Hello Biznisz | Hogyan konvertálj a weboldalad látogatogatóiból vásárlókat?  10+1 gyakorlati tanács webshopoknak

Hogyan konvertálj a weboldalad látogatogatóiból vásárlókat? 10+1 gyakorlati tanács webshopoknak

Hello Biznisz | Hogyan konvertálj a weboldalad látogatogatóiból vásárlókat?  10+1 gyakorlati tanács webshopoknak

Sok webshoptulajdonos csak a látogatószerzésre koncentrál a marketing során, pedig ez öreg hiba. Ma egy átlagos hazai webshopban 2% körül mozog a konverziós ráta, ami annyit tesz, hogy 100 látogatóból mindössze 2 fog vásárolni. Azaz a másik, drága pénzen megszerzett 98 ember nyom nélkül a semmibe vész.
Az alábbi cikkben 10+1 gyakorlati tanácsot mutatok, amivel javíthatsz a konverziós arányodon, hogy a megszerzett látogatóknak minél nagyobb százaléka vásároljon is a webshopodban.

Konverzió: a webshop számára értékes cselekvés, amit a felhasználó végrehajt. Ez lehet kattintás, hírlevélfeliratkozás, kosárba tevés, stb., vagy az egyik leghasznosabb, a vásárlás. A következőkben konverzióként a vásárlást tekintem.

Webshopként 3 módon tudod növelni a bevételeidet, ezek közül ebben a cikkben az első lehetőséget vesézzük ki:

  1. Több vásárlót szerzel
  2. Növeled a kosárértéket
  3. Növeled az újravásárlások számát.
Így szerezz több vásárlót

A legkézenfekvőbb módja a bevételnövelésnek az, ha több vásárlót szerzel. Ennek 2 módja van:

a, növeled a látogatók számát (100 látogatóból 2 vásárlód lesz, 200 vásárlóból 4 db, 500-ból 10 db, és így tovább). Ennek megvannak a pénzügyi korlátai, hiszen a látogatószerzés is erőforrásigényes folyamat (pénz, szaktudás és idő).

b, növeled a látogatókból vásárlókká konvertálók számát. Ez szintén erőforrásigényes folyamat, de hogy meggyőzzelek ennek fontosságáról, vizsgáld meg az alábbi táblázatot.

A táblázatban a látogatószám mellett feltüntettem egy átlagos 2%-os, egy kicsit jobb 2,5%-os, és egy 3%-os konverziót. Csak fél ill 1% eltérés van, mégis nézd meg, hogy ugyanazzal a látogatószámmal mennyivel magasabb bevételt érhetsz el (10.000 látogató esetén ez 1 millió ft is lehet!). Az egyszerűség kedvéért kosárétéknek egy átlagos 10.000 Ft-tal számoltam.

  2%-os
konverziós ráta
2,5%-os
konverziós ráta
3%-os
konverziós ráta
100 látogató 20 000 Ft 25 000 Ft 30 000 Ft
500 látogató 100 000 Ft 125 000 Ft 150 000 Ft
1000 látogató 200 000 Ft 250 000 Ft 300 000 Ft
10.000 látogató 2 000 000 Ft 2 500 000 Ft 3 000 000 Ft

És hogy hogyan tudsz javítani ezen az értéken? Csökkentsd a kosárelhagyást! Ha valaki a kosarába tette a terméket, akkor már erősen érik benne a vásárlói döntés. Ne zökkentsd ki, ne nehezítsd meg a dolgát. Íme a tippek a kosárelhagyás csökkentésére:

