Hogyan válj nagyvállalati beszállítóvá?

Olvasási idő 4 perc

Megalapozhatja egy kkv jövőjét, ha sikerül egy nagyvállalat beszállítójává válnia. Arra azonban mindenki készüljön fel, hogy a folyamat hosszú, az elvárások magasak és a munka igazán a szerződéskötés után kezdődik csak el.

Micsoda piszok mázlista! – mondjuk egy ismerősről/partnerről/vetélytársról, ha kiderül, hogy egy hazai nagyvállalat beszállítója lett. Pedig mázliról szó nincs. Nagyon sok munkával lesz egy cégből beszállító, mert számtalan feltételnek kell megfelelni, hogy a nagyvállalat, pláne a multi, szóba álljon egy kkv-val. Ez hosszú és költséges folyamat, de a befektetés a legtöbbször sokszorosan megtérül.

Magyarországon két szektorban van a legnagyobb esélye beszállítóvá válnia egy kisebb cégnek: az autóiparban (szélesebb értelemben a gépgyártásban) bekapcsolódni az ellátási láncba, illetve az élelmiszeriparban, a nagy áruházláncok beszállítójaként. Természetesen mindkét területnek megvannak a maga specialitásai, de az alapelvek hasonlóak.

Nézzük csak sorra, mi mindennel kell rendelkeznie, mi mindenre kell képesnek lennie egy kkv-nak, ha a nagyok partnere akar lenni.

A szempontok, amelyeket a nagyvállalatok mérlegelnek:

  • A kiindulási alap a minőségi termék vagy szolgáltatás, amely egy vagy több paraméterében felveszi a versenyt a konkurens termékekkel vagy szolgáltatásokkal. Lényeges a termék vagy szolgáltatás ára is, de a nagyvállalatok legalább ennyire fontosnak értékelik, hogy partnerük folyamatosan garantálni tudja a minőséget a kívánt – akár növekvő – mennyiségben, az előírt szállítási határidők szigorú betartásával.
  • Ez pedig már átvezet a következő feltételcsokorhoz: a kidolgozott vállalati folyamatokhoz. Gyakorlatilag elengedhetetlen az auditált minőségirányító rendszer megléte, de iparágtól függetlenül számos más szabványnak, előírásnak is meg kell felelni. Ezeket a szabványokat nem csak papíron kell teljesíteni, hanem azoknak be kell épülniük a mindennapi munkába. A potenciális vevő úgyis beszállítói auditnak veti alá a teljes gyártási folyamatot, de feltehetően az egész céget – felméri, hogy leendő beszállítója mennyire van tisztában saját folyamataival, mennyire tartja be azokat, egyáltalán, mennyire képes szabályozott módon működni.
  • A működésnek nem csak a gyártásban kell szabályozott módon folynia, hanem a tevékenység minden területén. Elvárás, hogy a vállalkozás stabil pénzügyi alapokon álljon, ezen belül pedig fenntartható módon finanszírozza működését, beruházásait. Alapvetően befolyásolhatja egy vállalkozás megítélését, hogy rendelkezik-e hosszú távú stratégiával, jövőképpel és azt gyakorlati tennivalókra lefordító hiteles üzleti tervvel. Lényeges, hogy az üzleti terv ne a vágyálmokat tükrözze, hanem a kiindulási helyzet és a fejlődési lehetőségek, a piac alapos ismeretéről tanúskodjon.
  • Mindezeket egy hiteles menedzsmentnek kell biztosítania. Hosszú távú, szilárd együttműködés nem képzelhető el jó kommunikációs készségek (nyelvtudás!), vevőközpontú hozzáállás, nyitottság, őszinteség és etikus magatartás nélkül. A trükközés, a „majd megoldjuk okosba” típusú hozzáállás megengedhetetlen.
  • Manapság a vállalkozás infokommunikációs felkészültsége, digitális érettsége is döntő tényező lehet. A megrendelők és beszállítók között mára egyeduralkodóvá vált a digitális kapcsolattartás. Ez nem csak azt feltételezi, hogy a beszállítani kívánó vállalkozás mindenre kiterjedő vállalatirányítási rendszert használ, hanem azt is, hogy a megfelelő szakrendszerek (termelésirányítás, megrendelés, logisztika) összekapcsolhatók és közvetlenül képesek kommunikálni egymással. Bizony, a beszállítónak meg kell nyitnia informatikai rendszereit vevője (vevői) felé, ez pedig azzal jár, hogy az IT-biztonságot sem veheti félvállról. Túl sok példa volt arra, hogy egy-egy nagyvállalatot beszállítóin keresztül támadtak hackerek, ezért a hatékony kibervédelemre is költeni kell.

A beszállítóvá válás egy hosszú út eleje

Ha ezek után sikerül a vállalkozásnak beszállítóvá válnia, azzal igazából csak az első lépést tette meg egy hosszú úton. A gyorsan változó piaci körülmények között csak folyamatos fejlődéssel lehet eleget tenni az elvárásoknak. A vevők is ki vannak téve a piaci nyomásnak, ezért beszállítóiktól is elvárják, hogy egyre hatékonyabban dolgozzanak, egyre kedvezőbb feltételekkel szállítsanak. Általában nem (csak) arról van szó, hogy a megrendelő minden évben egyre olcsóbban szeretné ugyanazt kapni. Hatékonyabb logisztikai folyamatok, rugalmasság a gyártásban és a szállításban — ez mind elvárás a beszállító felé. A jó hír, hogy a legtöbb nagyvállalat aktívan segíti beszállítóit ezekben a folyamatokban, átadja tapasztalatait, megosztja a legjobb ipari gyakorlatokat. Cserébe viszont elvárja a proaktív gondolkodást: a partner maga is aktívan keresse az új megoldásokat, álljon elő olyan új javaslatokkal, ötletekkel, amelyek értéket teremtenek a vevő számára.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 1 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.