10+1 tipp, hogyan lépj a Cápák elé, hogy ráharapjanak a vállalkozásodra

Cápák között

Életed egyik legfontosabb prezentációjára készülsz, amitől megváltozhat az életed. Itt a nagy esély, kiállsz egy befektető elé. Óriási a nyomás, hiszen azt szeretnéd, ha tökéletesen sikerülne, ha tudnád a kulcsát annak, mivel nyerheted el a befektető bizalmát, és érheted el, hogy a te üzletedbe, ötletedbe fektessen.

Az ötleted mellett legalább annyira fontos, hogy azt elő tudd adni. Erre példák igazi kincsesbányája a RTL Klub üzleti showműsora, a Cápák között, ahol vállalkozók és ’wanna’ be’ vállalkozók teszik próbára magukat igazi nagy befektető Cápák előtt.

Vajon mi a titka annak, hogy a Cápák az egyik üzletbe befektettek, a másikba pedig nem? A lenti példákat az első évadból hozzuk, hogy felkészülhess a következőre!

1.Gondolkozz befektetői aggyal!

Az első és legfontosabb még a prezentációd összeállítása előtt, hogy végiggondold, milyen kérdések, dilemmák merülhetnek fel a befektetőkben. Ez neked is segít nemcsak a meggyőző prezentáció megtervezésében, hanem saját ötleted esetleges veszélyeinek, gyenge pontjainak feltárásában. Befektetői szempontból is gondolj bele, hogy mit ajánlasz! Pontosan fogalmazd meg, hogy nekik miért lesz jó.

2. Mondd el, neked miért fontos!

A személyes sztorik segítenek megmutatni, mi a kapcsolódásod a vállalkozásodhoz, miért vagy motivált és elkötelezett. Ráadásul ezek a történetek azonnal kapcsolatot teremtenek a befektetők és közted, növelik a bizalmat, és validálhatják a termékedet. Németh Franciska a gyerekdokik alkalmazás prezentálását úgy kezdte, hogy elmondta, az hívta életre az ötletét, hogy ő egészségügyben dolgozó szülőként el tud igazodni az orvosok között, de a legtöbb szülő ide-oda kénytelen vinni a gyermekét. Ez a helyzet pedig sok szülőnek ismerős.

A kiterjesztett valóságot az oktatási szférában alkalmazni kívánó Eddie történeténél mi lehetne őszintébb történet? Nap, mint nap tapasztalják magukon és diáktársaikon, hogy egyre nagyobb a távolság az iskola világa és az általuk használt digitális platformok nyújtotta élmény között.

3. Legyen jól érthető az üzeneted!

Az erős, jól megfogalmazott üzenetek és mondatok szinte beleégnek a közönség, jelen esetben a befektetők agyába. Segíti a döntést, hogy tudnak-e azonosulni azzal, amit üzensz, vagy nem. Jó, ha van a prezentációd végén egy jól megfogalmazott, de nem erőltetett ’call to action’.

Ahogy a gyerekdokik alkalmazás ötletgazdája megfogalmazta: „Minden szülőnek joga van arra, hogy biztonságban tudja a gyerekét.”, különösen akkor, amikor a legkiszolgáltatottabb helyzetbe kerül, és egészségügyi ellátásra van szüksége gyermeke számára. Vajon te nem érzed azonnal, hogy szükség van erre az alkalmazásra?

4. Tedd élménnyé a terméked!

Egy termékről lehet szépet, jót mondani, de a legjobb, ha a befektetőd azonnal ki is tudja próbálni, és kapcsolata alakul ki a termékeddel. Nyalóka-bizniszben utazol? Mutasd meg! Pörkölttel töltött kifliket árulsz? Kóstoltasd meg! Az élmény egy olyan, elsőre teljesen őrült ötletet is szimpatikussá tud tenni, mint egy baltadobálós hely Budapest egyik eldugott szegletében.

Használhatod a titok, kíváncsiság erejét, hogy a befektetőd izgatottan várja, hogy végre találkozhasson a termékkel.  A 18 + and less három ötletgazdája sokáig beszélt arról, hogy milyen szakmai háttérrel rendelkeznek a csapattagok, hogy mi a céljuk, maga a termék pedig mindeközben letakarva állt mellettük. Így fokozták a cápákban a kíváncsiságot, akik már nagyon várták, mi lehet az a különlegesség, amit a cukrászokból és szakácsból álló csapat megálmodott. Te is kíváncsi lettél, mi ez a termék?

5. Ne feledd, a termék nem minden, magadat is el kell adnod!

Nem elég, ha van egy jó terméked, ami nagy bevételt ígér, ha a befektetőid nem látnak benned egy jövőbeni megbízható és jó együttműködő partnert. Te vagy a biztosíték számukra, hogy az üzlet, amibe fektetnek, jövedelmező és fenntartható lesz. „Hiszek nektek, mert szimpatikusak vagytok.” –  mondták a cápák a felvidéki nyalóka üzlet tapasztalt, megbízható és szakmai hozzáértésüket bizonyító vállalkozóinak.  Fontos, hogy átadd, hogy a vállalkozásod valóban szívügyed, mert nemcsak a terméket veszik meg, hanem a szakértelmedet és elhivatottságodat is.

A túlzott magabiztosság szinte sosem válik előnyödre, mint ahogy annak a szerencsejátékkal ötvözött webáruháznak az ötletgazdájának sem, aki majd 1 milliárd forintos befektetésért indult.