  1. Kommunikáld egyértelműen a szállítási feltételeket
    Csak 30 napra szállítasz? Ha nekem a hétvégére kell a születésnapi ajándék, azonnal kilépek a kosár oldalról. Ugyanez a helyzet a szállítási költséggel: már az elején legyen egyértelmű, hogy mikor kapom meg a terméket, és hogy mennyi lesz a szállítási költségem. Sokan azért hagyják el a kosár oldalt, mert csak akkor derül ki, hogy egy 500 Ft-os kulcstartónak még 1500 Ft-os szállítási költsége lenne. Azonnali ügyfélvesztés.
  2. Ne kérj be túl sok adatot
    Szorítkozz a legszükségesebbekre: senki sem szeret irreálisan sok időt tölteni fölösleges adatok megadásával. Ha egy kisregénnyi szöveget gépeltetsz be a felhasználóiddal, szinte biztos, hogy idő előtt elveszítik a türelmüket. Csak azokra az adatokra fókuszálj, amikre feltétlenül szükséged van a megrendelés teljesítéséhez. Tipikusan ilyen, amikor Magyarországon külön rákérdeznek a megyére: fölösleges, hiszen irányítószám és település alapján megye nélkül is tökéletesen beazonosítható a cím.
  3. Legyen mobilra optimalizált a weboldalad
    Iparágtól függően ma már a vásárlások 60-90%-a mobilról történik. Senki sem fogja azzal tölteni a drága idejét hogy a te egyáltalán nem, vagy rosszul optimalizált oldaladat a telefon kis kijelzőjén nagyítgassa, fordítsa, húzogassa jobbra-balra. A legtöbb, kkv-k által használt webshop keretrendszer már szinte magától tökéletesen optimalizálja az oldalakat, így neked (és a fejlesztődnek) csak a hibás részeket kell javítani. Ellenőrizd többféle mobileszközről az oldaladat, hogy mindent hibamentesen és esztétikusan látsz-e.
  4. Javíts az oldalad sebességén
    Ideális esetben az oldalad betöltési sebessége 2 mp alatt kell, hogy legyen. Egy Google tanulmány szerint az emberek 53%-a elhagy egy weboldalt mobilon, ha az nem töltődik be 3 másodperc alatt. A felhasználók nem szeretnek várni, így ha túl sokáig várakoztatod őket, egyszerűen felkeresik a konkurens oldalakat, ahol gyorsabban, könnyebben tudnak vásárolni. Sokféle módon gyorsíthatsz a weboldaladon, pl ha kisebb méretű (tömörített) képeket használsz, törlöd a felesleges plugineket és gifeket, gyorsítótárat, és jó minőségű hosting szolgáltatást használsz. 

