Alkalmazottból vállalkozó: Döníz és Ágnes nagy váltásának története

Kiss Döníz és Kincsem Ágnes pár éve álmodta meg azt a közösségi teret, ahol amatőrök és profik egyaránt hasznos ismereteket, izgalmas újdonságokat tanulhatnak a kávékészítésről és elmerülhetnek a baristaság rejtelmeiben. A Coffee Education Center tanfolyamokat, kávékóstolókat, csapatépítő programokat, amatőr és professzionális barista képzéseket kínál az érdeklődőknek. Az alapítókkal többek között arról beszélgettünk, hogy milyen kihívásokkal szembesültek, amikor életükben először az alkalmazotti létet saját vállalkozásra cserélték. 

Kiss Döníz közel 10 évet töltött el a vendéglátóiparban. Baristaként, majd barista oktatóként dolgozott, mielőtt belevágott volna saját álma megvalósításába. Üzlettársa, Kincsem Ágnes marketing szakemberként szerzett tapasztalatot, és pár évet élt Olaszországban is, ahol behatóan tanulmányozhatta, hogyan élvezik az olaszok az igazi „dolce vitát” és milyen szerepe van ebben az igazán finom, minőségi kávéknak. Elsődleges céljuk a Coffee Education Center létrehozásával az volt, hogy megismertessék az érdeklődőkkel a kávézás világát, de úgy hogy a résztvevők jól érezzék magukat közben és igazi kikapcsolódás, feltöltődés legyen számukra. Nem csak a profikra gondoltak a szolgáltatások megtervezésénél, de azokra is, akik egyszerűen csak szeretnék jobban megismerni ezt a világot és kihozni a lehető legtöbbet a reggeli kávéjukból.

Döníz azt tapasztalta, hogy sok esetben hiába veszi meg valaki a drágább, minőségi kávét vagy egy drága gépet, ha nincs meg a megfelelő tudása, könnyen csalódott lehet a végeredménytől. Viszont ha részt vesz akár egy egynapos képzésen, ahol megismeri az egyes fajtákat, az elkészítés fortélyait, akkor kitárul előtte a világ: sokkal tudatosabb lesz és csodálatosan finom kávékkal fogja meglepni a környezetét. „A kávé világa egy nagyon izgalmas világ! Mindig lehet újat tanulni, hiszen az ízek folyamatosan változnak, új eljárások, technológiák látnak napvilágot.” magyarázza Döniz. A budapesti Corvin negyedben, modern miliőben, de családias légkörben tartják a kis létszámú tanfolyamokat, melyek kávéelméletből és történetből, illetve gyakorlatból tevődnek össze.  

A nagy váltás: alkalmazottból vállalkozó! 

Kiss Döníz a szakmai vonalat viszi, míg Kincsem Ágnes megteremti a működéshez szükséges hátországot: az operatív rész tartozik hozzá, a pénzügy, a stratégia és a marketing. A közös munka során kiderült, hogy ők ketten remek párost alkotnak, jól kiegészítik egymást. Sokat segített persze ebben, hogy családtagok, és hosszú ideje jó a viszonyuk.  „Döniz a férjem unokatestvére, így 13 éve ismerjük egymást. Végigkövethettem a karrierjét egészen onnantól, hogy baristaként elkezdett dolgozni, majd évekkel később oktatni. Pár éve jött az ötlettel, hogy szívesen csinálna egy saját vállalkozást, mit szólnék hozzá? Úgy gondoltam, hogy amit kitalált, az egy nagyon jó üzleti lehetőség nekem is, így betársultam mellé.”- mesél Ági a kezdetekről.

Mind a ketten hosszú éveket töltöttek el alkalmazottként, így volt bennük izgalom, de meg volt az elszántság és a hit, hogy sikerülni fog, amit elterveztek. „Amikor saját ötletei vannak az embernek, azt elég nehéz alkalmazottként megvalósítani, ezért is vágtunk bele az önálló létbe. Amúgy sem az az ember vagyok, aki szereti, ha más osztja be az idejét” –  avat be Döníz a motivációiba. Hosszú ideje gondolkodott azon, hogy hogyan hozhatna ki minél többet a barista képzésekből, szerette volna elvinni ezt a területet az élmény irányába, mivel célja, hogy a hétköznapi emberekkel is megszerettesse és megismertesse ezt a számára nagyon izgalmas világot. „Óriási kihívás volt a cégalapítás, mert egyikünknek sem volt tapasztalata, hogy hogyan is kellene ezt jól csinálni.  Viszont figyeltük a versenytársakat, és mivel már régen a szakmában dolgoztam, az sem volt kérdés, hogy amit kitaláltunk, arra van igény.”- részletezi Döníz.

Az induláskor volt kész üzleti tervük, és az árakat is már a legelején belőtték, mégpedig a becsült kiadásokhoz és a munkadíjakhoz igazítva. Egy ilyen szolgáltatás beindításához komoly eszköz beruházásra is szükség volt. A tervezés során 1 éves megtérüléssel számoltak, vagyis meghatározták azt, hogy mennyi tanfolyamot kell ahhoz megtartani, hogy a befektetett pénzük visszajöjjön. Úgy látták, hogy versenyelőnyhöz jutnak azzal, ha élménnyé varázsolják a barista oktatást. Ez az ötletük ezen a területen akkor abszolút újdonság volt. Ezen kívül minden tanfolyamukat angol nyelven is elérhetővé tették. Ami eltérő volt még a többi, hasonló vállalkozáshoz képest, hogy ők csak barista képzéssel foglalkoznak, nem működtetnek mellette kávézót. Csak az oktatásra, csapatépítőkre, kóstolókra összpontosítanak, ezáltal nagyon ügyfélközpontúak tudnak lenni, és minden megkeresésre személyesen tudnak válaszolni. 