6. A külsőd legyen a termékhez, üzletághoz illő!

Egy másodperce léptél be a befektetőd ajtaján, még meg sem szólaltál, de már kialakult az első benyomás, ami az egész prezentációddal szembeni nyitottságot megalapozhatja vagy elronthatja. Ne legyen disszonancia a külsőd és a között az üzletág között, amihez befektetőt keresel.

Így lehet, hogy nem minden esetben az öltöny/kosztüm a legjobb választás. Egy jó példa a baba-mama egyenruhákat forgalmazó és tervező vállalkozó, aki a saját ruhájában jelent meg, vagy azok a sportolók, akik egy tornagyakorlatokat népszerűsítő kártyajátékot mutattak be, és laza volt a megjelenésük, hiszen ez illeszkedett a vállalkozásukhoz. 

7. Légy büszke arra, amit elértél, és mondd is el!

Mutasd meg, hogy milyen kvalitásaid vannak, ami az üzlet sikerességéhez kell. Ezt fejezze ki a kiállásod, a prezentációd. Soha ne beszélj negatívan a saját vállalkozásodról. 

Gondold végig, milyen eredményeid vannak, és ezeket büszkén mondd el

Az eddigi sikereid segítenek meggyőzni a cápákat, hogy rendelkezel a szükséges szakmai háttérrel. A kisbabámnak webshop és a hamikabi vállalkozás elsőre talán csak egy kisgyermekes anyuka játékának tűnt, de ötletgazdája elmondta, hogy értékesítésben és marketingben is hosszú évekig dolgozott, ami megalapozta saját márkája sikerességét. Így láttuk meg az ötlettulajdonos mögött a tapasztalt üzletasszonyt. 

Ha mégis beszélsz bukásról, akkor azonnal mondd el, mit tanultál belőle, és ezt a tapasztalatot hogyan fordítod a mostani üzleted előnyére. Ez biztosítja a cápák előtt, hogy sikerre tudod vinni az új ötletet is. 

8. A számokról csak nyíltan!

Ha számokra, árazásra, bevételre, profitra terelődik a szó, márpedig egy befektető előtti prezentációban 100%-ban biztosak lehetünk benne, hogy előkerülnek a számok, akkor azokról csak nyíltan és valós számítások elvégzésével beszéljünk. A Cápák között műsorban rengeteg prezentáló nem tudott valós számokat mondani, és rengetegen túlértékelték üzletük értékét. Ez azonnal bizalmatlanságot, sőt akár a hozzá nem értést és felkészületlenség érzetét kelti. Mondd el, pontosan mire költenéd a befektetőtől várt összeget, és ne ködösíts.

9. Csak őszintén!

Hiába tudod, mit vár tőled a befektető, csak azért ne mondd azt, mert hallani akarja. Ezzel a későbbiekben a kapcsolatotoknak és saját üzletednek is rosszat teszel. Az évad legjobb példája, amit maguk a cápák is elismertek, a gyerekdokik ötletgazdájának kiállása az elképzelése mellett, aki ezzel nagymértékű magabiztosságot is keltett. Franciska kimondta, hogy ő nem tudja elképzelni, hogy ne dolgozzon kórházban, nem fog csak a vállalkozásának élni. Apró Anna kérésére: “Értem, hogy segíteni akarsz, de egy dolgot sosem mondtál ki. Azt, hogy ebből sok pénzt akarsz. Nekem ezt hallanom kell!”, Franciska azt válaszolta, hogy az ápolás egy hivatás, amit nem fog feladni. Mégis kapott befektetést.

10. Rugalmasság, rugalmasság!

Persze fontos a magabiztosság, de ne kösd az ebet a karóhoz. Bízz abban, hogy a befektetők, akiknek prezentálsz, releváns tapasztalattal rendelkeznek a piacról, és olyan üzletet ajánlanak, amivel te is és ők is jól járnak. Így lehet, hogy nem azt kapod, amiért jöttél, mégis jobban jársz.

+ 1. Tanulj a sikertelenségből!

Végül az egyik legfontosabb tipp: Sokat lehet tanulni abból, ha az ötleted nem talált befektetőt. Játszd újra magadban befektetőid kérdéseit. Melyik kérdésre adtál bizonytalan választ? Milyen kétségeik voltak? Gondolj a befektetőidre úgy, mint a mentoraidra, akik segítenek finomhangolni a vállalkozásodat. Ha ők nem fektetnek be, még az is lehet, hogy ez óvatosságra int. A kifejezetten motoros sisakokra tervezett, professzionális szemüvegeket forgalmazó, Flywear csapata is elgondolkodott azon, hogy vajon érdemes-e még ennél is több pénzt beletenni, és mindenüket kockára tenni a növekedésért.

Ha mindezekre figyelsz, alaposan végiggondolod a vállalkozásod minden apró részletét, akkor sokkal nagyobb magabiztossággal állhatsz a cápák elé, akik remélhetőleg körözni fognak körülötted, hogy kapjanak egy-egy harapást.

A Cápák között új évada április 27-től, hétfőnként, 21 órától látható az RTL Klub műsorán. Az ország egyetlen üzleti showműsorában elismert, hazai befektetők saját pénzükkel szállnak be a vállalkozásokba. A Cápák közöttben betekintést nyerhetsz a businesskötések világába és megismerheted a Cápák vadászmódszereit! A műsor internetes elérhetőségei, ahol további információkat találsz: facebook.com/capakkozott, instargram.com/capakkozottrtl, rtl.hu/capakkozott

Szerző:

Impact training – prezentációs coachingok és tréningek Y generációs szenvedéllyel

Kocsis Dóra, Impact prezentációs tréner és speaker coach

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!