Én is úgy kezdtem, mint minden kisbabás anyuka

Olvasási idő 8 perc
Fru Györgyi1

Többek között az egyedi dizájnban és a problémákra adott valós megoldásokban rejlik a Cseppke online kereskedelmi vállalkozás sikere. Giret Fruzsina anyává válva döntött a vállalkozás indítása mellett, ám a kisbabás termékek piacát megismerve nem várt meglepetésekkel szembesült. Az elmúlt hét évet a kreatív munkáért felelő Laár Györgyivel együtt, szisztematikus építkezéssel töltötték, az elért sikereseik az egyik Cápát is lenyűgözték. Interjúnkból többek között kiderül, hogy figyelni kell-e a vásárlóink véleményére, mit jelent a kockázatvállalás, s hogy élni kell-e a szembejövő lehetőségekkel.

A GYES időszaka alatt alapítottad meg a Cseppkét, az első termék pedig a nyálkendő volt… vagyis a saját igényeid alapján indítottad el a vállalkozást?

Fruzsina: Semmilyen szakmai alapja nem volt ennek a lépésnek, sokkal inkább ugyanabba a csapdába estem, mint szinte az összes kisbabás anyuka, aki úgy gondolja, hogy a világnak szüksége van egy újabb kisbaba-termékeket forgalmazó üzletre. A legtöbb vállalkozó anyukához hasonlóan én is multis háttérrel alapítottam a vállalkozásom. Amikor 2012-ben anya lettem, úgy láttam, hogy reklámszövegíróként, gyerek mellett nem tudom folytatni az ügynökségi karriert, így a vállalkozásindítás segített a továbblépésben. A nyálkendő története pedig az, hogy mint minden kisbabás anyuka, beszűkült fókusszal én is azokat a problémákat láttam, amiket az adott élethelyzet elém sodort. Akkoriban Magyarországon nem volt elérhető a nyálkendő, így belevágtam…

Megszámlálhatatlanul sok online és offline üzlet foglalkozik babatermékekkel, hogyan ellenőrizted, hogy egyáltalán szükség van-e újabb ilyen vállalkozásra?

Fruzsina: Utólag szembesültünk azzal, hogy mennyire telített ez a piac. De ekkor már megvolt maga a cég is, nyakig benne voltunk Györgyivel, így nem volt kiszállás. Egyébként nem volt hibás döntés vállalkozást indítani, az volt a hibás feltételezés, hogy a nyálkendő egyedüli termékként képes bennünket eltartani.

Most viszont az üzlet jól megy, a Cápák között című műsorban is sikert értetek el, vagyis mivel sikerült kitűnni e hatalmas célcsoport számára a nagy zajban?

Fruzsina: Nehéz lenne egyetlen tényezőt kiemelni. Sokat számít az egyedi dizájn, amit Györgyi egyedi forma- és színvilága képvisel. Nagyon ritka, amikor egy vállalkozás saját és jól felismerhető dizájnú termékeket gyárt, mi viszont – a gyerekek és a szülők igényei alapján is alakított – figuráinkra építjük a termékeinket. Fontosnak tartom, hogy a termékeinkkel problémákat oldunk meg, mert például a sikereink alapját adó tipegő hálózsákkal az éjszakai takargatásból adódó alváshiányra tudunk jó választ adni, a tipegővel visszatér az éjszakai nyugalom. Emellett pedig roppant rugalmasak vagyunk: nagyon odafigyelünk a célcsoportunk problémáira, visszajelzéseire is.

Hogyan tartjátok a kapcsolatot a vevőkkel, miképpen gyűjtitek és szintetizáljátok a véleményeket?

Fruzsina: A közösségi média nagy segítség ebben, ott gyorsan érkeznek a visszajelzések, emellett minden vásárlás után automatikusan kiküldünk egy kérdőívet is, így adva meg a visszajelzés lehetőségét a vásárlóinknak. Természetesen elérhetők vagyunk e-mailen és telefonon is.

Egyébként szívesen jeleznek vissza, mondanak véleményt?

Fruzsina: Nagyon is, sokan küldenek számunkra olyan fotókat a gyerekeikről, amikor valamilyen cseppkés terméket használnak… mindezt kifejezetten azzal a szándékkal, hogy vállalkozásként mi is el tudjunk ezzel büszkélkedni.

Azt mondod, hogy a Cseppke egy szerethető márka, egyfajta lovebrand?

Fruzsina: Nagyképűség nélkül tudom mondani, hogy ez így van. Ez a mi szerelmünk és így a vásárlóinké is. Bizonyos szempontból persze könnyű dolgunk volt, hiszen anno a célcsoportunk tagja voltam én is, pontosan ismertem a problémákat, nehézségeket. S persze itt éljük ki a kreativitásunkat is, ami a termékekben is megmutatkozik.

