenn hosszú távon.” – mondja el véleményét, miért érdemel kiemelt figyelmet az online világ.

Jövőbeli terv a social media jelenlét megerősítése

Bár a VANDOR studio® fent van a Facebookon, az Instagramon és a Pinteresten is, szeretnék feltuningolni a social média felületeiket, hiszen igen sokan érdeklődnek termékeik iránt, így a cél, hogy friss tartalmakkal kommunikáljanak és bemutassák, mi történik a stúdióban. Kriszti szeretne egy másik műhelyt is üzemeltetni, mert úgy gondolja, jelenleg nem a legjobb megoldás, hogy a szériás, nagyobb megrendelésekre készülő termékeket egy helyen gyártják az egyedi igényű darabokkal. A tulajdonos ezen kívül weboldalukat is szeretné fejleszteni, hiszen angol és német nyelven is elérhetővé kívánja tenni, mert hosszútávú célja, hogy Európában több helyen ismertté is váljanak, emellett bővíteni akarja a lakberendezőknek és belső építészeknek a körét, akivel együtt dolgoznak, és új partnerkapcsolatok felé tervez nyitni.

A VANDOR studio® vállalati tippjei azoknak, akik 8 órás állásból szeretnének váltani és saját vállalkozást indítanának:
  1. Alkalmazzuk az AI-t, és ne tartsunk attól, hogy elveszi a munkánkat, hanem inkább gondoljunk rá úgy, mint egy hasznos eszközre, amit hatékonyan ki tudunk használni
  2. Találjuk meg azokat a szakembereket, akikkel a vállalkozás sikeressé válik, és akik által előrébb visz az utunk
  3. Ne ragadjunk (csakis) a személyes partnerkapcsolatok kiépítésében, hiszen a mostani trend az, hogy lépjünk át a digitalizációba
  4. Építsünk ki megfelelő partnerkapcsolatokat a megfelelő szegmens megcélzásával

Tuning tipp 1: Tuningoljuk vállalati folyamatainkat úgy, hogy minél több ízben átállhassunk a digitalizációra.
Tuning tipp 2: Találjuk meg, hogy az AI miben tudja tuningolni vállalkozásunkat, hiszen segítségével csökkenthetjük az időt és több lehetőségünk marad a manuális munkára és az alkotásra.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.