Hild Imre: Ma már csak digitális vállalkozás létezik

Vállalkozást indítani soha nem volt könnyebb, mint manapság – szoktam mondani az induló vállalkozónak, akinek ettől vagy mosolyra húzódik a szája (“végre egy jó hír…’) vagy, ha már megjárta a cégalapítás és cégindítás első néhány buktatóját akkor hitetlenkedve néz rám: ‘Ez könnyű? Akkor mi volt régen…?”

Mint minden ilyen állítást, ezt is kontextusában kell értelmezni.  Cégindítással kapcsolatos bürokrácia volt, van és lesz – a kérdés az, hogy mennyire ragadunk le ezeknél a problémáknál és mennyire fókuszálunk a vállalkozás lényegére, ami pedig az üzleti eredmény elérésére.  

Magyarországon ma még tendencia, hogy az induló vállalkozások fizikailag létező termékekkel foglalkoznak.  Ebben az esetben is kulcsfontosságú tudni, hogy ma már csak digitális vállalkozás létezik. Nem a vállalkozó döntése hogy ő a digitális térbe engedi-e a termékét – az ügyfél ma már javarészt a digitális térben (online keresés, social media, applikációk) keresi vagy kerül szembe a termékekkel.  Ha a konkurencia javarészének már van online jelenléte a nem-digitális vállalkozás nehezen vagy egyáltalán nem fog lábra kapni.

Ez a jelenlét nem csak egy egyszer összerakott weboldal, közösségi média oldal létrehozásában testesül meg hanem a folyamatos, dinamikusan változó digitális jelenlét a lényeg. A megfelelően kezelt digitális jelenlét – nem reklám, jelenlét! – 30-50%-ot javíthat egy vállalkozás forgalmán, amivel már rövidtávon is versenyelőnyt kovácsolhat a konkurenciával szemben.

Digitális termékeknél és szolgáltatásoknál az online lét sokkal egyértelműbb.  Mégis, ebben a körben sem kellően ismert, hogy milyen lehetőségek rejlenek a nagy digitális platformokban, akik a világ számos pontjára juttatják el a termék hírét a hagyományos marketinghez képest potom összegért.  Ilyen nagy digitális tartalom platform például a Gumroad, ahol filmeket, zenét, szoftvert adhat el az alkotó a végfelhasználóknak, közvetítő beiktatása nélkül.  Szintén a digitális vállalkozás ismert platformja a Fiverr vagy az Upwork. Ezeken a platformokon a vállalkozó Magyarországról tud olyan feladatokat elvégezni amelyekhez csak internet csatlakozás és egy számítógép kell.  Lehet ez szövegszerkesztés, fotóértelmezés, prezentáció készítés, grafikai munka vagy éppen online játékban egy karakter üzemeltetése.  Minden ami online végezhető feladat az ezeken a platformokon keresztül eladható.

Az online vállalkozás annyira könnyű lehet hogy szó szerint alig kell hozzá valami.  Példának vegyük a sokak számára ismert influencer fogalmát. Ezek az emberek a saját személyiségük/megjelenésük ‘varázsával’ egy követőbázist hoznak létre akikre aztán hatást tudnak gyakorolni, formálják a véleményüket vagy vásárlási szokásaikat. 

Ezt a felületes szerepet viszont könnyen magasabb szintre lehet emelni tényleges tudás átadással videó platformokon keresztül.   A világ egyik ‘unikornis’ startupja (cég amelynek piaci értéke 1 milliárd dollár felett van) a török alapítású Udemy amely bárki által átadott tudásnak ad globális elérést.  Milyen tudásra gondolunk? Szó szerint, bármi amit te tudásnak értékelsz. A Udemy-n van kurzus számítógép programozástól a horgolásig, az autóvezetéstől a salsa táncolásig.  Minden ‘oktató’ vagy tudás tulajdonos aki elkészíti az adott téma kimerítő videó kurzusát a Udemy 30 millió ügyfélhez juttatja el – ezek túlnyomó többsége angol nyelvű. Emellett 50 nyelven vannak fenn kurzusok, így magyarul is 30 kurzus elérhető.

A fizikai termékek sem kell hogy megálljanak a digitális jelenlét szintjén.  Ha a terméknek van nemzetközi létjogosultsága, akkor ma már több mint 40 platformon lehet ezeket értékesíteni.  Ezeket a platformokat a sokak által ismert Ebay és Amazon nevével lehet fémjelezni, de mellettük több tucat helyi kereskedelmi platform létezik amelyek a helyi nyelven adják el a világ bármely részén elhelyezkedő gyártó/kereskedő termékeit.  Összesen 2,5 milliárd emberhez érhet így el a digitális vállalkozó – tehát a piac és az ügyfélelérés adott, csak jó terméket kell a szemük elé tenni.

Készen vagy már a vállalkozásindításra? A következő kérdések segítségével meg tudod ezt válaszolni:

  • Van-e igény a termékre, szolgáltatásra amit indítani akarsz?
    A legtöbb igény problémának vagy változásnak látszik, ezek környékén keress.
  • Állítsd sorrendbe: gyártani, értékesíteni vagy céget építeni szeretsz?
    Ha az értékesítés a 3. a képzeletbeli sorrendben akkor keress és társulj valakivel ma, akinek ez van a lista tetején.
  • Működhet-e a vállalkozásod befektetés nélkül?
    Ne azért vállalkozz hogy a befektetőtől tőkéhez juss. Próbálj először olyan fókuszú vállalkozást indítani amit saját erőforrásaidból el tudsz indítani. Idejekorán bevenni egy befektetőt nagyon kockázatos és megfontolatlan lépés lehet.
  • Csinálnád a vállalkozást akár ingyen is vagy csak akkor, ha abból gyors bevételed származik?
    A vállalkozás az első időben viszi a pénzt általában, így ha anyagilag szorít a cipő, ne vágj nagy vállalkozásba – sok kis lehetőséget próbálj ki, majdnem ingyen.
Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 13

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.