A Redmenta és a Telekom is nagyot alakított

Redmenta 1080x610

A 21. század egyik kihívása, hogy megtanuljunk kritikusan gondolkodni, állítja Visy Zoltán, a Redmenta oktatást és tanulást segítő program egyik tulajdonosa a mesterséges intelligencia és a Chat GPT kapcsán. Számtalan digitális eszközt használunk, hogy munkafolyamatokat egyszerűsítsünk le, hogy időrabló tevékenységeket váltsunk ki, és ehhez ma már az oktatásnak is alkalmazkodnia kell. A Telekom idei Digitálisan Tettrekész Fődíjasa arról mesélt, mit jelent ez a gyakorlatban, s hogy még az eleve digitális szolgáltatásoknak is, mint a Redmenta, van hova fejlődniük, van mit tanulniuk a digitalizáció terén.

Redmenta, avagy az oktatás és tanulás 21. századi eszközei

A Redmenta programozói a tanárok munkáját szerették volna megkönnyíteni egy olyan felülettel, ahol könnyedén összeállíthatók és javíthatók a legkülönfélébb tárgyú dolgozatok, manapság azonban a Redmenta elsődleges célja a tanulás aktívabbá tétele. Ez azt jelenti, hogy a tanuló többé nem passzív befogadója egy adott ismeretanyagnak, hanem maga térképezi fel a jó és rossz megoldásokat, „kutatást folytat”, vagyis aktívan vesz részt a tanulási folyamatban. A Redmenta olyan felületet hozott létre, mely ezt a fajta aktív tanulást segíti és támogatja.


Tanár helyett Redmenta?

Sosem volt cél a tanárok kiváltása, fogalmaz Visy Zoltán. A tanuló persze tud (és tudjon!) önállóan tanulni, de ez nem helyettesíti a mentort. A 21. században a tanár szerepe ugyanis megváltozott. Legfőbb feladatuk segíteni a tanulókat, hogy képesek legyenek a legjobbat kihozni magukból. A modern pedagógia jelmondata az élethosszig való tanulás („lifelong learning”), tehát meg kell tanítani a fiatalokat tanulni, mert a világ villámgyorsan változik. A Redmenta elsődlegesen a pedagógus keze alá dolgozik, de egy diák is jól használhatja az AI funkciókat: ha lefotóz egy adott tananyagot, a Redmenta egyetlen gombnyomásra legenerálja belőle az ellenőrző kérdéssort.

A Redmenta is tanul, avagy a fejlődés újabb állomásai a Telekom segítségével

A Redmenta egy előfizetés alapú freemium üzleti modellben működik, így az előfizetők az ingyenes rendszerből érkeznek. Az ingyenes rendszert PPC hirdetésekkel reklámozza a csapat és rengeteg oktatásmódszertani tartalmat készítenek arról, hogy a Redmenta hogyan segít a pedagógusoknak és a tanulóknak.

Mikor egy Redmentához hasonló vállalkozás növekedni kezd, egyre több dologgal kell foglalkoznia, s ez egyre több időt vesz igénybe. A Telekom a kkv-k digitális fejlődését célzó Alakíts nagyot! program keretében a céget tovább digitalizálta. Visy Zoltán két fő területet említ, ahol univerzális megoldásokat vezettek be: az egyik a task-menedzsment rendszer egységesítése, a másik pedig a végpontvédelem. Az előbbi fejlesztés azért vált szükségszerűvé, mert bár a munkatársak korábban is a felhőben dolgoztak és online kommunikációs platformokat használtak a kooperációra, de mindenki másfélét. Mivel távmunkában végzik a tevékenységüket, fontos, hogy olyan felületen dolgozhassanak, ahol komfortosan tudnak mozogni a munkában résztvevők növekvő számának dacára is. A másik, a végpontvédelmi szolgáltatás mely nem egyszerűen vírusszűrést jelent, hanem az eszközök központosított, menedzselt védelmét. A Telekom szakemberei ugyanis teljes körű szolgáltatásként biztosítják a rendszer beállítását, működését, karbantartását, a házirendek módo­sítását, a licencek kezelését, valamint a használattal és a megakadályozott biztonsági incidensekkel kapcsolatos riportok elkészítését. Persze korábban is figyelt erre a Redmenta csapata, de kénytelenek voltak beérni egy „fapadosabb” megoldással, mely által a munkavállalókon nagyobb volt a felelősség.

Hasonlóan fontos és fejlesztendő területnek bizonyult az otthonról végzett munka minőségének és hatékonyságának javítása. A Telekom biztosította villámgyors internet segítségével stabilabbá váltak az online megbeszélések, többé nem kell attól tartani, hogy a munkatársak egyszer csak leszakadnak a hálóról. A home office létet segíti továbbá az új híváskezelő rendszer is. Mindenki ismeri azt az érzést, amikor szeretne valamit gyorsan elintézni vagy segítséget kapni, de hosszú percek telnek el, míg telefonvégre kerítjük a kompetens szakembert. A Redmentánál mindez a múlté, mert ma már a cég központi száma fogadja, majd pedig a telefon billentyűinek a segítségével a megfelelő kollégához kapcsolja a hívó felet. A korábbi – olykor random híváskezeléssel szemben a kérdések gyors és szakszerű megválaszolásával javult az ügyfélélmény anélkül, hogy a kollégáink kénytelenek lennének fizikailag egy légtérben, egyazon irodában ülni, mondja Visy Zoltán.

