Mintha új vállalkozást indítanál: hogyan változtass az üzletmeneteden akár egy éjszaka alatt

A tavaszi iskolabezárások után szinte azonnal átköltöztette tánciskoláját a virtuális térbe Láng-Saáry Vivien, aki normál esetben Budán és Újpesten teremben, csoportos edzéseket tart showtánc, balett és moderntánc műfajban 5-18 éves növendékeinek. Olyan digitális platformokat fedezett fel és ültetett át a táncoktatásba, amelyek közül többet a járvány elmúltával is alkalmazni fog.

Amikor Magyarországon megjelent a járvány, éreztem, hogy változás lesz. Március 14-én este jelentették be az iskolabezárásokat. Azon a délutánon arra gondoltam, hogy elengedem a koreográfiák gyakorlását és élménytánc órát tartok, nagy ugrásokkal, forgásokkal, a teret alaposan kihasználva. Bennem volt egy megérzés, hogy egy időre el kell köszönnünk a csoportos óráktól és számunkra oly kedves táncteremtől – emlékszik vissza a 15 éves sporttánc versenyzői múlttal rendelkező táncpedagógus és hozzáteszi: a következő hétfőn már online edzést tartott. Ehhez persze kellett az, hogy a hétvége alatt megoldást találjon a felmerülő kihívásokra.

Szeretetcsomag a szülőknek és a gyerekeknek

Az elérhető sablonok segítségével egy éjszaka alatt készített egy honlapot, amelyen növendékei elérhetik a nekik készített oktató videókat. Tanársegédeivel átgondolták, mely digitális felület alkalmas leginkább az élő órák megtartására. A közösségi élményt is igyekeztek pótolni és szem előtt tartották, hogy a társaság jelentős része versenyszerűen táncol. Ahhoz, hogy megmaradjon az összetartás és a versenyzési kedv, a „classdojo” felületén létrehozták saját kis online platformjukat. Itt pontgyűjtő versenyt hirdettek, folyamatosak a kihívások s mindez kétoldalúan működik: a diák elvégzett munkájára a tanár reagál, a versenyeknek pedig mindig kihirdetik a győzteseit. – Ez sokkal több időt és energiát igényel részemről, mint egyszerűen csak bemenni a csapathoz a terembe és megtartani egy órát. Oda-vissza online kommunikáció zajlik köztünk, megnézem a tanítványom saját magáról feltöltött képét vagy videóját, majd elemzem azt. Visszajelzést adok neki. Így ki tudjuk hozni a helyzetből a maximumot. Én ezt az időszakot nem pusztán átvészelni szeretném, hanem tényleg az a célom, hogy egyben maradjon ez a nagyjából száz fős társaság – fogalmaz Vivien és így folytatja: –Részemről ez az erős digitális jelenlét egy szeretetcsomag a szülőknek és a gyerekeknek. Azt szolgálja, hogy a gyerek ne veszítse el a kapcsolatot hozzánk. Érezze, hogy törődünk vele, a táncot akarja csinálni, s ha visszatérünk, könnyebb legyen visszarázódnia – húzza alá.

A gyors alkalmazkodás része volt az is, hogy az otthoni online feladatokban nem próbálják utánozni a személyes órákon megszokottakat. – Nem akarom azt csinálni, amit a teremben, mert ez most más helyszín, más szituáció. Ami új, az talán jobban inspirálja a gyerekeket. Miért lenne jó nekik otthon eltáncolni azt a koreot, ami a teremben fér el, ami oda készült? Ezért azt csináljuk, ami az otthoni körülmények között jól működik.

Közös advent, hibrid órák, karanténtársak és ki mit tud?

