Ha a kerékpár szerelmesei csinálnak webáruházat, akkor teljes erőbedobással hajtanak

Olvasási idő 7 perc

A Bikepro webáruház 2020-ban, működésének 10. évében majdnem elérte a félmilliárdos forgalmat, a megrendeléseket ezer négyzetméteres saját raktárból szolgálják ki, és folyamatosan növekednek, bővülnek. Ardó Tamás, a cég egyik alapítója szerint induláskor lenyűgözte őket a konkurencia, mégis úgy érezték, tudnának ők ennél jobbat csinálni.

Mikor és hogyan jött létre a Bikepro wesbhop?

2010-ben vágtunk bele, eleinte három tulajdonossal. Egy adott ponton viszont mindent lenulláztunk, újra kellett kezdeni az egészet, és ezután ketten maradtunk Noé Balázzsal.

Mi történt?

Induláskor PrestaShop technológiára építettünk, ám az akkor még gyerekcipőben járt, és néhány elhanyagolt frissítés következtében 2 év múlva a komplett rendszert le kellett cserélni. Shoprenterre váltottunk, és újra nekifutottunk az egésznek.

Miért éppen kerékpáros webáruház született?

Tulajdonostársamnak már akkor volt több jól menő kerékpárüzlete, és volt érdekeltsége kerékpár nagyker vonalon is. Ő egy zsigerileg jó, és tanult üzletember. Én pedig a Bikemag kerékpáros magazin majd portál főszerkesztője és résztulajdonosa voltam. Ebből kifolyólag kapcsolatban álltunk szinte az összes hazai kerékpáros nagykerrel, hiszen évek óta hirdetőink voltak. Ezen kívül mindketten évtizedek óta aktívan kerékpároztunk, évente legalább 10.000 kilométert, pár évig szponzorált versenyzőként is.

A Bikemag-ben főszerkesztőként talán én teszteltem a legtöbb kerékpárt és alkatrészt abban az évtizedben itthon, így az alapos termékismeret és a hitelesség adott volt. Több ezer oldalnyi szakcikk jelent meg tőlem, ráláttam a kiskereskedések, a nagykereskedések, a média és a marketing területén is hazai kerékpáros életre.

És hogyan állt a csapat e-kereskedelmi tapasztalatok terén?

Ilyen tapasztaltunk szinte egyáltalán nem volt. Illetve csak annyi, hogy láttuk mellettünk felnőni az egyik első hazai kerékpáros webshopot, és azt, hogy ők mit értek el ez idő alatt, és ez lenyűgözött. Annak ellenére, hogy semmilyen webshopos tapasztalatunk nem volt, én úgy gondoltam, hogy 9 évnyi előny ide vagy oda, én láttam az akkori piacvezetők hiányosságait, és azt gondoltam, hogy én ennél tudnék csinálni jobbat is.

Mi volt a legnagyobb kihívás?

A kerékpáripar egy nagyon összetett iparág. A legfurcsább benne talán az, hogy szinte minden föltalált kerékpáros technológia elérhető visszamenőlegesen is mintegy 20-25 évre, és ezeket aktívan használják is az emberek. Ez például a szórakoztatóelektronikai vagy számítástechnikai iparban elképzelhetetlen.

Nyilván a kerékpáriparban is bődületes fejlődés zajlott le az utóbbi 20-30 évben, és a korábbi országúti-tanyabike-camping kerékpár típusokból mára lett kb. negyvenféle jól elkülöníthető kerékpár kategória vagy szakág, egészen jól definiálható határokkal és képességekkel. Ez egyben hozta magával azt az elképesztő mennyiségű kompatibilitási problémát és kihívást, ami ezzel jár.

Annyi féle-fajta kerékpáralkatrész létezik, hogy nálunk a webshopban több, mint 800 menü kategória és több, mint 35.000 termék van. Hétköznapi kerékpárosként ebben a dzsungelben igen könnyű elveszni. Persze ez egy nagyon jól rendszerezhető dzsungel, csak ez rettentően sok munkával jár.

