Egy valódi újratervezés-sikersztori: hogyan lehet eljutni a multitól a saját vállalkozásig

Rapai-Csáki Györgyi, az Ananász Design & More Grafikai és Webdesign Stúdió alapítójának, az Ananász Design Kft. ügyvezetőjének története kétségkívül rendkívül inspiráló. Györgyi ugyanis közel tíz évet töltött el az egyik nemzetközi cég magyarországi leányvállalatánál, ahol komoly sikereket ért el. IT projektmenedzsmenthez kapcsolódó feladatokat végzett egy külföldi tanácsadó céggel közösen. Később több mint 100 projektet menedzseltek, szakmai vezetőként Györgyi pedig közvetlenül a vállalat közép- és felsővezetésének riportált és a külföldi céggel történő együttműködésnek köszönhetően az angol nyelvet is napi szinten használhatta. Így jogosan merül fel a kérdés, hogy ilyen szintű feladatok mellett hogyan is lesz valakiből vállalkozó. 

Kérlek, avass be minket abba, mi vezetett a váltáshoz! 

Mindez több okra is visszavezethető. Egyrészt – bár nagyon szerettem a munkahelyemet – egy idő után nem láttam perspektívát az alkalmazotti létben. Úgy éreztem, hogy szervezett keretek között nem tudok igazán kiteljesedni, hiszen egy ilyen típusú vállalatnál mégiscsak egy központi stratégiához kellett alkalmazkodni. Másrészt pedig szülés után nem volt egyszerű otthonról (Gödöllőről – a szerk.) bejárnom a budapesti munkahelyemre. Mivel a férjem is alkalmazott, így nehézséget okozott, hogy ki vigyázzon a gyerekekre. A munkahelyi haladás nehezen volt összeegyeztethető a családi élettel még úgy is, hogy a férjem rengeteget segített otthon. Illetve a munkahelyemen szervezeti változásokat is eszközöltek. 

Mi történt ezután?

A munkahelyemtől egyfajta támogatási program keretében egy kisebb tőkéhez jutottam, illetve később lehetőségem nyílt egy webdesign iskolai képzés elvégzésére. 

Hogyan tudtál váltani? 

Bevallom, a vállalkozás eleinte – a sok utánajárás és felkészülés ellenére is – csak vitte a pénzt, így napi 4 órás alkalmazotti munkát is vállaltam mellette egy ideig, amíg elegendő megrendelés nem érkezett a cégünkhöz. Továbbá kiderült, hogy krónikus beteg vagyok, ami számomra szintén annak megerősítését jelentette, hogy jól döntöttem, amikor saját, otthonról is menedzselhető vállalkozást alapítottam és ezzel „önálló útra” léptem. 

Miért pont Ananász Design? 

Az elég egyértelmű volt számomra, hogy a férjezett nevem átalakítása cégnévvé ebben az esetben nem lenne túlságosan célravezető (pedig ez egy bevett szokás). Ugyanakkor szerettem volna egy nem mindennapi, de könnyen megjegyezhető cégnevet – így jött az ananász. Véleményem szerint ez tipikusan egy dekoratív, friss, menőnek számító gyümölcs, ami feltűnést kelt, bárhol is jelenjen meg. Továbbá egyfajta fiatalos lendületet is magában hordoz. 

Ugyanakkor azért a családnevünk sem „veszett el” teljesen. Ugyanis a férjemmel közösen van egy csomagolástechnikai cégünk és webshopunk, a Rapack, ami a Rapai (a férjem családneve) és az angol ’repack’ (melynek jelentése ’átcsomagol újracsomagol’) szavak játékos átalakítása alapján lett elnevezve. Egyébként ennél a cégnél is kiemelten szem előtt tarjuk a környezettudatosság, a fenntarthatóság és az újrafelhasználhatóság elvét. A kapcsolódó név- és logótervezést pedig többek között az úgynevezett gondolattérkép segítségével végeztük.  

Miben tudtad az új munkád során hasznát venni a multinacionális cégnél szerzett tapasztalataidnak? 