A covid-19 második hulláma már felkészültebben érte a Dancing Soul tánciskola alapítóját és vezetőjét. A két időszak között ott volt a nyár, amely újbóli közös edzésekre adott lehetőséget és versenyekre is eljutottak. – Feltöltődtünk és nagy elánnal folytattuk a munkát szeptemberben. Az újbóli iskola-bezárás – ami jelenleg a középiskolás korosztályt érinti – nem okozott pánikot, mint ahogy az első sem. Én inkább hetek elteltével érzem, hogy egyre nehezebb – hangsúlyozza Vivien. Mint mondja, ha a fiatalok nem járnak közösségbe, akkor bizonyos idő elteltével kezdenek bezárkózni. Egyre nehezebb motiválni őket, elszigetelődnek. – A classdojo-ban látom azt is, ha egy táncosom napok óta nem aktív, nem érdeklődik a közösségünk iránt. Olyankor felveszem vele a kapcsolatot, beszélgetünk, igyekszem visszahozni őt és újra mozgalmassá tenni a napjait.

Ehhez pedig kialakultak a tánciskola egyéni gyakorlatai. Most éppen karácsonyi ki mit tud?-ra készül minden növendék. Saját videóikat egy nagy csokorba gyűjtve fogják majd online levetíteni, a minden évben hagyományos karácsonyi bemutató helyett. Addig pedig adventi meglepetésekkel is „szórakoztatja” diákjait Vivien. Közös élményeiket idézi fel minden nap egy kinyitható ablak a myadvent.net oldalon, amit a gyerekek napról-napra nagyon várnak. – Szeretném, hogy ne feledjék, mennyire jó dolog lesz, ha visszatérhetünk a táncterembe. Mindannyiunknak kell a remény, hogy hamarosan újra együtt lehetünk – hangsúlyozza.A táncosok magányát csökkenti az az ötlet is, hogy karanténtársak alakultak. Ezek a párok minden pénteken találkoznak, és együtt vesznek részt az online zoom-os táncórán.

Vivien szerint egy jól működtetett online konferencia felület akár még arra is alkalmas lehet, hogy a teremben megjelenni nem tudó tanítványa bekapcsolódjon az órába. Szeptembertől kezdve volt példa arra, hogy ha valaki nem tudott edzésre járni, őt felhívták zoom-on és bekapcsolódhatott az órába. Ezt a táncpedagógus hibrid órának nevezi, amikor személyes és online résztvevőkkel egyszerre dolgozik.

Kinyílt a világ, új lehetőségek a járvány idején

Kevés táncos nyerhet betekintést a Győri Balett vagy a New York City Balett munkájába. Most azonban ilyen lehetőségek nyíltak meg előttünk. Számos híres iskola tesz elérhetővé oktató videókat. – Ha nincs a covid, ez talán sosem jön el. A „lányaim” között van, aki él a lehetőséggel és a világ legjobbjaival edz otthon. Nem beszélve arról, hogy előadásokon is részt vehetünk a kedvenc fotelünkben ülve – hívja fel a figyelmet a tánctanár, aki bevallja azt is, hogy ha nincs ez a járvány, akkor még nem vizsgálta volna felül a módszereit. Az iskolája ugyanis mindössze hat éves. Idén azonban muszáj volt mindent átgondolnia, s úgy érzi, megerősödve fognak kijönni ebből az időszakból. Egy örökös tudásanyagot helyezett el saját honlapján, az oktató videók mostantól folyamatosan jó szolgálatot tesznek majd neki és növendékeinek. A classdojo-n a versenyszerűen táncoló tanítványaival kialakított egy jól működő online teret, amelynek egyik legnagyobb előnye a személyes reagálás – ezt a jövőben szintén használni fogja.  – Ha nem alkalmazkodsz, akkor véged van. De ha mindent beleadsz, akkor a válságból előny születhet. Mi most megmutatjuk, hogy akár táncparkett is lehet az internet – zárja gondolatait Saáry Vivien.

Amiket a covid és az internet közösen adott nekünk:
  • jól működő online konferencia felületek (zoom, meet.google)
  • különböző online tantermek (classroom.google; classdojo)
  • a távolság leküzdését szolgáló oldalak létrejötte és elterjedése, pl myadvent.net
  • új módszerekre való rátalálás lehetősége
  • kinyílt a világ a kultúra területén
  • a felismerés, hogy az internetes közösségeket építő jelleggel is lehet és kell használni

Szerző:
Lakatos Katalin – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.