A kollégák utálják az AI-t és félnek tőle? Így győzheted meg őket vezetőként!

Névtelen Terv (52)

A cégen belüli sikeres változás egyik legfontosabb tényezője, hogy az újhoz való alkalmazkodás igénye belülről fakadjon, mert az emberek csak így válnak tartósan motiválttá, így érzik meg, hogy a változással milyen hozzáadott értékre tehetnek szert – fogalmazta meg az egyik legfontosabb üzentét Dr. Csorbai Hajnalka. Az OPTEN stratégiai igazgatója részletesen beszélt arról, hogy hogyan lehet a kollégákat hatékonyan és stresszmentesen rávenni a mesterséges intelligencia napi szintű használatára. Olyan szemléletmódról beszélt s praktikákat árult el nekünk, amelyeket alkalmazva a kisvállalkozások is sikeres, üzletileg is kifizetődő AI-felhasználókká válhatnak.

Amikor megatrendekről beszélünk, akkor olyan hosszú távú, általános és tartós tendenciákról van szó, amelyek nagy jelentőségű vagy akár döntő hatással bírnak a társadalmi-, gazdasági- és a kulturális életre és persze a technológia világára is. Ezek az akár évtizedekig tartó folyamatok alapvetően befolyásolhatják, formálhatják is a világot. Azért érdemes tisztában lennünk a megatrendek jellemzőivel, mert a mesterséges intelligencia (AI) elképesztően gyors fejlődése és térnyerése is e tendencia részét képezi. Vagyis nagy hatással bíró, jelentős változást jelent az életünk valamennyi területén. Mindez kiválthat nehéz érzéseket, félelemeket vagy akár a technológiától való teljes elzárkózást is. De mivel egy megatrendről van szó, a megfelelő stratégia az ellenállás helyett inkább a pozitív hozzáállás, a kíváncsiság és a tanulási vágy, a rugalmas és nyitott gondolkodásmód, illetve a gyors alkalmazkodás. Ezt az irányt követi az OPTEN is. Dr. Csorbai Hajnalkát, a cég stratégiai igazgatóját pedig arról kérdeztük, hogy hogyan vették rá a munkatársakat az AI-megoldások használatára s mindez hogyan hatott a cég életére.

Célorientált felhasználás a trendkövetés helyett

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy egy cég életben minden változtatás konkrét célok mentén történjen meg s ne pusztán például a kényszeres trendkövetés miatt. „Mindig keressük az újdonságokat és azokat a technológiai fejlesztéseket, amelyeket beemelve a cég életébe és az üzletmenetbe pozitív változásokat érhetünk el” – emelete ki az egyébként atomfizikus végzettségű Dr. Csorbai Hajnalka a nyitott gondolkodásmód és a célorientáltság fontosságát. Ugyanakkor minden vállalkozásban emberek dolgoznak, akik gondolkodás- és látásmódja, a változásokhoz való hozzáállása természetes módon eltérő lehet. „Minden cégben vannak nyitottabb s kevésbé nyitott kollégák, de a tapasztalataink szerint, akik rákapnak az ízére, rendszeresen használják az AI-eszközöket” – tudtuk meg a stratégától.

Az persze egy fontos kérdés, hogy a kevésbé nyitott, vagy akár konkrétan ellenálló kollégákat mégis milyen módszerekkel lehet rávezetni az új – és a cég DNS-ének elkerülhetetlenül a részévé váló – eszközök alkalmazására. Mert persze kötelezővé lehet tenni például a ChatGPT használatát, de ahogy Hajnalka szavaiból is kiderült, vannak ennél sokkal hatékonyabb és szerethetőbb megoldások is.

