Hogyan éljük túl a válságot, és hogyan segítenek ebben az online hirdetések? – A 31 éves vállalkozói tapasztalattal rendelkező Zsuzsanna 12 tippje

Hacsak belegondolunk, mi mindent olvashatunk a hírekben arról, milyen hónapok várnak ránk, nem éppen a pozitív gondolkodás lesz úrrá rajtunk. Pláne, ha vállalkozást vezetünk. Pedig kell, hogy létezzen stratégia arra, hogyan élhető túl egy ilyen küzdelmes időszak. Paál Zsuzsanna kozmetikus, saját szépségszalonja van, rutinos vállalkozó, több mint három évtizede vezet saját üzletet. Tapasztalt már meg hullámvölgyeket, de azt is megtanulta, hogy mindig van kiút. Például, ha pánik helyett inkább fejlesztünk, eszeveszett spórolás helyett inkább online marketinggel próbáljuk meg elérni a célközönségünket. 12 pontban össze is foglalta, mik a legfontosabb tanácsai – érdemes megfontolni őket. 

31 éve dolgozik vállalkozóként Paál Zsuzsanna, aki Szekszárdon a La Perla Szépségszalon tulajdonosa. Zsuzsanna kozmetikusként szeretett volna saját üzletet, mindig arra törekedett, hogy a szépségipar újításait a vendégei számára is elérhetővé tegye. Ezért az arckezelések, testkezelések mellett foglalkozik tetoválással és szempillaépítéssel, de különböző gépeket is beszerzett. Rendszeresen fejleszti magát, mindig tanul valami újat, ugyanakkor ő maga is oktató: több mint húsz éve foglalkozik kozmetikus tanulók képzésével. Büszkeség számára, hogy gyakran hallja más városból, különösen Budapestről érkező vendégektől, hogy milyen kár, hogy nem ott üzemel a szalon, mert lenne rá igény.  

„Amikor kezdtem, egyedül voltam a szalonban. Később különböző felállásokban voltak kolléganőim, de az idő előrehaladtával egyre inkább úgy éreztem, hogy jobb, ha csend és nyugalom van, nem szűrődik be egy arcmasszázs közben a hajszárító zaja. Ezért 2005-ben, mikor üzlethelyiséget váltottam, akkor már csak a kozmetikára fókuszáltan. Hét évvel ezelőtt érett meg a helyzet arra, hogy a megnövekedett vendégkör miatt meg kell osszam a feladatokat, ezért kerestem magam mellé kozmetikus kolléganőt. Ha tehetem, akkor a tanulóim közül igyekszem munkatársat találni” – meséli Zsuzsa.  

Mit tanácsol a tapasztalt vállalkozó, hogyan készüljünk fel az előttünk álló hónapokra? 12 pontban összefoglaltuk, mik Zsuzsa leghasznosabb tippjei, amelyek jórészt korábbi, saját tapasztalataira épülnek.  

  1. Ne essünk pánikba! 

Zsuzsa megélt már néhány hullámvölgyet: a közelmúltban a pandémia állította kihívások elé, hiszen több hétre be is kellett zárnia az üzletet, de emlékezetes a 2008-as világgazdasági válság utáni időszak is, amikor is mindenhol visszaesés mutatkozott. Zsuzsa akkor sem gondolt arra, hogy visszavonulót kellene fújnia – és igaza lett. A covid-időszak ehhez képest más volt, de jól jöttek neki a korábbi tapasztalatok, mi is a teendő vészterhes időkben. Zsuzsa az élő példa rá, hogy a válság túlélhető – csak nem mindegy, hogyan. 

  1. Tanulás, tanulás, tanulás! 

Akár még többször is elismételné, olyan fontosnak érzi ezt Zsuzsa: „A 2008-as válság idején mindenféle marketingtanfolyamot követtem, a közösségi média megjelenése előtt újsághirdetésben és rádióhirdetésben gondolkodtam. Mindent betartottam, amit a tanfolyamokon hallottam: fejlődni, nem megállni, akkor sem, ha épp válságos időket élünk. Ez a hozzáállás sokat segített.”  

A covid-időszak alatt ugyanúgy támaszkodott a tapasztalt szakemberekre, folyamatosan marketing előadásokat nézett online, szakmai tartalmakat böngészett, és mindig megtalálta azt az egy-egy mondatot, amiért érdemes volt odaülnie a számítógép elé. „Wolf Gábor régóta példaképem ezen a téren, követem mindenféle felületen, rengeteget tanultam tőle” – árulja el Zsuzsa. 

  1. Álljunk több lábon! 

Zsuzsa esetében ez például azt jelenti, hogy nem csupán a vendégek szépítésével foglalkozik, hanem tanulókat is képez; nemcsak felhasználja a termékeket, hanem értékesíti is őket; valamint nemcsak klasszikus értelembe vett kozmetikai szolgáltatásokra specializálódott, felvett a kínálatba több olyan dolgot is, ami Szekszárdon nehezebben elérhető, mint például a végleges szőrtelenítés.    

  1. Merjünk előre gondolkodni, beruházni új eszközökbe! 

A 2008-as világgazdasági válság idején Zsuzsa ösztönösen úgy érezte, hogy az az ő útja, ha a fejlődésre szavaz, és később a különböző marketing tanfolyamokon hallottak is erről győzték meg. „Új gépeket vásároltam, amik egyben új szolgáltatásokat jelentettek, és elkezdtem krémek árusításával is foglalkozni. Ez megduplázta a forgalmamat” – meséli Zsuzsa.  