Hogyan inspirálódsz, honnan jönnek a vonalak, a színek, a formák?

Györgyi: Ha az ember nyitott szemmel jár a világban, nagyon sok hatás és benyomás éri az interneten, az utcán, egy kirakatban vagy akár egy plakáton. A világ ilyenformán egy aranybánya, ahol figyelni lehet az aktuális trendeket. Egész életemben ezt csináltam, mindez az életem részévé vált. Mindemellett nagyon inspirálnak a vevőink visszajelzései is, biztatjuk is őket arra, hogy bátran mondják el nekünk, hogy milyen színekre, mintákra vágynak, minek örülnének.

Cseppke Werk2

A rugalmasság és a nyitottság nem csupán az ügyfelek felé kell, hogy meglegyen, hanem a vállalkozó saját jó megoldásait is így találhatja meg, ahogy a Cseppke is, hiszen kiterjesztett valóság-alapú applikációt is fejlesztettetek.

Fruzsina: Reklámszövegíróként alapkövetelmény volt a trendek figyelése és ismerete nem csupán a dizájn, hanem a technológiai vonalon is, ami egy webshop esetében is elengedhetetlen. Az immár egy éve működű applikációnk alapötlete külföldi inspirációra merült föl egy másik termék kapcsán, így mivel nagyon éhesek vagyunk a kreatív megoldásokra, azonnal elkezdünk azon gondolkodni, hogy a megoldás adta lehetőségek mit tudnak hozzátenni a saját vállalkozásunkhoz. De az app nem csupán a kiterjesztett valóságot használja a termékeknél, hanem nagyon hasznos is, mert altatózajokkal segíthet az esti altatásoknál, míg a nagyobbak a figuráinkról szóló hangos meséket hallgathatnak, méghozzá sztárszínészek hangján.

Ha már digitalizáció: használsz valamilyen online eszközt vagy papíron rajzolsz?

Györgyi: Általában kézzel rajzolok papírra, de azt utána rögtön digitalizálom is. A szkennelt rajzzal már a gépemen dolgozom, ott színezem, formálom, alakítom. De nem csak az ábrák esetében teszem ezt, hanem a fotók utómunkálatait is digitálisan végzem, ez utóbbihoz szerencsére már van segítségem is.

Annyit halljuk, hogy nyitottnak kell lenni, de közben pedig annyian nem azok… tényleg ez lenne a siker titka?

Györgyi: A nyitottság – a világra – nagyon fontos attitűd. Fontos, hogy az ember éljen a szembejövő lehetőségeivel, forduljon nyitottan az újdonságok felé. Aki nem így tesz, nem kellően rugalmas, az idővel sajnos lehúzhatja a rolót.

S mi a helyzet a kockázatvállalással, mennyire kell, vagy mennyire nem kell beengedni a rizikót? Egyáltalán: lehet-e vállalkozni kockázatvállalás nélkül?

Györgyi: Ez egy nehéz kérdés. Mi Fruzsival az óvatos duhaj kategóriába tartoztunk, azaz kis lépésekkel haladtunk előre úgy, hogy az első három évben minden forintot visszaforgattunk a vállalkozásba. Apránként növekedtünk. Viszont azzal, hogy egy befektetőt beengedtünk a cégünkbe, kockázatot is vállaltunk, hiszen kérdés, hogy tudunk-e emberileg együtt dolgozni, vagy hogy képesek leszünk-e arra a fajta növekedésre, amit egy befektető jogosan elvár tőlünk.

Most mekkora a webshop termékpalettája?

Fruzsina: A választék meglehetősen nagy: nyálkendő, sapkák, garbósálak, tipegő hálózsákok, mindez nagyon sokféle verzióban érhető el. Emellett személyre szabható mesekönyvekkel is jelen vagyunk. A paletta folyamatosan bővül, s készülünk egy Tomán Szabinával közös kollekcióra is.

A koronavírus-helyzet mennyire hagyott nyomot a forgalmatokon?

Fruzsina: Engem nagyon meglepett, hogy miközben sajnos nagyon sokan kerültek nagyon nehéz anyagi helyzetbe, mégsem esett a kereslet a termékeink iránt. Ennek több oka is lehet: egyik, hogy mi eleve online működünk, így nem kellett az átállás nehézségeivel megküzdenünk, illetve, hogy a termékeinkkel problémákat oldunk meg, amik egy járványhelyzet idején sem szűnnek meg.

Elképzelni sem tudom, mennyi ötlet merülhet föl nálatok, hogyan döntitek el, hogy mi a jó, mivel nem foglalkozok, mi legyen az irány?

