Milyenek a tipikus vásárlóid? Az ügyfél karakter meghatározás lépései

Ahhoz, hogy egy vállalkozás el tudja érni a vásárlóit, ismernie kell őket. Szükségünk van információra azokról, akiket meg akarunk szólítani. Ha leírjuk a tipikus ügyfeleinket, meghatároztuk, kik is a vevőink. Erre találták ki a personákat.

Marketinges Mária, Óvónő Orsi és Vállalatvezető Viktor. Tudod, hogy kik a tipikus vevőid? Nézzük meg, hogyan ismerd meg őket! A buyer personák (vagy marketing persona) a célközönség kiválasztott, részletekig kigondolt, fiktív alakjai. Ők az ideális vagy a tipikus vásárlók, akiket különböző tulajdonságokkal ruházunk fel – ez segít abban, hogy hatékonyabban reklámozzunk, jobban határozzuk meg a termékeink körét vagy éppen a vállalkozás stílusát.  

Fontos: nem a célcsoportról beszélünk, hanem annak egyes részeiről.

Kigondolt, azonosítható személyekről, akiket különböző tulajdonságokkal ruházunk fel azért, hogy jobban megismerjük a motivációikat.

Nevezd el!

Sokkal könnyebb lesz úgy azonosítani a vásárlókat, ha elnevezzük őket. Ha van neve a tipikus vevődnek, akkor emlékezni is jobban fogsz rá, és minden döntésednél figyelembe veheted a véleményét: ő mit szólna hozzá, ha piros lenne a csomagolás? Ha cégekkel állsz kapcsolatban, beszállítóként dolgozol, akkor is létrehozhatsz buyer personákat: azokat a döntéshozókat azonosítsd fejben, akik meghatározzák, hogy tőled vásárolnak-e, vagy valaki mástól!

Foglald írásba!

A legjobb, ha le is írod, milyenek is a vásárlóid. Kezdj egy meghatározható típussal, aztán menj tovább! Gondold végig, kik is az ügyfeleid, és miért jönnek el hozzád!  A pontos kép megalkotásához egyszerű dolgokat kell végiggondolnod:

  • Férfi vagy nő?
  • Mennyi idős?
  • Hol lakik?
  • Mi az iskolai végzettsége?
  • Hol dolgozik?
  • Mi a beosztása?
  • Mennyit keres?
  • Családos?
  • Van gyereke?
  • Mi a hobbija?

Jelentős apróságok

Érdemes a lehető legpontosabb képet megrajzolnod, a részletek ugyanis fontosak. Ha például az iskolai végzettséggel foglalkozol, tedd fel magadnak azt a kérdést is, milyen területen szerzett szakképesítést az ideális ügyfeled. Ha műszaki cikkekkel foglalkozó vállalkozásod van, nem feltétlenül bölcsészek lesznek a vevőid.

Azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen karrierutat járt be az elképzelt vásárlód. A végzettsége szerinti szakmában dolgozik? Inkább váltogat a munkahelyek, esetleg az iparágak között is, vagy szakmai karriert épített, amíg döntéshozói szintig jutott?

Milyen a tipikus napja?

Ha tisztában vagyunk a vásárlóink napi rutinjával, nem csupán a fogyasztóinkhoz kerülünk közelebb, de hatékonyabbá tudjuk tenni a munkaszervezést is. Sokkal pontosabban meg lehet határozni például a forgalmasabb időszakokat egy kávézó esetében, ha tudjuk, hogy a vevőink mikorra járnak dolgozni, mikor tartanak ebédszünetet, hogy munka után szívesen beülnek még egy beszélgetésre a kollégáikkal vagy a barátaikkal.

Egy családi házas övezetben működő hely esetében valószínűleg a hétvége lesz a forgalmasabb időszak, és az külön jó pontnak számít a vendégek szemében, ha van játszósarok, így a felnőttek nyugodtan megihatják a kávéjukat. Ezért nemcsak azt érdemes leírni, kicsoda a buyer personánk, de a tipikus napját is fel lehet vázolni.

Hol is találkoztunk?

Ha tudjuk, kicsoda az ideális vevőnk, és hogyan tölti egy-egy napját, akkor az már nem lehet gond, hogy meghatározzuk, mit olvas, honnan tájékozódik, milyen közösségi oldalakat látogat. Ennek részben a fogyasztói szokások feltérképezésénél, részben a megfelelő kommunikációs csatornák kiválasztásánál van jelentősége.

Az már alapnak számít, hogy az emberek többségének van Facebook-oldala. Ha azzal is tisztában vagyunk, hogy milyen oldalakat lájkolnak, miket olvasnak a neten, nemcsak azt lesz könnyebb kiválasztani, hogy hol szólítsuk meg őket, hanem azt is, hogy milyen tartalmakkal. Azok például, akik szeretnek szerelni, biztosan értékelni fogják, ha a háztartási gépekkel foglalkozó vállalkozásunk otthon is könnyen bevethető műszaki trükköket oszt meg velük.

Menj végig minden csoporton!

Mindent összegezve: a célcsoport elvont fogalmának alkalmazása mellett érdemes megszemélyesíteni a tipikus vásárlókat. Ezzel a lehető legrészletesebb elemzésnek vethetjük alá, hogy kik lehetnek az ügyfeleink, az iskolai végzettségüktől kezdve a jövedelmi helyzetükön át egészen addig, hogy mit szeretnek csinálni a szabadidejükben.

Ez pedig nagyon jó arra, hogy hatékonyan szólítsuk meg őket, nekik szóló akciókat, hirdetéseket és termékeket készítsünk. Ezzel pedig több ügyfélre tehetünk szert, vagyis sikeresebbek lehetünk.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!