A szabad kéz és a játékosság stratégiája

„Első körben valamennyi kolléga számára előfizettünk a ChatGPT-re azzal a kéréssel, hogy lehetőleg mindenki használja. Nem csak munkára, hanem arra, amire csak szeretné” – fogalmazta meg a bevezetés folyamatának első lépését a cégvezető. A munkatársak közül sokan az első időszakban valóban csak konyhanyelven „beszélgettek” a mesterséges intelligenciával, de aztán egyre inkább körvonalazódtak azok a területek, amelyeken az AI megkönnyíti a mindennapjaikat. Mindemellett a cégvezetés komoly lehetőséget látott az egyéni- és a közösségi élmény, illetve a versenyhelyzetek erejében is, ezért a mesterséges intelligenciát egyfajta játékosítási folyamat során tették igazán elfogadottá a cégen belül. Vagyis az AI-al valamilyen módon összekapcsolt projektek egymással való versenyeztetése jó alkalmat teremtett arra, hogy a teljes csapat rálásson a technológiában rejlő lehetőségekre a nyertes és a többi pályázat példáin keresztül. A játék utáni vágyunk egy mélyen belénk kódolt belső motiváció, ezért a hatékony edukáció és változásmenedzsment megfelelő eszköze lehet. „S nem csak játszani, de versenyezni és nyerni is szeretünk, ez a két lehetőség pedig jelentősen motiválta a különböző személyiségtípusú kollégáinkat, hogy megtalálják a saját útjukat az AI-technológiát illetően” – tette hozzá Dr. Csorbai Hajnalka. A vezető szerint kiemelt fontosságú ezekben a helyzetekben, hogy „az újhoz való alkalmazkodás igénye belülről fakadjon, mert az emberek csak így válnak tartósan motiválttá, így érzik meg, hogy a változással milyen hozzáadott értékre tehetnek szert”.

Az aggodalmakat vezetői szinten kell kezelni

Mindezzel együtt is megjelentek a félelmek és fenntartások, amikkel a cégvezetésnek tudatosan kellett foglalkoznia. Az első „Miért is kell nekünk még ezzel is foglalkoznunk?” kérdése és a mesterséges intelligenciában rejlő potenciális veszély után következett a globális mértékben is erősen jelen lévő állásvesztéstől való félelem. „Ez a félelem még középvezetői szinten is megjelent” – tudtuk meg Csorbaitól. Szerinte nagyon fontos ezeket az aggodalmakat időben megfogni és tudatosan kezelni, eloszlatni. Ha például valaki amiatt fél, hogy a ChatGPT szinte másodpercek alatt ír meg egy olyan szöveget, amivel ő akár egy fél napot is eltölt, akkor érdemes tudatosítania: az AI esetében olyan szövegkezdeményekről van szó, amelyekkel ő tovább dolgozva jelentős időt és energiát takaríthat meg. „Így az emberek olyan dolgokkal tudnak foglalkozni, amelyekkel egy AI vagy egy automatizmus nem tud mit kezdeni, ezáltal viszont a munkájuk kreatívabbá, élvezhetőbbé és jelentőségteljesebbé válhat” – árnyalta a képet a stratégiai igazgató. Érdemes tisztában lennünk azzal is, hogy a jelenlegi munkaerőhiányos időszakban nem fenyeget konkrétan a mesterséges intelligencia miatti tömeges állásvesztés.

De mégis mire jó az AI?

Az OPTEN-nél ma már jelentős mértékben használják a mesterséges intelligencia megoldásokat a programozás, a termékfejlesztés, a marketingkommunikáció, az értékesítéstámogatás és a tartalomgyártás területein. „Az AI nagy segítséget jelent az informatikus kollégáknak a tervezés-fejlesztés szakaszában, de például az elavult programnyelvek egyébként emberienergia-igényes új programnyelvbe való átfordítását is gyorsan elvégzi” – mondta Dr. Csorbai Hajnalka. De a tartalomgyártás terén is nagyot léptek előre, hiszen a megfelelő instrukciók megadásával a korábbiaknál rövidebb idő alatt készülnek a különböző szöveges tartalmak. „Összefoglaljuk az AI számára, hogy az adott üzenetet melyik célcsoportnak s melyik csatornán szeretnénk eljuttatni és nagyon jó eredményeket érünk el” – tette hozzá a vezető.

