Hogyan építs fel egy sikeres üzletet?

Olvasási idő 5 perc

Belekezdeni egy új bizniszbe sosem könnyű: rengeteg rizikóval, nehézséggel és munkával jár felépíteni a semmiből egy céget. Sok esetben, még ha az ötlet kiváló is, akkor sem lesz sikeres az üzlet. A megvalósítás tekintetében többféle szemlélet létezik.

Az agilis üzletfejlesztés szerint a nyílt és őszinte kommunikáció a siker kulcsa. Ezúttal a kérdéskört Hámori Zsuzsa, az ittaszezon.com alapítójának a példája alapján, illetve Sűdy István tanácsai által vizsgáljuk meg, aki az elmúlt 8 évben több mint 100 startupot támogatott a piacralépésben és az üzletfejlesztésben.

Mi az az ittaszezon.com?

A nulláról elindulni, létrehozni egy társadalmilag is hasznos vállalkozást, újra és újra felállni a bukkanók után, folyamatosan fejleszteni a kiinduló ötletet – ezeket hozza magával az ittaszezon.com. A kezdeményezés a piacra járási szokásokat reformálja meg az online világ segítségével: a termelők és a fogyasztók kapcsolatában vált fontos láncszemmé a vállalkozás.

Az online eszközök és lehetőségek által pop-up termelői piacokat szerveznek a vevők közelében: egészséges és minőségi élelmiszereket biztosítanak mindenki számára. Hámori Zsuzsa és Répássy Zsuzsanna által elindított koncepció sikerét a több ezer regisztrált felhasználnáló támasztja alá. A projekt már tucatnyi termelőnek segít eljutni a vásárlókhoz. Az ittaszezon.com elődje a 30km nevű applikáció volt, amely a felhasználóknak segített megtalálni a közelükben lévő termelőket.

Mi kell az online biznisz sikeréhez?

Zsuzsa élményeire és István tanácsaira építve, összeszedtük milyen tényezők játszanak szerepet az üzletindításkor. Zsuzsa például a saját bőrén tapasztalta meg milyen buktatói lehetnek az online üzleteknek. István szerint a nulladik lépés az, hogy keresel egy segítőkész, alázatos és tapasztalt mentort.

Érdemes szem előtt tartanod, hogy kicsiben kell kiderülnie, működőképes-e az üzlet vagy sem. Kísérletezni és folyamatosan alakítani, fejleszteni kell az ötletet. “A te feladatod kiszűrni, hogy kinek a véleményére hallgatsz. Azokra figyelj a legjobban, akiknek a véleménye negatív az ötleteddel kapcsolatban. Írd le magadnak a kritikát, és próbáld meg bebizonyítani, hogy igaza van. Ha nem tudod, akkor jó eséllyel nem valós az aggály. Ha sikerül, akkor tudod min kell javítanod.” – tanácsolja Sűdy. Végül így születik meg az a megoldás, ami üzleti szempontból is életképes és skálázható lesz.

Miután megvan az ötleted a célcsoportod körében kell kérdezősködnöd. István tanácsa az, hogy beszélgess azokkal, akik szerinted a felhasználóid, vásárlóid lesznek. Hallgasd meg, hogy tényleg olyan nagy-e a problémájuk mint, ahogy azt te elképzelted. “

A cégvezetők elhivatottsága és a termék vagy szolgáltatás szerethetősége sajnos nem elég ahhoz, hogy valóban meg tudj élni az ötletedből. Egy üzlet beindításához szükség van tőkére. Ez nem is kérdés, a honnan szerezhetünk már annál inkább. A befektetők érdeklődésének felkeltéséhez viszont el kell jutnia egy szintig a vállakozásnak. A folytonos bizonytalan lét és a tartalékok felélése soha nem lesz jó út a vállalkozásindításhoz, hiszen amellett, hogy anyagilag kivitelezhetetlen, fel is emészti az embert.

