Algoritmus etetés a közösségi médiában

Szabó Edit Brító 1080x610

Ahogy lassan minden online rendszer, úgy a közösségi média oldalak is algoritmusokat használnak arra, hogy a felhasználók számára a legrelevánsabb és vonzóbb tartalmakat nyújtsák. A közösségi média algoritmusok olyan szabályok összességéből épülnek fel, amelyek automatikusan rangsorolják a tartalmakat az alapján, hogy az egyes felhasználók milyen valószínűséggel kedvelik majd azokat vagy lépnek interakcióba velük. Az algoritmusok az okai annak, hogy két felhasználó nem fogja ugyanazt a tartalmat látni, még akkor sem, ha ugyanazokat a profilokat követik.

Közösségi média stratégiánknak most már nem csak az kell, hogy a része legyen, hogy mit mutatunk és mondunk a felhasználóknak, hanem az is, hogy mit adunk az algoritmusoknak. Azt szoktam mondani, hogy tartalmainkkal nemcsak a közösséget, de a robotokat is “etetnünk” kell. Ez segíthet ugyanis abban, hogy az egyre csökkenő organikus elérések között tartalmunk ki tudjon tűnni és minél több felhasználónak megjelenni.

Egy plasztikus példa arra, hogy miképp működhet egy algoritmus. A Facebook rendszeresen olyan videókat mutat nekem, amelyek valamilyen DIY (csináld magad) trükköt mutatnak be. Mint például: hogyan ragassz meg eltörött csészéket, szerelj meg tönkrement dolgokat vagy készíts praktikus gyerek játékokat… Soha nem kedveltem vagy követtem olyan oldalt, ami ezeket a videókat posztolja, de amúgy valahányszor egy ilyen videó megjelent a hírfolyamban, mint javasolt videó, végignézem. Ez a viselkedés azt üzente a Facebooknak, hogy több ilyen tartalmat akarok – és lásd, ezt teljesíti is. 🙂

Vagy éppen: nem véletlenül hívják a TikTok fő felhasználói hírfolyamát:  For You Page/ Neked-nek. Ez kifejezetten a számodra  kiválasztott tartalom, amely azon alapul, hogy a múltban milyen tartalmakkal/ tartalom készítőkkel léptél interakcióba az alkalmazásban.

Mivel minden közösségi média platform algoritmusa más és más, de mindegyik gépi tanuláson és a rangsorolási jeleknek nevezett tényezőkön alapul, ezért van olyan része, ami kiismerhető és a hasznunkra is fordítható.

Mik az algoritmusok szempontjai az egyes platformokon?
1. Instagram algoritmus

Ismert Instagram rangsorolási szempontok:

  • Elsődleges: a kapcsolatok. Nagyobb valószínűséggel látod azok tartalmait, akiket követsz, akiknek üzensz, vagy akikkel más módon kapcsolatba lépsz. A márkák számára ez azt jelenti, hogy kritikus fontosságú a követők elkötelezettségének ösztönzése és az arra való folyamatos reagálás.
  • Az érdeklődési körök. Mi az, amit amúgy hosszan nézel, like-olsz, mentesz el későbbre vagy megosztasz. Jelenleg éppen a “Mentés” funkció az egyik legértékesebb interakció a platformon, nem véletlenül ösztönöz sok tartalom gyártó pont erre.
  • A relevancia. Ez olyan tényezőkön alapul, mint az éppen aktuális trendi témákhoz való kapcsolódás, vagy éppen, hogy mennyire friss a tartalmad. Kövesd a népszerű témákat és hashtageket, reagálj rájuk és használd őket önazonosan.
  • A népszerűség. A poszttal való interakciók mértéke és sebessége, vagyis, hogy a megjelenése után milyen gyorsan kapott reakciókat és mennyi embertől.

Bár ezek a szempontok elég egyszerűnek tűnnek, az Instagram ismert arról, hogy gyakran frissíti az algoritmust. Érdemes emiatt ebben is követni a trendeket.

2. TikTok algoritmus

Ismert TikTok rangsorolási szempontok:

  • Interakciók. Milyen profilokat követsz? Milyen tartalmakkal interaktálsz? Hasonló, mint az Instagram esetén a “Kapcsolatok”.
  • Keresések Felfedezés oldalon. A rendszer figyeli, hogy milyen témákra és tartalmakra keresel rá direktben, illetve miket nézel meg innen.
  • Lokáció és nyelv. A lakóhelyünkhöz köthető vagy a saját nyelven készült tartalmak előnyben részesülnek.
  • Trendek. A trendi hangok és effektek használata segíthet abban, hogy a tartalom felfedezhetőbbé váljon.
  • Funkciók kihasználása. Használj natív funkciókat, például effekteket, hangokat és szövegezéseket, tehát ne csak előre gyártott tartalmakat tölts fel, hanem szerkeszd tartalmakat az appban.
  • Fontos: A követők száma NEM számít. A TikTok igazi különlegessége, hogy a profilod követőinek száma NEM rangsorolási szempont.

A TikTok algoritmusát különösen fontos megérteni, mert a legtöbb közösségi platformmal ellentétben a TikTokot úgy tervezték, hogy új tartalmakat jelenítsen meg, ne pedig olyanok tartalmait mutassa meg, akiket már követsz.

