Vállalkozóként számtalan olyan dologgal kell foglalkoznunk, ami nem kapcsolódik szorosan a fő tevékenységünkhöz: pl. a marketing, a HR, a sales, az adminisztráció, a számlafeldolgozás, az ügyfélszolgálat. Ezek sokszor attól veszik el az időt, amivel valójában foglalkozni akarunk. Jó hír, hogy mostantól ezeket kiszervezhetjük a Mesterséges Intelligenciának! Szakértőinkkel, Dessislava Dimitrovával és Szertics Gergellyel annak jártunk utána, hogy hogyan segíthetnek bennünket az MI alapú szoftverek és melyek azok a területek az iparban, amelyek kapcsán számíthatunk ezekre az előnyökre.
Az elmúlt két-három évben jutott el oda a technológia fejlettsége, hogy az AI rendszerek már úgy használhatóak, mint a Word vagy az Excel, vagyis viszonylag egyszerű kezelni őket, miközben rendelkeznek minden komplex képességgel és tudással. „Az elmúlt fél évben robbant be rengeteg minden. A mesterséges intelligencia mostantól egyre inkább üzleti alkalmazásként működik: bonyolult programok, felhasználóbarát verzióban. Ez a fajta ’termékesítés’ most van éppen kialakulóban.” – magyarázza Szertics Gergely MI szakértő, az AI Partners ügyvezetője. Az MI-t korábban olyan területeken használták elsősorban, amelyek korszakalkotó megoldásokhoz vezettek és nem mellesleg megérte a komoly befektetést is, például az önvezető autók vagy a gyógyszerkutatás területén. Most jutott el a fejlődés abba a szakaszba, hogy már speciálisabb, egyedibb dolgokra is lehet használni. Ilyen pl. amikor a kamera – beépített szenzorok segítségével – a gyártás során felismeri a selejteket vagy egy traktor esetében előre jelzi a meghibásodást. „A szövegalkotó és a képalkotó MI, vagyis a ’generatív mesterséges intelligencia’ valami egészen új dolgot rak össze, vagyis alkot. Ez egy nagy áttörés most, emiatt nagyon könnyű hozzá kapcsolódni és számtalan jövőbeli dolgot fog alapjaiban átformálni. De vannak olyan, üzletileg már most elterjedt alkalmazások, mint például a képfeldolgozás!” – emeli ki a szakértő. Ez utóbbira példa az előbb említett kamera amely lefotózza a készülő termékeket, feldolgozza a látott képet és eldönti, hogy selejtes-e a gyártott egység. Ebben az esetben nem generál semmi újat, csak értelmezi a látványt és ellenőrzi, hogy pl. van-e rajta repedés, vagy megfelelő-e a méret. Ugyanígy működik, amikor a Facebook-on akarunk hirdetni olyan embereknek, akik hasonlóak azokhoz, akik már lájkolták az oldalunkat. Ez az ún. hasonlóságelemzés, ez is mesterséges intelligencia alapú. Ezek a funkciók a vállalkozásokban elősegíthetik a termelékenységet, csökkenthetik a költségeket, és javíthatják a versenyképességet. Rengeteg területen érhető már el szinte ’dobozos termék’, amit kisvállalkozásokban is alkalmazhatunk a chatbotoktól a webshopos ajánlórendszeren át a biztonsági kamerákba előre installált képfeldolgozó algoritmusokig.
„Az általunk gyártott mesterséges intelligencia szoftverek, arra hivatottak, hogy pl. egy nagy irodaházban felügyeljék és önállóan irányítsák a kamerákat, a tűzriasztókat, vagy a beléptető rendszereket.” – magyarázza Dessislava Dimitrova az Alphasonic informatikai és biztonságtechnikai cég alapító-ügyvezetője. Ha például valaki összeesik a recepción, akkor ez a szoftver felismeri a mozgást és automatikus riasztást fog elindítani. Ha leguggol valaki egy pénzkiadó automata előtt, akkor is riasztást küld, mert ez a testhelyzet azt jelenti számára, hogy az illető nem a szokásos módon akar pénzt kivenni. De hasonló módon szenzorok észlelik azt is, ha kevés az oxigén. Ilyenkor a rendszer magától indít el pl. szellőztetést. Ezek a megoldások abban segítenek, hogy kevesebb emberrel lehessen ellátni a munkát, vagy olyan feladatokat végeznek el, amit az ember nem tud megfelelően, mert a figyelme lankad, mással foglalkozik, vagy pedig nem alkalmas a feladatra: érzékelni az oxigén vagy a páratartalom csökkenését, vagy a szénmonoxid megjelenését.
„A mesterséges intelligencia csak azok alapján az adatok alapján tud dolgozni, amelyeket az emberek beletápláltak. Előtte valaki minden esetben gondolkozott, kreatívkodott, megalkotott dolgokat ahhoz, hogy ’ők’ tudjanak dolgozni.” – hívja fel egy fontos szempontra a figyelmet a szakértő. Az Alphasonicnál, mint a hasonló cégeknél, az MI alapú szoftvereket a megrendelő speciális kérései szerint tanítják be a szakemberek. Az egyik olajvállalat számára például arra kellett betanítaniuk nemrégiben a szoftvert, hogy a tartályok fölött ismerje fel a különböző formájú lángokat. Egy másik megrendelő esetében sertéseket kellett megtanulnia számolni. Ebben az volt a kihívás a szakember elmondása szerint, hogy az állatok és a gondozóik folyamatos mozgásban vannak, a szoftvernek pedig úgy kell őket felismernie és megszámolnia, az őket terelő embereket ne számolja bele. „A mesterséges intelligencia arra van tanítva, amire éppen szükség van!”– teszi hozzá a szakember. Mivel ezek az egyedileg betanított rendszerek elég magas árfekvésűek, ezért az előfizetéses modelleket is fejlesztik. Ezek ugyan nem teljesen egyénre szabottak, viszont sokkal megfizethetőbbek, így a kisvállalkozók számára is elérhetőek.
