Az online konkurencia elemzés eszközei – Miket és hogyan használjunk, ha meg akarjuk érteni versenytársaink online jelenlétét?

Olvasási idő 6 perc

Induló vagy már működő vállalkozás esetén fontos tisztában lenni, sok más mellett, a versenytársak tevékenységével is. Egyrészt mert így könnyebb megkülönböztetni magunkat, és egy úgynevezett Egyedi Érték Ajánlatot (UVP) meghatározni, amivel ki tudunk tűnni a tömegből célcsoportunk számára. Másrészt tudunk inspirálódni a többiek tevékenységeiből, és ötleteket meríteni saját kommunikációnkhoz is. A következőkben azt mutatom be, hogy milyen eszközökkel tudjuk konkurenciánk online tevékenységét megfigyelni és értékelni. 

A cikk során 3+1 olyan eszközt veszünk végig, amelyek segítik elemzeni a versenytársak jelenlétét weboldaluk, SEO tevékenységük, kereső hirdetéseik, közösségi média oldalaik és Facebook hirdetéseiken keresztül. Minden eszköz úgynevezett freemium modellben működik, tehát bizonyos (limitált) funkciójuk ingyenes, és amennyiben többet szeretnénk látni, már fizetni kell. Sok esetben elégséges lehet az ingyenes információ is, de ha részletesebb képet szeretnénk, akkor évente egyszer megéri „áldozni” erre. Ami még releváns információ lehet, hogy ezen rendszerek nyelve angol, így minden információt csak angolul érünk el bennünk. 

Az árulkodó honlapok 

Az online jelenlét alapja a jó weboldal. Enélkül, főleg értékesítési céllal, nem érdemes egyéb kommunikációt indítani, hiszen nincs hova „terelnünk” az érdeklődőket. A jó weboldalnak több paramétere van: mennyien látogatják, mennyi időt töltenek rajta, hányan „fordulnak” vissza azonnal, honnan érkeznek a látogatók stb. A Similarweb rendszere olyan adatokat biztosít számunkra mások oldaláról, amelyeket ők is csak a saját analitikájukban látnak.  Egy 7 napos ingyenes próba verziót regisztrálva már kereshetjük is a konkurens cégek oldalait!  

A regisztráció során nem kell kártya adatokat megadni, így 7 nap után csak simán megszűnik majd a hozzáférésünk. Addig viszont összevethetjük saját oldalunk teljesítményét konkurenseinkével, akiket már a regisztráció során megadhatunk. Ez után láthatjuk például, hogy: 

  • Mennyien látogatják az egyes oldalakat? 
  • Milyen eszközökről (mobil/ asztali)? 
  • Mennyi időt töltenek az oldalon – sok oldalt megnéznek-e? 
  • Mik a fő forgalmi források (Direkt/ Organikus/ Referral/ Közösségi média/ Fizetett hirdetés)? 
  • Kik a szektor „vezető” cégei? 
  • Mik a fő organikus és fizetett kulcsszavak? 
  • Milyen közösségi oldalakról milyen arányban érkeznek látogatók? 
  • Honnan és milyen típusú látogatók mennek az oldalra? 
Kkv069 Similarweb Blur

A bal oldalsó menüsorban kattinthatjuk végig az egyes nézeteket a weboldalra vonatkozóan. Ezek alapján meg tudjuk például állapítani, hogy: 

  1. Mekkora a piaci potenciál – Hova tudunk reálisan nőni? 
  1. Miben tudunk jobbak lenni? – Látogató szám/ Visszafordulási arány/ Oldalon töltött idő? 
  1. Mekkora lehet a célcsoport átfedés a konkurenciával? Kell-e jobban differenciálni? 
  1. Milyen csatornákon aktív a konkurencia – Hol hirdet? Hol posztol? Hol vannak megjelenései? 
  1. Mik a legfontosabb kulcsszavak, amire versenyzünk, vagy amire mi is építhetünk? 
Az internetbe „ágyazottság” 

Önmagában a weboldal sem ér sokat, ha nincs beágyazva a virtuális háló több pontjába. Ilyen értelemben nem elég egy „statikus” oldal, hanem technikailag is „élőnek” kell lennie – kulcsszavakra fókuszálva aktívan tartalmat frissíteni (blogolni, átírni dolgokat), képeket szerkeszteni, hivatkozásokat generálni más oldalakról a miénkre és fordítva, illetve hirdetni is. Azt, hogy ezt mennyire eredményesen csinálja a konkurencia, a legjobban az SEMRush rendszerén keresztül tudjuk megnézni. Ide is egy 7 napos próbaverzióra érdemes először regisztrálni. Nem kell megijedni, kérni fog az email megerősítés után kártya adatokat a rendszer, de azt csak ki kell ixelni, és már működni is fog a szoftver. 

