5 kipróbált tipp családanyáknak a munka-magánélet sikeres összehangolásához

Olvasási idő 7 perc
Kkv 021 1080x610 20200128 03

A cikkben három vállalkozó nő osztotta meg a tapasztalatait arról, hogy milyen extra kihívással jár, hogy családanyaként vállalkozásuk van. 

Kreisz Eszter mögött már egy sikeres vállalkozás volt, mikor megszületett a kislánya, de a „szünet” nem várt következményt okozott. Duchai Márta egy kifejezetten nem gyerekbarát szektorban dolgozik, vállalkozását részben azért is indította el, hogy saját maga alkalmazottjaként ő maga határozza meg a munkaidejét úgy, hogy a családnak is tudjon kellő figyelmet szentelni. C. Szabó Helga, amikor még kicsik voltak az ikrei, úgy tervezte, hogy részmunkaidőben visszamegy dolgozni, de erre nem volt lehetősége, illetve a kismamaként elvégzett tanulmánya és újonnan felismert tehetsége is másfelé vitte. Mind a hárman örömmel élik meg vállalkozói létet, tanácsaik közül több is egymásra rímel.

Nem kell priorizálni

Kreisz Eszter mindig is tudta, hogy vállalkozó akar lenni. Állítása szerint még az a 478 nap, amit alkalmazottként dolgozott is felesleges volt. Fogpótlást exportáló vállalkozását 20 évesen indította el, és a cégének évekig csak a konyhaasztal volt az irodája. Ennek már 16 éve, három évvel ezelőtt pedig kiszállt teljesen az operatív feladatokból. „A legelején az volt a legnehezebb, hogy hogyan csipkedjem magam, hogy felemeljem a hátsómat. Amikor meg jöttek a sikerek, átestem a ló túlsó oldalára, rengeteget dolgoztam, hogy ki tudjam elégíteni a piaci igényeket” – meséli Eszter.

A felfutást követően felvett munkatársakat, és elkezdte átadni nekik azokat a feladatokat, amiket nem szeretett. Rengeteget fejlesztett és ennek eredménye is lett: kiszámítható, stabil bevételt generált a vállalkozása. „Férjhez mentem, aztán megszületett a kislányom, és azt hittem, egy szusszanásnyit hátradőlhetek a csecsemőm mellett. És ekkor jött a krach. Pár hónap alatt az egész addigi munkám összeomlott: az ügyfelek egy része ahhoz volt szokva, hogy velem van kapcsolatban, ráadásul a problémás ügyfelek kezelésére nem tanítottam meg a kollégákat. Ez hiba volt.” – emlékszik vissza Eszter. Amikor visszament a cégvezetésbe, már nagyon tudatosan építkezett, viszont ennek egy nem várt következménye volt: steril és túlszabályzott lett a munkája, és ezt már ki nem állhatta. (Hiába voltak pont abban az időben nagy pénzügyi sikerek.)

Minden tanács ellenére

Ekkor döntött úgy Eszter – minden kijózanító tanács ellenére –, hogy hobbiját fogja hivatásává tenni: megalkotta a Tehetségrendszert, „ami az emberek ösztönös belső motivációját határozza meg”. „Ez egy olyan emberismereti szisztéma, ami cégvezetőknek segít abban, hogy könnyedén boldoguljanak a munkavállalóikkal és radikálisan csökkenjen a fluktuáció” – magyarázza Eszter. Ügyfeleinek a szakmai tudása mind kiemelkedő, kizárólag azzal van gondjuk, hogy emberileg mit kezdjenek a sok különböző beosztottjuk különböző flúgjával. Kit hogyan kell motiválni, kit hogyan kritizálhatnak, kinek milyen munkát osszanak ki, és hogyan hajtsák be rajtuk. Mit tegyenek, hogy a sokszor kiégett kollégák újra szárnyra kapjanak. Az új vállalkozásában újra élvezi a munkáját. Viszont van egy másik dilemma. „A lányom táncpróbáján azon kattogok, hogy milyen megrendeléstől esek épp így el, ha itt ücsörgök, ha egy tárgyaláson ülök, pedig azért üvölt a lelkem, mert lemaradok épp a szavalóversenyéről” – meséli. Végül arra jutott, hogy el kell engedi a prioritásállítást. „Amikor egy fontos projekt van fókuszban, akkor csak azzal foglalkozom, de amikor vége, akkor lecsapom a laptopom és vágtatok homokozni. Ilyenkor napokat csak a családdal töltök, viszont azt 100% figyelemmel.”- mondja Eszter.

