Miért fontos, hogy a vállalkozások saját weboldallal rendelkezzenek? Telekomos szakértővel kerestük a választ a kérdésre

Névtelen Terv 2024 07 03t094310.747

Vannak, akik úgy vélik, elegendő az, ha vállalkozásuk fent van valamely social media felületen, hiszen mivel is lehetne jobban új vevőkre szert tenni, mint egy folyamatosan frissülő, új információkat tartalmazó közösségi felülettel?  Manapság azonban egy vállalkozás működéséhez és alapvető értékeinek átadásához feltétlenül szükséges egy jó weboldal, melyen minden – vállalkozást érintő – adat, információ és egyéb hasznos dolog megtalálható. Mielőtt egy adott cég mellett dönt ugyanis a vásárló vagy lehetséges ügyfél, fontos, hogy egy megbízható, jól felépített weboldalról előzetesen tudjon tájékozódni. Cikkünkben a honlap létrehozásának fontosságára hívjuk fel a figyelmet Sipos Tamással, a Telekom kis- és középvállalkozások szegmensének vezetőjével.

Annak érdekében, hogy cikkünk kézzelfoghatóbb legyen, egy gyakorlati példán és egy fiktív vállalkozáson keresztül mutatjuk be a weboldal létrehozásának szükségességét. Tételezzük fel, hogy egy jógastúdiót működtetünk, mely azonban csakis kizárólag a közösségi platformokon van jelen az interneten, honlappal nem rendelkezünk, mondván, elegendő ügyfelet tudunk így is elérni.

Amiben a weboldal többet nyújt, mint egy általános közösségi média felület

A különböző social media platformok tökéletes helyszínt biztosítanak arra, hogy új híreket, videókat és tippeket osszunk meg vállalkozásunkról, és ne felejtsük közösségépítő hatását sem, mely szintén nem elhanyagolható dolog. A jógastúdiónk fent van a Facebookon és egyéb platformokon, az órákról és azok menetéről mindig friss posztokban tájékoztatjuk a közönséget. Azonban, ha valaki egy helyen, összesítve szeretné látni a jógastúdió egészét, és szeretne bővebben tájékozódni szolgáltatásunkkal kapcsolatban, sajnos a közösségi média felületen ezt igen nehezen tudja megtenni. Miért? Azért, mert a közösségi média felületek önmagukban nem elegendők arra, hogy saját termékünket és szolgáltatásunkat töviről hegyire bemutassuk. A Telekom megbízásából készült lakossági kutatás hasonló eredményekre jutott, ugyanis a válaszadók háromnegyede szerint a Facebook nem elegendő arra, hogy mindenről tájékozódjon a vásárló, ez pedig fokozottan igaz a 60 év alatti korosztályra. A Facebook nagyon jó, ám kevés, hiszen nem található meg rajta minden fontos információ, és nem a weboldal egyenrangú kiváltójának.  „Vannak olyan vállalkozások, melyek önmagukban csak a social media oldalon vannak fent, ám azok a felületek leginkább azt a célt szolgálják, hogy még inkább behozzuk a köztudatba a vállalkozásunkat, még több vásárlót bevonzzunk, és persze nagyon jó dolog a social media közösségépítő hatása is, hiszen ennek is megvan a maga haszna. Ez a felület önmagában azonban nem elég egy vállalkozásról alkotott kép mutatására, az alapok a weboldalon kezdődnek. Ha tippeket, trükköket és praktikákat akarunk megosztani, kiváló felület például a Facebook, de a komolyabb részletek a weboldalon vannak.” – véli Sipos Tamás.

A weboldal saját magunk bemutatására és a bizalomépítésre szolgál

Ha saját referenciáinkat szeretnénk bemutatni, illetve termékeinket vagy szolgáltatásainkat kiemelni, nehéz mindezt visszakeresni egy közösségi média oldalon, ennek rendszerezésére szükséges egy saját honlap, ahol minden egy helyen elérhető. Hogy visszakanyarodjunk a jógastúdiós esethez, például, ha szeretnénk magunkhoz egy időpont foglaló rendszert létrehozni, esetleg egyéb hozzánk köthető szolgáltatásokat adni, elengedhetetlen egy webes felület. Itt tudunk ugyanis még több ügyfelet ösztönözni a vásárlásra, kuponokat adni nekik, feliratkozáshoz köthető kedvezményeket osztogatni stb.