Fruzsina: Majdnem mindenbe belefogunk és később realizáljuk, hogy mire van idő és energia. Így egyes ötletek kinövik magukat, míg mások későbbre tolódnak. Rugalmasak vagyunk.

Hogyan rezonáltok együtt?

Fruzsina: Sokan mondják, hogy az üzletben nincsen barátság, de ha ez igaz, akkor mi vagyunk a kivétel, akik erősítik a szabályt. Több évtizedes barátság köt össze bennünket és megvolt a veszélye annak, hogy ez rá is megy a vállalkozásra. Az elején több volt a súrlódás közöttünk, mert megtapasztaltuk a vállalkozás nehézségeit is, miközben korábban azt hittük, hogy megfogjuk egymás kezét és együtt szaladunk a fény felé. De ennek vége, szerencsés együttállás a miénk, hasonlóan gondolkodunk, hasonló az ízlésünk. Szeretünk együtt dolgozni, inspiráljuk egymást. Sok olyan dolgot kihozunk a másikból, amire egyedül talán nem lenne képes.

Györgyi: Noha a Cseppke tervezője én vagyok, ahogyan Fruzsi is mondja, szerencsére az ízlésünk nagyon hasonló. Ritkán esik meg, hogy egy-egy ötlet nehezen menjen át Fruzsi szűrőjén. Időnként kér egy pici módosítást, de ezek részletkérdések, a nagy egészben egyetértünk.

Cseppke

Ráadásul olyan jól szerepeltetek a Cápák között című műsorban, hogy a már említett Tomán Szabina is a Cseppke részévé vált. Mit reméltek a közös üzleti tevékenységtől?

Fruzsina: A szereplés során nem feltétlenül a pénz volt a motiváció, sokkal inkább hírnevet szerettünk volna teremteni a márkánknak és esetleg megnyerni magunk mellé egy olyan befektetőt, aki mentorként tud nekünk segíteni, hiszen ahogyan említettem is, nem voltunk tudatos vállalkozók. Szabinától ezt reméljük, várjuk és meg is kapjuk. Hónapok óta együtt dolgozunk és nem csupán mi magunk vettük észre, de már kívülről is kaptunk jelzéseket arra, hogy érzik a megváltozott gondolkodásmódot. Képesek vagyunk távolabbról, kevésbé a gyerekünkként szemlélni a Cseppkét.

Kell-e bátorság kiállni ilyen tapasztalt üzletemberek elé?

Fruzsina: Mivel előadóművészként egész életemben különböző zenekarokban énekeltem, nekem a szereplés nem jelent komfortzónán kívüli helyzetet. Györgyi viszont nem szeret kiállni, így neki nagyon is át kellett lépnie a saját árnyékát ebben az egész folyamatban. A műsorban való szereplésre való felkérés után megbeszéltük, hogy mindig csak a következő lépésre koncentrálunk és ha valamelyikünknek nagyon kényelmetlenné válik a helyzet, akkor megállunk. De közben Györgyi elérkezett arra a pontra, amikor rá kellett jönnie arra, hogy a cég érdekében meg kell lépnie valami olyat, amit addig nem tett meg. A műsorban pedig már sokkal jobban szerepelt– magabiztosabban, ügyesebben – mint én, aki inkább lefagytam egy kicsit. Györgyi nagyon jól jelent meg, abszolút karaktert váltottunk.

Mi történt veled, hogyan oldottad meg ezt a valószínűleg nehéz problémát?

Györgyi: Valóban azt történt, hogy a cég érdekeit a saját félelmeim elé helyeztem. Ahogy említettem: élni kell a kínálkozó lehetőségekkel és ha már ott vagyok, akkor nincsen helye a hezitálásnak. A gyakorlás is adott egyfajta magabiztosságot, de azért voltak félelmeim – félelmeink – például attól, hogy milyen kérdésekre várnak választ a Cápák. Emellett az sem titok, hogy az adás előtt elmentem egy coach barátnőmhöz, aki azt javasolta, hogy ne akarjak annak tűnni, ami nem vagyok; kreatív emberként ne akarjak üzletasszonyt játszani, ha valamire nem tudom a választ, mondjam meg. Ez egy megnyugtató és hasznos tanács volt.

Hogyan álltok a korábban is meglévő nemzetközi terveikkel?

Fruzsina: A műsor kapcsán több külföldön élő magyar is jelentkezett, akik szeretnék a Cseppke termékeit odakint forgalmazni. Viszont a nemzetközi terjeszkedés már egy nagyobb falat, amihez ketten nem vagyunk elegek, de most Szabina a folyamat élére állt és a segítségével indultunk el újra ebbe az irányba.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!