Én személy szerint úgy érzem, hogy a „multis múltam” sokat segített és segít az időmenedzsmentben, a kockázatkezelésben, a csapatmenedzsmentben és a kommunikációban is. De ez ettől még nem jelenti azt, hogy mindez előfeltétele egy saját cég alapításának.  

Mikor jöttek az első sikerek és milyen ügyfelekhez, projektekhez kötődnek ezek? 

Az első kifejezetten webáruházas megkeresésünk nagyjából az alapítás után fél évvel érkezett. Ezt követte az alapításhoz viszonyítva nagyjából egy éven belül még kettő. Külön érdekesség, hogy a három webshop profilja teljesen eltér egymástól. Az egyik ugyanis natúrkozmetikummal, a másik húskészítményekkel, a harmadik pedig sportkönyvek értékesítésével foglalkozik. Utóbbi mögött egyébként a háttérben egy könyvkiadó is áll, így külön megtiszteltetésnek éreztem, amikor minket választottak. Részükre egyébként hírleveleket, grafikai anyagokat is készítünk a mai napig, illetve honlap karbantartásokat is végzünk. A húskészítményeket árusító cég pedig ugyan már nem az ügyfelünk, de szerintem ők kifejezetten jó példái annak, hogy ha valaki már az indulásnál is pontosan tudja, mit akar, és a megfelelő segítséget is igénybe veszi, akkor később akár önállóan is sikeres lehet. 

Én egyébként minden webshop-os projektünket sikerként élem meg, hiszen ezekben az esetben mérhető eredménye van az eladásoknak és az is örömmel tölt el, hogy komplex szolgáltatásokat tudunk nyújtani a megrendelőinknek. 

Hogyan érkeznek hozzátok a megkeresések? 

Vannak, akik ajánlások révén fordulnak hozzánk, mások pedig az interneten keresztül jelentkeznek. Szerintem többek között ezért is fontos, hogy az adott weboldal tartalma okostelefonra is legyen optimalizálva. Ha ez például esetünkben nem lenne megoldott, akkor biztos vagyok benne, hogy kevesebb partnerünk lenne, hiszen az emberek többsége ma már a számítógép helyett inkább a mobilját használja böngészésre. 

Mit tanácsolsz, mire figyeljen az, aki saját vállalkozásra alapítására adja a fejét?

Három nagy alapvető területet emelnék ki. 

Az elsőt én „vállalkozási alapismereteknek” szoktam nevezni. Nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy az adott vállalkozási formához milyen adózási-, járulékfizetési- és számlázási kérdések, foglalkoztatási formák és -feltételek kapcsolódnak. Gondolok itt konkrétan arra, hogy egyáltalán kit „éri meg” ilyen formában foglalkoztatni, mi a helyzet mondjuk az üzlethelyiség és a rezsi témakörével vagy a helyi iparűzési adóval. De ugyanúgy fontos például az online számlázórendszer kiválasztása, ami nagyban megkönnyítheti az üzletmenetet (én például a Billingo mellett tettem le a voksomat). 

A második nagy téma a technikai ismeretek köre. Gondoljuk át a levelezési rendszer használatát, döntsük el, hogy a honlapkészítésnél valamilyen keretrendszert akarunk-e igénybe venni vagy egyedi rendszert szeretnénk-e fejlesztetni. Mivel a kapcsolódó piacon ingyenesen elérhető és „fizetős” szoftverek is rendelkezésre állnak, így bizonyos esetekben ma már ez sem feltétlenül pénz kérdése. 

A harmadik „pillér” pedig a marketing és értékesítés. Egy üzleti terv elkészítése véleményem szerint elengedhetetlen. Mivel ilyen témájú sablonok szintén ingyenesen elérhetők a neten, így ez sem jelent feltétlenül költséget. Érdemes azonban megvizsgálni a versenytársak helyzetét is (akár régiós-, akár országos szinten). És ott van még a célcsoport meghatározása is. Úgy vélem, ezen a területen szerintem nem a nagy számok törvénye érvényesül – tehát az, hogy minél nagyobb a merítés, annál több lesz a vevő. Mindinkább javaslom a célzott, célcsoporthoz igazodó megfogalmazásokat egy poszt, egy honlap szöveg vagy egy hirdetés kapcsán. Ezen felül tisztában kell lenni a felhasználók böngészési szokásaival, valamint azzal, hogy egyáltalán milyen problémákra is keresnek megoldást. 