Sokan nem vásárolnak olyan helyekről, melyek nem rendelkeznek saját website-tal, ennek oka, hogy a vásárlók nagy része – érthető okokból – bizalmatlan az ilyen vállalkozásokkal szemben. „Sokan azt hiszik, ha fent vannak valamely social media oldalon, az elég az ügyfeleknek, rájuk írnak vagy felhívják őket, de ez kevés. A közösségi médián fel lehet venni a kapcsolatot, de ott nem tudjuk ugyanúgy bemutatni, átadni a vállalkozásunkat, és azt, amit ténylegesen képviselünk.” – mondja Tamás. A szakértő véleményét alátámasztja a Telekom megbízásából a GKID Research & Consulting által 2024 május elején készített kutatás is, melyből kiderült, hogy ha egy vállalkozásnak nincs saját honlapja, mind a megítélésben, mind a bizalomban, mind a vásárlói potenciálban is sokat veszíthet. A résztvevő válaszadók közel kétharmada nyilatkozott ugyanis úgy, hogy nem szívesen vásárol attól, akinek nincs weboldala.

Ha jógastúdiónk nem rendelkezik saját honlappal, hol tudják vajon a vendégek tüzetesebben átnézni az egyes kiegészítő szolgáltatásokat, melyeket jó minőségű képekkel támasztunk alá? Egy weboldal bizalmat épít és profi benyomást is kelt, mindemelett szimpátiát ébreszt az ügyfelekben az adott cég – így annak termékei és szolgáltatásai iránt. Itt ugyanis olyan adatokat tudunk közölni, melyeket bárki meg tud nyitni, és állandó jelleggel el tud érni tájékozódás gyanánt. Jógastúdiónk esetében itt tudnak az ügyfelek minket jobban megismerni, akár bemutatkozó soraink, akár tapasztalatunk által, és ne felejtsük el a referenciákat sem, hiszen egy olyan vállalkozáshoz mindig jobban húz az ember szíve, ahol több referencia, korábbi munka, sikerélmény és tapasztalat van bemutatva.

A weboldal mindemellett sosem ugrik el amiatt, hogy a friss posztok előre kerülnek, hiszen a honlap az állandóságot képviselve a tényeket adja át az adott vállalkozásról. A profizmus és a szakmai hozzáértés alátámasztásához elengedhetetlen egy saját weboldal.

Mi kell ahhoz, hogy saját weboldalt készítsünk?

„Még mindig a legtöbb emberben az él, hogy kell egy jó IT-s ember, aki weboldalt készít, ezzel szemben mennyivel egyszerűbb egy social media felület, ahova csak egyszerűen és gyorsan létrehozunk néhány posztot vagy képet. Nyilván egy alapvető vénával rendelkeznünk kell, ha weboldalt készítünk, de már nem szükséges hozzá programozói tudás, hiszen ezek az oldalak már régen nem kódírás alapján működnek.” – mondja a szakértő.

Tény, hogy a közösségi oldalak például jóval felhasználóbarátabbak, hiszen két pillanat, és megvan az aktuális poszt, de mivel már a weboldalak létrehozása sem nehéz, érdemes erre is nagy hangsúlyt fektetni. Egy 2023-as, KKV-k körében készült kutatásból az derült ki, hogy a mikrovállalkozások egyharmada azért nem vág bele a honlapkészítésbe, mert bonyolultnak és költségesnek gondolják a tervezését, üzemeltetését, frissítését. Ma már azonban egy weboldal létrehozása nem nehéz, hiszen bonyolult kódok helyett ma már egyszerű template-k (sablonok) és kész felületek állnak a cégek és vállalkozások rendelkezésére. A weboldalt elkészíthetjük saját magunk is, vagy megbízhatunk egy erre szakosodott ügynökséget is, és számos egyéb lehetőségünk is van.

A Telekom például a vállalkozások digitalizációs törekvéseit új szolgáltatással igyekszik támogatni. Az Instant Honlappal lehetővé teszik, hogy a vállalkozások ne csak a már meglévő social media felületeken legyenek jelen, hanem weboldallal is rendelkezzenek, és elkészítik azok saját honlapját, melyet igény esetén karban is tartanak. Digitális szakértőik segítségével modern dizájnnal és minden – vállalkozás weboldalához szükséges – eszközzel támogatják a vállalkozókat a weboldal elkészítésében, melyet minden esetben a cég arculatához igazítanak. Igény esetén módosítják és karbantartják a tartalmakat, és webhosting szolgáltatást is nyújtanak, azaz üzemeltetik a honlapot.