Azt tűztük ki a zászlónkra, hogy a kihívásból erényt kovácsolunk, és mi leszünk az a webshop, amely a lehető legtöbb valós segítséget nyújtja a vásárlóinak, hogy segítse őket az eligazodásban. Mivel meglehetősen erős a rendszerszeméletem, és borzasztóan tud idegesíteni bármilyen, nem optimálisan lezajló folyamat, ezért ezek „kigyúrásába” több évnyi munkát fektetünk. Nem titkolt célunk az volt, hogy a lehető leggyorsabban tudjuk kiszolgálni a vásárlóinkat.Már elmondhatjuk, hogy a Bikepro a leggyorsabb kerékpáros webshop, ahol a legtöbb vásárlói segédlettel támogatják a vevőket.

Mennyire jött gyorsan a siker?

Voltak hullámvölgyek: amikor még csak 600 termék volt fent a webshopban, nekünk már akkor volt több mint 400 szűrőnk és több mint 1800 féle szűrési paraméterünk, de a legtöbb menü kategóriánk üresen kongott… Ugyanakkor tudtuk, hogy végig kell mennünk ezen az úton, és ma már 35 000 termékkel nem is dolgozhatnánk másképp.

Szerencsére a piac is befogadó volt ezzel a koncepcióval kapcsolatban, így szinte évről évre duplázódott a forgalmunk, és hihetetlen mennyiségű pozitív visszajelzést kaptunk a vásárlóinktól, hogy nagyon jó az, amit csinálunk, és abba ne hagyjuk. Erről tanúskodik a 96,6 fölötti megelégedettségi index is, ami elég ritka ekkora termék volumen esetében.

Voltak megtorpanások néha, amikor csak 30-40%-okat nőttünk, de az többnyire akkor következett be, amikor éppen elértük az adott rendszerünk teljesítőképességének határát. Publikus fejlesztés, újítás és marketingkommunikáció ilyenkor kevesebb volt, de közben a háttérben már gőzerővel dolgoztunk egy új rendszer kiépítésén, ami sokkal nagyobb volument tud kiszolgálni. Mostanra kiskereskedelmi webshopként nagyobbak lettünk, mint 4-5 nagykereskedelmi partnerünk. Az egyiket fel is vásároltuk 2020 év végén.

Mekkora lett mára a webáruház?

Jelenleg 10 fővel dolgozunk, de folyamatos bővülésben vagyunk. Egy 1000 négyzetméteres saját tulajdonú raktárból szolgáljuk ki megrendeléseket, és van egy személyes átvételi pontunk is. 2020-ban is duplázódtunk, és idén is ez a cél. Tavaly éppen lemaradtunk a fél milliárdos forgalomról. Célunk ezt idénre duplázni, és bár nagyon jól alakulnak a számok, de az iparágat sújtó globális alkatrészhiány nálunk is nehezíti a helyzetet. Idén még szerintem nem leszünk milliárdos forgalmú cég, de jövőre bőven benne van a pakliban, és onnan indul csak igazán a sztori.

Milyen jó gyakorlatok, szolgáltatások támogatták ezt a sikert?

Törekszünk rá, hogy ha lehet, véglegesen oldjunk meg a működési problémákat. Ha egy gond már többször előfordult, akkor – azon túlmenően, hogy elintézzük – mindenképpen utánamegyünk, és kidolgozunk rá valamilyen (lehetőleg automatizált) rendszert, ami végérvényesen megoldja. Nagyon sok ilyen rendszerünk van már, és ezeket folyamatosan finomhangoljuk, fejlesztjük.

Alapvetően klasszikus marketingeszközöket használunk. Nem igazán hiszek a valós értéket NEM adó „hype eszközökben”, melyek rövid távon eredményesek, de nem szolgáltatnak értéket hosszú távon.