    Itt tudod ellenőrizni a weboldalad sebességét: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
  5. Optimalizáld a folyamatokat
    A felhasználók hozzá vannak szokva egy jól bevált vásárlói útvonalhoz: termék kiválasztása, kosárba helyezése,  szállítási és számlázási adatok megadása, adatellenőrzés, fizetés. Ha ezen változtatsz, pl máshová teszed a gombokat, vagy kihagysz/hozzáteszel lépéseket, megbonyolítod ezt a folyamatot és összezavarod a felhasználót. Egy szépségiparban működő ügyfelem milliókat fizetett egy nagyon szép, ám használhatatlan weboldalért. Kiderült ugyanis a tesztek során, hogy hiába néz ki jól az oldal, a látogatók nem tudják azt használni, mert olyan bonyolult rajta a navigáció, hogy inkább idő előtt feladták, és vásárlás nélkül kiléptek. Egy barátom alkalmazza a “nagymama tesztet”: ültesd a gép elé a nagymamádat, és ha ő is sikeresen tud vásárolni a webshopodban, akkor jól végezted el a munkád 😉
  6. Adj lehetőséget többféle fizetési módra
    Sokan a mai napig óckódnak a bankkártyás fizetéstől, mert nem bíznak a rendszerben, ezért jó, ha van alternatív fizetési lehetőséged, pl előre utalás vagy utánvét. Sajnos mindkettőnek megvan a maga hátránya, mert az előreutalás jelentősen megnöveli az adminisztrációt és akkor is kiveszi a terméket a raktárkészletből, ha az nincs kifizetve, az utánvéttel pedig gyakran visszaélnek. Nem veszik át a csomagot, így a szállítási költséget elbukod. Javaslom, hogy vizsgáld meg a vásárlói célközönségedet: mennyire magabiztos bankkártyahasználók, illetve mekkora az át nem vett csomagok mértéke. A saját webshopjaimban én már csak bankkártyás fizetést alkalmazok, alternatívaként pedig Pay Palt, mert összességében kevesebbet bukom a bankkártya miatti elesett vásárlásokon, mint az át nem vett utánvétes csomagokon.
  7. Figyelj a biztonságra
    Ahogy az előző pontban írtam, sokan nem bíznak még a bankkártyás fizetésben, ezért ügyelj arra, hogy ne csak megbízható legyen az oldalad és a fizetési folyamatod, tűnjön is annak! Legyen ÁSZF-ed, egy telefonszám/e-mail cím, ahol elérnek (téged vagy az ügyfélszolgálatot), használj https protokollt (internetes kommunikációs protokoll, amely gondoskodik az adatok integritásáról és bizalmas kezeléséről a felhasználó számítógépe és a webhely között) és fordíts kiemelt figyelmet a vásárlóid adatainak védelmére.
  8. Hass az érzelmekre
    A vásárlási döntések 80%-át érzelmi alapon hozzuk meg. Még azok is, akik váltig állítják, hogy képesek kizárólag racionális érvek mentén dönteni, általában a döntés meghozása után racionalizálják a vásárlást. Az érzelmekre jól megírt szövegekkel, (pl elmondod, hogy miben vagy jobb, mint a konkurencia, bemutatod, hogy milyen pozitív változást hoz a terméked a vevő életébe, elmagyarázod, hogy milyen egyszerű a termékedet használni, stb), jó minőségű képekkel (olyanokkal, amik kiváltják a “wow, én azonnal akarom ezt a terméket” érzést), és pl a színekkel is tudsz hatni. Egy jól megválasztott elsődleges és másodlagos színnel egységességet, igényességet és megbízhatóságot sugárzol, ami hozzásegít a vásárló meggyőzéséhez.
  9. Használj ügyfélvéleményeket
    Rendkívül jó bizalomépítő hatása van, ha valós(!) vásárlói visszajelzéseket mutatsz a vásárlóidnak. Ezzel validálod a webshopodat, és jó esetben a terméked minőségét és a szakértelmedet is. Kérj rövid visszajelzést a korábbi vásárlóidtól, hogy kitehesd az oldaladra, akár a termék aloldalakra, akár a főoldalra. Még jobb, ha a referenciáid az arcukat is adják a szöveges véleményhez, mert abból is látszik, hogy valós véleményekről van szó. Ha vannak díjaid, azokat is tüntesd fel jól látható helyen, mert szintén építik a bizalmat.
  10. Használj sürgetést
    Ezt a pontot csak módjával és etikusan kövesd! Az egyik alapvető emberi érzelem a “valamiből való kimaradás érzése” (FOMO: fear of missing out), ezért egy határidős ajánlattal, ami X nap múlva lejár, vagy a készletinfók megjelenítésével (már csak 1 db van készleten) gyorsítani tudsz a vásárlói döntésen. A booking.com oldal jó példa erre, ahol még azt is láthatod, hogy éppen hányan nézik az adott szállást, vagy hogy az elmúlt napon hány foglalás érkezett a szállásra, így az az érzésed, hogyha nem foglalsz te is azonnal, lecsúszol egy kiváló lehetőségről. Figyelj azonban arra, hogy csak korlátozott mennyiségű sürgetést alkalmazz (nem az a cél, hogy szétstresszeld a vásárlóidat), és csak valós adatokkal dolgozz. Béna, amikor kiderül, hogy kamu adatokat használsz, és rettentően rontja a bizalmat, joggal.

+1 Működjön az oldalad…

Banálisan hangzik ez a pont, de a mai napig számtalan webshoppal találkozom, ahol nem működő termékoldalak vannak, rosszabb esetben nem működő vásárlási folyamat vár. Hiába költöd el hirdetésekre egy kisebb ország éves GDP-jét, ha nem tudom kosárba rakni a termékedet, vagy nem tudom kifizetni azt. Nem árt ezért, ha időről időre tesztrendelést csinálsz, hogy  teljesen végignézd a folyamatot, és kijavítsd a hibákat, ha vannak. Meg fogsz lepődni, mennyi apró hibát észreveszel majd, amik vagy a kezdetektől fogva “úgy maradtak”, vagy menet közben alakultak ki.

Ha csak a fenti 10 pont javítod a webshopodban, már biztos lehetsz benne, hogy javulni fog a konverziós rátád, és hasonló forgalom mellett több vásárlásra és bevételre számíthatsz. A következő lépés a kosárérték növelése és az újravásárlás ösztönzése lesz!

Szerző:
Matykó Noémi, a Chiro Marketing és a Telekom Hello Biznisz online marketing szakértője

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.