Így készítsd elő online boltod specifikációját

Olvasási idő 5 perc

Ha profi fejlesztő segítségét akarod igénybe venni webshopod elkészítéséhez, fel kell készülnöd arra, hogy megválaszolj néhány nem is olyan egyszerű kérdést. Ha jó előre átgondolod a válaszokat, időt takarítasz meg mindkettőtöknek és a boltod is jobban fog muzsikálni.

Úgy döntesz, hogy most már itt az ideje az online boltod megnyitásának. Tisztában vagy azzal, hogy szép számmal állnak rendelkezésedre olyan platformok (WooCommerce, Shopify, ShopRenter), amelyeken akár magad is összerakhatnád a webshopot, de nem tudsz/akarsz ezzel foglalkozni. Inkább profi fejlesztőhöz fordulsz, hogy ő csinálja meg neked a rendszert. Ő viszont olyan kérdésekkel áll elő, amelyeket nem is feltétlenül értesz, nem hogy a válaszokat tudnád rá.

Íme, egy kis útmutató, hogy mivel készülj fel, mielőtt a fejlesztőddel találkoznál, hogy ne raboljátok feleslegesen egymás idejét. Az összeállításban Sajtos István, az Ikontent fejlesztési vezetője volt segítségünkre.

1. Termékek száma, típusa

Értelemszerűen nem mindegy, hogy pár száz vagy sok ezer terméket akarsz árulni, és ha sok van, milyen kategóriákba vannak rendezve. Bizonyos platformok nem alkalmasak több tízezer, bonyolult hierarchiába szervezett termék kezelésére. De még ha nem is ilyen nagyságrendekről beszélünk, egy mély és komplex kategóriarendszer nagymértékben tudja növelni a költségeket, miközben a vásárló számára is zavaró lehet. Felmerülnek egyéb kérdések is. Vannak-e digitális (letölthető) termékek, amelyeket nem kell szállítani? Akarsz-e a termékekhez extra szolgáltatásokat (plusz garancia, díszcsomagolás, stb.) kínálni?

2. Hol tervezel értékesíteni?

Ha csak belföldön, viszonylag egyszerű a dolog. Ám ha már az EU-ban, vagy pláne azon kívül is, már az elején figyelni kell néhány dologra. Mennyire könnyű lefordítani az oldalt, hány nyelven akarod megjeleníteni? Milyen fizetési és szállítási lehetőségeket kínálsz a külföldi vevőknek, ezeket hogyan árazod? Hogyan kezeled a külföldi devizákat és az árfolyamokat? Megbonyolítja a dolgot a nemzetközi jelenlét, cserébe óriási piacot nyit, mondja Sajtos István.

3. Integráció meglévő rendszerekkel

Ha már működő üzlet mellett indítasz webshopot, tisztázni kell, milyen szoftvereket használ jelenleg a vállalkozásod, és melyekkel akarod integrálni a boltodat. Kár lenne kihagyni az ERP-t, a CRM-et vagy a számlázószoftvert, hiszen az integráció révén hatékonyabban, gyorsabban tudod működtetni üzleti folyamataidat, az automatizálás pedig egyszerűbb és olcsóbb adminisztrációt jelent. Melyik pénzintézetnél vezeti a számláját a vállalkozásod, van-e már bankkártya-elfogadó szolgáltatód? Ha igen, az online fizetést is érdemes lehet náluk intézni, amennyiben jó kondíciókat tudnak kínálni.

4. Milyen funkciókkal akarsz indulni?

Egy webáruház soha nincs kész, azon mindig van mit javítgatni, fejlesztgetni, cserélni. Viszont pont ezért nem is érdemes rögtön valami nagyszabású fejlesztésben gondolkodni, figyelmeztet Sajtos István. A cél az, hogy az üzlet minél hamarabb el tudjon indulni, akár korlátozott funkcionalitással is. Ez az úgynevezett MVP (minimum viable product) szemlélet, vagyis mi az a még kevés számú, de a felhasználók számára fontos és hasznos funkciót tartalmazó szolgáltatás (termék), amellyel már érdemes megjelenni a piacon.

