Hogyan javítható a munkavállalók egészsége és növelhető a jólléte? A Fitpuli erre a kérdésre adott csattanós választ

Olvasási idő 7 perc

Az okoseszközeinknek köszönhetően napi szinten is felfoghatatlan mennyiségű orvosi és életmóddal kapcsolatos adatmennyiség keletkezik, és az egy lényeges kérdés, hogy ezeket mire és hogyan használjuk. A Fitpuli orvos-alapítói célja éppen az volt, hogy az adatok között rendet vágva létrehozzanak egy olyan digitális egészségfejlesztő programot, amelynek alkalmazása jelentősen növeli az aktív dolgozók életminőségét. A Fitpuli már több díjat is nyert, s jelenleg több mint negyvenezer felhasználónál jár. Persze egy kockázati tőkén alapuló startup útja sosem akadálymentes. Sőt.  

Az életmód-, az egészség- és az egészségfejlesztés területei köztudottan a legnehezebben meghódítható szegmensek közé tartoznak, hiszen – nagyon leegyszerűsítve – egy ethoszt sokkal nehezebb értékesíteni, mint egy terméket vagy szolgáltatást. E piacon tényleg csak kitartó munkával és elköteleződéssel lehet érvényesülni, márpedig a Fitpuli alapítói éppen e téren mertek nagyot álmodni, hogy aztán időt, pénzt és energiát nem kímélve váljanak a hazai digitális életmód-piac meghatározó szereplőjévé. A kockázati tőkebefektetésen alapuló startupot két orvos és egy IT-s alapította, 2017-ben. Az indulás óta a Fitpuli az elmúlt években több díjat is nyert, rangos hazai és nemzetközi jelölést is begyűjtött, ami a csapat számára erős motivációt jelentett, és még láthatóbbá tette a brandet; az app jelenleg 40.000+ eladott licensznél jár. De vajon mi motivál két gyakorló orvost arra, hogy fejest ugorjanak az egészség- és életmód-alkalmazások vörös óceánjába? 

Tapasztalatok első kézből 

„Már a napi orvosi munkánk mellett is foglalkoztunk egészségügyet érintő digitalizációs témákkal, projektekkel, s nagyon érdekelt bennünket, hogy az egészségi állapotuktól függetlenül is miképpen tudnánk oly módon támogatni az embereket, hogy akár közvetlen orvosi kapcsolat nélkül is rendszeresen foglalkozzanak az egészségi állapotukkal” – tudtuk meg Dr. Oláh Dániel orvos-társalapítótól, a cég CEO-jától. Ez persze így egy nagy falat lett volna, hiszen például egy egész társadalom egészségi állapot javítása, fejlesztése túlmutat egy kis startup lehetőségein. Éppen ezért nagyon jól be kellett lőni a célcsoportot, amit jelentősen megkönnyített az alapítók orvosszakmai háttere.  

Jó dolog a kondibérlet, de többre van szükség 

„Gyakorló szakorvosként, s már rezidensként is az volt a tapasztalatom, hogy az aktív korú dolgozók és a munkáltatók sem fektetnek elég hangsúlyt az egészségi állapot kérdéseire, sokan pedig akkor sem fordulnak orvoshoz, ha az indokolt lenne” – osztotta meg a multiknál, kisebb cégeknél is tapasztaltakat a doktor. „A személyes konzultációkon az derül ki, hogy az egészség témaköre valamennyire jelen van a munkahelyeken, de ez sokszor kimerül a juttatások szintjén, aminek hatásait nem mérik vissza” – mondta Dániel. Vagyis tapasztalatai szerint egy céges egészségstratégia kimerül a dolgozóknak juttatott kondibérletben vagy az egyik emeleten berendezett edzőtermemben. „A dolgozók mindössze egy-öt százalékában volt motiváció ezen lehetőségek kihasználására” – osztotta meg az egyik mérésük eredményét. Ezek mellett viszont az is kiderült számukra, hogy a digitalizáció adta lehetőségekkel nagyon sokan élnek, hiszen a dolgozók jó része futtatott valamilyen appot a mobilján, vagy használt valamilyen aktivitásmérő okoseszközt az orvosi vagy életmód-paramétereik monitorozására. „Mindez a sok adat viszont nem volt egységes rendszerbe foglalva” – tette hozzá Dániel. Ez adta a Fitpuli alapötletét, hiszen az applikáció összegyűjti a megfelelő adatokat, s azokat egy egységes keretrendszeren belül a napi gyakorlatban is értelmezhetővé teszi, így pedig már fel lehetett építeni egy olyan digitális egészségfejlesztő programot, ami egyéni és közösségi szinten is jelentős értékkel bír.  

Dániel szerint a hazai piacon irreális elvárás abban reménykedni, hogy az egyéni felhasználók több ezer forintot fizessenek egy alkalmazásért, éppen ezért a munkaadókat célozták meg, hiszen az ő szintjükön a költségek szétszóródnak, ugyanakkor az egészséges és -tudatos munkavállalóik által jelentős mértékben javulnak a szervezeti és az üzleti mutatók, mint a termelékenység, vagy a betegszabadságon eltöltött idő, vagy a presenteesm (betegen történő munkába járás, a munka elvesztésétől való félelem miatt – a szerk.) csökkenése is.  