Mi a helyzet a számokkal? Elkerülhetetlen a matekozás? 

Ez is nagyon fontos téma. Nincs mese, igenis ki kell számolni, hogy mennyibe kerül egy termék, ha valaki mondjuk azok gyártásával foglalkozik. Azzal sem árt tisztában lenni, hogy mennyi pénzt és időt kell fordítani egy-egy vevő „meghódítására”, mi kell ahhoz, hogy el tudjunk neki adni egy terméket. Sőt, indulás után pár hónappal érdemes kiszámolni a saját órabérünket is például az alapján, hogy mennyi időt vesz el a napunkból egy-egy megbeszélés, vagy hány órát/napot fordítottunk egy adott feladat teljesítésére és azzal mennyi pénzt kerestünk. Az eredmény sokszor megdöbbentő lehet, de ilyenkor még nem késő változtatni és ezek ismeretében újragondolni mondjuk az árazási és időmenedzsmenttel kapcsolatos kérdéseket. 

Milyen digitális megoldásokat tudsz ajánlani mindehhez? 

Szoftverek tekintetében a Google Drive-ot emelném ki, ami lehetővé teszi a felhő alapú tárolást, a különféle dokumentumok, táblázatok létrehozását és kezelését. A Google Meet pedig kiválóan alkalmas megbeszélésekre és gyakorlatilag csak egy account kell hozzá. 

A közösségi média tekintetében pedig ott van a Messenger, ahol különféle zárt csoportokat lehet kialakítani, legyen szó belső- vagy külső projektekről. Persze ebben az esetben is fontos a munka és a magánélet egyensúlyának megtartása, hogy ne nézegessük még éjjel is a telefonunkat. 

A közösségi média promóciók esetén pedig nagy segítséget jelenthet a Canva ingyenesen használható grafikai tervezőeszköz. Ez is sok sablont tartalmaz, de Pro verziója is elérhető. 

Mi a helyzet a honlapokkal és a webshop-okkal? 

Az egyedi fejlesztésű weboldalak szerintem inkább a nagyobb cégeknek ajánlottak. Ezekhez külön fejlesztőcsapatra van szükség, ami nyilvánvalóan kisebb-nagyobb kiadásokkal jár. A WordPress viszont a kisebb cégeknek is ad egyfajta keretet, amit aztán személyre lehet szabni – de ehhez azért nem árt némi technikai beállítottság. A bérelhető webáruházak pedig adott esetben sokkal egyszerűbb kezelőfelülettel rendelkeznek, de ezek – ahogyan az elnevezés is mutatja – pénzbe kerülnek. Továbbá úgy gondolom, hogy az online bankkártyás fizetés és a csomagautomatákba történő kiszállítási lehetőség ma már alapvető elvárásnak számít egy webshop esetén (természetesen, ha illeszkedik a termékkörhöz). 

Mit tanácsolsz, hogyan határozza meg egy vállalkozás a célcsoportját, mi az, amit saját maga is el tud végezni?

Én azt mondom, hogy egyszerűen mindenki tervezze meg, mit is akar, milyen vevőcsoportot szeretne megszólítani, milyen szolgáltatást akar nyújtani. Emelje ki, hogy mi az, amiben ő más, miben tud a vásárlóknak másokhoz képest többet nyújtani. Példának okáért nyáron lehetőségünk volt Horvátországban nyaralni és arra jutottam, hogy az összes fagyi szinte ugyanolyan ízű. Csak a színe és a belekevert aroma más. Történt aztán, hogy elkalandoztunk egy nem messzi kis településre, és csak azt láttam a szemem sarkából, hogy az egyik fagyizóban extra díszes feltéteket pakolnak a hideg finomságra a mosolygós árusok. Természetesen nem meglepő, hogy fagyiztunk ott. Szuper szép kompozíciókat kaptunk, és habár az íz a „szokásos” volt, de valamiért ez a hely többet nyújtott, mint a „szomszédban” a versenytársa. Őt választottuk. Piros pont marketingből! De visszatérve témához, hogy mire tudsz még figyelni, fontosnak tartom kiemelni az időmenedzsmentet (mi tölti ki az aktív munkaidőt, lehet-e hatékonyabban dolgozni), a vállalkozáshoz illő social media csatornák kezelését, valamint a követő- és kapcsolati háló folyamatos bővítését. 