3. Facebook algoritmus

Ismert Facebook rangsorolási szempontok:

  • Facebook-kapcsolatok. A hírfolyamodat elsősorban olyan emberek és oldalak tartalma tölti ki, akiket követsz és akikkel amúgy is interakcióban vagy.
  • Tartalom típusa. Azok a felhasználók, akik videókat néznek, több videót kapnak. A fotókkal interakcióba lépő felhasználók több fotót kapnak, és így tovább.
  • Elkötelezettségi szint. A népszerű, nagy elkötelezettséggel rendelkező posztokat nagyobb valószínűséggel pörgeti az algoritmus – különösen, ha ez az elkötelezettség olyan emberektől származik, akikkel már amúgy is kapcsolatban állsz.
  • A tartalom minősége. A Facebook ezt olyan kifejezésekkel írja le, mint “értelmes”, “informatív”, “pontos” és “hiteles”.

A három  platform amúgy mindegyikére igaz ilyen-olyan prioritással minden szempont, így érdemes lehet tudatosítani ezeket a tartalom tervezés és a közösségi média aktivitás során mindegyiket.

Hogyan etessük az algoritmusokat?

Az organikus elérés növelése a közösségi médiában tehát végig gondolt és  következetes erőfeszítések kombinációját igénylik. Igyekeztem tehát összeszedni 5 szempontot, hogy mire érdemes figyelni, hogy hatékonyan etessük az algoritmusokat.

  1. Használd a céges profilod úgy, mintha személyes lenne! – Likeolj, kövess, kommentelj és interaktálj sokat a céges profiloddal is! Válaszolj a kommentekre és üzenetekre amilyen gyorsan csak lehet. Csatlakozz releváns csoportokhoz és közösségekhez oldaladdal. A közösségeddel való valódi kapcsolat fenntartása növeli az elérésed.
  2. Kérj segítséget a tartalmakkal való interakcióra! Minél több interakciót kapnak a bejegyzéseid, annál inkább megmutathatja őket a platform másoknak is. Nem azt javasolom, hogy könyörögj ismerőseidnek, kollégáidnak vagy követőidnek, hogy lájkolják vagy osszák meg a posztjaidat (bár persze ez is egy irány 🙂). Ehelyett inkább olyan tartalmakat hozz létre, amelyek természetes módon ösztönzik a követőket arra, hogy elköteleződjenek. Az elköteleződés ösztönzés egyik bevált módja a játékok szervezése, akár nyereményért cserébe is. (De természetesen nem érdemes minden posztban versenyt indítani.) Egy másik remek módja az elkötelezettség növelésének, ha kérdést teszel fel vagy vitát indítasz.
  3. Posztolj kiszámíthatóan és következetesen! Készíts egy fix ütemtervet, vagyis tartalom naptárat, hogy közösséged tudja, mikor számíthatnak új tartalomra. Ez azt is jelenti, hogy tudnod kell, hogy a követőid mikor vannak a legnagyobb valószínűséggel online és időzítsd ehhez te is aktivitásaidat az egyes platformokon.
  4. Egységben az erő! Lépjen partnerségre influencerekkel vagy más tartalomkészítőkkel a saját területeden és célcsoportodban a keresztpromóció érdekében. Az együttműködések során új közönséggel ismertetheted meg tartalmaid.
  5. Maradj naprakész! Tarts lépést a közösségi oldalak frissítéseivel és az algoritmusok változásaival, mivel ezek jelentősen befolyásolhatják stratégiát. Ne akarj minden egyes trendre ráugrani, de ha megjelenik valami, ami passzol a márka üzenetéhez, érdemes azt meglovagolni. Ehhez használhatsz olyan eszközöket, mint a Google Trends, vagy hashtag figyelő rendszerek, hogy lásd, mi éppen az aktualitás.

A közösségi média algoritmus etetés részben tudomány, részben művészet, és egy kis varázslat. Bár lehet tippeket adni, hogy segítsen a megfelelő táplálékot biztosítani az algoritmusoknak, de nincs univerzális recept a sikerhez. A közösségi média platformok folyamatosan fejlődnek, és ami ma működik, az holnap már nem biztos, hogy fog. Fontos, hogy folyamatosan vizsgáljuk felül a stratégiánkat, optimalizáljuk és kísérletezzünk új dolgokkal.  Minden jó digitális marketinges ismeri a mondást: “Tesztelni, tesztelni, tesztelni”. Ez az egyetlen valódi módja annak, hogy valós időben megtudd, mi működik most, a márkád számára.

Emellett az organikus elérés növekedéshez időre és türelemre van szükség. Lényeges, hogy valódi követőkre tegyél szert azáltal, hogy következetesen értéket nyújtasz a követőidnek. Kísérletezz folyamatosan a különböző típusú tartalmakkal és stratégiákkal, hogy megtudd, mi működik a legjobban a Te célcsoportodnak és piacodnak.

Felhasznált forrás: https://blog.hootsuite.com/social-media-algorithm/

Szerző:
Szabó Edit Ditte – Telekom Hello Biznisz szakértő

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.