Zelinka Ildikó: Teljesítmény vs kiégés – nem szabad túltolni!

Olvasási idő 7 perc
Kkv 023 1080x610px 1030 5

Mit tanulhat a sporttól az üzlet? Milyen praktikákat leshetnek el a sztársportolóktól és edzőktől a vállalatvezetők? 11 cikkből álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést. 

Ha annyit edzek, mint a többiek olyan leszek mint ők, ha többet edzek, akkor jobb leszek, és kiemelkedhetek közülük.”

Ezt egyszer egy sportoló mondta nekem, aki azért fordult hozzám segítségért és kezdett el sport coachingra járni, mert a sérülése után szerette volna fejben és lélekben is összeszedni, rendbe tenni magát. Bár a tehetsége és a szorgalma mellett mindig meg volt a kellő önbizalma, magabiztossága, ám az, hogy a posztján újabb és újabb – még nála is fiatalabb – játékosok tűntek fel, miközben ő éppen a rehabilitációs időszakát töltötte, elbizonytalanította. Nehezen akarta elfogadni, hogy a “fáradásos törés” a lábában egy jel arra, hogy túltolta. Amikor erre sikerült ráébrednie végtelenül csalódott volt.

Ildikó nem érted? Ha jobb akarok lenni a többieknél, akkor edzenem kell, de most nem tudok! Hogy kerülök így vissza a csapatba?

Azt az utat kellett közösen megtalálnunk, ami a “még több edzés skáláját szélesítette” de közben a kellő pihenést is biztosította a sérült lábának és megfelelt a rehabilitációs előírásoknak. Nehéz volt számára az a dimenzió váltás, hogy a “több” nem feltétlenül a futás mennyiségben kell, hogy megjelenjen. Megkerestük azokat a fejlesztendő területeket, amelyektől még teljesebb lett erőben, fejben, koncentrációban, irányító szerepben, pontosságban, ami változatossá, színesebbé tette a felkészülését, segítette a felépülést és amelyek kellő magabiztosságot is adtak neki a visszatéréshez.

A munka is túltolható nem csak a sport

Hasonló helyzetben vannak azok is, akik a munkahelyükön akarnak bizonyítani és kezdetben talán nem is veszik észre az intő jeleket. Hatalmas lendülettel vetik magukat a munkába, minden feladatot elvégeznek, plusz munkát vállalnak és persze a legtovább maradnak a munkahelyükön, hogy mindenki lássa (különösen a főnökük), hogy mennyire elhivatottak. Napi 16-18 órát képesek dolgozni, ha kell még hétvégenként is, mert szeretnének előrelépni a ranglétrán, megfelelni az elvárásoknak, bizonyítani másoknak, vagy éppen saját maguknak. Az elért eredményeikért kapott pozitív visszajelzés ezt a teljesítményt még fokozhatja is egy ideig, de ilyen munkatempó és elköteleződés mellett lassan lenullázódik a magánélet, elmaradnak a barátok, nincs idő a feltöltődésre, a pihenésre, így menetrendszerűen megjelennek az első pszichoszomatikus tünetek. Fejfájás, gyomorgörcs, hát-, gerincfájdalmak, szédülés, alvászavar és még hosszan sorolhatnánk. Ilyenkor már stagnál a teljesítmény is, hiszen a teherbírásunk véges. Ezzel párhuzamosan megjelennek a hibák, a pontatlanságok, ami bűntudathoz, bizonytalansághoz, az önértékelés csökkenéséhez vezet.

Az ördögi kör itt bezárul, akár sportolóról, akár munkavállalóról, vagy vezetőről beszélünk. Hiába próbálnak rátenni még egy lapáttal, a teljesítmény nem nő, hanem csökken. A frusztráció egyre fokozódik, majd a görcsös akarás hibákhoz, újabb sérülésekhez vezet.

Hogyan lehet kikerülni ebből a csapdából?

Egyedül szinte lehetetlen, sőt az esetek többségében a közvetlen környezetükben élők, sem tudnak segíteni, hiszen túl közel vannak a problémához, ugyan abban a dimenzióban mozognak, mint az akinek a támogatásra szüksége lenne. Nem véletlen, hogy a segítő szakemberek is előszeretettel hivatkoznak Albert Einstein egyik gondolatára: „Egyetlenegy probléma sem oldható meg azon a tudatossági szinten, amelyen az keletkezett.” A megelőzés lenne a legfontosabb, illetve egy olyan cégvezető, aki felismeri hogy a legnagyobb értéket a megbízható, lojális, elégedett, kreatív munkavállalók jelentik. Tehát érdemes odafigyelni a dolgozókra, időt, pénzt és energiát fektetni a jóllétükbe.

De honnan jöhet a támogatás?

Tehát szükség van a segítsége, de az sem mindegy, hogy kitől. A sportolói életpálya nagyon fiatalon elkezdődik, olyan elvárásoknak kell megfelelni, olyan teljesítményt kell nyújtani tizenéves korban, amelyek a munka világában csak jóval később jelennek meg, de akkor már egy érett személyiségnek kell megbirkóznia velük. A fiatal sportolóknak ezekkel a kihívásokkal nem könnyű megküzdeniük, ám látva a szenvedéseiket elsőként a szüleik szeretnének segíteni nekik. Az esetek többségében azonban ezek a fiatal kamaszok – életkori sajátosságaik miatt is – nem szívesen, vagy csak részben fogadják meg a szülői tanácsot, a felajánlott segítséget. Ez később sem változik sokat, hiszen felnőttként sem örülünk, ha a szüleink “beleszólnak” abba, hogy hogyan élünk, dolgozunk, sportolunk, hiszen ez már más világ, mint amilyen az övék volt, az idősebb korosztály gondolatai sokak szerint az “old school” kategóriába tartoznak, ráadásul úgy tartják, elég nagyok már, hogy önállóan oldják meg a nehézségeiket.

