Okos gyógyszeradagolóval törnének be az európai piacra – a digitálisan tettrekész Asztalos Leó és a Betterdose csapata a Cápáktól is megerősítést kapott

Egyetemi és családi tapasztalatai ösztönözték arra Asztalos Leót, hogy egy olyan okoseszköz fejlesztésén gondolkodjon, ami segít a használójának, hogy valóban időben vegye be gyógyszereit. Egy egyetemi startup program keretében talált társakra, mentorokra, így bár hamarosan orvosi diplomát szerez, most egyelőre vállalkozóként képzeli el életét. Hogy ez helyes irány lehet, abban megerősítették őt a Cápák is: sőt, az RTL Klub műsorában arra vonatkozóan is kapott hasznos tanácsot, hogy ne csak a magyar piacban gondolkodjon. Ezen felül elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész díját is. Hogy mi is az a Betterdose, hogyan tervezik megvalósítani az ötletet, és milyen tapasztalatot hozott a bemutatkozás a Cápák között c. műsorban – erről beszélgettünk Leóval.

Amikor megkezdte egyetemi tanulmányait, még szinte biztosra vette, hogy orvosként áll majd először munkába – most mégis startupper vállalkozó szeretne lenni. A végzős orvostanhallgató, Asztalos Leó a Szegedi Tudományegyetemen jelentkezett egy kurzusra, ahol beszippantotta a startup világ. A Hungarian Startup University Programban vett részt tavaly, benyújtva saját vállalkozási ötletét, amit érdemesnek találtak a támogatásra. Egy éve – a tanulmányai mellett – foglalkozik azzal, hogy azt, amit kitalált, meg is valósíthassa. Ha minden a tervek szerint alakul, hamarosan piacra dobnak társaival egy olyan okos gyógyszeradagolót, amely a Betterdose névre hallgat.

„Az ötlet onnan jött, hogy orvostanhallgatóként látom, hogy milyen sok múlik a megelőzésen, azon, hogy saját magunk hogyan gondoskodunk az egészségünkről. Az pedig gyakori probléma, hogy az emberek nem szedik rendszeresen a gyógyszereiket – egy kutatás szerint az érintettek felének gondot okoz a gyógyszerterápia pontos betartása. Ebben közrejátszhat a feledékenység, vagy a betegségtudat hiánya is, a közvetlen környezetemben is láttam erre példát. Erre találtam ki megoldásként az okos gyógyszeradagolót. Az eszköz támogatja az idős embereket abban, hogy megfelelően szedjék a gyógyszereiket. Emellett egy mobil applikáción keresztül kapcsolatot teremt az idős ember és a hozzátartozói között. Így, ha az aggódó gondozó fizikailag nincs is jelen, akkor is meggyőződhet róla, hogy a nagyi bevette-e a gyógyszerét vagy sem” – meséli Leó. 

Diplomaszerzés után máris vállalkozást alapítanának

Leó az egyetemi program keretében ismerte meg a csapata többi tagját: Bodóczky Lászlót, aki programtervező informatikus, és Kocsor Pétert, aki mechatronikai mérnök lesz hamarosan. A projekt hivatalosan tavaly júniusban véget ért, leadták beszámolójukat, de a munkával nem álltak le. Továbbra is azon dolgoznak hármasban, mentoraik segítségével, hogy az okos gyógyszeradagolót mielőbb létrehozhassák. Az együttműködés nem is volt olyan egyszerű, mert a csapatból Péter másik városban tanul, és mentoraik, Kardos Lajos Győrből, Surek György pedig Budapestről segítik őket. Ezért leginkább online tartottak egyeztetéseket. 

Leó ugyanakkor hozzáteszi, hogy a koronavírus járvány egyik pozitív hozadéka volt számukra a szakmai programok online térbe költözése, mert így sokkal több, számukra érdekes eseményen vehették részt úgy is, hogy akár ki sem mozdultak otthonról. Pedig a kimozdulás a megszokott közegből nemsokára időszerűvé válik, Leóék ugyanis az egyetemi tanulmányaik befejezését követően a fővárosba szeretnének költözni, és még inkább az induló vállalkozásukra koncentrálni. A következő cél, hogy befektetőt találjanak.

A Cápák előtt remekül gyakorolhatták, hogyan kell bemutatni saját ötletüket

A befektető megtalálásának reményében jártak az RTL Klub Cápák között című üzleti showműsorában is: „Félve jelentkeztünk, mert még elég korai fázisban van a vállalkozásunk. Tartottunk attól, hogy nehezen tudjuk meggyőzni a Cápákat. Jó visszajelzéseket kaptunk, de nagy még a projekt kockázata, amivel kalkuláltunk is. Egyetem mellett a szabadidőnk nagy részét erre a projektre fordítjuk, viszont a hardverfejlesztés bonyolult és időigényes. Azért nem volt hiábavaló a részvételünk, mert gyakoroltuk azt is, hogyan kell bemutatni az üzleti elképzelésünket. És kaptunk egy különösen hasznos tanácsot is: ne csak a magyar piacban gondolkodjunk, merjünk nagyobbat lépni.”

