Egy bátor kisvállalkozó, aki kézműves chili-szószaival meghódítja az országot

Koletán Gergelyt a pikáns szószok szeretete ösztönözte arra, hogy nagyszülei egri farmján chilit termeljen. A párszáz kísérleti palánta után ma már több ezer tőt gondoz, céget alapított, webshopot hozott létre és tucatnyi ízt, pikáns variációkat kínál. A Chiliyard kézműves szószai az RTL Klubon futó, Cápák között című üzleti showműsor befektetőit is levették a lábukról. Gergő elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész fődíját, amely tovább segíti őt abban, hogy még inkább kihasználja a digitális világ adta lehetőségeket vállalkozóként is. De hogyan indult és merre halad az ő története? Mit adott neki a műsor? Mit tanácsol más vállalkozóknak? Az alábbi interjúban többek között ezekre a kérdésekre ad választ.

Mit jelent számodra a Telekom Digitálisan Tettrekész díj?

Sok nehézség és küzdelem árán jutottam el idáig. Most megerősítést kaptam arról, hogy jó, amit csinálok és érdemes még többet dolgoznom. Ráadásul engem ismert el  a Telekom a Digitálisan Tettrekész fődíjjal. A nyeremény nagy segítség abban, hogy tovább fejlesszem vállalkozásom digitális megjelenéseit. De megnyertem a Hungaricool by Spar díjat is. Ezáltal bekerült öt termékem az Interspar polcaira. Ezek óriási elismerések egy kétkezi chilitermesztőnek.

Mit gondolsz, miért téged választott a Telekom?

Szerintem az fogta meg a döntéshozókat, hogy annak ellenére, hogy én a piacokra, vásárokra voltam berendezkedve, a pandémia beálltával képes voltam átállni a digitális forgalmazásra. Korábban is volt webshopom, de nem azt tekintettem az elsődleges platformnak. A világjárvány miatt azonban 2020 májusában eldöntöttem, átteszem a hangsúlyt a digitális értékesítésre: funkcionálisan és dizájnban is változtattunk. Ennek köszönhetően fenn tudtam maradni a válságban is.

Hogyan tetted ismertté a termékeidet, a webshopot? Hogyan találtál vásárlókra az online térben? 

Egy grafikus barátommal csináltuk meg az új dizájnját a weblapnak. A marketinget magam vittem, s egészen a közelmúltig azt hittem, jól csináltam. Jöttek megkeresések, haladt a dolog. Viszont a Cápák között adás körül felvettem egy profi marketingest, ő az első alkalmazottam. Most már látom, mennyi pénzt szórtam el rossz helyekre. Ő sokkal tudatosabban éri el az érdeklődőket. A marketingesem ehhez ért, én meg a chilihez és a szószokhoz – be kellett látnom. Szintet léptem a segítségével: vásárlói hűségprogramot indítottunk, kuponokat, pontgyűjtő programot szervezünk, hírlevelet állítottunk be. Úgy gondolom, minden kis cégnél fontos, hogy a feladatokat merjük kiadni a kezünkből. Nekem sem volt könnyű ezt belátni, de ma már mindenkinek ezt tanácsolom.

A marketing egy járulékos feladat amellett, hogy meg kell termelni a chilit és el kell készíteni a szószokat. Ezeken a területeken egyedül állsz helyt? Hogyan lehetséges ezt egy emberként elvégezni?

Sok családi és baráti segítséget kapok. Jó emberek vesznek körbe. De hiába a sok segítség, lassan változtatnom kell. A termelés, a gyártás, a csomagolás, a viszonteladókkal való tárgyalások, mind-mind egész embert kívánó feladatok. Ma már tudom, tovább fogunk bővülni.

Újabb alkalmazott követi a marketingest?

Igen. A saját alapanyagból nem engedek, de már nem tudok egyedül mindent megcsinálni a farmon. Ezért oda biztosan kell egy ember, aki neveli a chilijeimet. A továbbiakat pedig majd meglátjuk.

Mit gondolsz, ez a nagy léptékű változás a Cápák között-ben való részvétel nélkül is eljött volna?

Egész biztos, hogy nem. Az adás által minden a feje tetejére állt – jó értelemben. Lement a műsor és attól kezdve ahányszor frissítettem a telefonomat, csak jöttek-jöttek az e-mailek, estek be az új rendelések. Az adást követő másfél órában 16700-an látogatták meg a weblapomat. Korábban évek alatt összesen nem voltak ennyien. Óriási érzés volt.

Ki tudtad szolgálni a nagyszámú vevősereget?