A második védelmi vonal

Barátok, társak, mentorok kerülhetnek ilyenkor fontos támogató szerepbe, de ezekben a baráti beszélgetésekben elkerülhetetlenül megjelennek a másik fél nehézségei is és a fókusz gyorsan elterelődik az égető problémákról. Ha mégis sikerül a figyelmet az eredeti témánál tartani, akkor jönnek a jó tanácsok, hiszen szinte mindenkinek van egy szuper ötlete, ami a segíthet a bajban. Ám azok a megoldások, amelyek a tanácsadónak beváltak egyáltalán nem biztos, hogy passzolnak annak is, aki segítségre szorul. Mindenki egyedi, másként reagál a különböző helyzetekre, más választ is kell adnia a kihívásokra. Ezeket mindenkinek saját magának kell megtalálnia. Személyes,  egyénre szabott megoldásokra van szükség, csak ez vezethet eredményre, csak ezzel lehet kikerülni a negatív spirálból. Azt azért fontos hozzátenni, hogy ez a fajta baráti beszélgetés mindezek mellett is lehet hasznos, támogató!

Szükség van a szakértő segítségre

Profi segítséget egy külső szakember tud igazán nyújtani, aki a kérdéseivel képes a helyzetet más nézőpontba helyezni, újfajta gondolkodásmódot kialakítani, a problémát másfelől megközelíteni, hiszen az eddigi szemlélet és látásmód nem működött, sőt szerepet játszott a probléma kialakulásában. Vagyis visszatérve Einsteinhez egy másik tudatossági szintet kell találni! A probléma persze sosem oldódik meg egyik napról a másikra, hosszú kitartó munka kell hozzá, de szerencsére sosem tart annyi ideig, mint amennyi a kialakulásához kellett.

Mindez nem azt jelenti, hogy nem lehet lelkesen, szorgalmasan dolgozni, kitartónak lenni, néha erőn felül teljesíteni, túlórázni, plusz munkát végezni, külön edzeni az eredményességért, a sikerért, a győzelemért. A hangsúly azon van, hogy mindezt mennyire tudjuk tudatosan irányítani, egyensúlyban tartani, kontrollálni. Ha erre képesek vagyunk, vagy megtanuljuk, hogy hogyan lehet megvalósítani, akkor nem kell tartanunk a kiégéstől.

5 tanács, hogy mit tehetsz a kiégés, a ltolás” ellen!

1., Tudatosítás!

Az első lépes felismerni, hogy milyen munkakörnyezetben, milyen elvárásrendszerben dolgozol és mennyire vagy hajlamos arra, hogy felülj arra a vonatra, hogy túltold. Ennek tudatosítása az első lépés a megoldás felé.

2., Találj egy segítőt, akire hallgatsz!

Na ez komoly kívás! Lehet ez egy barát, vagy egy támogató szakember (pszichológus, coach), aki kívülről is látja, hogy, miben vagy benne. Egy külső szemlélő segíteni tud abban, hogy más szemszögből is ráláss a helyzetedre és jobban megértsd mi történik veled. A megoldást együtt, közösen tudjátok majd megtalálni, felépíteni.

3., Keress az életedben feltöltődési lehetőséget!

Aktív, vagy passzív pihenés, kikapcsolódás a barátokkal, sportolás, szórakozás, olvasás, mozi, színház – ez mind-mind azt szolgálja, hogy elkerüld a kiégést. A sportolóknak is szükségük van arra, hogy más ingerek is érjék őket, hogy megtörjék az edzés monotonitását. Számukra éppen a szellemi tevékenységek jelenthetik a szükséges pluszt.

4., Tudj határokat szabni!

Tapasztald ki, tanuld meg, hogy hol vannak a határaid és ezekhez igazíts a munkád, vagy sportolóként az edzéseket is. Feszegetni lehet, sőt kell is ezeket a határokat a siker érdekében, de kellő odafigyeléssel, kontrolláltan, mérlegelve azt, hogy meddig hasznos és mikortól hátrányos a számodra.

5., Értékeld azt amit tudsz, amit már elértél.

Sokszor megfeledkezünk arról, hogy mit tudunk már. Készíts listát arról, hogy miben vagy jó, mik az erősségeid. Ha elkészültél vele olvasd át kezdetben akár naponta. Egészítsd ki, ha újabbak jutnak az eszedbe. A lista megmutatja, hogy mi mindent értél már el, mennyit tanultál, dolgoztál, áldoztál érte. Ez segít a tudatosításban és nem utolsó sorban motivál is!

Zelinka Ildikó

Szerzőről:

Zelinka Ildikó – sportriporter, sport coach (Media Coaching)

Az M4 Sport, a Magyar Televízió, a Duna Tv, illetve jelenleg a Digi Sport, Reggeli Start című napindítójának műsorvezetője. 

5 nyári és 4 téli olimpián dolgozott, mint műsorvezető, kommentátor, sportriporter. 

2016-tól sportolókkal, edzőkkel, sportvezetőkkel foglalkozik. Sport coachként támogatja őket a siker elérésében, az eredményesebb munka érdekében. 

A LEGENDÁS 6:3, AHOGY MÉG SOSEM LÁTTAD!

Amiről eddig csak a nagyszülők sztorijaiból hallottál, most végre te is átélheted, digitálisan felújítva és kiszínezve. A legendás mérkőzés 2020. november 25-én este a Super TV2-n!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!