10+1 gyakori UX hiba webshopoknál – így ne csináld!

Shutterstock 1023018721

Ma már nem elég egy jól eladható termék ahhoz, hogy oldalunk jól konvertáljon: ha a tervezés során nem vesszük figyelembe a felhasználói élményt (UX), könnyen elkövethetünk olyan hibákat, amelyek miatt a vásárlóink elpártolnak tőlünk.

Segítségként összegyűjtöttük a 10 legjellemzőbb problémát, és adunk néhány hasznos tippet is ezek elkerüléséhez.

A navigáció mondhatni a felhasználói élmény lelke. Ha vásárlóink nem találják meg könnyen és gyorsan, amit keresnek, biztosak lehetünk benne, hogy már be is zárták az oldalunkat.

1. Túl sok vagy túl kevés menüpont és kategória. A túl sok lehetőség közül a vevőnk nem fog tudni választani. Túl kevés esetén pedig lehetséges, hogy olyan tartalmakat vontunk össze, amelyek logikailag nem illeszkednek.

2. A felhasználó nem tudja, hogy hol van. Ezt jellemzően a breadcrumb vagy az oldalcím hiánya okozza. Ezek egyszerű elemek, ráadásul utólag is könnyedén beilleszthetőek bármely oldalra.


Megoldás:
Mielőtt megalkotjuk a végleges struktúrát, gondoljuk át alaposan a kategóriákat és a navigációs elemeket az oldalunkon aszerint, hogy az elnevezések mindenki számára érthetőek-e, illetve hogy minden egyes kategóriába beilleszthetőek-e a termékeink. Ügyeljünk arra, hogy az elemek száma ne legyen se túl sok, se túl kevés!


3. Keresés és szűrés hibái. Ha a keresőnk lassú, vagy rosszul működik, az az irántunk való bizalom elvesztésével fog járni. A helyesírási hibák automatikus javításának elhagyása, a túl sok nem releváns elem megjelenítése és az automatikusan feldobott találatok hiánya is komoly probléma.


Megoldás:
A keresősávot tegyük mindig jól láthatóvá, és időről-időre ellenőrizzük, hogy jól működik-e. Ha a keresésnek nincs eredménye, akkor se hagyjuk üresen a találati oldalt: mindig ajánljunk rajta a kereséshez hasonló termékeket. Olyan szűrési lehetőségeket használjunk, amelyekkel a vevőink a találatokat valóban finomítani tudják. Minden esetben biztosítsunk “összes szűrő törlése” lehetőséget is.


Mobilnézet hiányosságai

A kutatások szerint az emberek többsége ma már többnyire mobileszközökön internetezik, és a innen történő vásárlások aránya is dinamikusan növekszik.

4. A mobilnézet teljes hiánya. Fontos tudni, hogy a Google akár csökkentheti is webhelyünk rangsorolását abban az esetben, ha nincsen mobilra optimalizált nézete, vagy az nem kielégítő.

5. Nem megfelelő mobiloptimalizálás. Gyakori probléma, hogy a koppintási terület mérete ( ahová az ujjunkat érintjük) vagy a betűméret mobilnézetben túl kicsivé válik, így szinte használhatatlan lesz. A felugró ablakok vagy képgalériák is sokszor rosszul jelennek meg mobilon. Nem elég csak reszponzívvá tenni az oldalunkat: a mobiloptimalizálás ennél sokkal komplexebb tervezést igényel.


Megoldás:
Néhány kivételtől eltekintve érdemes a mobile-first szemlélethez igazodni, vagyis a tervezésnél is ezt követni. Győződjünk meg róla, hogy a koppintási pontjaink ergonómikusak, nagyobb ujjakkal is könnyedén használhatóak-e, és kerüljük a felugró ablakokat.


Információk és tájékoztatás hiánya

A felhasználóknak általában azokkal a webáruházakkal kapcsolatban vannak pozitív tapasztalataik, amelyek teljeskörű, pontos információkat tartalmaznak.

6. Termékleírások hiánya. A termékleírás elhelyezése és tartalma is kulcsfontosságú a termékoldalakon. A tartalomnak segítenie kell a felhasználót, ezért próbáljunk meg annyi termékadatot megadni, amennyit csak tudunk.

7. Kevés és rossz minőségű termékkép. Online vásárlás esetén nem lehetséges a terméket megfogni, alaposan megnézni, ezért annyira fontos, hogy a termékfotóink jó minőségűek és nagyíthatóak legyenek.


Megoldás:
Figyeljünk a részletekre a termék- és készletadatok valós feltüntetésénél, a megrendelés állapotáról szóló üzeneteknél, és a szállítási és fizetési információk megfelelő megjelenítésénél is. Igyekezzünk jó minőségű, és minden fontos jellemzőt bemutató képeket feltenni.


8. Hiányzó termékértékelések. Ez nagyon fontos eszköz a konverziónövelésre, amennyiben helyesen használjuk. Ma már a termékleírás helyett sokkal inkább erre támaszkodnak a vásárlók a termék kiválasztásakor.

9. A szállítási költség, az elérhetőségek, vagy a házhozszállítási módok megjelenítése hiányos. A vásárlóink nem fognak azzal bajlódni, hogy ezeket az információkat megkeressék. Ha azok nem láthatóak jól, vagy nem kielégítőek a számukra, gyorsan másik lehetőség után fognak nézni.


Megoldás:
A látogatók számára fontos információkat mindig könnyen elérhető módon jelenítsük meg az oldalon. Termékértékeléseknél ügyeljünk a relevanciára, mert minél régebbi egy vélemény, annál kevésbé értékes a felhasználóink számára. Mindenképp fordítsunk időt az értékelések karbantartására.


A vásárlási folyamat nehézségei

UX szempontból gondot okozhat egy hosszú, bonyolult űrlap kitöltése is, vagy akár a fizetésig eltitkolt szállítási költség. Ez egy nagyon kritikus pont a konverzió szempontjából, ezért törekedni kell rá, hogy az egész folyamat gyors, egyszerű és könnyen érthető legyen.

10. A vásárlás regisztrációhoz kötött. Még mindig sok weboldal kényszeríti a felhasználókat arra, hogy regisztráljon a vásárlás valamelyik fázisában. Ez sokszor megakasztja a folyamatot, és kosárelhagyással jár.

+1. Kevés fizetési lehetőség az oldalon. Rengeteg olyan oldal van még manapság is, ahol a fizetési lehetőségek korlátozottak. Ennek ma már nincsen technológiai akadálya, könnyen megvalósítható együttesen több opció is.


Megoldás:
Biztosítsunk minden esetben lehetőséget a vendégvásárlásra, és inkább a folyamat végén kínáljunk fel regisztrációs lehetőséget a vevőinknek a már megadott adatokkal. Igyekezzünk minél többféle lehetőséget felkínálni a fizetésre.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!