Az AI lehetőségek sokaságát jelenti a kisvállalkozók számára is

Dr. Csorbai Hajnalka szavaiból az is kiderült, hogy az AI üzleti szintű alkalmazása nem csak a technológiai megoldásokat már alapvetően is alkalmazó vállalkozások kiváltsága. Bármely kisvállalkozó számára jelentős haszonnal járhat, legyen az akár pék, autószerelő vagy épp fodrász. A technológia segíthet a marketingtől és a tartalomgyártástól kezdve a célcsoport megismerésén át akár egy komplett weboldal készítéséig bármiben. Például egy pék a ChatGPT segítségével pontosabb képet kaphat arról, hogy a vásárlók milyen szempontok alapján (és az online térben milyen keresőszavakat előnyben részesítve) választanak pékárut (például: egészséges, gluténmentes, vagy magos) – ezáltal jobban kielégítve az igényeiket és eltalálva a célcsoportot. Egy autószerelő műhely tulajdonosa az őszi autógumicsere-rohamra tudatosabban készülhet, mert a jó kérdések megfogalmazásával az AI olyan kiegészítő mini kampányokra és extrákra tehet javaslatokat, amelyeket a szabvány gumicsere-szolgáltatás mellé beépítve a vállalkozás nagyobb árbevételre és nyereségre tehet szert (akár az időjárás előrejelzést is figyelembe véve). „Fontos próbálkozni, gyakorolni a jó kérdések megfogalmazását, mert így lehet igazán jól felparaméterezni az AI-rendszereket. De természetesen lehet kérni külső tanácsadó segítségét is” – fogalmazta meg Dr. Csorbai Hajnalka.

Ismerd meg, oszlasd el a félelmeid és alkalmazd!

Ahogy az élet valamennyi területén, az ismeretlen által kiváltott félelmek eloszlatása vagy az ellenállás megszüntetésnek egyik leghatékonyabb eszköze a megismerés, vagyis a tanulás. Az online világnak köszönhetően az információk elérése és a tudás megszerzése sosem volt olyan könnyű, mint napjainkban. Az interneten számos ingyenes és fizetős képzés vagy videós tartalom érhető el. „Mi valamennyi munkatársunknak előfizettünk olyan videós képzésekre, amelyek már hangsúlyt fektettek a mesterséges intelligenciára is” – mondta Dr. Csorbai Hajnalka. De szerinte a konkrét tanulás mellett kiemelt szerepe van a személyes tapasztalatok cseréjének és a jó gyakorlatok átadásának is. „Nagyobb cégek esetében erre jó lehetőséget biztosítanak a tematikus workshopok, ahol a munkatársak elmondhatják a tapasztalataikat, közösen megbeszélhetik a megéléseiket” – tette hozzá a vezető. S persze mindez a lehetőség adott a mikro- és kisvállalkozások számára is a különböző üzleti- vagy szakmai közösségek találkozóin. Ezek az alkalmak pszichológiailag is biztonságos és a mélyebb tanulásra alkalmas teret jelentenek, ahol az ugyanabban a helyzetben lévők és hasonló kihívásokkal küzdők megoszthatják egymással a tapasztalataikat és a már bevált megoldásaikat is.

Összefoglalva
  • A technológiai fejlődés megállíthatatlan
  • Nyitott gondolkodásmódra van szükség az elzárkózás helyett
  • Az AI-val kapcsolatos félelmeket vezetői szinten kell kezelni
  • Az alkalmazásra való kényszerítés helyett szerethető megoldásokra van szükség
  • Az AI-nak fontos és hasznos szerepe lehet egy kisvállalkozás életében is

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztősé

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.