Ezzel a szemlélettel kell meghatározni azt, hogy mire van valóban szükséged az induláshoz. Nem baj, ha kezdetben nincs benne minden opció, hiszen a működés minden hónapja értékes tapasztalatokkal (és bevételekkel) gazdagítja az üzemeltetőt. Lehetetlen egy fél évre előre látni az ügyféligényeket, a piaci trendeket, de később még lehet azokhoz igazítani az üzletet. Minél sűrűbben bővül új funkciókkal a bolt, annál jobb lesz a vásárlóknak, és fordítva: ha a webshop nem követi a piaci trendeket, hosszútávon menthetetlenül elavul.

Sajtos István szerint az alábbi funkciók viszont mindenképpen kellenek egy induló webáruház legelső verziójába is:

  • bankkártyás fizetés lehetősége
  • személyes átvétel lehetősége (csomagpontok, csomagautomaták)
  • a termékkörhöz igazodó szűrési feltételek
  • jó ajánlórendszer, ha sok terméked van
  • regisztráció nélküli fizetés lehetősége
  • egyszerű (százalékos, fix összegű) kedvezmények kezelése
  • raktárkészlet integrációja az online és az offline csatorna között.

5. Stratégia, fejlesztési irányok

Nem kell mindent beépíteni a webshop első változatába, de azért nem árt tisztázni a fejlesztőcéggel, hogy mi a hosszú távú cél és vízió. Például a különféle marketingautomatizálási eszközök integrációja általában nem jelent külön fejlesztési feladatot, nem kell részletekbe menően specifikálni a későbbi feladatokat, de a lehetőségeket nyitva kell hagyni, hogy később ne kelljen hozzányúlni az alapokhoz.

6. Mérőszámok beállítása

Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik a metrikák kérdése. Csak úgy lehet megalapozott döntéseket hozni a későbbi fejlesztésekről, ha vannak információid a vásárlóidról és vásárlásaikról. A kosárérték alapú konverziómérés az online kampányaidhoz (Google Ads, Facebook Ads) is elengedhetetlen lesz, ennek a beállítására mindenképp szánjatok időt a fejlesztőcsapatoddal.

Az alapvető konverziómérésen túl boltonként változhat, hogy mit érdemes mérni, és előre nyilván nem látható, hogy mire lesz szükség, de az elején ez is megér egy hosszabb beszélgetést a fejlesztőkkel – tanácsolja Sajtos István. A méréseket később is be lehet építeni a rendszerbe, de minek veszítsél el értékes hónapokat érdemi adatok nélkül?

7. Keresőoptimalizálás

A weboldalakat technikailag úgy kell beállítani, hogy a keresők (értsd: Google) „szeressék” a weboldalt. A keresőknek idő kell, hogy feltérképezzék boltod és megjelenj a termékeiddel a találati listákon. Utólag nehézkesebb korrigálni a rossz helyezéseket, így előre tisztázni kell a fejlesztővel, hogy rendelkezik-e a szükséges kompetenciákkal.

8. Könnyű használhatóság

A fentiek többé-kevésbé mind objektív szempontok voltak, Sajtos István szerint azonban van még egy, merőben szubjektív szempont is, amikor webshop-rendszert választasz. Ez nem más, mint a rendszer használhatósága. Te fogsz nap mint nap a webshopodban dolgozni, termékeket felvinni, akciókat szervezni, adatokat elemezni, és így tovább. Olyan megoldásra van szükséged, amelyik kézre áll neked, kényelmesen el tudsz benne igazodni és nem kerget az őrületbe minden tíz percben. Ha nem ilyen, ha nem használható számodra kényelmesen, akkor bármilyen jó is technológiai szempontból, inkább keress másikat.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 14

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.