„Az elején elhatároztuk, hogy ha veszélybe kerülne a jó viszonyunk, akkor inkább az üzletet hagyjuk!” 

Nem volt könnyű dolguk, mert a covid kellős közepén indultak 2020 őszén, nehezített terepen.  2020 augusztusában béreltek ki egy helyiséget, és 2 hónap múlva már elindult az első tanfolyam. A covid alatti bezárásokkal úgy voltak, hogy ha nem is tudnak teljes gőzzel működni, bejáratják addig is a rendszert, legalább van egy tanuló illetve tesztidőszak, ahol kipróbálhatják magukat. Komoly beruházásaik voltak, de nem aggódtak emiatt: „Úgy gondoltuk, ha nem jön be az üzlet, akkor legrosszabb esetben az eszközöket eladjuk, és akkor az mégsem olyan nagy veszteség. Erre azonban nem volt szükségünk szerencsére, mivel az első év a várakozásoknál is jobban teljesített és a második év pedig már nyereséges volt.”- emlékszik vissza Ágnes az alapítás utáni időkre.

Számára nagyon jól jött Döniz megkeresése, mivel akkor már 3 éve volt GYES-en a két kislányával és kezdett nagyon elege lenni az otthonlétből: „Szükségem volt arra, hogy dolgozzak, mivel elég tevékeny ember vagyok, és nem nagyon bírom, ha semmi sem történik.” Ági sokat tanult magáról az önállósodás során, az is kiderült számára, hogy sokkal motiváltabb, nagyobb önbizalommal áll a munkához, ha a saját cége érdekében dolgozik. Maga is meglepődött azon, hogy milyen magától értetődően networkingel különböző eseményeken. Az sem mellékes számára, hogy most napi 3-4 óra munkával tud annyi jövedelemre szert tenni, mint teljes állásban egy cégnél. Mivel anyuka, ezért ez az életforma sokkal nagyobb szabadságot is ad neki, jó érzés számára, hogy nem kell beszámolnia senkinek arról, ha betegek a gyerekei és otthon kell velük maradnia.  Úgy látja ez óriási előnye a vállalkozói létnek. Ezzel együtt azt sem tagadja, hogy az elején azért nagyon nehéz volt, meg kellett szoknia, hogy mindig elérhetőnek kell lenni, nem tudja leadni másnak a munkát, és akkor is kereshetik, ha éppen nyaral. Ami mind a kettőjüknek nagyon fontos volt, hogy a barátság megmaradjon: „Az elején elhatároztuk, hogy ha veszélybe kerülbe a jó viszonyunk, akkor inkább az üzletet hagyjuk!”- avattak be a gondolkodásmódjukba a Coffee Education Center alapítói. 

„Így tudunk hitelesek lenni, ha látják élőben, hogy nálunk valóban megtörténnek az események!” 

A weboldalukhoz a Squarespace-t használták. Élvezik, hogy mind a ketten tudják szerkeszteni a honlapot, és nem kell hozzá programozó, sőt akár a telefonjukról is hozzáférnek. Az online marketing stratégiának a kitalálása Ági feladata volt. Úgy véli szerencsés, hogy ebben is nagy tapasztalata van, mert így nem kell ezzel sem külsőst megbízni. „Szabadúszóként szövegeket is írtam, így ha arról van szó, hogy kell egy cikk, vagy a weboldalunkra szöveg, a social mediába poszt, akkor nem ülök egy órát fölötte, hogy mit is találjak ki…”- részletezi a marketing szakember. Fent vannak a Facebookon és szinte az összes, fontos social felületen.  Ági folyamatosan figyeli, hogy miből van konverzió, azaz honnan, milyen marketing aktivitásból jönnek a vásárlók. Sokan követik őket, de úgy látja, hogy nem onnan jön a legtöbb megkeresés. Esetükben a Google Ads (korábban Google AdWords) az, ami leginkább beválik, illetve a sikeres keresőoptimalizálásnak köszönhetően fontos kulcsszavakra jó pozícióba kerültek mostanra, így ez komoly organikus forgalmat jelent számukra. Azt is látják, hogy sokakat vonz az élő bejelentkezés a Barista tanfolyamokról, kávékóstolókról, például az Instagramon: „Ezeket nagyon-nagyon szeretik! Így tudunk számukra hitelesek lenni, ha látják élőben, hogy nálunk valóban megtörténnek ezek az események. Mára már van egy fix követő bázisunk, lelkes kávérajongók, akik biztos, hogy szinte mindig megnézik a posztjainkat.”  

5 tipp Döníztől és Ágitól, ha te is hasonló vállalkozáson töröd a fejed: 
  1. Fontos, hogy legyen tapasztalatod azon a területen, amibe belevágsz! Ha barista iskolát akarsz nyitni, dolgozz baristaként pár évet, hogy megtanuld a szakmát. 
  2. Legyen egy jó könyvelőd, aki képben van! 
  3. Legyen egységes a design! Az enteriőrtől kezdve, a névjegykártyán keresztül, a weboldaladig minden tükrözze a saját stílusodat! 
  4. A valóságot tükrözd vissza a social felületeiden! A valós idejű posztok, történések vonzzák a potenciális ügyfeleket. 
  5. Mindig keresd és teremtsd meg az újat! Ha valami jól működik, abba sem kell belesüppedni, mindig kutasd, keresd, hogy miben lehetnél még jobb! A versenytársak felzárkózhatnak és el is húzhatnak melletted, ezért mindig merj újítani! 

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkeszőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 10

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.