Meghatározó mentor, kialakult vállalkozói rutinok, folyamatos útkeresés – mit tanulhatunk a sorozatvállalkozótól?

Olvasási idő 11 perc
Kkv 076 1080x610 Mentor Hb Cikk (1)

Gasztronómiától a gasztroenterológiáig – foglalja össze félig komolyan, félig viccesen Vágvölgyi Mihály, mennyiféle területen mozog otthonosan vállalkozóként. Magát „sorozatvállalkozóként” definiálja, mivel összesen öt különböző vállalkozásban van érdekeltsége párhuzamosan. Tapasztalatairól, a legfontosabb vezetői dilemmákról, az új utak keresésének mikéntjéről beszélgettünk vele.

Nem készült vállalkozónak, bár már egész fiatalon kipróbálta, hogy milyen az, amikor egy ötletet önállóan kell megvalósítani: a Forma 1-es futamok alatt üzemeltetett büféket. De ahogy ő fogalmaz: sokáig kereste az útját, kezdetben akár fél évente állást váltott, mígnem bekerült egy rangos hazai PR ügynökséghez, a Noguchihoz.

„25 éves voltam ekkor, későn érő típusként addig abszolút önmagamat kerestem. A Noguchihoz gyakornokként érkeztem, az alapító Dr. Szántó Péternek az állásinterjún azt mondtam, hogy nem kérek semmit, csak koszt-kvártélyt, és hogy tapasztalatot gyűjthessek, aztán majd, ha letettem valamit az asztalra, akkor beszéljünk a fizetésemről. Ez annyira megtetszett neki, hogy azonnal felvett, én pedig végül 15 évet töltöttem el az ügynökségénél. Ez idő alatt végigjártam a ranglétrát, a végén partner voltam a vállalkozásban, és rengeteget tanultam az üzleti életről. Dr. Szántó Péternek ezért nagyon hálás vagyok, második apámként tekintek rá, a mai napig azokat az üzleti reflexeket használom, amelyeket mellette elsajátítottam” – meséli pályája indulásáról Misi.

Édesapja tanácsát követte, aki azt mondta neki, hogy legalább egy szakmát nagyon jól tanuljon ki – a kommunikációs tanácsadásban már csak ezért is mélyült el hosszan. Az sem volt mellékes számára, hogy az ügynökségi munka izgalmasnak bizonyult: „Emlékszem, hogy amikor a MÁV Bevételi Ellenőrzési Igazgatóságán dolgoztam könyvelőként, még az órát is előre állítottam, hogy hátha akkor gyorsabban telik az idő. A PR egészen más világot jelentett. Minden azonnal felgyorsult.”

Szerinte meghatározó volt, hogy ezeket a későbbi vállalkozói működését megalapozó tapasztalatokat egy olyan családi vállalkozásban szerezhette, amelynek az ügyfelei között többségében multicégek voltak. „A családi cég sokkal közelebb áll a vállalkozói léthez, mint egy multi. A multi ügyfeleknél viszont megtanultam, mire jó a státusz meeting, a memó, vagy milyen a jó prezentáció” – idézi fel Misi. – „Hogy végül 15 évig az ügynökségnél maradtam, az annak is köszönhető, hogy kitartó vagyok, nem véletlenül futottam le a maratont is. Ez a kitartás a befektetéseimet is jellemzi, rendszerint hosszú távra tervezek. A befektetésekkel már a húszas éveim közepén a nyugdíjamra kezdtem gyűjteni”  – teszi hozzá nevetve.

Évekig dédelgetett ötletből valóság: saját étterembe társult be első vállalkozásában

Első vállalkozására, a IX. kerület rehabilitációs részén 2007-ben nyitott Veranda étteremre a mai napig úgy tekint, mint későbbi nyugdíjára. Még javában a PR ügynökségnél dolgozott, amikor már motoszkált benne a gondolat, hogy barátjával, Kucsera Zoltánnal közösen vendéglátás területén indítsanak vállalkozást. Ahogy Misi visszaemlékszik, máig nem tudják pontosan, hogyan sikerült összeszedniük az indulótőkét, egy biztos, teljesen “lesöpörték a padlást”. És akkor a startnál ott voltak még az infrastrukturális, HR és egyéb szakmai kihívások. Bár a gasztronómiai vállalkozások számára az elmúlt években nem volt épp mindig kedvező a csillagállás, vagy még inkább a gazdasági környezet, a Veranda köszöni szépen, jól van, túlélte a 2008-as világválságot és a covid-járvány időszakát is, soha nem látott bevételeket produkál a jelenlegi gazdasági helyzet ellenére is.

