Saját honlap nélkül egy vállalkozás olyan, mintha nem is létezne. De vigyázat! A rosszul felépített, elavult, felhasználót fárasztó honlap meg olyan, mintha negatív reklámra költenénk pénzt. Mire érdemes tehát figyelnünk, amikor új vállalkozásunknak saját weboldalt tervezünk, milyen szakszókinccsel muszáj tisztában lennünk, és egyáltalán hogyan fogjuk hozzá? Erre adunk megoldást cikkünkben Szabó Edit Ditte digitális marketing szakértőnk segítségével.
Egy új honlaphoz 3 dologra van szükség:
- Domain név: röviden a honlap neve. Két részből áll minimálisan, egy végződésből .hu, .com, .org, stb. és egy előtte álló tartománynévből, amely minket (a fő termékünket, szolgáltatásunkat) fejez ki, vagy a szimplán a cégünk neve.
- Tárhely: egy internetre csatlakoztatott számítógépen (szerveren) létrehozott „könyvtár”, ahol tároljuk a honlapunk adatait, tartalmát, képi elemeit. Egy szervernek egy IP-címe (azaz azonosítója, mint nekünk a személyi igazolványszámunk) van, de tartozhat hozzá több domain név, azaz weboldal is.
- Honlap: a weboldalunk külső megjelenése, amit látunk, és amelyet valakinek le kell programoznia.
Első lépés: a tökéletes domain név megtalálása
Mielőtt tárhely szolgáltatók és honlapfejlesztők után kezdünk kutakodni, érdemes időt szánni a megfelelő domain név, domain nevek kiválasztására. A jó domain név egyértelmű jelentésű, könnyen megjegyezhető, egyedi. Vegyünk egy fiktív példát. Újonnan indult vállalkozásunk fő profilja egyedi bőrgombok készítése. Vezetéknevünk Pesti, cégnevünk Pesti Bőrgomb Kft. Hogyan ellenőrizzük le, hogy létezik-e már a kigondolt domain név? A nic.hu oldalon, a .hu hivatalos domain név regisztrációs oldal keresőjében minden magyar domain név szerepel: https://www.domain.hu/.
Esetünkben a legjobb név talán az lenne, hogy gomb.hu, de az már foglalt, ellenben a borgomb.hu, illetve a bőrgomb.hu is szabad. Mindenképp foglaljunk le több releváns domain nevet is, ilyen a példánknál a kicsit szakmaibbnak tűnő a pestiborgomb.hu, vagy simán pestigomb.hu oldal is. A domain névben a latin abc ékezet nélküli kisbetűi (a-z), a számok (0-9) és a kötőjel (-) mellett a magyar ékezetes kisbetűk használatára is van lehetőség 2004 óta, azonban az alfanumerikus karaktereket (pl. %, !, $) továbbra sem engedélyezik.
- Ha nagyon ragaszkodunk az eredeti, de más által korábban már regisztrált ötletünkhöz (gomb.hu), akkor megpróbálhatjuk a tulajdonosától megvenni, a nic.hu oldalon a tulajdonos adatait is láthatjuk.
- Ha minden jó ötletünk foglalt a .hu térben, mehetünk a .org és a .net irányába is, esetleg regisztrálhatjuk egy másik országban is, ha ez részünkre lehetséges.
A domain név megvásárlása egyébként minimális költséget jelent, és jellemzően a tárhely szolgáltató belekalkulálja az árába.
Fontos!
- Ha regisztrálunk (választott szolgáltatónk) egy domain nevet, akkor az bár azonnal használhatóvá válik, de az első 8 napban „meghirdetésre” kerül, és csak akkor véglegesítik a bejegyzését, ha ez idő alatt senki sem emelt ellene kifogást. Ilyen kifogás lehet, ha az ötletünk nagyon hajaz egy vetélytárs nevére, és így a vásárlókat megtévesztjük.
- 2011 óta a vállalkozások már nem tudják a nevükkel megegyező .hu domain nevet elsőbbséggel regisztrálni. Azaz, hiába az az én cégnevem, hogy Pesti Bőrgomb Kft., ha valaki előttem már regisztrálta, hogy pestibőrgomb.hu, akkor nem tudok fellebbezni.
- Ne felejtsük el meghosszabbítani a domain nevünk érvényességét, mert a felmondást követő 61-ik naptól már lehetőség van a domain újbóli regisztrálására (ha nem védett márkanévről stb. van szó).
Második lépés: Hol tárolod a weboldalad?