Fontos továbbá, hogy legyen egy cégnek saját logója, arculata. Nem feltétlenül kell itt bonyolult dolgokra gondolni, akár a vállalkozó maga is megtervezheti a logóját, de legyen valami, amivel fel tudja hívni magára a figyelmet, Példának okáért a Pinterest jó inspirációs forrás lehet mindehhez. Az utánzás viszont tilos, egy logó esetén például már egy-egy hasonló részletből, színvilágból is nagy baj – akár peres ügy – is lehet. 

Mi a helyzet akkor, ha valaki bizonytalan?

Én mindig azt szoktam mondani, hogy első lépésként elegendő egy papír és egy ceruza, az üzleti tervünket senki sem fogja tudni helyettünk elkészíteni, hiszen a mi fejünkben van benne, mit is akarunk elérni. Ugyanakkor adott esetben érdemes 1-2 év „türelmi időt” adni magunknak. Így látni fogjuk, hogy ki tudjuk-e a termelni mondjuk egy saját weboldal árát. Ha ez nem megy, akkor viszont stratégiát kell váltani. Ebből is látszik, hogy a megfelelő rugalmasság és alkalmazkodás is kiemelten fontos. 

Hogy látod az elmúlt időszakban bekövetkezett változásokat és a jelenlegi helyzetet? 

Szerintem most még inkább monitorozni kell a saját célcsoportunkat, meg kell vizsgálni, mennyivel is tudnak kevesebbet költeni az emberek az adott termékre, szolgálatatásra. 

A koronavírus-világjárvány miatt amúgy is rengetegen kerültek át az online térbe. Mi például ekkor kezdtünk el alvállalkozókkal dolgozni a megkeresések megnövekedett száma miatt, de a megfelelő előkészítés itt is nagyon lényeges volt. 

Elmondható, hogy jelen helyzetben a bőség zavara állt elő – a vállalkozók és a vásárlók oldaláról egyaránt –, így sokkal nehezebb elköteleződést kialakítani. Ezért nagyon erős közösségimédia-tartalomra van szükség gyakorlatilag tökéletes megjelenítéssel, a célcsoport problémáit tökéletesen megfogalmazva, „ütős” mondatokkal, egyediséggel. 

Ugyanakkor a hirdetéseknél óvatosnak kell lenni, így én azt mondom, hogy adott esetben inkább vegyük igénybe mondjuk egy marketinges segítségét, minthogy megkérdőjelezhető tartalmat posztoljuk. De ebben az esetben alaposan járjunk utána az adott szakértőnek, nézzük meg, milyen referenciái vannak.  

Továbbá azzal is számoljunk, hogy nem biztos, hogy valaki azonnal az ügyfelünk lesz, előfordulhat, hogy később – mondjuk egy év múlva – tér majd vissza és keres meg minket. 

Mire érdemes még figyelni? 

Akárhogy is nézzük, egy weboldal fejlesztése vagy egy kampány menedzselése egy önálló projekt, amiről rendszeresen kell státuszjelentést adni, kommunikálni, riportolni. Fontos, hogy az adott szolgáltató képes legyen beszélni a megrendelő nyelvén, vegye figyelembe a kockázatokat, folyamatosan figyelje a trendeket, a piacot és a fogyasztói magatartást. 

Ugyanakkor az ügyfélélmény növeléséhez nem feltétlenül az kell, hogy valahol mindig akció legyen, mindig adjunk ajándékba mondjuk kuponokat.  

Illetve mindig tartsuk szem előtt, hogy ha valaki felmegy a weboldalunkra, akkor gyakorlatilag pár másodpercünk van meggyőzni, hogy minket válasszon. Manapság már ingyenesen elérhető (technikailag is honlapunkhoz kötött) eszközökkel is lehet ellenőrizni a látogatók számát és az oldalon eltöltött időt, így ezt bárki könnyedén meg tudja tenni, ez nem lehet kifogás a fejlesztések elhanyagolására. 