Misi mintha elkapta volna a fonalat, hogy lehet és talán érdemes is egyszerre több lábon állni, 2008-ban már egy újabb vállalkozásban lett érdekelt: „A Netvestor Kft.-ben vállaltam szerepet, ha az ide tartozó brandeket sorolom, biztosan ismerősen csenghet egyik-másik: Superbrands díj, Az év terméke díj, Tea Kiadó, Kölöknet, Babanet, T-Tudok oktatáskutató, Kreatív Partnerség Magyarország Program, hogy csak a legismertebbeket említsem. Dr. László Géza a többségi tulajdonos, ő irányítja a vállalkozást, én az egyik kisebbségi tulajdonos vagyok, és mint ilyen, nem veszek részt operatívan a cég működésében. De a tulajdonostársaimmal rendszeresen találkozom, és hívnak a cégtől, ha egy új ötletre, vagy épp egy telefonszámra van szükség.”

A 2016-os év lett a fordulópont, amikor búcsút intett első komoly munkahelyének, a PR ügynökségnek, és némileg útkeresésbe kezdett – bár ekkor már évek óta érdekelt volt a fent említett két vállalkozásban. Sok mindent kipróbált, mihez is kezdhetne következő lépésként. „Mindent szerettem volna, csak ügynökséget nem. De aztán az ember mégsem tudja megtagadni saját múltját – ügynökséget alapítottam, DeepInsight Creative néven. Viszont itt egy másféle szemléletet próbáltunk útjára indítani, a PR csapat összeállt a Vér Balázs vezette reklám-kreatívokkal, és egy egész új szemléletű integrált ügynökséget hoztunk létre, ami repülőrajtot vett, mert akkor még ez a modell merőben másnak számított” – mondja Misi.

Három vállalkozás mellett is új utakat és lehetőségeket keresve

Az ügynökség lett tehát a harmadik vállalkozás, amelybe befektetett, de Misi még mindig nem érezte azt, hogy teljesen révbe ért, kereste azt a területet, ami egy új fejezetet jelenthet az életében, amivel hosszútávon szívesen foglalkozna, és nem utolsósorban, megfelelő exit-lehetőséggel kecsegtet: „Papírt és ceruzát vettem elő, felírtam azokat a dolgokat, amelyekhez a múltamból fakadóan értenék, keresve, hogy merre induljak. Az kristályosodott ki, hogy a gyógyszeriparral lenne tennivalóm, mert a korábbi PR-es munkáim miatt itt már kialakult egy kapcsolatrendszerem, volt szakmai ismeretem és megismertem a döntéshozó professzorokat, orvosokat, igazgatókat. Még egy erős motiváció mozgatott: mivel gyermekkoromban leukémiás voltam, szó szerint átéltem, hogy mire képes a gyógyszerinnováció. Azt gondoltam, hogy a gyógyszerklinikai kutatások területe van olyan komoly és érdekes, hogy ha a következő 15 évben ide fektetek be úgy, hogy először ’kitanulom a szakmát’ és beszállok tulajdonosként egy vállalkozásba, akkor annak még lehet kifutása.”

Egy szerencsés találkozás összehozta dr. Gulyás Dáviddal, aki egy családi vállalkozást vezetett és rendelkezett kellő szaktudással a területhez – Misi pedig hozta a kapcsolatrendszerét és némi tőkét. Mostanra már egy cégcsoporttá fejlődött a vállalkozás, több irányban is vannak érdekeltségeik. Három nagyobb kórházban jelenlévő klinikai kutatási hálózatot hoztak létre, saját fázis I. kutatási centrumot fejlesztettek, így fázis I.-től IV.-ig végig tudják vinni a teljes fejlesztési láncot. Így, ha egy gyógyszercég engedélyeztetni szeretné a termékét, náluk elindíthatja az ehhez szükséges folyamatokat. Alapítottak 2019-ben egy gaszroenterológiai központot is Budapesten, a gyöngyösi Bugát Pál Kórházban pedig a régió legkorszerűbb magán MR diagnosztikai központját hozták létre idén.

Ha ez nem lenne elég, még épp a pandémia előtt egy automata kézi autómosóba is befektetett Misi, amely azóta is nagyon népszerű. Ráadásul itt minimálisan van szükség humán-erőforrásra, ami a covid-járvány alatt leegyszerűsítette a lehetőségeket. Misi úgy véli, hogy ettől függetlenül még ez a vállalkozás is komoly figyelmet igényelt, különösen a kezdetekben: „Most már arra törekszem a vállalkozásokban, amelyekben nyomot hagyok, hogy a pénzügyi részt irányítsam és a jogi részhez szorosan kapcsolódjak.”