Bőséges készlettel készültem – 2020-ban a „karantén” alatt nagy mennyiségű nyersanyagot termeltem, ez most kapóra jött. De a több száz üveg előre elkészített szósz nem lett elég. Ezért éjjel-nappal főztünk, hogy teljesíteni tudjuk a rendeléseket. A Cápák között utáni egy hét alatt annyi szószt adtam el a webshopon keresztül, mint az elmúlt négy évben összesen. Ez több ezer üveget jelent, még nem számoltam össze pontosan.

Érezhető a szenvedély, ami áthat téged, ha a vállalkozásodról van szó. Most már avass be minket kérlek abba is, hogy honnan jött a chili-mánia?

Egy ideig Íroroszágban dolgoztam, ott szerettem meg a chili-szószokat. Éltem csodás kis faluban és a még csodásabb fővárosban is, mindeközben nagyszerű tapasztalatokat szereztem. Voltam gyorséttermi alkalmazott, vállalkozó és call-centeres is. Megismertem és megszerettem egy, az ittenitől eltérő látásmódot, az angol tudásomat pedig tökéletesre fejlesztettem. Nagyon szép időszak volt, de hazavágytam. Viszont a chili-mániát hoztam magammal.

Mi az, ami haza húzott?

A családom, a barátok, az emlékek, a magyar táj. Hazajöttem pihenni egy nyarat. És a nyár elmúltával nem mentem vissza. Megtalált egy munka, ami tetszett, és megismertem a páromat, akivel ma már van egy csodálatos kislányunk.

S mikor jött a chilifarm ötlete?

Írország után hiányzott nekem a bőséges szósz-kínálat a hazai boltok polcairól. Kint megtanultam főzni, közel került hozzám a mexikói konyha, amely igényli a chili-szószokat. Egy ideig postán küldtek nekem a kinti barátaim, aztán pedig eldöntöttem, nevelek saját jalapeno paprikát és elkészítettem az első lime-os és az első barbecue-s szószomat. Olyan jól sikerült, hogy ettől kezdve mindig csináltam magunknak. Majd jöttek az ismerősök – akik kóstolták -, hogy szeretnének rendelni. Közben eldöntöttem azt is, hogy nem hagyom parlagon szeretett nagyszüleim telkét, ami gyermek- és fiatalkorom meghatározó helyszíne volt, de addigra sajnos elgazosodott, mert a nagyszüleim már nem tudták gondozni. Meg akartam mutatni nagypapámnak, legalább fényképen, hogy rendbe tettem a kertet. A chili farm ötlete végül egy szójátékból jött, ami aztán nagyon is komolyra fordult.

Mesélj kérlek, mi volt ez a szójáték?!

A gondozatlan telken járva, félig komolyan viccelődtünk egy barátommal, hogy bele kellene fogni valamibe, amivel milliárdosok, billiárdosok, csilliárdosok leszünk…s ahogy ezt kimondtam, beugrott az angol asszociáció: csilliárd-chiliyard. Ebben a másodpercben eldőlt, hogy belevágok. Nem sokkal később megvettem az első magokat, a barátaimmal kétkezi, verejtékes munkával alkalmassá tettük a chilitermesztésre a gazos, akkor még gyümölcsfákkal teli telket és elültettem az első palántákat.

Honnan szerezted a tudást a mezőgazdasági munkához és a szósz főzéshez?

Sokat segített, hogy értek angolul, így nemcsak magyar, hanem külföldi szaklapokat is olvastam, videókat is néztem. Bizonyos mértékben családi hagyomány, hogy értünk a kétkezi gazdasági munkákhoz. Nagyon fontos az is, hogy volt türelmem figyelgetni a növényeket, mire, hogyan reagálnak. A mai napig tanulok, szerintem ennek sosem lesz vége.

Eleinte csak másodállásban foglalkoztál a chilivel?

Igen, 2017-ben hoztam létre az egyes sátrat a farmon négyszáz körüli palántával, akkor lettem másodállásban vállalkozó. Az igazán nagy eladást hozó év 2019 volt, amikor százával mentem el rendezvényekre és egyszerűen mindenhol szerették a termékeket. Ekkor már 12 féle szószom volt. Fordulópontot hozott a karácsonyi vásár a fővárosi Bazilikánál, ahol nagyon szép eladást hoztam és a külföldi vevőknél is nagy sikert értem el. 2020 januárjában eldöntöttem, hogy már csak ezt akarom csinálni. Felmondtam a munkahelyemen, hogy kizárólag a saját vállalkozásomra koncentrálhassak.

