Ne téveszd össze a networking-et a sales-szel! – szakértők arról, hogyan tudsz kapcsolatépítés révén bevételt növelni

Olvasási idő 6 perc

A vállalkozások számára a kapcsolatépítés, idegen szóval a networking elengedhetetlenül fontos az eredményes működéshez, hiszen megfelelő összeköttetésekkel messzire lehet jutni. Az erős üzleti kapcsolatok új ötletek felfedezéséhez és jobb vezetői készségekhez, illetve új ügyfelekhez vezethetnek. A kölcsönösen előnyös üzleti hálózat kiépítése minden cégtulajdonos számára prioritás kell, hogy legyen. Vannak azonban olyanok, akik hibákat követnek el; tipikus gond, hogy a hálózatépítést összetévesztik az értékesítéssel, vagyis idegen szóval a sales-szel. Természetesen rendkívül fontos, hogy a kapcsolatépítés során milyen képet alakítunk ki magunkról; hogyan mutatkozunk be, hogyan beszélünk partnerünkkel, mivel tudjuk az érdeklődést felkelteni, illetve le tudjuk-e vetkőzni a kommunikáció során lámpalázunkat. 

Az optimális üzleti hálózat a célok előmozdítása végett kapcsolja össze a vállalkozásokat egymással. Ez működhet offline, illetve online módon egyaránt, a lényeg az, hogy a cégtulajdonosok szánjanak elegendő időt erre, ne tekintsék időpocsékolásnak azt, hogy például egy üzlettárssal elmennek egy kávéra, hiszen ezt befektetésként kell értelmezni, nem költségként. Különösen igaz az egyre versenyképesebb üzleti világban, ahol az erős kapcsolatok közvetlenül hozzájárulhatnak az üzleti eredményhez. 

„A kapcsolatépítés nulladik lépése a névjegykártyacsere – mondja Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítója. – Ezután kezdődik a valódi „építés”. Egy konferencián való megismerkedés után sokakban felmerül a kérdés, hogy hogyan billentse tovább az új ismeretséget, amire azt mondom, hogy csak természetesen, semmiképpen ne „izzadságszagúan”! Egészséges bizalommal kell a másik felé fordulni és itt is működik a „vetés és aratás” törvénye, tehát, hogy azt kapjuk, amit beleteszünk. Ha segítő szándékkal fordulunk a másikhoz, akkor biztosan oda fognak figyelni ránk, mivel a networking a másik félről szól, nem az én pillanatnyi személyes érdekemről! Sokan azt hiszik, hogy az introvertált emberek nem képesek kapcsolati háló felépítésére – ezt nem tartom igaznak, mivel ezekben a típusú emberekben nagyon sok kérdés szunnyad és egy idő után ezeket fel is merik tenni. Ettől függetlenül tény, hogy egy ezzel foglalkozó networking szervezet segítsége jól jöhet, mert felépíti az eszközrendszert, folyamatos „apropót teremt” a további kapcsolat fenntartására és minden szempontból a legjobban megtérül, s az időmenedzselést is nagyban segíti.” 

Ne keverd össze a networkinget, vagyis a hálózatépítést a sales-el, vagyis az értékesítéssel! 

Gangel Péter szerint a legsikeresebb emberek a „networkerek”, akik kapcsolatrendszerüket tudatosan és folyamatosan építik. Ez mindenféle váratlan helyzetben megtartja őket. Pont ezért óriási hiba a hazai piacon, hogy sokan összekeverik a hálózatépítést az értékesítéssel, vagyis idegen szóval a sales-el. 

„Hangsúlyozni szeretném, hogy a sales-el semmi gond nincs, sőt, a vállalkozások többségének fejlődnie kellene sales-ben – folytatta Gangel Péter. – A networking-el való összekeverése azonban már jelentős probléma, mert ezzel a bizalmat nagyon gyorsan alááshatjuk – nálunk, a Bizalmi Körben éppen ezért nem támogatjuk a direkt sales-t. Van üzlet, persze, de az inkább a jól felépített kapcsolatok következménye, mint a kapcsolatépítés célja. Megkockáztatom, hogy a két dolog félreértése, félreértelmezése miatt ma már akkor tudsz kitűnni egy közegből, ha nem akarsz eladni! Természetesen, ha sürgős bevételre van szükségünk, akkor a sales jön a képbe, ez esetben ne networkingelni kezdjünk, mert ez utóbbi hosszabb távú befektetés.” 

A hálózatépítés tehát hosszabb folyamat, amely ma már nem csak offline módon, hanem online felületeken is működik. A LinkedIn a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózata, amely kapcsolatok létesítésére és álláskeresésre alakult, s idén már húsz éve lesz, hogy elindult

„A LinkedIn évek óta a fő felülete a hálózatépítésnek, amely a kapcsolatfelvételre ma is jó, de többre azonban már nem, mert sajnos ez is elment a sales irányába – mutatott rá Gangel Péter. – Sőt, megdöbbentő, de még a kommentekre is „rárepült” a multilevel-marketing rendszer, amelyben hálózatépítők általi értékesítés zajlik.” 

Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítójának 9 konkrét pontja az eredményes kapcsolat- és hálózatépítéshez: 
  1. Ne keverd össze a sales-t a networking-el! 
     
  2. A networking-re gondolj befektetésként! Ne akkor akarj kapcsolatot építeni, amikor „ég a ház”! 
     
  3. Érezz rá, hogy a másik félnek mire van szüksége! 
     
  4. Pillanatnyi üzleti érdek nélkül kell rászánni az időt a másik fél segítésére! 
     
  5. Életünk részévé, állandó jellegűvé kell tenni az említett segítő szándékot! 
     
  6. Úgy networkingelj, hogy érezzék, tanulni is akarsz másoktól! 
     
  7. Az időhatékonyság, időmenedzselés fontos, hogy ne folyjon szét az idő a kapcsolatépítés során!    
     
  8. Tanuld meg megjegyezni partnered nevét! 
     
  9. Jegyzetelj! Mindent, amit fontosnak gondolsz, mentsd el a telefonodba a partnered névjegyére. Le fog esni az álla, ha tudod a gyermeke nevét, a hobbiját, vagy a kedvenc sportját!  
Hogyan mutatkozz be úgy, hogy felkeltsd az érdeklődést? 

Természetesen rendkívül fontos, hogy a kapcsolatépítés során milyen képet alakítunk ki magunkról; hogyan mutatkozunk be, hogyan beszélünk partnerünkkel, mivel tudjuk az érdeklődést felkelteni, illetve le tudjuk-e vetkőzni a kommunikáció során a lámpalázunkat. Mindezzel kapcsolatban Bolya Imre karizmatréner, a Karizma című könyv szerzője, a Karizma Podcast házigazdája szolgált rendkívül jó tanácsokkal. 

„Az emlékezetes bemutatkozás rövid, nem 5-10 percig tart, hanem bele kell, hogy férjen egy percbe. A lényeg, hogy felkeltse az érdeklődést a partnerben, de fontos, hogy ne csak magamról beszéljek, hanem érződjön, hogy szeretném segíteni őt.” 

Bolya Imre 5 pontja az optimális bemutatkozásról: 

1. Mondjuk el a nevünket tagoltan, érthetően – ne daráljuk le! Ha nem értjük a másik fél nevét, kérdezzünk nyugodtan vissza.  

2. Röviden fogalmazzuk meg, hogy mit és hogyan csinálunk! 

3. Röviden építsük fel a hitelességünket – ennek legjobb módja, ha elmondunk néhány eredményt vállalkozásunkból, de ne „toljuk” túl! 

4. Egy-két korábbi üzleti partnert meg lehet említeni, akinek elismerő szavai vannak rólunk. 

5. Call to action – cselekvésre való felhívás. Olyan részlet elmondása, amelynek célja, hogy partnerünket valamilyen cselekvésre ösztönözze. 

Bolya Imre szerint rendkívül fontos, hogy – az első perc utáni – kapcsolatépítésnél legyenek olyan történeteink, sztorijaink, amelyeket elmesélve bizalmat ébreszthetünk partnerünkben. 

„A történetmesélés (idegen szóval storytelling) bizalmat épít; akár egy prezentációban, akár egy négyszemközti beszélgetésben egy személyes történet elmesélése egyfajta bizalmat, rokonszenvet fog kialakítani – részletezte Bolya Imre. – Óriási ereje van ennek, de tudni kell, hogy milyen a jó történet. Rövid, nincs benne felesleges sallang, konkrétumok viszont annál inkább vannak benne. Jellemző még, hogy a sztoriban van valamilyen probléma, vagy kihívás és arra valamilyen megoldás jön. A legjobb, ha úgy mesélem el, hogy a partnerem is érezze, részese a történetnek; ebben a vizualizáció is kiváló eszköz. Egy sztori mindig érzéseket vált ki a partnerből, ezért tud segítség lenne az, ha őszintén mesélünk el valami személyeset magunkról! Sőt, ha sikerül jól elmesélni a történetet, akkor az esetleges lámpaláz is elmúlik, hiszen akkor én is jobban beleengedem magam a sztoriba. A gyakori lámpalázat pedig nem a partner okozza, hanem a gondolkodásomból indul ki – izgulni emberi dolog, a lámpalázat nem lehet legyőzni, hanem meg kell tanulni kezelni. El kell érni, hogy a lámpaláz ne gátoljon, hanem segítsen rajtam, támogasson, és az elején akármilyen magas is, egy-két perc után le kell vinni egy kellemes szintre.” 

Cikkünk a Bizalmi kör együttműködésével valósult meg. 

Szerző:
Füzesi Bálint – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.