Mivel itt is a weboldal a vizsgálat alapja, így hasonló statisztikákkal találkozhatunk elsőre, mint a Similarweb esetén. Amiben viszont többet tud a rendszer, hogy: 

  • Nagyon részletes kulcsszó listát mutat.  
  • Hogyan szerepelünk a számunkra fontos kulcsszavakra. 
  • Megmutatja, hogy mennyien és honnan hivatkoznak a weboldalra (backlinks). 
  • Kiket lát versenytársnak, és azok mennyivel jobban kulcsszó lefedettségen. 
  • Auditál SEO szempontok alapján: milyen az oldal betöltési ideje, tagjei, stb. 
Kkv069 Semrush Blur

Szintén a bal oldali menüben tudjuk kiválasztani a különböző nézeteket, amelyek segítségével akár fejlesztési javaslatokat is kaphatunk, még a saját oldalunkra is! Illetve láthatjuk a konkurencia hiányosságait. Amit ezen oldal segítségével meg tudunk állapítani: 

  1. Milyen kulcsszavakat érdemes még használnunk, erősítenünk, vagy éppen elhagynunk kommunikációinkban? 
  1. Milyen oldalakról gyűjthetünk mi is hivatkozásokat? 
  1. Kik lehetnek még konkurenciánk, akikre esetleg nem gondoltunk? 
  1. Hogyan fejleszthetjük technikai szempontból is oldalunkat?  
A közösségi oldalak ereje 

Amennyiben oldalunk jól kereshető, és kellően eredményes a működése, úgy érdemes a forgalmi források közül a közösségi média oldalak megjelenéseire is fókuszálni. Hasonlóan a weboldalhoz, itt is rengeteg minden derülhet ki arról, hogy mennyire érdekesek a konkurencia oldalak a követőknek, hogyan kötelezik el a posztjaikkal versenytársaink a célcsoportot, és mit tanulhatunk tőlük kreativitás és vizualitás terén. Ehhez az egyik legjobb eszköz a RivalIQ rendszere, ahol alapból összehasonlítást láthatunk saját és 3 választott konkurensünk csatornái között. 

Itt is a „Free Trial” opciónál kell regisztrálni, és az email megerősítés után már kezdődik is a folyamat. Ha jól vannak befűzve a közösségi média oldalak hivatkozásai a weboldalunkba, illetve konkurenciánk oldalaiba, akkor elég csak a honlap címeket megadni és már készíti is az elemzést a rendszer. Ellenkező esetben érdemes manuálisan bemásolni az egyes közösségi oldalaik címeit, a megfelelő ikonra kattintva, hogy biztosan egy se maradjon ki az elemzésből. 

Az ingyenes verzióban ugyancsak 1 hónapra visszatekintve látunk adatokat, de tendenciák már így is kiderülnek, illetve nagyon hasznos lehet a konkurencia adatait behatóan tanulmányozni. A rendszerben az összes social media csatorna egymáshoz viszonyítva, kvázi összeadódva is látható, illetve meg lehet nézni külön-külön Facebook, Instagram, Twitter, Youtube és TikTok teljesítményeket (ahol van). Amit megtudunk az eszköz segítségével: 

  • A követői bázisok összehasonlítása – Kit mennyien követnek? 
  • Posztolási aktivitás/ gyakoriság összehasonlítása – Ki-mennyit posztol? 
  • Milyen az oldalunk Engagement Rate-je a konkurenciához képest? 
  • Milyen az oldalunkon a követők aktivitása a konkurenciához képest? 
  • Melyek voltak az egyes platformok legeredményesebb posztjai – láthatjuk a konkurencia eléréseit is. 
  • Mikor posztol a konkurencia és mikor aktívak a követők? 
  • Mik a leginkább használt hashtagek? 
  • Milyen arányban promótál posztokat a konkurencia? 
  • Milyen típusú posztokat (kép/ státusz/ videó) posztol a konkurencia? 
Kkv069 Rivaliq Blur

Itt is a jobb oldalsó sávban tudunk váltogatni a nézetek között, illetve az egyes csatornákon belül felül vannak még a részletes nézetek fülei. Az ingyenes verzióban is nagyon hasznos információkat és részletes betekintést kaphatunk versenytársaink közösségi aktivitásaiba. Mire lehet jó ez nekünk? 

  1. Hogyan gondoljuk át tartalom naptárunkat és csatorna mixünket. 
  1. Mik lehetnek a népszerű témák/ hashtagek/ stílusok a célcsoportunk számára. 
  1. Mikor és milyen típusú tartalmakat posztoljunk. 
+1 apróság a Facebook hirdetésekről 

Ha pedig további inspirációt szeretnénk nyerni, és szemmel tartani versenytársainkat, hogy mikor milyen poszt promóciót vagy hirdetést futtatnak a Facebookon, akkor pedig csak simán keressünk rájuk a Facebook Ad Library rendszerében, és már láthatjuk is, éppen miket kommunikálnak a fizetett csatornákon. Itt konkrét elérést nem látunk, de azt igen, hogy mikortól és mennyi ideig, mely csatornákon és milyen kreatívokkal futtatták a hirdetéseket. 

Összességében tehát rengeteg információnk és adatunk lehet így a konkurenciánk online tevékenységéről, amiben érdemes nem elveszni. Próbáljuk célok mentén felhasználni, legyen ez benchmarking, ötlet keresés, megkülönböztetés, vagy csak simán „figyelemmel kísérés”. Ne is figyeljük folyamatosan a versenytársak jelenlétét, mert sokszor tud károsabb lenni, mint amennyit segít. Bőven elég lehet negyed- vagy fél évente ránézni, hogy ki/hol tart és mit/hogyan csinál. Ezek az eszközök pedig állandó támpontot adhatnak, és így a változásokat is könnyű lesz követni. 

Szerző:
Szabó Edit Ditte – Telekom Hello Biznisz szakértő

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.