  1. Legyünk jelen többféle online platformon, készítsünk oda rendszeresen tartalmat! 

Zsuzsa sokat költ marketingre, és azt érzékeli, hogy nem hiába, rendszeresen talál új klienseket a jól megszerkesztett online hirdetései segítségével. Jelen van a Facebookon, az Instagramon és Google hirdetésekkel is próbálkozik: „Régen szájhagyomány útján jöttek a vendégek, most ez nem feltétlenül működik, többet kell költeni hirdetésre – miközben az én korosztályomat, az 50 felettieket nehezebb elérni a közösségi médiában.”  

Zsuzsa a covid-időszakában ingyenes online videókat készített, hogy tippeket adhasson vendégeinek az otthoni bőrápoláshoz. Részletesen elmagyarázta, mi is lehet otthon a teendőjük addig, amíg nem tudnak tőle időpontot kérni.  

  1. Kicsiben kezdeni, lépésről lépésre haladni  

El lehet indulni apró lépésekkel, kicsiben, szakember segítsége nélkül. Zsuzsa szerint ilyenkor jó alap lehet egy online is elérhető oktatás – sok szakértő kínál akár ingyenes tartalmakat is, a lehetőségek tárháza széles. „Ha van egy jó alapunk egy online képzés után, akkor már fogjuk tudni, hogyan bánjunk a Facebook hirdetésekkel, felismerjük azt, hogy egyáltalán milyen platformra érdemes koncentrálnunk. Ha pedig úgy éreznénk, mégsem boldogulunk egyedül, akkor érdemes szakértői segítséget igénybe venni, hogy valóban jól működjön a vágyott online hirdetés” – javasolja Zsuzsa.  

  1. Jelen kell lenni a Facebookon – is 

A La Perla Szépségszalonnak van weboldala, de ahogy Zsuzsa mondja, a szekszárdi versenytársak közül egyre kevesebb mondhatja ezt el magáról, sokan csak Facebook oldalt tartanak fenn. Pedig, ha van legalább egy alapszintű weboldalunk, könnyebb előre kerülnünk a Google találati listáján. „Ettől függetlenül a Facebookon érdemes ott lenni vállalkozói profillal, és bizony költeni kell hirdetésre – ha nagyobb fejlődést akarunk, akkor többet, akár szakember bevonásával” – vallja Zsuzsa. 

  1. Az a jó hirdetés, amelyik az aktualitásokhoz kapcsolódik 

„Nyáron nem hirdetek szemöldöktetoválást, testkezeléseket pedig leginkább tavasszal, mert akkor van rá kereslet. Az olcsóbb szolgáltatásokat pedig nem is hirdetem, csak a magasabb árfekvésűeket” -mondja Zsuzsa.  

  1. Érdemes bevezetni az online időpontfoglalást  

Elsőre mindenkinek nyűgösnek tűnhet, főleg, ha már hosszú évek óta van egy bevált rendszere a füzetbe feljegyzett időpontokkal. Hosszabb távon azonban sokat profitálhatunk az online időpontfoglalásból: időt spórol meg nekünk, egyszerűbbé teszi a foglalások kezelését, a klienseknek szabadságot ad, mert akkor tudnak bejelentkezni egy időpontra, amikor épp ráérnek ezzel foglalkozni – akár késő éjszaka vagy kora reggel is, amikor a szalon nincs nyitva.  

  1. Akció helyett valami pluszt kínálni 

Zsuzsa tisztában van vele, hogy a vendégei fogékonyak az akciókra, de azt érzi, hogy bizonyos termékek vagy szolgáltatások esetében nagyon nem mindegy, hogy milyen kedvezményt kínálunk: „A prémium szolgáltatást nem fogom olcsóbban adni, ezért mást kell kitalálnom. A 4 + 1 akció például azt jelenti, hogy plusz egy alkalmat kap a vendég 4 már kifizetett szolgáltatás után. Például egy gépi kezeléssorozat után egy későbbi időpontban visszatérhet egy arcmasszázsra” – mondja Zsuzsa.  

  1. A törzsvendégek extra figyelmet érdemelnek  

Amikor egyébként is bizonytalan a gazdasági környezet, különösen ügyelni kell arra, hogy a törzsvendégek megmaradjanak. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a betérő új kliensekkel nem kellene foglalkozni, náluk el kell érni, hogy ne csak egyszer jöjjenek – ez viszont még több energiát igényel. Zsuzsa taktikája az, hogy a törzsvendégekre fókuszál: „Az ő megcélzásukon van inkább a nagyobb hangsúly, például az online hirdetésekben, de fontos az új vendégek elérése is.” 

  1. Pozitív személetre hangolódjunk 

Zsuzsa megélt már korábban is kemény időszakokat, a tapasztalata azt mondatja vele, hogy a recesszió túlélhető: „Továbbra is pozitívan állok a jövőhöz, bízok benne, hogy sikerül leküzdeni az akadályokat, ahogy korábban is. Nagyon fontosnak tartom azt is, hogy amikor egy vendég nálam tölt 1,5-2 órát, akkor ne a válságról, az áremelkedésekről, a problémákról beszélgessünk. Ő feltöltődni jön hozzám, egy komplett rituáléért, amelynek része az is, hogy kap egy kávét, hogy nyugodt a hangulat, hogy ellazulhat kezelés közben.”  

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.