A termékükkel elsősorban a hozzátartozókat céloznák, akik szeretnének segíteni idősebb rokonaiknak, megkönnyíteni a hétköznapjaikat. De emellett keresik a B2B együttműködési lehetőségeket is. Annál is inkább, mert a fejlesztési tervek között az is szerepel, hogy akár a háziorvosoknak is tudna információt eljuttatni az okos gyógyszeradagoló, ezzel tehermentesítve a szakszemélyzetet és időt spórolva az orvosoknak a gyógyszerfelírás során. Így a doktor például észlelné, ha Marika néninek fogytán a vérnyomáscsökkentője, és anélkül tudna neki újat felírni, hogy Marika néninek ezért külön el kellene mennie a rendelőbe. 

Az adagolóba egy SIM kártya kerül majd be, és a készülék valós idejű értesítéseket tud majd küldeni a felhasználóinak, közben digitálisan monitorozza a felhasználói szokásokat. Ezeknek az adatoknak a segítségével az orvosi vizsgálat során könnyebben eldönthető, hogy egy bizonyos gyógyszer esetleg azért nem hatékony, mert Marika néni elfelejti bevenni. Ezzel egyrészt elkerülhető a felesleges gyógyszerfelírás, másrészt, ha szükséges gyógyszert váltani, a döntés meghozásában a Betterdose adatbázisa is egy támpont lehet. 

Elnyerték a Telekom Digitálisan Tettrekész díját is

Egy vállalkozási ötlet, amely abszolút a digitalizációra épít, sőt, az idősebb korosztályt segítené ezzel – erre a Telekom is felfigyelt, és a Digitálisan Tettrekész díjjal jutalmazta a csapatot: „Megtiszteltetés ez az elismerés, már eleve az, hogy ha egy ilyen nagy cég, mint a Telekom, lát bennünk lehetőséget. Reméljük, hogy még a jövőben is tovább építhetjük az együttműködést. Nagyon hasznosak számunkra a Telekom által ajánlott megjelenési lehetőségek is, mert így még többen találkoznak a nevünkkel, a termékünkkel, és bízunk benne, hogy ez segít majd nekünk befektetőt találni.”

Hogy maradjunk még a digitális vonalon, egy applikációt is készítettek a srácok, amelyet bárki ingyen letölthet, és beállíthat emlékeztetőket, hogy mikor milyen gyógyszereket kell bevennie. Itt nagy hangsúlyt fektettek a dizájnra: mióta a Cápák közöttben szerepeltek, már egy grafikus dizájner is dolgozik velük. A későbbiekben a Betterdose felhasználói számára fejlesztendő előfizetéses applikációnál is jól jönnek majd ezek a készségek és tapasztalatok. Az eszközben is látnak számos fejlesztési lehetőséget, terveik vannak bőven, azt is elképzelhetőnek tartják, hogy egy napon majd orvostechnikai eszköznek minősítik, ami által még több hasznos funkcióval lesz felruházható az eszköz.

Nem tartanak tőle, hogy az idősebbek ne tudnák megtanulni a Betterdose használatát

Felmerülhet a kérdés, hogy mennyire válhat be az eszköz a 60-70 év felettieknél, akiknek jelentős része egyébként is idegenkedik a kütyük világától, és nehezen alkalmazkodik az új dolgokhoz. Leó eloszlatja a kételyeket: „Az idősebb felhasználóknak nem lesz ezzel külön feladata, a hardver – a gyógyszeradagoló – ugyan náluk lesz, de végtelenül egyszerűen működik, egyetlen gombnyomással. Az emlékeztető hang- és fényjelzések pedig inkább segítenek nekik. A gyógyszerek feltöltését a hozzátartozó végezné, ugyanígy az adagolási időpontok beállítását, akár a távolból is.” 

Hogy hol látják magukat a fiúk 10 év múlva? Egy nemzetközi piac eredményes szereplőjeként. Most még az a legfontosabb, hogy következő lépésként megtalálják a megfelelő befektető partnert, hogy a céges működésük biztosított legyen. De ha elindulhat a vállalkozás, a Betterdose gyártása, használata, akkor látnak abban fantáziát, hogy az Európai Unió országaiban terjeszkedjenek. Az EU-n belül ugyanis nincs hasonló széles körben elterjedt termék, míg az Egyesült Államokban többféle is. „Szeretnénk, ha mi lennénk Európában az elsők, akiknek a terméke széles körben elterjed. Erre 10 éven belül látunk esélyt” – mondja Leó. 

Asztalos Leó és a Betterdose csapatának 3 tanácsa induló vállalkozásoknak:
1. Merjünk belevágni!

Leó egyetem alatt eleinte nem foglalkozott saját vállalkozás gondolatával, mert nem hitte, hogy lenne rá elég ideje, vagy hogy egyedül elég lenne hozzá. Aztán megjött a megfelelő lökés, és most már startra kész a vállalkozás.  

2. Kell egy jó csapat

Meg kell találni a vállalkozáshoz a kulcsembereket. Minden sikeres vállalkozás multidiszciplináris – minden területnek legyen meg a szakembere. Ahogy a megfelelő mentorok is rengeteget segíthetnek. 

3. Magyarországról is lehet jó startupot építeni

Itthon is lehet megfelelő inspirációt gyűjteni, jól startolni, ne gondoljuk, hogy ez csak Amerikában vagy Nyugat-Európában lehetséges. 

A korábbi adások visszanézhetők az RTL+-on!

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.