A sorozatvállalkozó, mint kínai tányérpörgető művész

Első ránézésre elég különböző profilú vállalkozásoknak tűnnek azok, amelyekbe Misi belevágott, de ő úgy látja, hogy van azért köztük közös nevező. Például az, hogy mindegyikhez csak annyira kell értenie, mint amennyire PR-esként tisztában van az ügyfelei tevékenységével. A PR-es szakmából megtanult reflexek pedig az üzleti életben is jól jönnek, még akkor is, ha itt már nem a szavak, hanem sokkal inkább a számok szintjén kell vizsgálni a dolgokat. „A kapcsolati tőke, a marketingszemlélet, ami minden bizniszhez kell, vagy a PR, az abszolút egy nagyon komoly közös nevező a különböző vállalkozásoknál. Tulajdonképpen nem csinálok nagyon mást, mint amit ügynökségben bent ülve csináltam, csak itt már azok, akiknek segítek, leginkább az én üzleteim részévé váltak” – teszi hozzá Misi.

Na de hogyan van elegendő idő ennyiféle vállalkozás menedzselésére? Misinek az a meggyőződése, hogy a jól kialakított struktúrán múlik minden. Például magunknál sokkal jobb szakemberekkel kell körülvenni magunkat, ez az alapja mindennek. Misi fontos értéknek tartja, hogy mindegyik vállalkozásáról elmondható, hogy a tulajdonosi köre változatlan maradt. „Az étterem és az autómosó esetében ráadásul az üzleti kapcsolatból barátság is lett, mint Körmendi Péterrel. Fordítva már nem biztos, hogy mindig jól működik a dolog” – árulja el a tapasztalt vállalkozó.

Ami pedig a napi időbeosztást illeti: minden nap áttekinti a különböző vállalkozásait, és allokál rájuk az éppen szükséges mértékben figyelmet. Ahogy Misi látja: „Olyan ez, mint a kínai tányérpörgető művészeknél a tányérpörgetés. Gyakorlatilag ez a hasonlat élt az ügynökségi munkára is annak idején, ahol a különböző ügyfelek jelentették a tányérokat. A különbség most az, hogy ha most leesik egy tányér, akkor az nem azt jelenti, hogy megszűnik egy szerződés, hanem a vállalkozás léte forog kockán. Sokkal nagyobb a felelősség, mert már több mint száz ember munkája, foglalkoztatása kerülhetne így veszélybe.”

A felelősség súlya idővel megszokható, állítja Misi, ahogy az egyre több tapasztalat birtokában vállalkozásvezetőként fejlődik a megérzési képessége is. Például ma már tudja egy hangsúlyból, hogy ha egy kollégája felhívja egy adott problémával, hogy az valóban nagy gondot jelent-e, kell-e vele kiemelten foglalkozni. Ahogy ő fogalmaz: az ingerküszöb egyre magasabb és magasabb. A folyamatos nyitottság az új dolgok iránt, rutin, és alkalmazkodó képesség – ezek voltak a legfőbb tanítómesterei. Na meg a már sokat emlegetett PR ügynökségi múlt, és ottani mentora, Dr.Szántó Péter: neki köszönheti, hogy megtanulta, milyen fontos precízen elmagyarázni és egyben delegálni a feladatokat a kollégáknak. „Azt szoktam emlegetni, hogy azért vagyunk többen egy vállalkozásban, hogy mindenki kivegye a részét egy adott feladatból, máskülönben lehetnénk egyszemélyes zenekarként vállalkozók” – mondja Misi. 

Megtalálni a megfelelő kollégát legalább akkora kihívás, mint egy étteremnek átvészelni a covid-járványt

Előfordul, hogy szembe találja magát az ember olyan kihívásokkal, amelyekre nincs válasza a korábbi vállalkozói múltjából – ilyen volt 2008-ban a világgazdasági válság, vagy 2020-ban a covid-járvány miatti kényszerű bezárás: „Március közepe volt, az étterem már éppen egy felívelő korszakban járt, az ügynökség is több éve működött, amikor ránk zárták a világot. Egyszerűen alkalmazkodnunk kellett az új helyzethez, a vállalkozói lét pedig hozza magával ezeket a reflexeket. Legnehezebb helyzetben az étteremmel voltunk, mert tényleg be kellett zárnunk. A jó gazda elve alapján azonban inkább a tartalékainkhoz nyúltunk és megtartottuk minden munkatársunkat. És mivel akkora már egy több mint 10 éve bejáratott étteremről volt szó, a törzsközönségünkre is számíthattunk, akik továbbra is rendeltek ételt – elvitelre. Nagyon büszke vagyok rá, hogy sikerült átvészelnünk ezt az időszakot és senkitől sem kellett megválnunk egyik vállalkozásunkban sem. Ez adott egy magabiztosságot és hitet, hogy jöhet bármi, megoldjuk.”