Te magad milyen modern megoldásokat használsz és mit tanácsolsz az induló vállalkozásoknak ezekkel kapcsolatban? 

Grafikai programok, szövegszerkesztők, kalkulátorok, tűzfal. Utóbbi főleg az adatkezelés miatt fontos, hiszen a személyes adatokért mindenki felelősséggel tartozik. Továbbá fordítsunk kiemelt figyelmet a jogi háttérre, hangsúlyozva az Általános Szerződési Feltételek, a Cookie tájékoztató és a GDPR fontosságát. 

Mit gondolsz, mi a jó ügyfélkapcsolat titka? 

A meglévő ügyfelekkel is ápolni kell a kapcsolatot – a legjobb személyesen, de lehet akár telefonon, videomeeting formájában vagy e-mailben is. Én a munkám során számos embertípussal találkoztam már és szerintem minden esetben nagyon fontos, hogy a megbízó is hajlandó legyen meghallgatni a megbízott véleményét. A bizalom itt alapvető kérdés, ha a megrendelő csak a saját elképzeléséhez ragaszkodik és nem fontolja meg a tanácsokat, abból vélhetően nem fog túl sok jó kisülni. Bár részben ez is kommunikációs kérdés, és nem jelenti azt, hogy mindent meg kell változtatni, de ha valaki semmilyen tanácsot sem vesz figyelembe, akkor először is érdemes átgondolnia az együttműködést. Ha pedig ezek után sem tudnak dűlőre jutni a tanácsadóval, akkor inkább váljanak el az útjaik, minthogy szenvedés legyen a közös munka. 

Vállalkozóként mire vagy a legbüszkébb? Melyik projektedet emelnéd ki, melyik az a vállalkozás a partnereid közül, amelyiket a leginkább példamutatónak tartasz? 

Van egy környezetbarát, fejlesztő fajátékokkal foglalkozó partnerünk. Ők már korábban is létező vállalkozás voltak, eredetileg újratervezési kéréssel kerestek meg minket. Részükre immár informatikai- és webdizájnt, valamint keresőoptimalizálást is nyújtunk. A hitvallásukkal is abszolút tudunk azonosulni, hiszen céljuk a túlhalmozás elkerülése, az ökológiai lábnyom csökkentése és a fenntarthatóság növelése. Ugyanakkor fontosnak tartom kiemelni, hogy ennek a vállalkozásnak a tulajdonosa is folyamatosan képzi magát. Ebből is látszik, hogy az önfejlesztés milyen lényeges napjainkban, egyszerűen muszáj haladni a korral. 

Mik a közép- és hosszútávú terveid? És mit tanácsolsz a vállalkozóknak a témában, hogyan, mivel kalkuláljanak? 

Nagyon büszke vagyok rá, hogy minden évben készítünk vagy megújítunk egy weboldalt egyfajta adományozási céllal, ajándékként. Célunk a segítségnyújtás és ezzel a példamutatás, a társadalmi felelősségvállalás. Ezt mindenképpen szeretnénk a jövőben is folytatni. Továbbá immár gyakornokunk is van, akit tudunk mentorálni. Összességében pedig úgy gondolom, hogy a különféle innovatív technológiák, a külföldi best practice-ek magyar viszonyok között történő alkalmazása különösen fontos a mai modern világban – ezzel mindenkinek számolnia kell. 

Mit tanulhatsz Györgyitől? 
  1. Ne félj váltani! Az alkalmazotti világból is át lehet lépni a vállalkozói világba. 
  2. A megfelelő tervezés és előkészítés mindenhez kell! Ezt senki nem fogja helyetted megcsinálni. 
  3. Képezd magad! Ma már léteznek ingyenesen elérhető kurzusok is, így a tanulás nem feltétlenül jár kiadásokkal. 
  4. Légy tudatos! Gondolkozz a vásárlók, ügyfelek, megrendelők fejével is. 
  5. Alkalmazkodj! A rugalmasság elengedhetetlen, ha kell, válts stratégiát vagy készíts új üzleti tervet. 

Fotó:
Gödöllői Király Kastély / Katona Teodóra 

Szerző:
Bodnár Zsófia – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.