Külföldön az MI trendek szerteágazóak: az Egyesült Államokban például nagyon népszerűek most azok a megoldások, amelyek az iskolai lövöldözések ellen kínálnak hathatós megoldásokat. Az oktatási intézményekben olyan szoftverek futnak egyre több helyen, amelyek észlelik, ha az ott lévő emberek kezei a magasban vannak, vagy valaki fegyvert fog. Ebben az esetben jeleznek, azonnal indítják a riasztást. Így sokkal hamarabb érkezik a segítség, mintha a hangok alapján az iskolai alkalmazottak sok idő elteltével reagálnának. Úgy látja a szakember, hogy ipari oldalon világszerte egyre inkább érdeklődnek az ilyen megoldások iránt.
„Úgy érzem, Magyarországon is eléggé zárkózunk föl ipari oldalon, sok az érdeklődés!” – osztja meg tapasztalatait Dessislava Dimitrova. Hazánkban például nagyon jó szolgálatot tehet az MI a közterületeken is. Itt ugyanis hiába van számtalan kamera, ha az irányító központban csak 2-3 ember figyeli őket. A mesterséges intelligencia viszont folyamatosan éber, a rendszámokat, a szabálysértéseket, és minden fontos eseményt figyel. A használatával sokkal kevesebb kollégával tudják ezeket a munkákat ellátni. „Ezek a szoftverek nem alszanak, nem mennek szabadságra, nem betegszenek meg és elképesztően precízek!” – teszi hozzá a szakember.
„Az MI arra sarkallja majd az embereket, hogy tanuljanak, mert végső soron olyan munkatársakra lesz szükség, akik szakképzettek. Megdolgoztatja a szürkeállományunkat, és ez így van rendjén!” – osztotta meg a gondolatait Dessislava. Szerinte a mesterséges intelligenciát pozitívan kell felfogni, meglátni, hogy hogyan tudunk vele nagyobb hatékonyságot elérni, kevesebbet hibázni, költséget csökkenteni, vagy jobb élményt nyújtani az ügyfeleinknek.
Lássuk mely területeken találkozhatunk ipari MI technológiával, és hol érdemes elgondolkodnunk a bevetésükön:
- Ügyfélszolgálat. Az automatizált chatbotok segítségével az ügyfelek gyorsabb válaszokat kaphatnak, az ügyfélszolgálati munkatársak ideje pedig felszabadulhat más feladatokra.
- Marketing. Az adatelemzés és a gépi tanulás segítségével az üzleti folyamatok optimalizálhatóak és a kampányok hatékonysága növelhető: meghatározható pl., mely ügyfelek számára milyen tartalom lesz releváns, és ezzel javítható a konverziós arány is.
- Logisztika. Az algoritmusok képesek előre jelezni a szállítási időket, az optimális útvonalakat és a szállítási költségeket is. Ezzel a vállalkozások időt, pénzt és erőforrásokat takaríthatnak meg.
- Pénzügy. Segítheti a vállalkozásokat a gazdasági kockázatok minimalizálásában és az üzleti döntések jobb meghozatalában.
- HR, Emberi erőforrás. Az MI képes segíteni a toborzásban és a kiválasztásban is, az alkalmazottak teljesítményének értékelésében, a munkakörök meghatározásában.
- Gyártás. A rendszerek képesek előrejelzéseket adni az anyag- és termelési költségekről, az időjárás hatásairól, a minőségellenőrzési folyamatokról. Segítségével hatékonyabb gyártási folyamatokat lehet elérni, amivel javíthatjuk a termelékenységet, a minőséget, csökkenthetjük az anyag- és energiafelhasználást. Segítségükkel javíthatjuk a minőséget, csökkenthetjük a selejtes termékek mennyiségét.
Az MI hogyan járulhat hozzá a gyártási folyamatok optimalizálásához:
- Minőség-ellenőrzés. Az MI rendszerek lehetővé teszik hogy azonnal észleljük az esetleges minőségi problémákat. A minőségellenőrző rendszerek képesek felismerni a hibákat, pl. a hiányzó vagy sérült alkatrészeket, a nem megfelelő méretű vagy rosszul illeszkedő darabokat.
- Karbantartás. A karbantartási rendszerek jelzik a gépek meghibásodását. Figyelik a gépek teljesítményét és az adatok alapján javaslatot tesznek a karbantartásra vagy az alkatrészek cseréjére.
- Ütemtervezés. Ezek a rendszerek figyelembe veszik az anyagok és az alkatrészek beszerzésének idejét, a munkaerő rendelkezésre állását, a termékek előállításának idejét és az esetleges szállítási határidőket is. Az MI alapú ütemtervező rendszerek lehetővé teszik, hogy hatékonyabban használjuk a rendelkezésre álló erőforrásokat, az időt, és így csökkenthetjük a termelési költségeket.
- Prediktív karbantartás Az MI még arra is képes, hogy megjósolja a gépek meghibásodását, ezzel lehetővé válik az időben történő beavatkozás. Az algoritmusok ugyanis figyelik a gépek működését, az üzemeltetők viselkedését és a környezeti tényezőket is, így tudják előre jelezni a problémákat.
- Termékfejlesztés és tervezés. Az MI-vel hatékonyabban tervezhetünk és fejleszthetünk új termékeket is. A tervező és modellező rendszerek segítségével a tervezők felgyorsíthatják a termékfejlesztési folyamatot, és javíthatják a termékminőséget.
Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!