 Való igaz, bár a szóban forgó jógastúdiónk posztjai ingyenesen megvannak a Facebook és egyéb közösségi platformok pl. Instagram, TikTok által, mégis, érdemes beruházni egy saját honlapra, mely minél inkább bemutatja a vállalkozást, annak filozófiáját, képviselt értékeit.

Milyen a jó website és hogyan kell csinálni?

Nagyon fontos először átgondolni, mit szeretnénk átadni a közönségnek, milyen képet láttatnánk önmagunkról. Az ott lévő tartalmak és kinézet alapján fognak ugyanis megítélni az ügyfelek és komolyabban venni. Az is egyfajta presztízs, ha van egy megvásárolt domain-ünk, mely a vállalkozáshoz köthető névvel van beregisztrálva, mivel a profi benyomás mellett ez szintén vevőcsalogató hosszútávú gondolkodásmód.

Gondoljuk át, hogy cégnevünket regisztrálnánk-e be, esetleg egy életérzést szeretnénk átadni vagy éppen új technológiánkat, általunk fejlesztett termékünket stb. Jógastúdiónknál például érdemes a fókuszt magára a mozgás örömére helyezni, mellette pedig, ha olyan beállítottságúak vagyunk, a jóga spirituális hatásaira és a test-lélek vonulatra összpontosítani. Mindig nagyon lényeges, hogy a weboldal színvilága összhangban legyen a termékkel vagy szolgáltatással, tehát, esetünkben egy harmonikus jóga mozgásformához köthető színt kell választani, mely nyugtatóan hat az olvasóra. Ezen kívül fontos a menürendszer és a felépítés is.

„Ha az adott vállalkozás szeretne galériát és referenciát megmutatni, illetve vásárlói visszajelzéseket is leközölni, az még jobb, hiszen ezek is nagyban vevőcsalogató szempontok. Ha valamilyen különös értéket képviselünk pl. lelkes természetvédők vagyunk, társadalmi felelősségvállalásunk kiterjedt, sokat teszünk nemes célokért, érdemes ezt is megjeleníteni a weboldalunkon. A webshopról nem is beszélve, hiszen például egy social felületen nagyon macerás tud lenni a keresgélés a termékek között, melyek rengetegében az ember sokszor elveszik. Ellentétben egy jó weboldallal, ahol a látogatók egy áttekinthető, strukturált, akár készletinformációkkal kiegészített, könnyen kereshető áruházzal találkoznak.” – mondja Sipos Tamás.

Ügyelni kell arra, hogy minden naprakész legyen

A weboldalnál mindig friss és naprakész információkat kell közölni. A jógastúdió aktuális akcióit, nyári zárását folyamatosan frissíteni kell, és egyéb érdekes információkat, híreket mindig érdemes aktualizálni. A Telekom szakértője szerint bátran kipróbálhatjuk  a ChatGPT és egyéb AI-adta lehetőségeket például képszerkesztőket, melyek segítenek mind a szöveges, mind a képi összhatás megalkotásában. A képszerkesztők segítségével akár logót is készíthetünk, és vállalkozásunkkal összhangban álló képeket is generálhatunk, melyek könnyedén bemutathatják, kik vagyunk mi és mit képviselünk. Az AI megoldások segítenek, ha valamiben pl. szövegírásban vagy képszerkesztésben nem vagyunk erősek, de fontos, hogy a végén ellenőrizd, hisz vállalkozásodat Te ismered a legjobban.  

„Véleményem szerint a weboldal és a social media kéz a kézben jár, de minden attól függ, hogy kihez szólunk. Ha szélesebb réteget szólítunk meg, kalkulálni kell azzal, hogy online fognak megkeresni, tehát weboldal nélkül nem lehet élni. Jó dolog a social media felület, de ha nincs a vállalkozásoknak saját weboldala, az olyan, mintha kimaradna egy fontos eszköz a cégükből és az életükből. Gondoljunk arra is, hogy a weboldal mobilra is optimalizálva legyen, hiszen ma már sokkal többen nézik az oldalakat a telefonjukon, így muszáj mobilos nézetet is csinálni. A legtöbb honlap szerkesztő már mobilos felülettel is rendelkezik, így el lehet készíteni ott is ezeket. Mindemellett, fontos, hogy foglalkozzunk a keresőoptimalizálás témakörrel is, mely során úgy optimalizáljuk weboldalunkat, hogy minél több felhasználó ránk találhasson az interneten azáltal, hogy webhelyünkhöz kapcsolódó kulcsszavakat írnak be valamely keresőmotorba pl. Google.” – zárja szavait Sipos Tamás.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Termékajánló

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.