Ha megvan a domain név, akkor jöhet a tárhely szolgálató kiválasztása. Kezdőként válasszunk olyan szolgáltatót, amelyik teljes körű szolgáltatást nyújt: azaz a tárhelyen kívül gyors, magyar nyelvű, 24 órás ügyfélszolgálatot (akár élő chateset) is ad. Az, hogy ezenkívül milyen extrákra lesz szükségünk, függ a pénztárcánktól és a vállalkozásunk profiljától:
- “A biztonságos fizetést garantáló SSL tanúsítványt ne csak akkor állítsuk be, ha webshopot is tervezünk, hanem bármilyen weboldal esetében. A tapasztalat szerint a Google kifejezetten üldözi az SSL nélküli oldalakat, ezért ezen kár spórolni. A legtöbb szolgáltató a csomagajánlatába jellemzően azonnal beleépíti ennek az árát” – tudjuk meg Szabó Edit Ditte digitális kommunikációs szakértőnktől.
- Milyen tartalmakat tegyünk fel a weboldalra? Például, ha jó minőségű posztereket árusítunk, akkor sok nagy felbontású kép kerül fel a honlapunkra. Ehhez több tárhely kell. A potenciális vásárlók megtartásához pedig elengedhetetlen lesz, hogy az oldalbetöltés gyors legyen.
- Ha nem szeretnénk a semmiből egy teljesen egyedi weboldalt készíteni honlapfejlesztő megbízásával, akkor dolgozzunk sablonokból. WordPress alapból remek oldalt lehet kovácsolni (a Divi az egyik legjobb és legnépszerűbb sablonkezelő), és a kezelése is egyszerű. Számos szolgáltatónál ez is megtalálható a kezdő csomagban, vagy ha nem, akkor egy könnyen kezelhető, úgynevezett cPanelen keresztül is szerkeszteni tudjuk az oldalunkat. A lényeg, hogy ha megvan a tartalomkezelőnk (WordPress, Drupal, Joomla!, Wix stb.), akkor olyan tárhelyet kell találnunk, amelyek ezeket jól fogják futtatni.
- Jó tudni, hogy az ingyenes, alacsony áron elérhető tartalomkezelőknél (WordPress, Wix) tárhelyet is lehet vásárolni, és Gmail motor alapú egyedi e-mailünk is lehet.
- Szeretnénk a domain névhez e-mail-címet is (info@pestiborgomb.hu)? A szolgáltató és csomag kiválasztásánál ezek száma és a postafiók mérete is szempont lehet.
- Lesz-e hírlevelünk? Ha igen, akkor figyeljünk arra, hogy a NAIH regisztrációt is el kell végeznünk (GDPR-biztosak legyünk), illetve mivel üzleti céllal hozzuk létre az oldalt, vannak adatok, amelyeket kötelezően meg kell adnunk az oldalon.
Harmadik lépés: A belbecs és külcsín összehangolása a weboldalunkon
Ha sikerült megállapodnunk a tárhely szolgáltatóval, akkor irány a weblap tervezés. Ehhez először is tartalom kell, amelyet kötelező SEO-szemmel (SEO = Search Engine Optimalization, azaz kereső motorokra optimalizálás. Azért kell, hogy a keresők megtalálják az oldalunkat, lehetőleg a versenytársaké előtt) is ellenőriznünk: a tartalmad, szóhasználatod mennyire egyértelmű Google-nak, ha valaki gombot keres, hányadiknak listázza organikusan majd a honlapunkat? Kezdők szerencséjére a WordPress és Wix sablonjai is tartalmaznak beépített SEO toolt, amely mutatja, hogy hova érdemes kereszthivatkozást, kulcsszavakat tennünk.
„A lényeg, hogy minél egyszerűbb és letisztultabb legyen a honlapunk. Inkább dolgozzunk több képpel, vizuállal, mint szöveggel, és fókuszáljunk a legfontosabb szolgáltatásunk bemutatására, kulcsszavainkra. Semmiképp nem kell kisregényt írnunk, nem a sok szövegtől, hanem jól elhelyezett, pontos kulcsszavaktól lesz SEO-ban erős egy weboldal. Plusz, értékesítés szempontjából se szerencsés, ha mindent elmondunk magunkról, a lényeg sokkal inkább az érdeklődés felkeltése.
Ami fontos elem, hogyha írni szeretnénk a munkánkról és folyamatosan frissülő tartalmat is adnánk a weblapunknak, akkor aloldalban írjunk blogot” – ad jó tanácsot Szabó Edit Ditte. Ha a domain néven és a tárhelyen túl már nem sokat szeretnénk fizetni az új honlapért, akkor a kész sablonok lesznek a mi embereink (említett WordPress, Wix), de tartsuk észben, hogy a honlapunk olyan, mint egy névjegykártya: azonnal erős benyomást tesz, és ha nem pont olyat, amilyet szeretnénk, akkor előfordulhat, hogy elbuktunk egy (vagy sok) ügyfelet.
Szerző
Kandó Eszter – Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 8
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!