További nélkülözhetetlen digitális eszközök egy kkv életében

A céges kapcsolattartást a Redmentánál a Google Suite levelezője és a Google Meet segíti. A felhőben tárolják a dokumentumokat, szerződéseket, számlákat, és felhő alapú számlarendszerező szolgáltatásra váltottak, mely havi riportokkal, kimutatásokkal segíti a pénzügyi tervezés folyamatát. Korábban manuálisan állították át a már kiegyenlített számlákat „fizetettre”, ami rengeteg időt emésztett fel, jegyzi meg Visy Zoltán, ezért aztán a számlázz.hu számlarendszerező szolgáltatását összekötötték a fizetéskapuval, hogy automatizálttá váljon a számlakiállítás és a fizetés. Minden fontos eseményt a naptár rögzít: a találkozók, távollétek, egyéb programok mellé bekerül az adott tanév rendje és a szünetek. Kommunikációs platformként a chat-alapú Slack szolgál, mivel a Sleck-en projektekre és azon belül témákra lehet bontani a kommunikációt. A projekttervezés, a heti tervezés pedig a ClickUp segítségével történik, melynek dashboard-ján minden fontos, a cég működését érintő feladat jól átlátható.

Az iskola és a gazdasági élet

Az 5 főállású munkatárs mellet külsős szakértők és szabadúszók – összesen 16 fő – dolgozik a nemzetközi növekedésen, a szolgáltatásfejlesztésen és a tartalomfejlesztésen, mely jelenleg nem kifejezetten az iskolásoknak szóló anyagokra, hanem a pedagógus-továbbképzésre fókuszál. Tudnunk kell, hogy nincs külön digitális és nem digitális oktatás, hanem egy oktatás van, melyet egyre több ponton változtat meg a digitalizáció. Manapság nem a digitalizáció az, amit oktatni kell, hanem oktatás van, ami digitális, hangsúlyozza Visy Zoltán. A Redmenta csapata úgy véli, hogy a  pedagógust fel kell szabadítani a felesleges, időrabló folyamatok alól, hogy mentorszerepbe kerülhessen és végre ténylegesen megvalósuljon az egyénre szabott oktatás. A digitális megoldások lehetővé teszik, hogy nem dolgozatokat kell javítania, hanem az aktív tanulást kell segítenie, melynek egyik formája a projektben való gondolkodás. A kettő szorosan összefügg egymással, véli Visy Zoltán, mivel a projektfeladatok jobban lekötik a diákokat, s egyben sokkal jobban fejlesztik azokat a képességeiket, melyekre a 21. században szükség van. A lexikális alapú vagy frontális tanítás nem fejleszti a kooperációra való képességet, azt csak projektmunkában sajátítható el. Tanulmányok igazolják, hogy a frontális oktatási formát előnyben részesítő iskola a divergens gondolkodást visszafejleszti, márpedig épp erre a legnagyobb a gazdasági igény.

Az iskola és a világ elvárásai közt egyre nő a szakadék. A lexikális tudás fontos, de csak addig, amíg szert nem teszünk egy általános alaptudásra, mondja Visy Zoltán. A Redmenta azt kutatja, hogyan lehet ma hatékonyan tanulni, ezen kívül szeretne megoldással szolgálni az oktatásban jelentkező problémákra. Mikor a ChatGPT megjelent, az oktatási szakértők próbálták megérteni, milyen folyamatokat fog beindítani, idézi föl az új keletű vitákat Visy Zoltán. Közben mit csinál a diák? Hazamegy, és elújságolja apunak, hogy talált egy új „csaló szoftvert”, amivel eztán meg tudja írni a fogalmazásait. Ha a 20. századi megközelítésnél maradunk, akkor a ChatGPT tényleg egy csaló szoftver, s tulajdonképpen jó jel, ha maga a gyerek így látja. Azonban ha az oktatás nem alkalmazkodik időben, akkor lesz 4-5 évfolyam, amely mindent megold az AI-jal és elmulasztjuk a lehetőséget, hogy tanuljon belőle. Észnél kell lenni, és olyan feladatokat kell tudni adni a diákoknak, melyek az AI segítségével fejlesztik a kritikai gondolkodásukat, kommunikációs készségüket, kreativitásukat. Az AI-ban sok a lehetőség, a csillagokba lövi azt, aki jól használja, mert a hatékonyságban és a minőségben egyszerre jelenik meg, és valódi készségeket fejleszt – erre kellene használni.

A Redmenta jövője

A Redmenta előtt a nemzetközi piacra lépés áll, ez az elsődleges cél. Fontos a hazai piac, mondja Visy Zoltán, de itthon akkor tudnak stabil, a világgal együtt fejlődő szolgáltatást nyújtani, ha nemzetközi terepen is megvetik a lábukat. Ha nem így teszünk, a világ elmegy mellettünk.

Visy Zoltán tippje vállalkozóknak:

Fektess a csapatodba. Teremts lehetőséget, hogy tanuljanak, és egyre sikeresebbek lehessenek.

Szerző:
Szoboszlai Annamária – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.