Amit a legnehezebb megoldani mostanság: megtalálni a megfelelő embert. És gyakorlatilag mindegy, melyik vállalkozásról beszélünk, Misi meglátása, hogy jó felszolgálót találni ugyanolyan nehéz, mint klinikai kutatási koordinátort. A megfelelő szakember tényleg igazi kincs a vállalkozások számára, és egyre igazabb a mondás, hogy egy jó kollégát találni tízszer nehezebb, mint egy jó ügyfelet. Pedig az ügyfélszerzés sem éppen egyszerű feladat, különösen azokon a szakterületeken – mint amilyen a marketing és kommunikáció – ahol már eléggé telített a piac, leosztottak a lapok.

Mi motivál egy sorozatvállalkozót és miből érzi, hogy nem kell új dologba kezdenie?

„Személyes életemben is nagy változás állt be az elmúlt években, 2020 óta született két kislányom, Mici és Lujzi, és van egy 16 éves nagyfiam, Máté. A család van jelenleg a fókuszban. Egyben tartani mindent, kellő figyelmet fordítani a vállalkozásokra és elegendő időt tölteni a családommal már épp elég nagy kihívás ahhoz, hogy úgy érezzem, egyelőre telítődtem, nem kezdenék teljesen új vállalkozásba. Egy nagy projekt azért még fiókban van, az pedig a gyógyszerfejlesztés és -gyártás” – árulja el Misi. De hozzátesz még egy fontos szempontot: szerinte ahhoz, hogy egy adott szakterület nyelvén megtanuljunk beszélni a nulláról a vállalkozásvezetéshez szükséges szinten, legalább öt évre van szükség. Ő így az ötvenedik évéhez közeledve már nem érzi azt, hogy még sokszor öt év ilyen szintű további tanulás belefér az életébe.  

Ami motiválja, az nem más, minthogy minden területen valami újat hozhat létre, ami jól működik, adott eseteben másokon segíthet, mint például az egészségügyben. Valahogy így fogalmazza meg sorozatvállalkozói ars poeticáját: „Amikor a nulláról, pláne mínusz egyről indulva folyamatosan építkezve elindul egy vállalkozás, és már látod, hogy jól működik, sínen van, az semmihez sem hasonlítható érzés. Olyasmi lehet, mint amikor a snowboardosok a hegy tetejéről lecsúszhatnak a szűz hóban. De aztán ahogy laposodik a hegy, a sorozatvállalkozó is kezdi elveszíteni az izgalmi állapotot, és a figyelmét is. Ezért újra és újra át akarja élni ezt a bizonyos érzést, és újra fel akar mászni a hegy tetejére.”

Vágvölgyi Mihály sorozatvállalkozó 3 legfontosabb tanácsa vállalkozóknak:

1.     Megfontolt bővülés: egy már működő vállalkozás duplikálása nem jelent rögtön dupla bevételt

Tehát ha van egy jól működő éttermem, és nyitok még egyet, az nem feltétlenül duplázza meg a profitot. Egy vállalkozás nagyon rétegzett módon épül fel, borzasztóan lassan. Legalább öt évbe beletelhet, míg kialakul a megfelelő működés, ezért csak nagyon megfontoltan, a már biztos alapokon nyugvó vállalkozás bővülhet sikerrel. 

2.      Válassz legalább olyan jól üzlettársat, mint házastársat – elváltak előnyben!

Még akkor is, ha induláskor igaz lehet a mondás, hogy üzletben nincs barátság. Hallgass a megérzéseidre, és nagyon körültekintően válassz társat a vállalkozáshoz, befektetésekhez. Amilyen az üzlettárs a hétköznapokban, hasonlóképpen viselkedik az üzletben.  

3.      A meglévő tapasztalataid alapján nyiss az új felé

Nézd meg, milyen kapcsolati tőkével rendelkezel, milyen tapasztalatokra tettél szert, abból milyen összefüggések következnek. Jó, ha van egy alap, amihez visszanyúlhatsz, ami megadja az érzést, hogy itt már jártam, ez nem teljesen ismeretlen terület.

Szerző:
Ganzler Orsolya -Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 12

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.