Így hirdess a keresőben: az első lépések

A Google keresőhirdetése költséghatékony megoldás, de csak akkor, ha jól tudod használni ezt az eszközt. Megmutatjuk, hogyan tudod beállítani a fiókodat annak érdekében, hogy tényleg azokat érd el, akik érdeklődnek a vállalkozásod iránt.

Ebben a cikkben már elmondtuk, miért jó megoldás a Google AdWords-keresőhirdetés arra, hogy új ügyfeleket szerezz és költséghatékonyan pörgesd fel a vállalkozásod forgalmát. Akár van már Google-hirdetésed, akár most tervezed az elsőt, néhány dolgot érdemes átgondolni, akár papírra is vetni. Mutatjuk, melyek ezek.

Amit ne felejts el!

Ez a rendszer licitalapon működik, tehát te magad is versenyzel a klikkekért azokkal, akik hasonló dolgot hirdetnek, mint te. Ebben a versenyben az általad megajánlott ár és a hirdetésed minősége vagy relevanciája határozza meg, hogy a te hirdetésed jelenik-e majd meg az adott felhasználónál.

Legyen rend a hirdetési fiókodban!

A Google AdWords-fiókodhoz tartozik egy egyedi e-mail-cím és jelszó páros, és itt tudod megadni a számlázási információkat is. Egy fióknak természetesen több felhasználója is lehet, és neked is lehet több fiókhoz hozzáférésed. Ám ha két különálló céged van, és külön számlázási adatokat akarsz megadni, akkor két fiókot kell létrehoznod hozzá.

Nem kampány, hanem kampányok

A költségkereteket kampányokhoz tudod igazítani, kampányszinten tudod beállítani. Ezért ha mondjuk papír-írószert árulsz, akkor érdemes lehet az irodai kellékeknek, az iskolakezdési anyagoknak és a kreatív eszközöknek külön-külön kampányt létrehozni, ha fontos, hogy ezeket költségszempontból is el tudd különíteni. Jellemző bontás, hogy a szezonális kampányok mellett  a hosszú távú, állandó aktivitásokat külön kampányként viszik fel a rendszerbe. Mivel minden kampány saját büdzsével futhat, mindez segítheti a költségkereted optimális kihasználását.

Hozz létre több hirdetéscsoportot!

A kampányokon belül figyelj rá, hogy egy-egy tematikának, terméknek saját hirdetéscsoportjai, azon belül kulcsszólistái legyenek. Az előző példánál maradva: az irodai kellékeknek, az iskolakezdéshez kapcsolódó termékeknek és a kreatív eszközöknek mind-mind más kulcsszavakat, esetleg szövegeket érdemes megadni.

A legfontosabbak a kulcsszavak

Azt hinnéd, jó kulcsszavakat összeírni gyerekjáték, de valójában ez az egyik legnagyobb kihívás. Ha nagyon népszerű kulcsszavakat választasz, számolnod kell vele, hogy másnak is eszébe jutott már, hogy hirdessen rájuk, tehát több pénzed fog elmenni a licit során. Nem jó megoldás az sem, ha csak nagyon különleges keresőszavakat írsz be, hiszen olyan szavakra, kifejezésekre, amelyekre senki nem keres, értelemszerűen a Google sem tud hirdetést kiszolgálni. Költségoptimalizálás szempontjából jó megoldás lehet, ha a kulcsszavakat folyamatosan kombinálod, és figyeled, hogyan teljesítenek, melyik hoz azonos költségráfordítással több kattintást.

A Google igyekszik a hirdetők dolgát valamelyest megkönnyíteni a kulcsszótervezés során.

Van ugyanis egy kulcsszótervező oldala a cégnek, ahol tesztelheted a kulcsszavaidat: átlagosan melyikre hány keresés érkezik havonta, és mekkora rá a verseny. Itt találod meg.

Egy jó GA-kampány egy jó kulcsszólistával kezdődik, szánj rá időt!

A kulcsszavaknak lehetnek kizáró elemeik is, illetve kulcsszópárokat vagy fix szókapcsolatokat is megadhatsz. Ezeket hívják negatív kulcsszavaknak. Olyan kulcsszavak legyenek ezek, amelyeknél semmiképpen nem akarod, hogy megjelenjen a hirdetésed. Ezekkel akkor is létre tudsz hozni egy ütős kulcsszólistát, ha egyébként nagyon népszerű dolgot árulsz. Például írd bele a városod nevét: „ablakcsere” helyett az „ablakcsere Nyíregyháza” kulcsszót használd!

Írj többfajta hirdetést!