És jött a korona-vírus járvány….

Igen…S erről az időszakról már meséltem. Akkor váltottam az online értékesítésre, ami segített túlélni. Az évet lényegében a telken töltöttem hatezer tő chili között, robotoltam azt remélve, hogy lesz kinek üvegbe tenni a szószokat. A karácsony tavaly is jól sikerült, az online felületeimen jól ment az eladás. Egyébként én nagyon szeretek a vásárlókkal személyesen találkozni, ezért remélem, hamarosan visszatér az élet a rendes kerékvágásba. De a digitális platformot sem fogom hanyagolni. Így bárki eléri a termékeimet, aki egyszer kóstolta. Sok a visszatérő vásárlóm. Akad, akik másik kontinensről rendelnek még a magas szállítási költség ellenére is.

Mi jellemzi a termékeidet?

Elsősorban arra törekszem, hogy ne csupán csípős, hanem ízesek legyenek a szószaim. Sok olyan termékem van, ami a pikáns kategóriába tartozik. Van például áfonya-ribizli chili szószom, ami enyhén csípős, még a gyerekek is szeretik. Az erősen csípős termékeim között zseléket találnak a vásárlók, az egyik legkedveltebb termékem pedig egy tokaji aszús mézes hagymalekvár, ami egy fesztiválra készült és semmi köze a chilihez, de saját fejlesztés és sokan imádják.

Hogyan készültél a Cápák között című műsorra?

Nagyon tudatosan. Megnéztem minden korábbi adást, mert tudtam, egyetlen esélyem lesz megnyerni a cápákat. Gondolkodtam a lehetséges kérdéseken és felkészültem a válaszokból. S nem titok, otthon a tükör előtt többször elpróbáltam a saját bemutatkozásomat. Célom volt, hogy ha üzlettársként sikerül megnyernem egy Cápát, akkor a segítségével be tudjak kerülni egy multi polcaira és tudjam növelni a márkám ismertségét. Ez szerencsére annak ellenére is sikerült, hogy végül nem lett egyik Cápa sem a befektetőm. Nagyon jó volt együtt dolgozni az RTL Klubbal, most a Sparral és a Telekommal is. Érzem, hogy azt akarják, sikeres legyek. A szakmai elismerések mellett óriási lökést ad nekem, hogy százával, ezrével jönnek a pozitív kommentek, „a veled vagyunk” – üzenetek. Akadt, aki az Eger környéki parlagon lévő termőföldjét ajánlotta fel ingyenes használatra. Ezek fantasztikus dolgok. Nálam ez óriási hajtóerő: a sok jó, amit kapok az emberektől.

Mit gondolsz, miért kapod?

Nem tudom. Én csak önmagamat adom. Nem játszom meg magam sosem, ez üzletben szerintem ez egyébként sem működne. Plusz gigászi sok munkát tettem bele a chilibe. Óriási áldozatokat hozok a mai napig: kislányom elmúlt három éves, s egyszerűen nem tudok elég időt tölteni vele és az anyukájával. Mert nincs időm. De mindent értük csinálok.

Miben vagy jobb vagy több, mint egy átlag magyar chilis?

Nem gondolom, hogy jobb vagyok, de az lehet, hogy jókor voltam jó helyen és elég bátor voltam ahhoz, hogy éljek a lehetőséggel. Nem sokan merik meglépni, hogy a kistermelőből átlépjenek üzemmé. Én eldobtam minden mást és csak ezt csinálom.

Mit tanácsolsz azoknak az embereknek, akiknek van egy jó ötletük, de még nem vágtak bele?

Hogy legyenek bátrak, merjenek lépni. És feladni tilos! Nekem is számos nehézségem volt, többször abbahagyhattam volna. De mindig hajtott, hogy meg akarom csinálni. A személyes indíttatás mellett ott voltak a mindig jókor jövő apró visszaigazolások, amelyek szintén hajtottak előre. Ezeket észre kell venni, mert erőt adnak. A Cápák elé állni sem volt egyszerű, de megérte, mert most szárnyalok. Olyan szinten a feje tetejére állította ez a műsor az életemet, pozitív értelemben, hogy azt elmondani sem tudom. Remélem, hogy a történetem ösztönző lesz más embereknek, más vállalkozásoknak is.

Nézd meg Gergő bemutatkozó kisfilmjét!

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Újraindult a jelentkezés a Cápák közöttbe!

Ha üzleti ötleted megvalósításához vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába az rtl.hu/capakkozott/jelentkezz oldalon!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.