Semmiképp nem szabad rágörcsölni a sikerre, mert az nem viszi előrébb a céget. A túlzott maximalizmus inkább csak kiégéshez és konfliktusokhoz vezet, ezért meg kell tanulni elengedni és együtt dolgozni az elvárásokkal.

Az online kezdeményezéseknél a hatékony és jól átlátható weboldal a minimum elvárás a felhasználóktól. A társadalmi kezdeményezéseknél elengedhetetlen a szerethető felület, így UX tekintetében minden szempontból meg kell felelnie a honlapnak. Ide kapcsolódik például, hogy az online fizetésnek zökkenőmentesnek kell lennie, hogy amikor a terméket átveszi a vásárló, már ne kelljen a készpénzzel bajlódni.

A csapatmunkának valóban közös munkának kell lennie. Zsuzsa tapasztalatai szerint a terhelést és a feladatokat szét kell osztani és a feladat- és felelősségi köröket pontosan definiálni kell. Az agilis üzletfejlesztés hasonlóképpen gondolkodik a csapatmunkáról és a cég működéséről. Nézzük mit is jelent ez pontosan!

Mit jelent az agilis üzletfejlesztés?

Az agilis módszertan a vezetőket és az alkalmazottakat egyaránt egy teljesen új szemlélettel, kultúrával és gondolkodásmóddal ruházza fel. A csapat átalakul önmenedzselővé és ügyfélfókuszúvá, amely gyorsítja a fejlődést és a profit növekedését. A cégnek és a csapatnak egyaránt képesnek kell rugalmasan működnie, gyorsan alkalmazkodnia az új helyzetekhez és a piaci igényekhez, amiket az ügyfelek folyamatosan alakítanak. “Egy jól működő agilis szervezetben a felelősségek ki vannak egyensúlyozva minden szereplő között, és ez az egyensúly kritikus a fenntartható működés szempontjából. Az információhiány vagy téves információ felborítja ezt az egyensúlyt, és akadályozza az előrelépést.” – véli Sűdy.

Tehát az agilis működés nem létezik agilis vezetők és csapattagok nélkül. A csapatban a szerepkörök egyáltalán nem összemoshatóak. “Fontos, hogy mindenki maradjon a saját feladatánál és felelősségénél, különben a fent említett egyensúly hasonlóan fel tud borulni.” – javasolja Sűdy István.

Szerinte a kollégáknak merniük kell szembenézni a bukással, hiszen a cég változása során mindenki fog hibázni. Ha a munkatársak a közösségi vagy felettesi nyomás miatt tartanak a kudarctól, akkor az átalakulás is félelemérzetet kelt bennük. Ez pedig oda vezethet végül, hogy a jó szakemberek elhagyják a céget.

Egy meglévő szervezeti mintát soha nem szabad egy az egyben lemásolni István szerint, mert nem fog jól működni. “Hiszen minden szervezetnek vannak sajátosságai, és csak azért, mert egy módszer jól működik egy cégnél egyáltalán nem biztos, hogy máshol is jól fog működni. A helyes működés kialakításában nagy segítség tud lenni egy agilis tanácsadó, aki külső szemmel meg tudja vizsgálni a céget.

Az átállás nem könnyű feladat és számos buktatója létezik, főleg a munkatársak szemléletváltása a szűk keresztmetszet. Ehhez viszont megfelelő vezetőkre, a csapat fejlesztésére és időre van szükség, nem szabad sürgetni a változást.

Egy sikeres üzlet elindításához rengeteg energiára, kitartásra és pozitív hozzáállásra lesz szükséged. A következő tanácsokat mindenképp érdemes megfogadnod.

  • Kérj fel egy őszinte mentort,
  • próbáld megtalálni és megcáfolni az ötleted gyenge pontját,
  • beszélgess a célközönségeddel,
  • keresd meg a megfelelő célpiacot,
  • tanuld meg kezelni a stresszt,
  • a csapatodban mindig oszd fel a feladatokat.
  • és folyamatosan fejleszd az ötleted, a terméked!

Ha István és Zsuzsa tapasztalatait felhasználod a céged indításához, már egy lépéssel a többiek előtt leszel.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.7 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.