A hirdetéscsoportokat nem véletlenül hívják így: a Google-ben ugyanarra a dologra több hirdetést írj, akár négyet-ötöt is, de hármat mindenképp! Erre azért van szükség, mert előre még egy fekete öves GA-adminisztrátor sem tudja megmondani, hogy melyik hirdetés fog jobban működni.

Egy idő után a Google előtérbe tolja a jól teljesítő hirdetéseket.

Egészítsd ki a reklámodat!

A hirdetésedhez már tartozhatnak egyéb kiegészítők is: közvetlen link a térképre, kapcsolati oldalra, telefonszám, valamilyen aloldal hivatkozása – amelyek szintén meg tudnak jelenni a hirdetésedben. Ha ezeket is kitöltöd, azt is pozitívumként értékeli a Google (ezt hívják hirdetésbővítménynek).

Ha az üzletmeneted során kiemelt szempont az online élettéren kívüli kapcsolattartás (például asztalosként dolgozol, és a megrendelőid jellemzően telefonon keresnek meg), mindenképpen érdemes ezeket a lehetőségeket is kiaknáznod, hiszen még rá sem kattintanak a weboldaladra a potenciális ügyfeleid, de már tudják, hogy hol, hogyan találnak meg.

Ne a főlap legyen a céloldal!

A hirdetésben meg kell adnod egy céloldalt: ide érkeznek a látogatók, ha rákattintanak a weboldaladra. Nagy a csábítás, hogy a főlapra irányítsd őket, de ne tedd (hacsak nem egyetlen főlapból áll a weboldalad)!

Ha webáruházat üzemeltetsz, legyen legalább minden hirdetéscsoportodnak saját céloldala, olyan tartalommal, amely hasznos az oda érkező látogató számára, és a hirdetés szövege szempontjából releváns.

Ne feledd, a jó hirdetésben a kulcsszavak, a hirdetés szövege és a céloldal egy egységet alkotnak, és ez minél relevánsabb, annál jobbra minősíti a Google a hirdetést magát.

Honnan tudja a Google, hogy releváns egy hirdetés? A kulcsszavak, a hirdetés szövege és a céloldal (ahova a kattintás után jut a potenciális vevőd) minősége együtt adja meg.

A Google ezzel arra törekszik, hogy a keresőmotorját használókat minél jobb és egyértelműbb találatokkal szolgálja ki: azt szeretné, hogy kattintás előtt a felhasználó minél jobban fel tudja mérni, hogy mit fog találni az oldalon. Ha sikerül jó minőségű hirdetést összeállítanod, akkor annak a jutalma az alacsonyabb áron elért magasabb pozíció lesz.

Optimalizálj!

A Google keresőhirdetés többféle optimalizálást ajánl fel. Például lehet maximális kattintásra vagy maximális konverzióra optimalizálni. A konverzió azt jelenti, hogy a látogató rákattint a hirdetésedre, és a céloldalon még elvégez valamilyen műveletet, amit te értékesnek minősítesz. Például feliratkozik a hírleveledre, vásárol, megadja az adatait. Megfelelő beállítás esetén a Google tudja mérni, hogy ez megtörtént-e.

Kezeld a hirdetésedet!

Ha ezeken már mind túl vagy, akkor még érdemes átnézni a következőket:

  • Nézd át a kulcsszavaidat, hogy ne legyen olyan, amelyet két kampányban is használsz: ezzel ugyanis a saját teljesítményedet rontod.
  • Írj negatív kulcsszólistát – amire nem szeretnéd, hogy megjelenjen a hirdetésed.
  • Jellemzően a kulcsszavaid 20%-a fogja hozni a forgalmad 80%-át: zárd ki a rosszul teljesítőket, erősítsd meg a jól teljesítőket, használj licitmódosítókat (napszakra, napra, felületre stb.).
  • Nézd át a céloldalt: biztosan azt találja ott a felhasználó, amire a hirdetés alapján számít?
  • Licitálj okosan! Folyamatosan figyeld, hogy a kulcsszavak, kifejezések hogyan teljesítenek, és szükség esetén módosíts a liciteken, majd pár nap múlva elemezd ki az eredményt.

A Google AdWords nagyon jó eszköz lehet arra, hogy új ügyfeleket, vásárlókat szerezz, hiszen azoknak mutatja meg a hirdetésedet, akik valóban érdeklődnek a szolgáltatásod iránt. Ám ne feledd, ahhoz, hogy ez a reklám valóban költséghatékony legyen, neked kell jól beállítanod, meghatároznod a feltételeket. Ez folyamatos munkát és átgondoltságot igényel.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!