Eszternek ez a felosztás azért is működik, mert nem szereti a napi szabályozást, és a monotonitást is nehezen tűri. „Mindenkinek azt tanácsolom, hogy először alaposan ismerje ki, hogy milyen rugóra jár az agya, mi okoz örömöt, és mitől szalad ki a világból. Semmiképp se maradjon olyan területen, amitől nem érzi magát boldognak.”

100 százalékban jelen lenni

Duchai Márta két éve indította el az ÉrtékelésTUNING-ot. Turisztikai vállalkozóknak, szálláshelyeknek, vendéglátóhelyeknek segít abban, hogyan legyenek elégedettebbek a vendégeik, hogyan hozzák ki a legtöbbet a vendégvéleményekből és workshopokat tart hogyan építsék fel jelenlétüket az értékelőoldalakon (pl. a Tripadvisoron). Márti a turizmuson belül minden szegmensben dolgozott, de amikor megszületett az első gyermeke át kellett gondolnia, hogy a szeretett, de nem túl családbarát szektorban hogyan folytassa a jövőben.

Régóta foglalkoztatta a saját vállalkozás indítása és maga is aktív értékelő volt, így ezzel az élethelyzettel minden adott volt, hogy 13 év tapasztalatát kamatoztathassa és a hobbijából építsen vállalkozást. Az ÉrtékelésTUNING indulásánál fontos volt számára, hogy beilleszthető legyen a családi életbe. Márti bevált receptje, hogy mindig előre megtervezi a hetét, és minden reggel újra végigmegy a napi teendőkön. „A napot sosem közösségi média böngészéssel és e-mailek olvasásával kezdem, mert nagyon elviszik a fókuszt és az időt.” – mondja jó tanácsként is. A másik bevált módszer, hogy az ügyfeleivel a közös munka elején lefektetik a kereteket, hogy mikor elérhető, milyen időintervallumban áll a rendelkezésükre. „Ez fontos, mert a családidőben nagy a zsibongás, hiába is venném fel a telefont, úgysem tudok érdemben ott lenni fejben” – meséli.

Nem lehet elválasztani egymástól a magánélet-család-munka teendőit

Amit viszont menet közben tanult meg, az a nemet mondás. „Büszke vagyok, hogy ez a fajta kommunikáció a leendő ügyfeleimnél is meghallgattatásra talál. Amikor a tavaly októberi megkereséseknél azt kértem, hogy tegyük át a munkakezdést januárra, szó nélkül elfogadták és január 2-án megtartottam az első projektindító megbeszélést. Beleegyeztek, hiszen mindenkinek érdeke, hogy 100 százalékban jelen legyek, mert egy-egy projektnél át kell vennem a vállalkozás teljes filozófiáját és bele kell tennem magam a tulajdonos helyzetébe” – meséli Márti. „Kerülöm a szétszórtságot, mert szétforgácsolja az időt. Megfigyeltem, ha kapkodok, nem csak magammal, hanem az ügyféllel is kitolok” – teszi hozzá. Neki az jött be, hogy csak Google naptárt használ, mert azt tapasztalta, hogy esetében nem lehet elválasztani egymástól a magánélet-család-munka teendőit – minden mindennel összefügg. „Például, ha berakok délután 2-re egy megbeszélést, akkor mindig jelzem előre, hogy 4-kor indulnom kell. Ha tiszták a keretek, az ügyfelek ezt gond nélkül elfogadják”. Mártát még az is motiválja a fegyelmezett időbeosztásra, hogy kiszámolta mennyi a saját vállalkozói idejének értéke, de figyel a testének a működésére is: melyik napszakban pörög a maximumon, mikor kevésbé, és ezekhez a szakaszokhoz illeszti az elvégzendő feladatokat. „Nekem ez bejött, bármennyire is közhelynek hangzik” – mondja nevetve.  

