Ahhoz, hogy az üzleti terved ne csak hatoldalnyi teleírt papír legyen, már az elején tisztáznod kell, mi a konkrét célja az elkészítésének, kinek szánod és miért. Szorítkozz a lényegre, de legyen benne minden!
Ne légből kapott számokkal dolgozz, minden adatnak, számításnak járj utána! Inkább legyél kicsit pesszimista, akkor csak kellemes meglepetések fognak érni később!
Itt már írtunk arról, miért fontos a legkisebb vállalkozások számára is az üzleti terv. Ha meggyőztünk, vagy eldöntötted, hogy rászánod az időt és üzleti tervet írsz, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá – gondolatébresztőként összeszedtünk néhány fontos kérdést, amelyek megválaszolásával közelebb kerülsz az anyag elkészítéséhez.
Kinek szól a terv?
Magadnak
Új vállalkozást indítasz, bővítésen, profilváltáson gondolkodsz? Ez esetben a tervet magadnak írod, egyfajta itiner, vonalvezető gyanánt. A legfontosabb tényező az lesz, hogy egyrészt meg tudod-e csinálni, másrészt fog-e működni. A saját üzleti terved legfontosabb része a pénzügyi láb lesz.
Partnereknek
Az üzleti terved szólhat a partnereidnek. Ez esetben azt kell hangsúlyoznod, hogy a te céged fenntarthatóan működik, biztos alapokon áll: a cash flow kimutatásnak, kockázatelemzésnek kell hangsúlyosabbnak lennie. Ha pedig beszállítója lennél egy nagyobb vállalatnak, a céged gyártási kapacitását, képességét és a minőségbiztosítást kell előtérbe helyezned.
Befektetőknek
Ha befektetőt szeretnél bevonni, hitelt vennél fel, akkor hosszabban kell bemutatnod a céged, fontos, hogy reális középtávú célokat tudj megfogalmazni. Ki kell tudnod mutatni, hogy a befektetés meg fog térülni. Ha idegen forrást szeretnél bevonni, külön hangsúlyozni kell a kockázatokat is.
Becsülj bevételt!
A céged számára az jelenti az életben maradást, ha a bevétel mindig meghaladja a kiadást. Ez nagyon egyszerűen hangzik, megvalósítani azonban nem mindig könnyű. A becsléshez mindenképpen végezz kisebb piackutatást, a saját iparágadban és a céged környékén egyaránt.
Ha fodrászatot szeretnél nyitni, a környék szalonjait bejárva nagyjából meghatározhatod, milyen árszínvonal mellett tudsz működni. Ez után meg tudod becsülni, hogy naponta hány vendéget tudsz fogadni, s átlagosan abból mennyi bevételed lesz. Ha ez megvan, írd fel egy papírra az összeget, majd tedd félre egy kicsit!
Vedd számba a kiadásokat!
A kiadásokat célszerű a bevételektől részben függetlenül számolni. Először a fix költségeket vedd számba: bérleti díj, a rezsi rád eső része. Majd határozd meg, hogy ha már beindul az üzlet, mennyi pénzt akarsz kivenni a vállalkozásból. Ennek számold ki az adóvonzatát is – mindenképpen egyeztess a könyvelőddel a legjobb adózási forma megtalálásáról, mert éves szinten százezreket is bukhatsz egy rosszul választott konstrukcióval! Erről bővebben itt olvashatsz.
A becsült forgalom alapján meg kell határoznod azoknak az anyagoknak a költségeit is, amelyeket a munka során felhasználsz. Ha mindez megvan, valamennyi céltartalékkal is számolnod kell. Nem ürítheted ki a céget minden hónap végén, hiszen az üzletre előbb-utóbb ráfér majd egy felújítás, és a gépeket, berendezéseket is pótolni kell. Ha nem számolsz amortizációs költségeket, akkor a legnagyobb gondok közepette szakad majd rád a legnagyobb kiadás.
Összesíts!
Ha összeadtad az összes költséget és kiadást, tedd mellé a korábban becsült bevételt! Ha a bevétel meghaladja a kiadásokat, a vállalkozásod működhet. Ha a kiadás a több, érdemes átgondolnod, milyen költségelemeken tudnál faragni. Nem szabad egy kézlegyintéssel elintézned, hogy majd csak lesz valahogy, mert bennragadhatsz egy veszteséges cégben, amelyből nem tudsz kiszállni.
Tegyél félre arra, ami nem jut eszedbe!
Az új fodrász üzletet be is kell rendezni, a felhasználandó anyagokat előre be kell szerezni, a hajfesték gyártó cégekkel ki kell építeni a kapcsolatot. Mindig legyen megfelelő puffer a cég beindítására! Annál rosszabb nincs, mint ha a leendő vendégek, vevők hónapokon át bámulják a „Hamarosan nyitunk” feliratot az ajtón.
Azt is meg kell tervezned, mennyi idő alatt éri el a céged az „utazósebességet”, vagyis mennyi időt vesz igénybe az ügyfélszerzés. Addig ugyanis kevesebb bevétel jön be, és ezt a lyukat be kell tömni. Ezt sokan lazán veszik, aminek az a következménye, hogy hosszú hónapokon át csak a veszteséget görgeti maga előtt a cég.
Előre érdemes tartalékot képezni az átmeneti időszakra.
Ha annyi tartalékod van, hogy csak néhány hónapig bírod bevétel nélkül, a marketing stratégia okos megválasztásával és kialakításával gyorsíthatsz a folyamaton. A tervedbe ezt is be kell építened, ráadásul úgy, hogy az igazán jó marketing nem lesz ingyen. Még ha direkt módon nem is fizetsz, rengeteg munkaórát kell áldoznod arra, hogy a vállalkozásod híre eljusson a potenciális vevőkhöz. Ugyanakkor ha hatékony marketing stratégiát szeretnél, valószínűleg költened kell weblap fejlesztésre, hirdetésre, vevőcsalogató akciókra.
Ne feledd: a legjobb üzleti tervek azok, amelyekben benne van minden, ami fontos, de nincsenek tele felesleges dolgokkal. A tervezés lényege, hogy igyekezz végiggondolni a vállalkozásod minden fontos elemét, tisztázd, mi az, ami szükséges és mi az, ami elhanyagolható.
Mondd el véleményedet a cikkről
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 4.7 / 5. Összes értékelés: 15
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!