Saját pénzüket tették bele, sokáig ingyen dolgoztak 

A startup alapítói a saját pénzük mellett egy inkubátor befektetéssel indították el a bizniszt, és az első két évben gyakorlatilag ingyen dolgoztak a cégükben. A fejlesztés időszakában a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt.-től érkezett két részletben kilenc-, majd az MVP-fázisú validációt követően még harminc millió forint. Az első, másfél év egyáltalán nem volt könnyű időszak, hiszen „a napi orvosi munkánkon túli időben foglalkoztunk a céggel a hét minden napján”. Dániel és a kollégái az Amerikai Életmódorvostani Társaság ajánlásai alapján az app szakmai tartalmait írták és fejlesztették, míg az applikációval kapcsolatos tevékenységeket – fejlesztés és dizájn – alvállalkozók végezték. Dániel elmondása szerint „egy külső cégnek mindig csak az egyik projektje leszel a sok közül, ami jelentős korlátozottságot és kitettséget jelent”. Ezért amikor a startup 2019-ben egy jelentős – 340 millió forintos – befektetéshez jutott, azonnal elkezdtek saját csapatot építeni, és minden alapvető tevékenységet házon belülre szervezni.  

Az egyéni és közösségi szint is számít 

A Fitpuli senkit sem tanít meg jógázni, és senkiből sem farag élsportolót, sokkal inkább a személyes egészséghez szükséges egészséges életmódot támogató aktivitásra motivál. A különböző okoseszközök orvosi és életmódadatai alapján személyes profilt állít össze, s ennek alapján küldi a felhasználók számára az aktivitásra ösztönző impulzusokat. Az alapítók kifejezetten figyeltek arra, hogy a felhasználókat ne árasszák el a gyakran még a szakemberek számára is irreleváns adatokkal.  
 
Ahogy említettük, az app az egyéni fejlesztés mellett közösségi szinten is működik, támogat a közösségi (munkahelyi) moduljainak köszönhetően, mely a közösség erejére építve növeli a csapatkohéziót, miközben a dolgozók kölcsönösen motiválják és inspirálják egymást. Az app csak mérsékelten tartalmaz a klasszikus értelemben vett gamifikációs elemeket (míg például a Fitpuli előszobájaként is felfogható Teampuli működése a játékosításon alapszik), mert a gamifikáció teremtette helyzet torzíthatja az előállított és közölt orvosi vagy életmódadatokat. Dániel szerint jókor és jó időben léptek a piacra, hiszen az indulás időszakában a vállalati well-being még gyerekcipőben járt.  

Megjelent a startupperek legsúlyosabb kérdése is 

Persze, ahogy az a startupok esetében szinte papírforma, számos kihívással is meg kellett küzdeniük, hiszen „papíron minden terv nagyon jól működik, de élesben mindig másképpen alakulnak a dolgok”. Például a Fitpuli működésének fontos pillérét jelentik a jó minőségű és releváns adatok, amelyek begyűjtése és rendszerezése gyakran akadályokba ütközött a különböző okoseszközöket gyártó cégek és vállalatok adatszolgáltatási mechanizmusainak gyakori változtatásai miatt. Ez pedig – tudtuk meg Dánieltől – egy folyamatos optimalizálási kényszert jelentett a startup számára. Emellett gyakran megjelent a lelki szemeik előtt minden startupper egyik legsúlyosabb kérdése is: „Hogyan alakulnak a bevételek, és mi történik, ha nem hozzuk a számokat, és elfogy a befektetési összeg?” A befektetők részéről mindig van egyfajta nyomás a piacra kerülés optimális időpontjával kapcsolatban, pedig „egy applikáció esetében sincs olyan, hogy akkor most teljesen készen van, hiszen, ha így lenne, akkor az alapítótársam idézve, a már Facebook is készen van, mégis ott áll mögötte több ezer fejlesztő szakember.” Dániel szerint folyamatos fejlesztésre van szükség, mert különben elvész az elsőbbség és a piaci pozíció. Az viszont igaz: noha mára már elrugaszkodtak a mélypontról, a pandémia és a válság nem tett jót az üzletnek.  

És a nemzetközi piacok 

Adott a „merre tovább?” kérdése, hiszen az életmódpiac hatalmas, és további bővülés előtt áll. A Fitpuli-alapítók tervei szerint először a régiós piacon igyekeznek megerősödni. „A jelenlegi gazdasági helyzetben nem érdemes a nyugat-európai vagy tengeren túli piacban gondolkodni” – mondta Dániel. Fontos szempont az is, hogy egy nagyobb befektető számára csak egy több országban is ismert és validált projekt bírhat igazán komoly vonzerővel, éppen ezért nagyon sok piackutatást végeznek annak érdekében, hogy naprakészek legyenek a piaci mozgásokat illetően. Kiemelt jelentőséggel bír, hogy a hazai piac legnagyobb és legerősebb egészségbiztosítási szereplőjével, az Union Biztosítóval kötöttek stratégiai együttműködést, melyre alapozva a következő lépés, a nemzetközi terjeszkedés következik ebben az évben. „Reméljük, hogy a hazai piac minél több szereplője kötelezi el magát a munkahelyi egészségfejlesztés mellett, akár a Fitpuli, akár a TeamPuli adta lehetőségekkel élve” – tette hozzá a CEO. 

Ugyan nehéz út áll a Fitpuli mögött, de folyamatos fejlődését és létjogosultságát bizonyítja, hogy 2022-ben már harmadik alkalommal nyerte el a MagyarBrands díjat, immáron Kiváló Fogyasztói és Kiváló Innovatív Márka kategóriában.  

Összefoglalva:  
  • a célcsoport pontos meghatározása kiemelt fontosságú 
  • rendszeres piacmonitorozásra van szükség 
  • a piaci előny és pozíció csak folyamatos fejlesztéssel szerezhető meg és tartható fenn 
  • a tevékenységek házon belülre szervezése növeli a hatékonyságot és a mozgásteret 
  • a nagy ugrásokat a „megfelelő időben” kell megtenni 

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 6

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.