Senki más nem csinálja helyettünk

A közgazdász végzettségű C. Szabó Helga a gyerekek előtt üzletfejlesztéssel, projektmenedzsmenttel foglalkozott. Az ikrek megszületése után még egy ideig abban gondolkodott, hogy részmunkaidőbe visszamegy dolgozni, viszont, hogy addig se veszítse el a kapcsolatot a külvilággal, elvégzett egy business coach képzést. „Hobbiként indult, kíváncsi voltam, hogy mi jöhet ki belőle” – meséli Helga. Viszont mivel a coachpiac már eléggé telített volt, a korábbi pozíciójában már többször használt időmenedzsment felé specializálódott. Azután az egész elkezdte szépen kinőni magát, és mivel mikor esedékes volt, nem volt nyitott részmunkaidős pozíció, ahova vissza tudott volna menni, business coachként kezdett tréningeket tartani. Majd három évvel a fiúk után, mikor megszületett a kislánya, szintén hobbiból, lakások felújításába vágott.

Nehéz megélni a holt szakaszokat

Ez annyira jól sikerült, hogy férjével meglátták ebben a potenciált, és alapítottak rá egy céget. Jelenleg az ideje 60 százalékát ez is teszi ki, 40 százalékban pedig időmenedzsmenttel foglalkozik. A témában a Kevesebb néha több címmel könyvet is írt. A vállalkozói lét egyik nagy kihívásának tartja, hogy tudjuk, ha mi nem csináljuk, akkor senki más nem csinálja helyettünk, és ezért nagyon nehéz határokat szabni. Helgát az mindig energizálja, hogy nagyon szereti azt, amit csinál, illetve már jól ismeri magát, és Mártához hasonlóan tudja, hogy mikor tud jól haladni a munkával. „Nekem délelőtt vannak az aranyóráim, és a délután 4-től lenne a következő ilyen aktív szakasz, viszont az már a gyerekeké. Ezt a munka szempontjából „holt szakaszt” néha nehéz megélni” – meséli. Időmenedzsment coachként azt látja, hogy az emberek sokszor túltervezik magukat. „Rengeteg az ötlet, a megvalósítás felénél viszont sokan elakadnak” – mondja. Van, mikor nála is összesűrűsödnek a dolgok, ilyenkor ő leül, és egy félóra alatt papírra veti az összes teendőt, feladatot, majd kategorizálja azokat. „Amikor nincs már semmi fejemben, akkor vagyok kész. Majd szép sorban elkezdem megcsinálni a feladatokat, és úgy minden sokkal könnyebben megy” – fejti ki Helga.

Összefoglalva az 5 legjobb, kipróbált tipp Esztertől, Mártától és Helgától:

  1. Önismeret: Ismerd meg, hogy milyen rugó szerint jársz, mikor pörögsz a maximumon, és aszerint tervezd meg a napodat, heteded, évedet. 
  2. Feladatszelekció: Lehetőség szerint azokat a feladatokat, amelyeket nem szeretsz, add át szakértő kollégáknak, hogy a vállalkozásod öröm része megmaradjon neked.
  3. Keretek: Add világosan tudtára az ügyfeleidnek, hogy mettől-meddig vagy elérhető. Ezzel biztosan mindenki csak nyer!
  4. Tudásmegosztás: Ha szünetet szeretnél tartani a vállalkozásodban, ügyelj a részletek átadására is, nehogy amíg távol vagy, összedőljön életed műve.
  5. És ami a lényeg, a NEM: Tanulj meg nemet mondani (új megkeresésre, túlórára, kellemetlen feladatra). Sok rossz élményt elkerülhetsz így! 
    +1 tipp. Fókusz: Ha összesűrűsödnek a dolgaid, félóra alatt írd ki egy papírra az összes teendődet, kategorizáld őket – majd utána szép sorban kezd el őket megcsinálni.  
Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Címkék

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!