Végül, de nem utolsó sorban van egy tonna vásárlói döntést segítő segédletünk, ami nagyban megkönnyíti a vásárlóink dolgát, amikor megoldást keresnek egy problémára. Például a kerékpár vásárlásokat egy 70-oldalas, letölthető e-bookkal segítjük. Van egy 30 részes, több mint 500 képpel illusztrált, e-mailben elérhető cikksorozatunk, melyben igen komoly szervíz képzést nyújtunk azoknak, akik ezt igénylik, mindössze egy e-mail feliratkozásért cserébe.

Mintegy 300 féle gyártó és márka termékét forgalmazzuk. Nem gond, ha a vásárlóink nem ismerik ezeket, mert kivétel nélkül mindegyikről készült márkaismertető leírás, ami bármely terméknél elérhető.

Az sem probléma, ha valaki nem ért a kerékpáralkatrészekhez, és azok értékmérő tulajdonságaihoz. Nálunk minden szűrési paramétert és tulajdonságot – több mint 400 van belőlük – részletesen elmagyarázunk, hogy mi mit jelent, miért fontos, mit befolyásol. Ahol csak lehet, mindenhez kapcsolódik részletes magyarázó ábra is.

Ezeken felül heti rendszereséggel jelennek meg blog- vagy szakcikkeink, melyek az adott termékkört és problematikát teljeskörűen körbejárják és bemutatják, minden oldalról kibontva azt. Jelenleg 50 szakcikknél járunk, és kb. 100 blog cikk van a rendszerben.

Mire számítson és figyeljen az a kisvállalkozó, akik most vág bele az e-kereskedelembe?

Ez igen nehéz kérdés, mert minden iparág más helyzetben van.

A marketingesek és a szolgáltatók azt harsogják, hogy ez a jövő, ne maradj le róla, mennyire nagyon könnyű, és milyen gyorsan jó lesz neked. Ennek az első fele igaz, a második már nem feltétlenül.

Sokan azt hiszik, hogy a bolti kereskedelemhez képest ez egy egyszerűbb dolog, pedig bonyolultabb és sokrétűbb. Elképesztően sokféle dologhoz kell a közepesnél jobb szinten érteni ahhoz, hogy a webshop biznisz profitábilis legyen.

Ügyes szervezéssel, marketing eszközökkel jó ideig el lehet kerülni azt, hogy kiderüljön, hogy te nem tudsz jelentős és valós hozzáadott értéket teremteni, csakhogy akkor jön a konkurensed, aki jobb ebben, és le fog nyomni. Weben a legtöbbször az első 3 helyezett visz mindent, mint ahogy a sportban is. Csak míg a sportban a tömeg az élvezetért, a mókáért, és az egészségért csinálja, addig webshopot így nem igazán lehet hatékonyan és profitábilisan működtetni. És addig pénzt visz.

Én azt ajánlanám, hogy először legyél a legjobb a szakmádban, aztán tanuld mellé az összes többit (még kb. 30 területről beszélünk), és akkor van esélyed. A webshop soha nem lesz „kész”, és soha nem lehet abbahagyni a tanulást és az optimalizálást. De ez egy ilyen sport, és mi pont ezt szeretjük benne.

Összefoglaló
  • Nem árt, ha mindent tudsz a termékkörödről, ami csak tudható.
  • Gondold ki előre, miben lehetsz jobb, mint a konkurencia.
  • A rendszerszemlélet nélkülözhetetlen.
  • Mielőtt a rendszered eléri a teljesítőképessége határát, a háttérben dolgozz ki egy újat.
  • Maximálisan támogasd vevőidet a választásban információkkal, tartalommal.
  • Ne számíts könnyű és gyors sikerre.

Ha szeretnél még jobban elmélyülni a témában, keresd fel Tudásbázisunkat!

Szerző:
Juhász György – kosárérték.hu újságírója

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.